Συμβάλλοντας με έξι διδακτικά παραδείγματα στο Πρόγραμμα IRENE για τη διδασκαλία αποδοχής της ετερότητας
Νοέ 19 2022

Τη Δευτέρα 7 Νοεμβρίου 2022 το Σχολείο μας φιλοξένησε τις εργασίες του Προγράμματος Erasmus+ με τον τίτλο IRENE, «Innovative Religious Education NEtwork: educating to the religious diversity / Δίκτυο για την ανανέωση της θρησκευτικής εκπαίδευσης: διδάσκοντας τη θρησκευτική ετερότητα». Το Πρόγραμμα αναλύει τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται και καλλιεργείται η θρησκευτική εκπαίδευση και ο θρησκευτικός γραμματισμός  και ιδιαίτερα η εκπαίδευση στην ετερότητα και στον θρησκευτικό πλουραλισμό.

Στο Πρόγραμμα IRENE συμμετέχουν φορείς και πρόσωπα με επαγγελματική εμπειρία και κατάρτιση στη θρησκευτική εκπαίδευση (εκπαιδευτικοί, θεολόγοι, ερευνητές και εργαζόμενοι σε κοινωνικούς εθνικούς φορείς αλλά και σε φορείς διεθνούς συνεργασίας, κληρικοί και ενεργά μέλη θρησκευτικών κοινοτήτων και ενοριών) από έξι [6] χώρες: τη Ρουμανία (Asociatia Vasiliada), την Ιταλία (Istituto di Studi Ecumenici San Bernardino della Provincia Sant’Antonio dei Frati Minori), την Εσθονία (Eesti Evangeelne Luterlik Kirik), τη Φιλανδία (Ita-Suomen Yliopisto), τη Βουλγαρία (Fondatsiya za Regionalno Razvitie) και την Ελλάδα (Θεολογική Σχολή ΑΠΘ).

Στο πλαίσιο της φιλοξενίας του Προγράμματος παρουσιάστηκαν από μαθητές του Σχολείου μας έξι [6] συνολικά διδακτικές προτάσεις και υλικό, καθώς τα Αρσάκεια Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας διακρίνονται για τη μακροχρόνια και συστηματική καλλιέργεια αποδοχής της ετερότητας, όπως τόνισε και ο Διευθυντής του Γυμνασίου, Θανάσης Νευροκοπλής, κατά την υποδοχή των τριάντα [30] περίπου επισκεπτών: «Τα Αρσάκεια Σχολεία θεμελιώθηκαν πριν 186 χρόνια με αυτό ακριβώς το όραμα, της διεύρυνσης και του εμπλουτισμού της ταυτότητας μέσα από την αποδοχή και την ενσωμάτωση της ετερότητας. Ήταν το 1836, όταν αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης, μαζί με εκπαιδευτικούς, ιερωμένους, πολιτικούς και ποιητές, ίδρυσαν τη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία για μορφωθούν τα κορίτσια της εποχής, που μέχρι τότε δεν πήγαιναν στο σχολείο. Αξίζει, επίσης, να γνωρίζετε ότι σήμερα λειτουργεί Αρσάκειο Σχολείο στα Τίρανα της Αλβανίας, ως απόδοση τιμής στην προσφορά του Βορειοηπειρώτη Απόστολου Αρσάκη.».

Σύμφωνα με το πρόγραμμα που καταρτίστηκε, παρουσιάστηκαν στα Αγγλικά και συζητήθηκαν με τους συμμετέχοντες συνέδρους τα παρακάτω έξι διδακτικά σενάρια:

ΤΙΤΛΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Το ευρωπαϊκό διάνυσμα αποδοχής της ετερότητας: Από την «Ωδή στη χαρά» των Φρίντριχ Σίλερ και Λούτβιχ Βαν Μπετόβεν στον μονόλογο του Ντομένικο από τη «Νοσταλγία» του Αντρέι Ταρκόφσκι. Θανάσης Νευροκοπλής [Θεολόγος] με μαθητές της γ΄ γυμνασίου [Σπύρος Μπάμπας, Κωνσταντίνα Οικονόμου, Γιάννης Ρεφανίδης, Βασιλική Φλώρου]
«Οι μαθητές πρέπει να εντάσσονται στο Γυμνάσιο με κριτήριο την επίδοσή τους». Ρητορικό αγώνισμα διττών λόγων με θέμα την ετερότητα και την αποδοχή της Αλέξης Αλεξίου [Φιλόλογος] – Στέλλα Σαρμή [Κοινωνιολόγος] με μαθητές της γ΄ γυμνασίου [Νικόλας Λάγιος, Σπύρος Μπάμπας, Σοφοκλής Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Μπόρος, Ανδρέας Μανωλόπουλος και Κωνσταντίνος Πάνος]
Εργαστήριο δεξιοτήτων για τη συμπερίληψη: Δομή, βιωματικό σενάριο και εντυπώσεις από μια επίσκεψη μαθητών του Αρσακείου στο Σχολείο των κωφών Στέλιος Μπούτσικας [Φυσικός] – Νικολέτα Σατσλή [Μαθηματικός] με μαθητές της γ΄ γυμνασίου από το Εργαστήριο Δεξιοτήτων για τη Συμπερίληψη
Η συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα. Κείμενα δημιουργικής γραφής για το διαχρονικό δικαίωμα κάθε ανθρώπου στο ξεδίψασμα. Γιώτα Ψωμιάδου [Θεολόγος] με μαθητές της β΄ γυμνασίου [Γιώργος Ζήσης, Παρασκευή Καραλή, Σμαράγδα Μισαηλίδου, Δέσποινα Μπάτσιου, Αλέξανδρος Ποτολιός]
Χριστιανική αρχιτεκτονική της ετερότητας με οδηγό το βιβλίο του C. S. Lewis «Mere Christianity» (1943) – Βιβλιοπαρουσίαση. Βαγγέλης Δήμος [Αγγλικής Φιλολογίας] με μαθητές της γ΄ γυμνασίου [Σπύρος Μπάμπας, Κωνσταντίνος Μπόρος, Σοφοκλής Παπαδόπουλος]
Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Ο ξεπεσμένος Δερβίσης» -γιατί ο Άλλος είναι η μόνη δυνατότητα να έχει αμοιβαιότητα η σχέση μας μας με τον κόσμο. Θεατρικό δρώμενο. Αντώνης Νεονάκης [Θεολόγος] με μαθητές της γ΄ λυκείου  [Φρόσω Ακάση, Έλενα Γεωργίου, Κατερίνα Καλλιστρίδου, Γιώργος Κουνδουράς, Άννα Παπαοικονόμου, Φωτεινή Σταυροπούλου, Στέλλα Στυλιανού, Μαρία Τουλγαρίδου, Κωνσταντίνος Τσολάκης, Πολύμνια Χρηστίδου]

 

Αναλυτικά το υλικό των διδακτικών προτάσεων και των παρουσιάσεών τους παρατίθεται πιο κάτω και μπορείτε να το διατρέξετε πατώντας τα εικονίδια:

Το ευρωπαϊκό διάνυσμα αποδοχής της ετερότητας: Από την «Ωδή στη χαρά» των Φρίντριχ Σίλερ και Λούτβιχ Βαν Μπετόβεν στον μονόλογο του Ντομένικο από τη «Νοσταλγία» του Αντρέι Ταρκόφσκι.
 

 

«Οι μαθητές πρέπει να εντάσσονται στο Γυμνάσιο με κριτήριο την επίδοσή τους». Ρητορικό αγώνισμα διττών λόγων με θέμα την ετερότητα και την αποδοχή της.
Εργαστήριο δεξιοτήτων για τη συμπερίληψη: Δομή, βιωματικό σενάριο και εντυπώσεις από μια επίσκεψη μαθητών του Αρσακείου στο Σχολείο των κωφών.
Η συνάντηση του Χριστού με τη Σαμαρείτισσα. Κείμενα δημιουργικής γραφής για το διαχρονικό δικαίωμα κάθε ανθρώπου στο ξεδίψασμα.
 

 

Χριστιανική αρχιτεκτονική της ετερότητας με οδηγό το βιβλίο του C. S. Lewis «Mere Christianity» (1943) – Βιβλιοπαρουσίαση.
 

 

Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Ο ξεπεσμένος Δερβίσης» -γιατί ο Άλλος είναι η μόνη δυνατότητα να έχει αμοιβαιότητα η σχέση μας μας με τον κόσμο. Θεατρικό δρώμενο.
 

 

 

Τους τριάντα σχεδόν επισκέπτες από τις έξι ευρωπαϊκές χώρες συνόδευσε κατά την επίσκεψή τους στο Σχολείο μας ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, Παναγιώτης Υφαντής, ενώ με τη λήξη των παρουσιάσεων θερμό χαιρετισμό και ευχαριστίες απήθυνε ο Πρόεδρος του τμήματος Θεολογίας της Θελογικής Σχολής ΑΠΘ, καθηγητής Νικόλαος Μαγγιώρος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Αξιολόγηση του Προγράμματος από τους συμμετέχοντες η επίσκεψή τους στο Σχολείο μας αναφέρθηκε μεταξύ των πιο πολύτιμων εμπειριών του Προγράμματος και τονίστηκε ιδιαίτερα το υψηλό μορφωτικό επίπεδο των μαθητών μας αλλά και η ποιότητα παιδείας που προσφέρεται σε αυτούς από το Σχολείο μας. 

Καθοριστική στην επιτυχή έκβαση της φιλοξενίας του Προγράμματος ήταν η συμβολή των καθηγητών Αγγλικών του Σχολείου μας και ιδιαίτερα της Τότας Οικονόμου, Βαγγέλη Δήμου και Λίας Σταυρίδου, που θερμά τους ευχαριστούμε.