Επιταχύνοντας την αλλαγή ως “Game changers”
Νοέ 18 2022

 στο 8ο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών των Αρσακείων στην Πάτρα

Με πολλή χαρά και ενθουσιασμό το Σχολείο μας συμμετείχε φέτος διά ζώσης στο 8ο Διεθνές, και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, Υβριδικό Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (8th Hybrid ATSMUN), με τίτλο Game changers” («Αυτοί που φέρνουν την αλλαγή»), το οποίο πραγματοποιήθηκε στα Αρσάκεια Σχολεία Πατρών από 4 έως 6 Νοεμβρίου 2022. Στο Συνέδριο συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίων και Λυκείων, σε ρόλο διπλωματών, από όλη την Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό, και συγκεκριμένα από τις Η.Π.Α, τη Γαλλία και την Ινδία.

Το Συνέδριο λειτούργησε ως προσομοίωση των εργασιών του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών. Σύμφωνα με τους κανόνες του MUN, οι μαθητές/τριες συζήτησαν αποκλειστικά και μόνο στα Αγγλικά, την επίσημη γλώσσα του συνεδρίου, εκπροσωπώντας χώρες διαφορετικές από τη δική τους, όπως ακριβώς θα έπραττε ένας πραγματικός διπλωματικός αντιπρόσωπος στο πλαίσιο μιας Συνδιάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών. Ως εκ τούτου, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές και τις μαθήτριές μας να βελτιώσουν τις ρητορικές τους ικανότητες, να τελειοποιήσουν τις γνώσεις τους στην αγγλική γλώσσα και να αποδεχτούν τον διάλογο ως μοναδικό μέσο επίλυσης των διαφορών.

Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια τού 8ου ATSMUN, οι μαθητές/τριες-σύνεδροι του Αρσακείου Λυκείου διερεύνησαν την πολιτική της Βραζιλίας, της Νέας Ζηλανδίας, του Μαλάουι και της Ουγγαρίας πάνω σε θέματα ημερήσιας διάταξης, ταυτίστηκαν με ηγετικούς ρόλους, και δημιούργησαν συμμαχίες για να προτείνουν συναινετικές λύσεις με τη μορφή ψηφισμάτων (resolutions). Μεταξύ άλλων, τα φλέγοντα ζητήματα που συζητήθηκαν διεξοδικά στις Επιτροπές της Γενικής Συνέλευσης (GA committees) ήταν η άνοδος αυτόνομων ομάδων στη Δυτική Ευρώπη, η επιρροή και η εμπλοκή τους στην πολιτική σκηνή, η εφαρμογή των αρχών του κράτους δικαίου σε περιόδους αστάθειας, η προοπτική ενός γεωπολιτικού συνασπισμού κρατών της Ευρασίας με στόχο την αλλαγή στις ισορροπίες των δυνάμεων στην παγκόσμια σκηνή, το ζήτημα των Ουιγούρων Μουσουλμάνων στην Κίνα, η παγκόσμια πρόκληση της ηλικιακής διάκρισης και ο ρόλος των γυναικών ως “game changers” με στόχο την εξάλειψη των ανθρωπιστικών κρίσεων.

Η μαθήτρια Άννα-Μαρία Χατζηκαλία, εκπρόσωπος της Νέας Ζηλανδίας, ήταν η κύρια εισηγήτρια (main submitter) στην Επιτροπή Αφοπλισμού και Διεθνούς Ασφάλειας (GA1-DISEC) όσον αφορά στο ζήτημα του κράτους δικαίου, και εκφώνησε τον εναρκτήριο λόγο υπέρ του ψηφίσματος.

Παράλληλα, διεξήγαγαν τις εργασίες τους οι επιτροπές εκτός της Γενικής Συνέλευσης (Non-GA committees). Συγκεκριμένα, οι Επιτροπές Περιβάλλοντος και Διεθνούς Ενέργειας διερεύνησαν τη βιωσιμότητα των διεθνών εκδηλώσεων ευρείας κλίμακας, τις μακροπρόθεσμες στρατηγικές για τη βιωσιμότητα του τρίπτυχου Νερό-Ενέργεια-Τροφή μέσω του System Dynamics Modeling, τα ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα στη νέα ενεργειακή οικονομία και τον επανασχεδιασμό των συστημάτων σχεδιασμού παροχής ισχύος με στόχο την υποστήριξη της διαδικασίας της ενεργειακής μετάβασης.

Επιπρόσθετα, η Επιτροπή του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού ασχολήθηκε με τη ρύθμιση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και οικονομικών ζητημάτων που προκύπτουν εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων, καθώς και με τις επιπτώσεις που έχει στο κλίμα μας ο καιρός που επικρατεί στο διάστημα. Η μαθήτρια Αλκμήνη Μπακαλιού, εκπρόσωπος του Μαλάουι, άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στην Επιτροπή  Περιβαλλοντικού Προγράμματος των Ηνωμένων Εθνών (UNEP) και απέσπασε εύφημη μνεία (Honorable Mention) για τη συνεισφορά της στη διεξαγωγή των εργασιών της επιτροπής της.Τέλος, το Συμβούλιο Ασφαλείας (Security Council) εξέτασε την κατάσταση που επικρατεί στη Σρι Λάνκα και την ολοένα και αυξανόμενη κρίση στη Δυτική Αφρική και την περιοχή του Σαχέλ. Η μαθήτρια Αθανασία Μπαλάση, εκπροσωπώντας την Βραζιλία, κατέπληξε τους προέδρους του Συμβουλίου τόσο με τις γνώσεις της πάνω στα θέματα της ημερήσιας διάταξης όσο και με την εξοικείωσή της με τους κανονισμούς του Συμβουλίου. Μέσα από την ηγετική συμμετοχή της στις εργασίες της Επιτροπής της, ανακηρύχτηκε ως η καλύτερη αντιπρόσωπος του Συμβουλίου Ασφαλείας (Best Delegate).

Οι δεκαέξι (16) μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης του Σχολείου μας, που εκπροσώπησαν την Βραζιλία, τη Νέα Ζηλανδία, το Μαλάουι και την Ουγγαρία, ήταν οι Θάνου Αλεξάνδρα (UNEP-New Zealand), Ιωσηφίδης Νικόλαος (WMO-Malawi), Κουρτίδου Φοίβη (IEA-New Zealand), Μουτεβελίδης Δαμιανός-Εμμανουήλ (GA1-Brazil), Μπακαλιού Αλκμήνη (UNEP-Malawi), Μπαλάση Αθανασία (SC-Brazil), Παντελίδου Άννα (IEA-Brazil), Παυλίδης Αλέξανδρος (GA2-New Zealand), Παύλου Βασίλειος (WMO-New Zealand), Σερεμετάκης Σπυρίδων (GA2-Brazil), Σουπίλα Μαρία-Άρτεμις (GA3-Malawi), Τσαπακίδου Κυριακή (GA3-Brazil), Τσιλιπάκου Ζωή (GA3-New Zealand), Χαρίτου Μαρία (UNEP-Hungary), Χατζηκαλία Άννα-Μαρία (GA1-New Zealand) και Χειροπέδης  Κωνσταντίνος (WMO-Brazil).

Την αντιπροσωπία των μαθητών προετοίμασαν και συνόδευσαν οι καθηγητές Αγγλικών κ. Βασιλική Κωσταρά, κ. Ευάγγελος Δήμος και κ. Αγλαΐα Σταυρίδου.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και αξία έχουν τα σχόλια των μαθητών/τριών μας σχετικά με την συμμετοχή τους στο Συνέδριο:

ATSMUN was a unique experience and I feel very lucky to have attended that conference. Having participated in 2 online MUN conferences, it was a whole different feeling meeting the honorable chairs AND the fellow delegates in person. The procedure ran differently and more smoothly than similar conferences online. It made me more confident when speaking in public, expressing my thoughts in English and working in a team. Of course, few were the times when I felt tired or bored since being in person there gave me more confidence to be active and participate as much as I could. Although the topics were challenging for newcomers, the chairs were all very helpful and gave us useful information, concerning not only the specific conference but the future ones as well. The communication and cooperation with most of the other delegates was great and despite not having developed a strong bond, it was great meeting other people both from UNEP and from other committees. What I enjoyed the most, however, was the special memories I shared with my classmates from the trip to Patras. It gave us the opportunity to find more in common and come closer together and even become good friends. I would gladly participate again in ATSMUN when given the chance!

Bakaliou Alkmini (Α3)

I was once again given the opportunity to become a delegate in my favourite ATSMUN conference. What an experience! With a bus fully-packed with of our luggage, our advisor teachers in the greatest mood and all of us thrilled about our trip, we set off for our educational excursion to Patras, having each and every detail perfectly organized. We had the best time ever and the most amazing part is that we got the chance to have a saying on hotly-debated issues of our day and time, which are of immediate concern to us, the young, yet active, citizens of the 21st century. Leaving the conference, I can confidently say that I have learnt countless interesting new details about the world that surrounds us all, and MANY delegates’ names and that I wouldn’t change a single thing. So, see you there next year, I guess! Thank you ATSMUN family, for everything! Till we meet again…

Balasi Athanasia (Α3)

ATSMUN was an incredible experience. It was an opportunity for us to learn many different things about other countries and hear about different points of view. We also collected information about numerous topics concerning our contemporary societies. We had so much fun during the debate and throughout the whole MUN process. Lastly, we were given the opportunity to meet many people from different schools and countries with whom we lived this wonderful MUN experience. ATSMUN was undoubtedly an amazing experience and I will definitely participate in it next year as well!

Chatzikalia Anna-Maria (Α4)

It was a regular Monday at school when my English teacher approached me and my friend and asked us if we had already decided to participate in this year’s 8th ATSMUN conference in Patras. What about our answer? It doesn’t require much thought to guess. It was ‘’No, miss thank you!’’. She was left quite shocked and, from that day, she literally tried everything in her power to persuade us to participate. In the end, we decided to do it anyway, thinking ‘’Why not?’’. And it was indeed a brilliant decision. Even though the draft documents of the two agenda topics were really time consuming to complete, the benefits of this programme made our nagging about the assignments go away. We met some wonderful, smart peers and strengthened the relationships with our classmates. We also improved our English vocabulary and our English language level in general. Overall, ATSMUN was a great experience and I would truly recommend it to anyone who wishes to have fun as well as practise their English.

Cheiropedis Konstantinos (Α4)

As expected, the ATSMUN conference is one of the best ways for us, the Greek students, to study the English language in depth. Not only because of the special language terms that we were challenged to use, but, generally speaking, because communication in English for the most part of the day was very good practice. I strongly suggest that all students take the opportunity to participate in ATSMUN, since they will remain nothing less than pleased.

Iosifidis Nikolaos (Α2)

This year’s MUN was one of the best conferences I have ever participated in. I had so much fun and I was also given the opportunity to meet new, amazing people. It was nothing like last year, when we lacked face-to-face communication, and were unable to do a number of things. Overall, I could say that I would definitely like to participate in it again in the near future.

Kourtidou Foivi (Α2)

The 8th ATSMUN conference was a great experience and I am delighted to have taken part in it. First of all, I mitigated my social anxiety by meeting new students and discussing a number of crucial issues concerning our everyday lives. Moreover, I met with delegates from around the world and I learnt about new cultures, not to mention the fact that I practised my English as well. In addition, the venue was spectacular, with an amazing panoramic view of the Rio-Antirrio Bridge, and all the scheduled events during the three-day conference were fantastic. What is more, the Chairs were incredibly facilitating and they made the whole procedure much easier to follow. Finally, I laughed a lot and had fun, which is the most important thing in my opinion. However, I wish I had let go of my stress more. In a nutshell, I really enjoyed myself, and this MUN conference will stay indelible in my memory.

Moutevelidis Damianos-Emmanouil (Α2)

ATSMUN was a fantastic experience. It was my first time in MUN and the procedure wasn’t as difficult as I thought it would be. I spoke in front of the public and I raised points of information. I met new people from my committee and as well as others, with whom I will definitely keep in touch. I had a really great time with my friends from school and we danced a lot at the dinner party that the Arsakeia Schools of Patras organized for the student-delegates. Also, we enjoyed ourselves, we went for a walk to the city center and we did a lot of enjoyable things. Finally, I saw new places, such as the Rio-Antirrio Bridge and the city of Patras. All in all, it was one of the best experiences I have ever had and I will never forget it!

Tsapakidou Kyriaki (Α4)

 

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα σύντομο βίντεο από την Τελετή Έναρξης και την 1η ημέρα του Συνεδρίου πατώντας εδώ.