Στιγμιότυπα των επετειακών σχολικών δράσεων, 26 Νοεμβρίου 2021
Δεκ 5 2021

Το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης παρουσίασε «στιγμιότυπα» των εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, 1821-2021

Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία και τα Αρσάκεια Σχολεία τίμησαν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους την επέτειο της Επανάστασης του 1821, φιλοξενώντας εκθέσεις ζωγραφικής και ομιλίες επιφανών προσωπικοτήτων, αλλά και εργασίες μαθητών και βιωματικές δράσεις στα σχολεία. Ανάμεσα στις δράσεις αυτές συγκαταλέγεται και αυτή που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου στο θέατρο του Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες της φετινής Β΄ και Γ΄ Λυκείου παρουσίασαν στους συμμαθητές και στις συμμαθήτριές τους της Α΄τάξης τις εργασίες που εκπόνησαν με αφορμή την επέτειο των διακοσίων χρόνων από την Επανάσταση. Οι εργασίες τους υλοποιήθηκαν αντλώντας έμπνευση από τους ήρωες της Επανάστασης, την ιστορία, τα κείμενα και την τέχνη της περιόδου. Στην εκδήλωση του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης που εντάχθηκε στο δεκαήμερο της κορύφωσης του εορτασμού των 200 χρόνων, κάθε ομάδα μαθητών/τριών -που ως επί το πλείστον εκπροσωπούσε ένα πλήρες τμήμα της περσινής χρονιάς- παρουσίασε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα της εργασίας τους.  Την Παρασκευή 26.11.21, λοιπόν, στα παιδιά της Α΄τάξης παρουσιάστηκαν στιγμιότυπα από τις εξής εργασίες των μεγαλύτερων μαθητών/τριών του Λυκείου:

  1. Από την παλέτα του Θεόδωρου Βρυζάκη:Οι μαθητές και οι μαθήτριες του περσινού Β4 εισήλθαν στον κόσμο που δημιουργεί ο Θεόδωρος Βρυζάκης, ο ζωγράφος της Επανάστασης. Κοίταξαν προσεκτικά τους πίνακες, γνώρισαν πρόσωπα, τόπους και γεγονότα και μοιράστηκαν μαζί μας διπλά την εμπειρία τους: μια πολυμεσική ανάρτηση στην ιστοσελίδα των Σχολείων μας κι ένα καλαίσθητο έντυπο, στο οποίο οι πίνακες συνοδεύονται από τα σχόλια των παιδιών. Επιμελήθηκε η φιλόλογος Σοφία Χαριτίδου. Η σχετική ανάρτηση εδώ .
  2. «Καθημερινοί Επαναστάτες»: Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το Κέντρο Πολιτισμού τιμώντας την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 διοργάνωσαν τον Οκτώβριο διαγωνισμό ποίησης με θέμα: «Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» 1821- Διακόσια χρόνια μετά. Στον διαγωνισμό συμμετείχε η μαθήτριά μας, Στελίνα Μπουζοπούλου, με το ποίημα «Καθημερινοί Επαναστάτες» [εδώ ], το οποίο απέσπασε τον Έπαινο της κριτικής επιτροπής και συμπεριλήφθηκε σε ένα καλαίσθητο βιβλίο μαζί με άλλα 20 ποιήματα που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό. Το ποίημα της Στελίνας διάβασε η Μαρία Πεχλιβανίδου.
  3. Hack the map: Συμμετοχή στον διαγωνισμό της Ωνασείου Βιβλιοθήκης με θέμα τη Χάρτα του Ρήγα:  Η ομάδα Hartakeio team του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης συμμετείχε στον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό Hack the map, που διοργάνωσε η Ωνάσειος βιβλιοθήκη με θέμα την αποκωδικοποίηση των συμβόλων στη χάρτα του Ρήγα Φεραίου. Τα παιδιά έστησαν ένα τρισδιάστατο ψηφιακό παιχνίδι και έφτασαν ως την τελική φάση του διαγωνισμού. Επιμελήθηκε η φιλόλογος Αντωνία Βουλγαράκη. Η σχετική ανάρτηση εδώ.
  4. «Επάψαν τα φιλιά στη γη..»: Ένα θεατρικό δρώμενο με αφορμή στίχους και στοχασμούς από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Διονυσίου Σολωμού.Στο πλαίσιο της Ζώνης Πολιτισμού «Δράση και αφήγηση» συνεργάστηκε μια ομάδα παιδιών της Α΄τάξης [2020-21] με την υποστήριξη του θεολόγου Αντώνη Νεονάκη και δημιούργησε ένα δρώμενο. Τα παιδιά αναλογιζόμενα τα όσα  έζησαν τα ίδιο κι ο πλανήτης ολόκληρος τα τελευταία δύο χρόνια, τον κορωνοϊό και τον εγκλεισμό που επέβαλε, συνάντησαν τον στίχο από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους του Διονυσίου Σολωμού: Επάψαν τα φιλιά στη γη… και μας μετέφεραν σκέψεις και στίχους.  Η σχετική ανάρτηση εδώ.
  5. «Το γράψιμο το απελέκητο πελεκάει συνειδήσεις…» Στοχασμοί με αφορμή τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη: Οι μαθητές και οι μαθήτριες του περσινού Β3 μελέτησαν αποσπάσματα των Απομνημονευμάτων του Στρατηγού Μακρυγιάννη και προσπάθησαν να αποτυπώσουν τις διαχρονικές αρετές που αναδεικνύει το έργο του. Έτσι, οι στοχασμοί του Μακρυγιάννη συνάντησαν τους δικούς τους. Ένας μεγάλος στοχαστής και πολλοί μικρότεροι συνεργάστηκαν και συν-στοχάστηκαν… και κατέγραψαν σε ένα έντυπο το αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας. Επιμελήθηκε η φιλόλογος Ιφιγένεια Αναγνώστου. Η σχετική ανάρτηση εδώ.
  6. Ο Παναγιώτης Ζωγράφος εικονοποιεί τις μνήμες του Μακρυγιάννη και δημιουργεί το σκηνικό των Απομνημονευμάτων του:Η ομάδα των μαθητών/τριών του περσινού Β1 «επικοινώνησε» με την Επανάσταση, ανακαλύπτοντας τον ζωγράφο της Επανάστασης, που τυχαίνει -πολύ ταιριαστά- να ονομάζεται Παναγιώτης Ζωγράφος. Η ομάδα στάθηκε εκτός από τα ιστορικά στοιχεία και στην επικοινωνιακή δύναμη της εικόνας, ανακαλύπτοντας το πρώτο «φωτο-ρεπορτάζ» της Ελληνικής Επανάστασης. Επιμελήθηκε η φιλόλογος Ειρήνη Παπαδοπούλου. Η παρουσίαση εδώ.
  7. Εκφραστική ανάγνωση: Λογοτεχνικά κείμενα που αποπνέουν τον παλμό της Επανάστασης, από τον Αριστοτέλη Βαλαωρίτη στον Ισίδωρο Ζουργό. Η ομάδατων παιδιών, που στο πλαίσιο της ρητορικής τους παιδείας ασκούνται και στη νοηματική ανάγνωση, διάλεξε αποσπάσματα κειμένων με θέμα τον αγώνα των Ελλήνων ενάντια στους Οθωμανούς και τα παρουσίασε σε μια ιδιαίτερα εκφραστική νοηματική ανάγνωση.«Ο βράχος και το κύμα» του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη,  «Η αηδονόπιτα» του Ισίδωρου Ζουργού και αποσπάσματα που αφορούσαν την ηρωική έξοδο των Μεσολογγιτών συντέθηκαν πολύ ταιριαστά σε μία συγκινητική παρουσίαση. Επιμελήθηκε η φιλόλογος Βίνια Δεμίρη. Η σχετική ανάρτηση εδώ.

Οι παρουσιάσεις, τις οποίες προλόγισαν η Αναστασία Αγραφιώτη και ο Αναστάσης Λυμπόπουλος, παράλληλα με την εκδήλωση για τους «Ελεύθερους Πολιορκημένους» [εδώ] και τις ποικίλες δράσεις μαθητών/τριών του Γυμνασίου-Λυκείου που ανέδειξαν το έργο των Φιλελλήνων του 19ου αιώνα [ενδεικτικά εδώ ] αποτύπωσαν την ενασχόληση των μαθητών και μαθητριών του Αρσακείου Λυκείου με τα ιστορικά γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης, με το πνεύμα και τις προσδοκίες των αγωνιστών, αλλά και με τα έργα των καλλιτεχνών της εποχής. Το επετειακό αυτό έτος αναμφίβολα στάλαξε στην ψυχή και το νου όλων των παιδιών ιδανικά και αξίες που αξίζει να κατευθύνουν την πορεία τους στα επόμενα χρόνια, ταυτόχρονα εμπνέοντας, ενθαρρύνοντας, αλλά και προβληματίζοντας.