Η συμμετοχή των μαθητών του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης στο 7ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο
Μάι 8 2019

Την Τετάρτη 17 Απριλίου και την Πέμπτη 18 Απριλίου 2019, πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης, το 7ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Σύγχρονος άνθρωπος και ψηφιακή τεχνολογία: προκλήσεις και προβληματισμοί». Το Συνέδριο παρακολούθησαν περίπου 1.800 μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί από όλα τα Αρσάκεια Σχολεία, καθώς και από δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, ενώ συμμετείχαν ως προεδρεύοντες των συνεδριών διακεκριμένοι Πανεπιστημιακοί καθηγητές και άνθρωποι της τέχνης και των γραμμάτων.

Στο Συνέδριο παρουσιάστηκαν (ως εισηγήσεις, δρώμενα, poster, εκθέσεις έργων) συνολικά 130 εργασίες που εκπονήθηκαν από τους μαθητές υπό την επίβλεψη 120 εκπαιδευτικών. Έξι εισηγήσεις, δύο από τις οποίες σε συνεργασία με το Αρσάκειο Γυμνάσιο, δύο poster κι ένα έντυπο, αποτέλεσαν τις συμμετοχές του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης. Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας εξέθεσαν τα θέματα που πραγματεύτηκαν με εύληπτο και κατανοητό τρόπο και απάντησαν εύστοχα σε ερωτήματα που τους τέθηκαν από τους συμμετέχοντες συνέδρους. Τα θετικά σχόλια που εισέπραξαν για τις εισηγήσεις τους δικαίωσαν την προσπάθειά τους και τους χάρισαν πραγματική ικανοποίηση. Άλλωστε, η συμμετοχή και μόνο σε μια τέτοια διοργάνωση αποτελεί έναυσμα για σκέψη και προβληματισμό και δίνει ουσιαστικό κίνητρο για μάθηση και έρευνα.

Αναλυτικά οι εργασίες των μαθητών και των μαθητριών μας, τις οποίες μπορείτε να προβάλετε ή/και να διαβάσετε εδώ, ήταν οι εξής:

  • Τεχνητή νοημοσύνη και κοινωνικές προεκτάσεις: Μελέτες περίπτωσης στο παρόν και προσεγγίσεις για τις μελλοντικές επιπτώσεις της 4ης βιομηχανικής επανάστασης στην οικονομία, την κοινωνία, την πολιτική. [εισήγηση]
  • Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things): Αναζήτηση της ευκολίας ή «ευτυχία» που εγκλωβίζεται και ασφυκτιά; [εισήγηση]
  • Η ενσωμάτωση των κινητών τηλεφώνων στην εκπαιδευτική διαδικασία. Λόγος και Αντίλογος. [εισήγηση]
  • Blockchain και κρυπτονομίσματα. [εισήγηση]
  • «Ἐκών ἄκων» / «Θέλοντας και μη». Ταινία μικρού μήκους με έμπνευση το ηχοτοπίο.[σε συνεργασία με το Γυμνάσιο]
  • Ποιος θεός και ποιος άνθρωπος; Αναζητώντας πυξίδα στον «θαυμαστό καινούργιο κόσμο» της ψηφιακής τεχνολογίας. [εισήγηση, σε συνεργασία με το Γυμνάσιο]
  • «facebook vs Instagram»: σταθμίζοντας τους τρόπους επικοινωνίας των νέων. [poster]
  • «crowdfunding»: ο νέος τρόπος χρηματοδότησης επιχειρηματικών σχεδίων και προϊόντων. [poster]
  • “Μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εκπαίδευση: προτάσεις των μαθητών για αξιοποίηση στη διδακτική πράξη” [έντυπο με κείμενα και εικαστικές παρεμβάσεις]

Την έναρξη του Συνεδρίου κήρυξε ο Πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, καθηγητής, Γεώργιος Μπαμπινιώτης, ο οποίος αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις προκλήσεις που θέτουν οι ψηφιακές τεχνολογίες για τη γλώσσα και την ανθρώπινη σκέψη και επικοινωνία. Κεντρικός ομιλητής και επίσημος προσκεκλημένος του Συνεδρίου ήταν ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, καθηγητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του Massachusetts Institute of Technology (MIT), ο οποίος έχει τιμηθεί με σημαντικές διακρίσεις για τη συμβολή του στα μαθηματικά των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία του καθηγητή Δασκαλάκη «Πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν τον κόσμο γύρω μας;», η οποία μάλιστα μεταδόθηκε ζωντανά μέσω της ιστοσελίδας των Αρσακείων Σχολείων για να την παρακολουθήσουν και οι υπόλοιποι μαθητές του Σχολείου μας στη Θεσσαλονίκη, επικεντρώθηκε στην τεχνολογική επανάσταση που έχει συντελεστεί κατά τα τελευταία χρόνια και στις εξελίξεις που αναμένεται να σημειωθούν στο μέλλον, ενώ εστίασε ιδιαίτερα στους προβληματισμούς που προκύπτουν από την επανάσταση αυτή τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε ηθικό, νομικό και φιλοσοφικό επίπεδο. Μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας του καθηγητή Δασκαλάκη δύο μαθητές και ένας απόφοιτος των Αρσακείων Σχολείων τού απηύθυναν ερωτήσεις, οι οποίες έδωσαν το έναυσμα για μια γόνιμη συζήτηση σχετικά με επιμέρους πτυχές της ομιλίας του.  [παρακολουθήστε την ομιλία, εδώ]

Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με την παρουσία του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου, ο οποίος, αφού παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον τις εισηγήσεις των μαθητών, αναφέρθηκε στη Μονάδα Ανακουφιστικής Φροντίδας «ΓΑΛΙΛΑΙΑ» που αξιοποιεί τις σύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες για τη φροντίδα ασθενών με καρκίνο και νόσο του κινητικού νευρώνα.

Στο περιθώριο του Συνεδρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν το Μουσείο Ακρόπολης και να παρακολουθήσουν μια ενδιαφέρουσα και ζωντανή ξενάγηση –και μάλιστα σε μια όμορφη απογευματινή ώρα, που ο λιγοστός πια κόσμος των επισκεπτών επέτρεψε στα παιδιά πραγματικά να απολαύσουν τα εκθέματα, την αρχιτεκτονική και τη θέα του μουσείου. Ο περίπατος στην περιοχή της Ακρόπολης ήταν μια πρόσθετη ευχαρίστηση. Τους μαθητές και τις μαθήτριες συνόδευσαν η διευθύντρια του Σχολείου, Άννα Σγουρού, και οι εκπαιδευτικοί Κωνσταντίνος Χρυσοβέργης, Μαρία-Αμαλία Βέργουλα, Αναστασία Γκίνη, Βασίλειος Μυλωνάς, Παναγιώτα Πλατσή και Ολυμπία Σφυρίδου, που είχαν υποστηρίξει την εκπόνηση των μαθητικών εργασιών.

Αναμφίβολα αξίζουν  συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες μας για την εξαιρετική παρουσία τους! Μας χαροποιεί ακόμα περισσότερο η βεβαιότητα πως η ωφέλεια από τη συμμετοχή τους στο συνέδριο ήταν πολύπλευρη και ουσιαστική και πως τα διδάγματά της θα συνοδεύουν τα παιδιά με τρόπο γόνιμο για αρκετά χρόνια.