«Σε έναν κόσμο που αλλάζει», ο σχολικός χώρος αποτελεί μια περίπτωση ετεροτοπίας εν εξελίξει, η οποία λειτουργεί με αρχές που συνεχώς μεταβάλλονται. Μέσα σε αυτόν κινείται και δρα μια ειδική ομάδα πληθυσμού (οι μαθήτριες και οι μαθητές) σε «κατάσταση κρίσης» (Φουκώ), ενσωματώνοντας και συσσωρεύοντας ταυτόχρονα διαφορετικές χρονικότητες –με τρόπο, όμως, πάντα επιλεκτικό. Κάτω από αυτό το πρίσμα, γεννιούνται τρία ερωτήματα: α. ποια είναι η σχέση σχολικού χώρου και εκπαιδευτικού συστήματος; β. με ποιο τρόπο το εκπαιδευτικό σύστημα προάγει τα δικαιώματα του παιδιού αλλά και αυριανού πολίτη; γ. πώς εκφράζονται αυτά τα δικαιώματα στον τρόπο με τον οποίο μορφοποιείται ο σχολικός χώρος; Για να καταλήξουμε εντέλει στο κεντρικό ερώτημα: πώς μπορεί ο σχολικός χώρος να λειτουργήσει παιδαγωγικά, διαπλάθοντας τους μαθητές και εμπνέοντάς τους τον σεβασμό για τον εαυτό τους και τον άλλο;
Σε αυτά τα ερωτήματα αποπειράθηκε να απαντήσει η εργασία με τίτλο: Ο παιδαγωγός χώρος: η συμβολή της σχολικής αρχιτεκτονικής στη διάπλαση του εαυτού και της σχέσης με τον «άλλο», που παρουσιάστηκε από μαθήτριες και μαθητές του Σχολείου μας στο φετινό 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο.
Οι μαθητές και μαθήτριες της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης που εργάστηκαν και παρουσίασαν την εισήγηση ήταν οι: Κυριακή Αλεξανδρή, Μάριος-Γεώργιος Αντωνίου, Μάγδα Ασλάνη, Γεώργιος Βελητσκάκης, Χριστίνα Γαλή, Παναγιώτης Ζαγορίδης, Νικόλαος Κουγιανός, Ελένη Κουτσού, Αικατερίνη Μπεκρή, Δημοσθένης Ναϊσίδης, Σταύρος Παπαδόπουλος, Αριστομένης Σαμαράς, Κωνσταντίνος-Πατάπιος Σερεμέτας, Αντωνία Σιδηροπούλου, Δέσποινα Σιδηροπούλου, Θεόδωρος Τσούρλος και Άννα-Μαρία Υφαντή με υπεύθυνους καθηγητές την κ. Αποστολία Δεμερτζή και τον κ. Αθανάσιο Νευροκοπλή.
Διαβάστε την εισήγηση και δείτε την παρουσίαση, κάνοντας κλικ στα παρακάτω εικονίδια:
Διαβάστε μερικές από τις εντυπώσεις των μαθητών και μαθητριών της ομάδας:
Στο 6ο Παναρσακειακό Συνέδριο πήρα πολλές εμπειρίες και γνώσεις. Μου άρεσε πολύ, γιατί μάθαμε τη λειτουργία ενός συνεδρίου, την προετοιμασία του, την προετοιμασία των παρουσιάσεων μιας εισήγησης. Επίσης, μου άρεσε το ότι μάθαμε να μιλάμε μπροστά σε κόσμο, και το κυριότερο που μου άρεσε είναι ότι παιδιά διαφορετικών τάξεων συνεργάστηκαν για την παρουσίαση μιας εισήγησης και ότι κάναμε καινούριους φίλους.
Γιώργος Αντωνίου
Στο 6ο Παναρσακειακό Συνέδριο πέρασα πάρα πολύ ωραία, απέκτησα πολλές ωραίες εμπειρίες και πολλούς νέους φίλους από όλα τα Αρσάκεια, από την Αθήνα, την Πάτρα, τα Ιωάννινα και τα Τίρανα. Επιπλέον, μου άρεσε έτσι όπως προετοιμαστήκαμε και κάναμε το Προσυνέδριο για πρόβα. Επίσης, δεν περίμενα να μάθουμε τόσα πολλά πράγματα όσα μάθαμε μέσα σε δύο μέρες. Ακόμη, χάρηκα πάρα πολύ όταν άκουσα ότι θα συνεργαστούμε με ένα νησί, την Ίμβρο. Ένα πράγμα που δεν μου άρεσε ήταν που πηγαίναμε για ύπνο αργά και έπρεπε να ξυπνήσουμε νωρίς. Τέλος, μου άρεσε που μάθαμε να μιλάμε μπροστά σε κόσμο και να συνεργαζόμαστε με αυτόν.
Μάγδα Ασλάνη
Σε αυτό το συνέδριο πέρασα πολύ ωραία και ήταν μια ξεχωριστή και πρωτόγνωρη εμπειρία. Παρακολουθήσαμε πολλές εισηγήσεις και δρώμενα, μέσα από τα οποία έμαθα πολλά καινούρια και σημαντικά πράγματα. Πιστεύω πως όλα αυτά που έμαθα και άκουσα θα μου χρησιμεύσουν. Θα πρότεινα και σε άλλα παιδιά να παρευρεθούν σε ένα τέτοιο συνέδριο. Γενικά ήταν μια εμπειρία που δεν θα ξεχάσω ποτέ.
Χριστίνα Γαλή
Φέτος ήταν η πρώτη μου χρονιά στο Συνέδριο. Ήταν φανταστική εμπειρία. Το κύριο συναίσθημα που ένιωθα κατά τη διάρκεια του συνεδρίου ήταν άγχος. Όταν ανέβηκα στο βήμα ντρεπόμουν να μιλήσω μπροστά στο κοινό. Αλλά τα κατάφερα, γιατί ξεπέρασα άγχος μου και ένιωθα σίγουρη για αυτά που έλεγα. Πιστεύω ότι αξίζει να το δοκιμάσει κάποιος για να ακούσει ομιλίες, να μιλήσει και ο ίδιος, και τέλος να νιώσει τα συναισθήματα που περιέγραψα παραπάνω.
Κατερίνα Μπεκρή
Η συμμετοχή μου στο 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο μόνο με θετικές εντυπώσεις και σπουδαίες εμπειρίες με γέμισε. Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που είχα αυτή την εμπειρία και μπόρεσα να εκπροσωπήσω κι εγώ μαζί με την ομάδα μου το σχολείο. Είχα την ευκαιρία να δουλέψω ομαδικά, να προετοιμαστώ και να αποκομίσω πολλά εφόδια. Ήρθα σε επαφή με άλλα παιδιά, γνώρισα διαπρεπείς επιστήμονες. Ακόμη μάθαμε να επιχειρηματολογούμε, να μιλάμε δημόσια και να λειτουργούμε μέσα σε ένα περιβάλλον με συγκεκριμένες συνθήκες και κανόνες. Η συμμετοχή μου στο συνέδριο μου έδωσε ένα αίσθημα ολοκλήρωσης προσθέτοντας μια ακόμη εμπειρία και ένα ουσιαστικό εφόδιο για τη σχολική μου σταδιοδρομία και όχι μόνο. Ελπίζω να μου δοθεί η ευκαιρία να ξανασυμμετέχω.
Κωνσταντίνος Σερεμέτας
Εδώ και μερικά χρόνια τα Αρσάκεια Σχολεία και μερικά ακόμα δημόσια σχολεία διεξάγουν ένα συνέδριο ονόματι Παναρσακειακό. Σε αυτό το συνέδριο οι ίδιοι οι μαθητές κάνουν τις εισηγήσεις που έχουν ήδη προετοιμάσει με τους υπεύθυνους καθηγητές τους. Όπως τόσα χρόνια έτσι και φέτος έγινε ένα ακόμα συνέδριο στο Αρσάκειο Σχολείο Εκάλης, με την μόνη διαφορά ότι συμμετείχα και εγώ. Πρέπει να πω ότι στην αρχή δεν ήθελα να συμμετάσχω και ότι η μητέρα μου με πίεσε γνωρίζοντας ότι κάτι τέτοιες ευκαιρίες δεν πρέπει να χάνονται, και είχε απόλυτο δίκαιο. Ήταν μια από τις καλύτερες εμπειρίες μου! Παρά το γεγονός είχα μεγάλο φόβο να ανεβώ στο βήμα και να μιλήσω, η καθηγήτρια μου Δεμερτζή Αποστολία με παρότρυνε να το κάνω και έτσι δεν έχω πλέον αυτήν την φοβία! Εκτός από αυτό, η εισήγησή μας, καθώς και όλες οι υπόλοιπες, ήταν πολύ ενδιαφέρουσες και τα θέματά τους ήταν πολύ επίκαιρα! Μόνο που στην δικιά μας παρουσίαση το κοινό έκανε 6 ερωτήσεις μόνο σε εμάς, πράγμα που δείχνει ότι πρόσεχαν άρα ότι είχε ενδιαφέρον! Τέλος, παίξαμε γελάσαμε και διασκεδάσαμε με τους συμμαθητές μας!
Παναγιώτης Ζαγορίδης
Όταν πρωτοάκουσα για το συνέδριο πέρυσι, νόμιζα ότι θα ήταν πιο απαιτητικό, αλλά φέτος που δοκίμασα και πήγα εκεί, διαψεύστηκα! Η οργάνωση ήταν το πρώτο πράγμα που μου έκανε εντύπωση, γιατί ήταν σαν ένα κανονικό επαγγελματικό συνέδριο ή σαν μια εικονική πραγματικότητα. Ένα πράγμα, ακόμα, που μου κίνησε το ενδιαφέρον ήταν οι εργασίες των παιδιών, οι οποίες ήταν πολύ δουλεμένες, και τα ίδια τα παιδιά, που ήταν οργανωτικά και πρόθυμα γι’ αυτό που έκαναν. Δεν έχω κανένα παράπονο από την εκδήλωση, γιατί δεν έχω γνωρίσει αρκετά πράγματα γι’ αυτήν, αλλά θα μπορούσα να πω ότι θα γινόταν το συνέδριο να το κάνουν πιο παραστατικό και ελεύθερο για να μπορέσουν τα παιδιά που είναι πιο κλειστά να απελευθερωθούν από την ψυχική τους φυλακή και να παρουσιάζουν με τον δικό τους ξεχωριστό τρόπο αυτά που έχουν να πουν.
Δήμος Ναϊσίδης
Το συνέδριο για εμένα ήταν μια καταπληκτική ευκαιρία για μάθηση, κοινωνικοποίηση, μια ευκαιρία να εξασκήσω το λόγο μου, να μάθω να εκτίθεμαι σε κόσμο και να διευρύνω τις γνώσεις μου. Σε αυτές τις δύο γεμάτες μέρες μου δόθηκε η ευκαιρία να πάρω έστω και μια μικρή μυρωδιά για την επικαιρότητα τη σχολική αλλά και του κόσμου. Το συνέδριο αυτό για εμάς ήταν μια προετοιμασία για τον κόσμο των «μεγάλων». Είναι δύσκολο να χωρέσουν όλες οι εντυπώσεις, τα συναισθήματα και οι σκέψεις σε μερικές σειρές.
Άννα-Μαρία Υφαντή
Το φετινό συνέδριο ήταν μια αξέχαστη εμπειρία για όλους τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες ανάλογα με το θέμα που η κάθε ομάδα πρότεινε και εργάστηκαν πάνω σε αυτό το θέμα ώστε να βγει αυτό το πολύ καλό και αξιόλογο αποτέλεσμα. Οι μαθητές ασχολήθηκαν και έμαθαν πράγματα που δεν ήξεραν πιο πριν για τα ανθρώπινα δικαιώματα, καθώς επίσης είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το θέμα τους μπροστά σε κοινό. Είναι σημαντικό να διοργανώνονται τέτοιου είδους δράσεις, καθώς ξεφεύγουν από το τυπικό μάθημα και κάποιες φορές λειτουργούν καλύτερα από τον στερεοτυπικό τρόπο διδασκαλίας. Μακάρι αυτό το συνέδριο να γίνεται κάθε χρόνο και το υλικό να βελτιώνεται όλο και περισσότερο.
Άρης Σαμαράς
Το Παναρσακειακό Συνέδριο ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Η ομάδα με εισηγητές τον κύριο Νευροκοπλή και την κυρία Δεμερτζή, με θέμα τη συμβολή του χώρου στην εκπαίδευση των παιδιών ήταν η ομάδα στην οποία συμμετείχα. Κατά τη γνώμη μου, ήταν μια από τις πιο πετυχημένες παρουσιάσεις, αφού είχε τη μεγαλύτερη συμμετοχή του κοινού, πράγμα που δείχνει πως ήταν ενδιαφέρουσα και κατανοητή σε όλους. Δεν μπορώ να κρύψω πως κατά τη διάρκεια της παρουσίασης με είχε καταβάλει το άγχος και μπορώ να πω πως αρκετές φορές σκέφτηκα πως έκανα λάθος που πήρα μέρος στο συνέδριο. Ωστόσο, μετά από την εμπειρία που έζησα κατάλαβα πως θα είχα κάνει ένα τεράστιο λάθος αν δεν συμμετείχα.
Θοδωρής Τσούρλος