Eκπαιδευτικό σεμινάριο κινηματογραφικής μουσικής με τον συνθέτη Κώστα Χρηστίδη
Ιαν 8 2020

Τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2019 οι μαθητές της Γ τάξης πραγματοποίησαν την τρίτη διδακτική τους επίσκεψη στα Village Cinemas Mediterranean Cosmos, στο πλαίσιο των μαθημάτων της Μουσικής, της Τεχνολογίας και του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Εκεί είχαν την εξαιρετική ευκαιρία να παρακολουθήσουν εκπαιδευτικό διαδραστικό σεμινάριο κινηματογραφικής μουσικής με τον συνθέτη Κώστα Χρηστίδη. Ο συνθέτης μίλησε αναλυτικά για το έργο του καθώς και για το «τι σημαίνει τελικά να είσαι Έλληνας καλλιτέχνης που ακολουθεί αυτό που αγαπά» στην μητρόπολη της τέχνης του κινηματογράφου, το Λος Άντζελες, από το οποίο ήρθε το μήνα Νοέμβριο στην πόλη μας, για να παρουσιάσει σε εκατοντάδες μαθητές, με την εμπειρία και τις γνώσεις του, τον κόσμο των soundtracks· έναν κόσμο γεμάτο έμπνευση, έκφραση, φαντασία και δημιουργικότητα.

Μέσα από μια ιστορική αναδρομή, με πλούσιες κινηματογραφικές προβολές σε υπερσύγχρονη αίθουσα των Village Cinemas Mediterranean Cosmos, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μάθουν για την εξέλιξη της κινηματογραφικής μουσικής, από τα χρόνια του βωβού κινηματογράφου έως σήμερα, με αναφορά σε ταινίες σταθμούς και σε μεγάλους συνθέτες του είδους. Με τον τρόπο αυτόν και με γλώσσα απλή, με αμεσότητα και χιούμορ, κατανόησαν οι μαθητές τον ρόλο της μουσικής και τη λειτουργικότητά της στον κινηματογράφο. Επίσης, με τη χρήση πλούσιου οπτικοακουστικού υλικού, έγινε ειδική μνεία στη διαδικασία δημιουργίας ολόκληρου του ήχου μιας ταινίας, συμπεριλαμβανομένου του διαλόγου και των ηχητικών εφέ (Sound Effects). Επίσης, μέσα από το προσωπικό αρχείο του συνθέτη, οι μαθητές ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με τη διαδικασία της μουσικής επένδυσης σε μια ταινία, τις τεχνικές, τις μεθόδους, και όλο το χρονοδιάγραμμα από τη γνωριμία σκηνοθέτη-συνθέτη μέχρι την παράδοση του τελικού αποτελέσματος. Στη συνέχεια, έγινε ειδική αναφορά στη σημασία της τεχνολογίας και στον τρόπο που αυτή χρησιμοποιείται για την επίτευξη ενός σύγχρονου soundtrack, ενώ η ακρόαση γνωστών κινηματογραφικών μουσικών θεμάτων και η αναγνώρισή τους από τους μαθητές συνέβαλε σε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι που εκτόξευσε τη συμμετοχή και το ενδιαφέρον των παιδιών στα ύψη.

«Όλα ξεκινούν από μία ιδέα», ήταν η φράση-επίλογος του βιωματικού σεμιναρίου. Με ειλικρινές ενδιαφέρον, ο συνθέτης μετέδωσε στο νεανικό ακροατήριό του το εξής μήνυμα: «Αφιερώστε από τώρα λίγο χρόνο κάθε μέρα για αυτό που αγαπάτε και αυτό θα καρποφορήσει. Μην πτοείστε από αρνητικές συμβουλές που έχουν να κάνουν με τις δυσκολίες του εγχειρήματος. Όλα είναι δυνατά, όταν αγαπάτε αυτό που κάνετε και είστε διατεθειμένοι να δουλέψετε ακόμα και με συνθήκες πίεσης, εκλαμβάνοντας την κάθε κριτική ως ένα θετικό στοιχείο για να βελτιώσετε την ποιότητα της δουλειάς σας. Αγωνιστείτε σταθερά, με συνέπεια και υπευθυνότητα. Όταν προσπερνάτε τα εμπόδια και δεν παραιτείστε, τότε είναι σίγουρο ότι θα πετύχετε τους στόχους σας».

Ο Θεσσαλονικιός συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής Κώστας Χρηστίδης, έπειτα από ωδειακές σπουδές στη γενέτειρά του, φοίτησε στο London College of Music (σύνθεση και πιάνο), ενώ το 1997 μετακόμισε στο Los Angeles για να παρακολουθήσει μαθήματα σύνθεσης για την τηλεόραση και τον κινηματογράφο στο University of Southern California. Έκτοτε, έχει εργαστεί ως συνθέτης και ενορχηστρωτής σε μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές, με χαρακτηριστικά επιτεύγματα στις ταινίες “29 Reasons To Run”, “Entrapment”, “Sweet November”, “Shipping News”, “The Exorcism of Emily Rose”, “Swordfish”, “The Core”, “The Hurricane” και “Spiderman 3”, “29 Reasons To Run” (Βραβείο Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης στο Bare Bones International Film Festival και το Director’s Choice – BestImpact of Music στο Park City Film Music Festival), “Eduart” (Βραβείο Ταινιών του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), «Poker Face», “Ένας άλλος κόσμος”, “Dinner for few” (“Δείπνο για λίγους”, 82 βραβεία παγκοσμίως από τα οποία τα 5 είναι για τη μουσική), “Αιγαίο S.O.S.” και “Pet Sematary”. Μετρά συνεργασίες με τα μεγαλύτερα στούντιο του Λος Άντζελες, όπως την Universal, Sony/ Columbia pictures, Warner Bros. Pictures, MGM, Disney, Miramax, Paramount Pictures ενώ έχει δουλέψει με σπουδαίους σκηνοθέτες και ηθοποιούς, παραγωγούς αλλά και συνθέτες κινηματογραφικής μουσικής, όπως ο Christopher Young. Ξεχωριστή ήταν η συνεργασία του με τον Stan Lee, Αμερικανό συγγραφέα, εκδότη, αρχισυντάκτη και επίτιμο πρόεδρο της εταιρίας Marvel Comics αλλά και Executive Producer, για τις ανάγκες της ταινίας Spider – Man 3. Στις τελευταίες του δουλειές μετράει μια νέα συνεργασία με τον Κολοσσό του Netflix, δημιουργώντας το μουσικό ηχόχρωμα για την ταινία “Benji” που κυκλοφορεί μέσω της πλατφόρμας, αναβιώνοντας έναν αγαπημένο αμερικάνικο ήρωα.

Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγητές Αναστασία Γκίνη, Λεωνίδας Κατσικαρίδης, Βασιλική Κωσταρά, Παναγιώτα Οικονόμου, Βασίλειος Τεμπερεκίδης και Ιωάννης Τσιτσιλιάνος.

 

Εντυπώσεις μαθητών:

Η συμμετοχή σε αυτό το σεμινάριο μου άρεσε πολύ. Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα βρήκα τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζεται ο ήχος στις ταινίες. Εξίσου εντυπωσιακά ήταν όλα τα αποσπάσματα ταινιών ή σκηνών από ηχογραφήσεις κινηματογραφικής μουσικής που σχετίζονταν με το συνθετικό έργο του Κώστα Χρηστίδη.

Μαρία Τουλγαρίδου, Γ΄3

 

Η δράση αυτή μου άρεσε πάρα πολύ! Περάσαμε τρεις δημιουργικές ώρες με έναν καλλιτέχνη που, για να είμαι ειλικρινής, δεν τον γνώριζα, αλλά χάρηκα πολύ που τώρα τον ξέρω. Έμαθα πολλά και σημαντικά πράγματα για την τέχνη του κινηματογράφου, πού δεν αποκλείεται να μου χρησιμεύσουν στο μέλλον σε περίπτωση που αποφασίσω να ασχοληθώ επαγγελματικά με κάποιο σχετικό αντικείμενο.

Ιωάννης Σωτηρόπουλος, Γ΄3

 

Καθώς μου αρέσει πολύ ο κινηματογράφος, κατάφερα, παρά τη μεγάλη διάρκεια της διάλεξης, να συγκρατήσω πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα για την κινηματογραφική μουσική αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο προσαρμόζεται ο ήχος στις σκηνές των ταινιών. Κάποια από αυτά που μου έμειναν είναι ο τρόπος με τον οποίο χτίζεται η μουσική με βάση το σενάριο και τις σκηνές, ενώ στο παρελθόν οι ηθοποιοί συχνά συνέβαινε να προσαρμόζουν τις κινήσεις τους στο ρυθμό της μουσικής. Συχνά η μουσική χτίζεται πάνω σε ένα leitmotif (το οποίο πρώτος εισήγαγε ο R. Wagner), ένα μουσικό θέμα το οποίο είναι χαρακτηριστικό μιας σκηνής ή ταυτίζεται με έναν χαρακτήρα της ταινίας.

Βασιλική Αποστολίδου, Γ΄1

 

Ιδιαίτερα μου άρεσε το παιχνίδι με τις ακροάσεις τραγουδιών κινηματογραφικής μουσικής.

Σωτήριος Τσενικίδης, Γ΄3

 

Η παρουσίαση, παρά τις ώρες που κράτησε, ήταν ενδιαφέρουσα. Απέκτησα πολλές νέες γνώσεις σχετικά με το μουσικό θέμα που επινοείται από τον συνθέτη και χαρακτηρίζει μία ταινία (ως εξέλιξη του leitmotif) και σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο χτίζεται η μουσική πάνω σε μία σκηνή της ταινίας (απαραίτητες είναι οι τροποποιήσεις ή και πιο ουσιαστικές αλλαγές κατά διάρκεια αυτής της διαδικασίας). Μέσα από μία εκτενή ιστορική αναδρομή της κινηματογραφικής μουσικής, πληροφορηθήκαμε και για την εξέλιξη της ενορχήστρωσης από την εποχή του βωβού κινηματογράφου μέχρι σήμερα: Πιάνο αρχικά, μεγάλες ορχήστρες στη συνέχεια για να προτιμηθούν πιο μικρά σύνολα αργότερα και ηλεκτρονική/ψηφιακή μουσική σήμερα.

Αθανάσιος-Ραφαήλ Ζαγανίδης, Γ΄1

 

Αυτό που μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι ο Κώστας Χρηστίδης συνέθεσε μουσική για την ταινία “ Spider-Man 3” αλλά και ότι συνεργάστηκε με τον Stan Lee, αναλαμβάνοντας τη μουσική επένδυση ενός ντοκιμαντέρ για τη ζωή του. Επίσης, μου έμεινε ο τρόπος με τον οποίο παράγονται τα ηχητικά εφέ για τις ανάγκες της ταινίας στο foley-studio.

Νικόλαος Περράκης, Γ΄3

 

Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Έμαθα για τον κινηματογράφο πράγματα τα οποία ούτε θα φανταζόμουν! Νιώθω πολύ τυχερός που γνώρισα έναν καλλιτέχνη με τέτοια προσωπικότητα και επαγγελματισμό.

Χαρίτων Τάσσης, Γ΄3

 

Ξεχώρισα το σημείο της παρουσίασης με τις σκηνές της ταινίας “Spider-Man 3”, πρώτα χωρίς μουσική και μετά με τη μουσική τους επένδυση. Ήταν ό,τι καλύτερο!

Μάγδα Ασλάνη, Γ΄1