«Να μην χαθεί μια ακόμη γενιά…» Ρομά και δικαίωμα στην εκπαίδευση: όταν το σχολείο είναι η μόνη ελπίδα
Μάι 5 2018

Μια ακόμη εργασία που παρουσιάστηκε από μαθήτριες και μαθητές του Σχολείου μας στο φετινό 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο, ασχολήθηκε με την εκπαίδευση των μικρών Ρομά. Οι Ρομά αποτελούν ένα άγνωστο κόσμο για όλους μας- και για την ελληνική πολιτεία- φορτωμένο με προκαταλήψεις και εξοστρακισμένο στο κοινωνικό περιθώριο. Κυριότερη, και βαρύτερη, προκατάληψη που επικρατεί: οι ίδιοι οι Ρομά, δήθεν, δεν επιθυμούν να ενταχθούν στην κοινωνία- για αυτό και αποφεύγουν την εκπαίδευση, ως κύρια οδό κοινωνικής ενσωμάτωσης. Ερευνώντας τους νόμους του ελληνικού κράτους και τις εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας, στην εργασία ανιχνεύεται το θεσμικό πλαίσιο που άπτεται της εκπαίδευσης των Ρομά. Λίγα θεωρητικά κείμενα και περισσότερες μαρτυρίες μάς πείθουν πως η πλειονότητα των Ρομά διψά για εκπαίδευση και προσβλέπει σε αυτήν ως τη μόνη ελπίδα -ύψιστη, αλλά παράλληλα και έσχατη- για ένα καλύτερο μέλλον.

Οι μαθητές και μαθήτριες της Β΄ και Γ΄ τάξης που εργάστηκαν και παρουσίασαν την εισήγηση ήταν οι: Γεωργία Ακριτοπούλου, Κοραλία Αλμπάνη, Απόστολος Βεκόπουλος, Αγάπη Βλάχου, Ειρήνη Ηλιάδου, Κρίστα Ιεροπούλου, Κωνσταντίνος Καραθάνος, Βασιλική Κολτσάκη, Δημήτριος Κοντογιάννης, Χρήστος Κουδρόγλου, Αλεξάνδρα Ντούλμπεργκ, Νικόλαος Όψιμος, Στεφανία Πετρίδου, Γεώργιος Σαρρής, Δημήτριος Τερζής και Νικήτας Τσιριγκάκης με υπεύθυνους καθηγητές τους φιλολόγους Αλέξανδρο Αλεξίου και Ελένη Κόντα.

Διαβάστε την εισήγηση και δείτε την παρουσίαση, κάνοντας κλικ στα παρακάτω εικονίδια:
      

Διαβάστε μερικές από τις εντυπώσεις των μαθητών και μαθητριών της ομάδας:

Το 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο αποτέλεσε για εμάς τους μαθητές μια αυθεντική εμπειρία ζωής και ένα πολύτιμο εφόδιο για το μέλλον. Ας σταθούμε απλώς στον τίτλο «Σε έναν κόσμο που αλλάζει: το Δικαίωμα στην Εκπαίδευση και η Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα». Διαπιστώνουμε εξ’ αρχής τη μεταβλητότητα του κόσμου, «τα πάντα ρει» εν στόματι Ηράκλειτου, συνδέοντάς την με την εξέλιξη του ανθρώπου, του κατ’ Αριστοτέλη «εν δυνάμει όντος», σε επίπεδο υλικό, πνευματικό, ψυχικό. Στη συνέχεια, ερχόμαστε αντιμέτωποι με το «Δικαίωμα στην Εκπαίδευση», που, ενώ στον πολιτισμό μας θεωρείται αυτονόητο, σε πολλές άλλες χώρες δε γίνεται σεβαστό, παρά την κατοχύρωσή του από την  Οικουμενική Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Για να διορθώσουμε και να αναστρέψουμε το μείζον αυτό πρόβλημα, που λειτουργεί ως τροχοπέδη στην ανθρώπινη πρόοδο, οφείλουμε να προαγάγουμε την «Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα», με σκοπό να τα γνωρίσουμε, να τα σεβαστούμε και να τα κατοχυρώσουμε για κάθε ανθρώπινη ύπαρξη. Μακάρι αυτά τα συνέδρια να μας μπολιάσουν με ανθρωπιά, ευσυνειδησία και αίσθηση καθήκοντος. Μόνον έτσι θα βγούμε νικητές στην διελκυστίνδα των δικαιωμάτων, περνώντας, όπως έλεγαν οι Λατίνοι, «a posse ad esse», από τη δυνατότητα στην πραγματικότητα.

Απόστολος Βεκόπουλος

Είμαι πραγματικά εντυπωσιασμένος και ταυτοχρόνως θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό, που ήμουν μέλος ενός εκπληκτικού Συνεδρίου που διοργάνωσε η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία στην Αθήνα στις 19 και 20 Απριλίου 2018. Συμμετέχοντας ως σύνεδρος, αλλά και ως εισηγητής, εκτιμώ πως ο στόχος του Συνεδρίου να ευαισθητοποιηθούν οι μαθητές σε θέματα που αφορούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και το ρόλο που διαδραματίζει η εκπαίδευση, εστέφθη με απόλυτη επιτυχία. Πιστεύω πως η ανάπτυξη της θεματολογίας των εισηγητών του Συνεδρίου, εστιάστηκε με επιτυχία στην προστασία των ήδη αναγνωρισμένων δικαιωμάτων του ανθρώπου και στον τρόπο που η κοινωνία μας προετοιμάζει τους νέους, ώστε να γίνουν ενεργοί και σύγχρονοι πολίτες σ’ έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει.

            Όσον αφορά  την παρουσίαση της ομάδας του σχολείου μου με το θέμα «Να μην χαθεί μια ακόμη γενιά: Ρομά και δικαίωμα στην εκπαίδευση. Όταν το σχολείο είναι η μόνη ελπίδα», με υπεύθυνους καθηγητές τον Αλεξίου Αλέξη και την   Ελένη Κόντα, απεκόμισα τις καλύτερες εντυπώσεις. Αναπτύχθηκαν επαρκώς όλα τα θέματα που αφορούν τους Ρομά, ξεκινώντας από την περιγραφή αυτής της κοινωνικής ομάδας, τις συνθήκες διαβίωσης, τις οικονομικές τους δυνατότητες αλλά και την αναγκαιότητα να ενταχθούν στην κοινωνία και να γίνουν ενεργοί πολίτες και τις μεθόδους (τεχνικές) που θα ακολουθηθούν σε μια οργανωμένη εκπαίδευση.

            Θέλω να συγχαρώ το σχολείο μου και τους καθηγητές μου για την συμμετοχή μας σ’ αυτό το Συνέδριο, αλλά και όλους τους διοργανωτές της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και τους άλλους συμμετέχοντες φορείς, τόσο για την επιλογή ενός τόσου επίκαιρου και ευαίσθητου θέματος, όσο επίσης και για την άψογη οργάνωση του Συνεδρίου μας.

Κωνσταντίνος Καραθάνος

 Το 6ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο που παρακολουθήσαμε ήταν μια μοναδική εμπειρία για τον καθένα μας. Δόθηκε η ευκαιρία σε αρκετούς μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους σε πολλά θέματα. Επίσης εντυπωσιακό ήταν το γεγονός ότι εκτός από τα Αρσάκεια, πήραν μέρος στο Συνέδριο και Δημόσια Σχολεία.  Ένα πράγμα που με δυσαρέστησε ήταν πως δεν μπορούσαμε να επιλέξουμε την εισήγηση που μας ενδιέφερε να παρακολουθήσουμε.  

Γεωργία Ακριτοπούλου

Το 6ο Παναρσακειακό Συνέδριο ήταν πολύ ενδιαφέρον και καλά οργανωμένο. Συζητήθηκε το πολύ σημαντικό θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ένα θέμα που πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε. Μου άρεσαν σχεδόν όλες οι παρουσιάσεις, εκτός από κάποιες που κάπως κουραστικές. Αυτό που δεν μου άρεσε ήταν ότι ο κάθε μαθητής δεν μπορούσε να παρακολουθήσει την εισήγηση που ήθελε. Κατά τα άλλα, θεωρώ πως αυτό το Συνέδριο ήταν μια μοναδική εμπειρία για όλους μας και μέσα από αυτό μάθαμε πολλά και εκφράσαμε την άποψή μας για το θέμα.

Ειρήνη Ηλιάδου