ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Φεβ 25 2020

Γλώσσα και Γραμματική στη σύγχρονη διδακτική πράξη

Υπό την αιγίδα τής Επόπτριας των Αρσακείων Σχολείων κ. Βασιλικής Παπαπέτρου και με τη συμμετοχή όλων των φιλολόγων τού αρσακείου γυμνασίου και λυκείου Θεσσαλονίκης πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2020 επιμόρφωση με θέμα «Γλώσσα και Γραμματική στη Σύγχρονη διδακτική πράξη». Οι δύο εισηγήτριες, η Δρ Κλειδή και η Δρ Παππά, φιλόλογοι στα Αρσάκεια σχολεία Ψυχικού, παρουσίασαν τη μορφή που παίρνει η διδασκαλία των γλωσσικών μαθημάτων μέσα από το πρίσμα τής σύγχρονης γραμματικής.

Με ερωτήσεις και απαντήσεις οι δύο γλωσσολόγοι κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον όλων μας για τέσσερεις περίπου ώρες εστιάζοντας σε καθημερινά πλην όμως άκρως επίκαιρα σενάρια τής σχολικής πραγματικότητας. Χάρη στην ευρυμάθεια και την εμπειρία τους ξεδίπλωσαν στα μάτια μας κρίσιμες περιστάσεις από την επαφή των μαθητών με τα γλωσσικά μαθήματα (αρχαία ελληνικά, νέα ελληνικά, ιστορία) χωρίς να εξαιρούν τη χρησιμότητα τής γλωσσικής διδασκαλίας και στα υπόλοιπα μαθήματα (άλγεβρα, φυσική, βιολογία κ.λπ.). Αντιθέτως μάλιστα η διαθεματικότητα αναδείχθηκε ως καταλύτης τού σύγχρονου σχολείου σε κάθε βαθμίδα τής εκπαίδευσης.

Οι επιμορφούμενοι ενημερωθήκαμε για τα σύγχρονα ρεύματα στη διδασκαλία τής γλώσσας παγκοσμίως και συνειδητοποιήσαμε την ευθύνη μας ως δασκάλων για το καθημερινό χτίσιμο τού μαθήματος, κάθε μαθήματος, πάνω σε γλωσσικές γνώσεις. Ακόμα ηχεί στα αυτιά μας η ερώτηση «πόσες καινούργιες λέξεις έκανες στην τάξη σου την εβδομάδα αυτή;» που καθένας από μας -ανεξαρτήτως ειδικότητας- οφείλει να θέτει στον εαυτό του. Εξίσου εντυπωσιακή η παρομοίωση των λεξιλογικών γνώσεων με τουβλάκια lego, χάρη στα οποία δομείται σταδιακά η γνώση.

Αξιοπρόσεκτη είναι η επιμονή και των δύο συναδέλφων στα βιβλία αναφοράς: λεξικά και γραμματικές αναδείχθηκαν ως κορυφαία εργαλεία τού εκπαιδευτικού, γιατί είναι η πολυπόθητη σταθερά στη σκέψη μας, η εγγύηση τής πραγματικής αντίληψης τού κόσμου και η ουσιαστική ποιότητα στη ζωή μας, όσες αλλαγές και να συμβούν. Σε αυτά βρίσκουμε τα γλωσσικά εφόδια, την «προίκα», που πρέπει να δίνουμε στους μαθητές μας και χάρη στη συστηματική χρήση τους κάθε μέρα, σε κάθε μάθημα, τους βοηθάμε να καταλάβουν πώς και γιατί συνδέονται γλώσσα και σκέψη, γλώσσα και ανθρώπινη φύση, γλώσσα και ελευθερία.

Η Νέλλη και η Σύλα, ακούραστες και χαμογελαστές, ολοκλήρωσαν την παρουσίασή τους με πρακτική εφαρμογή πάνω σε κείμενα. Δουλεύοντας συστηματικά ανέλυσαν τη γλωσσική δομή δύο λογοτεχνικών και δύο μη λογοτεχνικών κειμένων και παρουσίασαν την εικόνα ενός σχεδίου μαθήματος, όπως πρέπει να είναι. Μας θύμισαν ότι τα πράγματα αλλάζουν και ο πιο ασφαλής και αποτελεσματικός τρόπος να ζήσουμε την αλλαγή αυτή είναι η ενημέρωση, το διάβασμα και η σωστή καθοδήγηση των μαθητών μέσα από τις παραπομπές στα βιβλία αναφοράς. Μας έδωσαν να καταλάβουμε τι πρέπει να κάνουμε και μας ενθάρρυναν χάρη στο παράδειγμά τους να το κάνουμε χωρίς αναβολή, με θάρρος και αποφασιστικότητα.

Από τις προσωπικές σημειώσεις μου ξεχωρίζω μια φράση: «νομίζουμε ότι ξέρουμε, αλλά δεν ξέρουμε!». Αλήθεια είναι. Ωστόσο είναι από εκείνες τις αλήθειες που δεν πονάνε ούτε πληγώνουν ∙ αντιθέτως είναι λυτρωτική και απελευθερωτική και μας οδηγεί προς νέες κατακτήσεις, προσωπικές και συλλογικές. Ευχαριστούμε θερμά τις δύο εξαιρετικές συναδέλφους και ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την επόμενη επιμόρφωση.

Θεσσαλονίκη, 24 Φεβρουαρίου 2020                                        Δρ Ιωακειμίδου Κ. Αικατερίνη