«Ιβάν Κλιούν. Υπερβατικά τοπία. Ιπτάμενα γλυπτά. Φωτεινές σφαίρες»
Απρ 29 2022

 Επίσκεψη στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Συλλογή Κωστάκη

Την Τρίτη 12 Απριλίου 20 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον εικαστικό κόσμο του Ιβάν Κλιούν (1873-1943), ενός καλλιτέχνη που ακολούθησε με την τέχνη του όχι μόνο τα καλλιτεχνικά ρεύματα, αλλά και τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις της εποχής του. Τα έργα του, σχέδια και πίνακες, φιλοξενούνται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, Συλλογή Κωστάκη, στη Μονή Λαζαριστών, σε μια έκθεση με τον χαρακτηριστικό τίτλο: «Ιβάν Κλιούν. Υπερβατικά τοπία. Ιπτάμενα γλυπτά. Φωτεινές σφαίρες». Πράγματι, με την καθοδήγηση της Χριστίνας, της υπεύθυνης για την ξενάγηση, τα παιδιά είδαν έργα του καλλιτέχνη που αποτύπωσε και νοηματοδότησε τοπία στην αρχή αλλά και στο τέλος της καλλιτεχνικής του ζωής, είδαν σχέδια για ιπτάμενες πολύχρωμες κατασκευές και στάθηκαν στο «Κόκκινο φως», που διάλεξε άλλωστε το Σχολείο μας για την κάρτα με τις ευχές του για το Πάσχα.

 Όπως εξήγησε με σαφήνεια και αμεσότητα η Χριστίνα στα παιδιά, τα ρεύματα της πρωτοπορίας του 20ου αιώνα εκφράζονται στα έργα του Κλιουν:  «Πέρασε από όλο το φάσμα των κινημάτων και μεθόδων, από τον Νεο-ιμπρεσιονισμό και τον Συμβολισμό ως τον Κυβοφουτουρισμό και την μη-αντικειμενική τέχνη, ασχολήθηκε επίσης με τη δημιουργία τρισδιάστατων μη-αντικειμενικών κατασκευών ήδη από το 1914. Υπήρξε μέλος της ομάδας Σουπρέμους του Καζιμίρ Μαλέβιτς, αλλά στην πορεία ανέπτυξε δική του εκδοχή για τον Σουπρεματισμό. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 μελέτησε διεξοδικά τα στοιχεία της φόρμας, του φωτός και του χρώματος και δημιούργησε μια δική του καλλιτεχνική μέθοδο προτείνοντας μη-αντικειμενικά έργα που παρουσιάζουν κυρίως σφαιρικές φόρμες, ακολουθώντας την προσωπική του θεωρία για το φως και την κίνηση στον χώρο.(περισσότερα εδώ). Τα παιδιά παρακολούθησαν τα βήματα του καλλιτέχνη και αντιλήφθηκαν με ευκολία την έννοια των ποικίλων ρευμάτων, καθώς στέκονταν και σχολίαζαν χαρακτηριστικά του έργα, τις φόρμες, τα χρώματα, την αφαιρετική αλλά και ρεαλιστική εικόνα, τη διαχείριση των χρωμάτων, του φωτός και της κίνησης.


Καθώς περιδιάβαιναν στους ορόφους και τους φωτεινούς χώρους της Μονής Λαζαριστών, οι μαθητές και οι μαθήτριες  δεν έμειναν ανεπηρέαστα από την μαγική ατμόσφαιρα του μουσειακού χώρου -κι αυτή η εξοικείωση είναι  μέσα στους παιδευτικούς στόχους των εκπαιδευτικών μας επισκέψεων. 

Οι φωτογραφίες, άλλωστε, από την επίσκεψη αποτυπώνουν το ενδιαφέρον και την προσήλωσή τους.