στο πλαίσιο των δράσεων της «Βραδιάς του Ερευνητή»
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, πραγματοποιήθηκε η πανευρωπαϊκή δράση «H Βραδιά του Ερευνητή», με σκοπό να τιμήσει τη συμβολή των ερευνητών σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και να εξοικειώσει το κοινό με τον κόσμο της έρευνας. Λόγω των ειδικών συνθηκών, η φετινή διοργάνωση επεκτάθηκε στην εβδομάδα 27 Σεπτεμβρίου – 1 Οκτωβρίου και πραγματοποιήθηκε κυρίως με διαδικτυακές δράσεις. Οι διοργανωτές προγραμμάτισαν διαδικτυακές συναντήσεις ερευνητών με τους μαθητές και τους πολίτες, με πολύ ενδιαφέρουσες συζητήσεις, για ποικίλα επιστημονικά ζητήματα.
Το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης δεν έλειψε από τη φετινή διοργάνωση, αλλά φρόντισε όπως κάθε χρόνο να επιτύχει την εμπλοκή των μαθητών/τριών του στις εκδηλώσεις μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Συγκεκριμένα, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ Τάξης συμμετείχαν στην δράση «CHAT LAB»: Πρόκειται για σύντομες διαδικτυακές συναντήσεις με ερευνητές, στις οποίες μέσω φιλικής διαδικτυακής συζήτησης, δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά να θέσουν τα ερωτήματα κατευθείαν στην πηγή της έρευνας και να πάρουν τις πιο ενημερωμένες απαντήσεις.
Την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021, το τμήμα Β1 με την υποστήριξη του κ.Χρυσοβέργη υποδέχθηκε τον καθηγητή Δρ Γιάννη Φυτίλη [Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών, Σχολή Μηχανικών & Ινστιτούτο Φυσικής Πλάσματος και Laser, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο] και είχε την ευκαιρία να συζητήσει μαζί του για το θέμα: «Φυσική Πλάσματος, Πηγή Νετρονίων». Στην συζήτηση τα παιδιά ανακάλυψαν τις ιδιότητες του πλάσματος, τους τρόπους παραγωγής του και τις εφαρμογές που έχει το πλάσμα. Ιδιαίτερα αποκαλύφθηκε πώς μπορούμε με διατάξεις παλμικής ηλεκτρικής ισχύος στο εργαστήριο να συμπιέσουμε το πλάσμα και να δημιουργήσουμε συνθήκες πλάσματος που επικρατούν στον Ήλιο, καθώς και τις εφαρμογές που μπορεί να έχουμε με αυτές.
Την ίδια ημέρα το τμήμα Β2, με την υποστήριξη του κ.Μπούτσικα, συνδέθηκε με την κ.Ελένη Παυλοπούλου από το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας / Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ, η οποία ασχολείται με την Επιστήμη των Υλικών (Materials Science). Οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος συζήτησαν μαζί της για υλικά που είναι γύρω μας (τα γνωστά μας πλαστικά) και τη χρήση τους για την παραγωγή ρεύματος. Αναφέρθηκαν επίσης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (όπως τα φωτοβολταΐκά), αλλά και σε μια πολύ καινούργια και τολμηρή επιστημονική ιδέα, τα ηλεκτρονικά φυτά! Η μαθήτρια του τμήματος, Δήμητρα Καπίδου, σχολιάζει: Ήταν μια ενδιαφέρουσα εμπειρία, καθώς μας δόθηκε η ευκαιρία να εμβαθύνουμε στον χώρο της έρευνας αλλά και να λύσουμε τυχόν απορίες μας πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.
Την Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2021, τα τμήματα Β3 και Β4, με την καθοδήγηση των Βιολόγων κ.Ντίνα και κ.Κοκκάλου, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τη Βιολόγο κ. Σουζάνα Λογοθέτη, υποψήφια διδάκτορα στο τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών και ερευνήτρια στο αντικαρκινικό κέντρο MD Anderson Cancer Center, Houston, TX, USA, και να συζητήσουν μαζί της διαδικτυακά. Η ερευνήτρια αναφέρθηκε στα στάδια της εργαστηριακής έρευνας που αφορούν στον καρκίνο, στην πολυπαραγοντική αιτιολογία της ασθένειας και στην επίδραση του περιβάλλοντος σε αυτήν (πχ κάπνισμα), στη χρήση φαρμάκων για την αντιμετώπισή της, καθώς και στην αποκάλυψη προβλεπτικών δεικτών, με σκοπό την πρόωρη πρόβλεψη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ήρθαν σε άμεση επαφή με την επιστημονική-πειραματική έρευνα, για μια ασθένεια που πλήττει την ανθρωπότητα σε παγκόσμια κλίμακα, κατανοώντας παράλληλα την παθοφυσιολογία της, ενώ έλυσαν πολλές απορίες όσον αφορά τα παραπάνω ζητήματα.
Τα παιδιά, σε όλη τη διάρκεια των παραπάνω διαδικτυακών εκδηλώσεων, διατήρησαν αμείωτο το ενδιαφέρον τους, θέτοντας ερωτήσεις στους ερευνητές. Στο τέλος των δράσεων, οι μαθητές και οι μαθήτριες έφυγαν από τις τάξεις τους έχοντας έρθει ένα βήμα πιο κοντά στην πρόσφατη επιστημονική γνώση, με ένα αίσθημα ικανοποίησης καθώς επιλύθηκαν πολλές από τις απορίες που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια των συζητήσεων, αλλά και έχοντας δεχθεί πληθώρα ερεθισμάτων για προσωπική σκέψη και έρευνα.
Ευχαριστούμε πολύ τους ερευνητές επιστήμονες για την προθυμία τους να συζητήσουν με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, να αφιερώσουν χρόνο για να εξηγήσουν στα παιδιά με τρόπο κατανοητό τον πολύπλοκο και συναρπαστικό κόσμο της έρευνάς τους!