Η Α΄τάξη συναντά τους Ερευνητές
Σεπ 29 2021

στο πλαίσιο των δράσεων της «Βραδιάς του Ερευνητή»

Την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε η πανευρωπαϊκή δράση «H Βραδιά του Ερευνητή» που αναδεικνύει το έργο του ερευνητή όπως κάθε χρόνο σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Φέτος οι δράσεις, παρόλο που είναι διαδικτυακές λόγω της πανδημίας, καταφέρνουν να παρουσιάσουν την έρευνα αιχμής που πραγματοποιείται στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα της χώρας μας. Αυτή την εβδομάδα, από τις 27 Σεπτεμβρίου έως την 1η Οκτωβρίου, οι διοργανωτές προγραμμάτισαν σύντομες διαδικτυακές συναντήσεις εθελοντών ερευνητών και με σχολικές τάξεις,  με σκοπό την προσέγγιση των μαθητών/τριών στο χώρο της έρευνας αλλά και την αλληλεπίδρασή τους.
Το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης δεν θα λείψει ούτε και από τη φετινή διοργάνωση. Η αρχή έγινε σήμερα, Δευτέρα, 27 Σεπτεμβρίου, που οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ Τάξης, στο πλαίσιο του μαθήματος της Χημείας, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον κ. Κωνσταντίνο Πλάκα, Διδάκτορα Χημικό Μηχανικό του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με εξειδίκευση στην επεξεργασία πόσιμου νερού με προηγμένες τεχνολογίες μεμβρανών. Ο ερευνητής του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) καθώς και του Ινστιτούτου Χημικών Διεργασιών & Ενεργειακών Πόρων, παρουσίασε στους μαθητές και τις μαθήτριες το ερευνητικό του πρόγραμμα και συζήτησε μαζί τους πάνω σε θέματα που αφορούν  το νερό και την αλληλεπίδρασή του με την ενέργεια και την τροφή, τους βασικούς πόρους για τη διατήρηση της ζωής και την ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας. Ενημέρωσε τα παιδιά σχετικά με τις σύγχρονες τάσεις στον τομέα των πράσινων τεχνολογιών με στόχο τη βιώσιμη διαχείριση του νερού και την επίτευξη μηδενικής ρύπανσης, χωρίς τοξικά και άλλους ρύπους που ενέχουν σοβαρό κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, και επιπλέον εξήγησε πώς μπορεί η έρευνα να στηρίξει την αειφόρο ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία, προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση των φυσικών πόρων, να επιτευχθεί η ανακύκλωση υλικών και επαναχρησιμοποίησή τους, και να μειωθούν τα παραγόμενα απόβλητα.

Πιο συγκεκριμένα, ο κ.Πλάκας περιέγραψε την τάση της στροφής από τις συμβατικές πηγές ενέργειας που έχουν ημερομηνία λήξης, σε ανανεώσιμες πηγές που ακολουθούν την κυκλική οικονομία. Ακόμα, αναφέρθηκε στην ποιότητα και την ποσότητα των τοξικών ουσιών που αφήνουν στο περιβάλλον ποικίλες αγροτικές εργασίες, όπως ελαιοτριβεία, τυροκομεία, και εξήγησε με ποιο τρόπο είναι δυνατή η ανακύκλωση των υλικών αποβλήτων προς όφελος δικό μας και του περιβάλλοντος. Τα θέματα της παρουσίασης και ο τρόπος του ερευνητή κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον των παιδιών καθ΄ όλη τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης και προκάλεσαν ερωτήσεις που του έθεσαν απευθείας. Οι ευχαριστίες όλων μας για την προθυμία του κ.Πλάκα να μοιραστεί γνώσεις κι ενδιαφέροντα με τα παιδιά είναι αυτονόητες!

Στο τέλος αυτής της συνάντησης, που προγραμμάτισε η καθηγήτρια της Χημείας. Γεωργία Στεφανίδου, οι μαθητές και οι μαθήτριες άφησαν τη διαδικτυακή τάξη έχοντας έρθει ένα βήμα πιο κοντά στην πρόσφατη επιστημονική γνώση, με ένα αίσθημα πληρότητας καθώς επιλύθηκαν πολλές από τις απορίες που είχαν, αλλά και έχοντας δεχθεί πληθώρα ερεθισμάτων για προσωπική σκέψη και έρευνα. Ελπίζουμε πως απέκτησαν και μια πιο «πράσινη» αντίληψη για τα πράγματα που υπάρχουν γύρω τους αλλά και τις καθημερινές τους συνήθειες.