Λέμε ένα ηχηρό «ΟΧΙ» σε οποιαδήποτε μορφή σχολικής βίας και εκφοβισμού
Μαρ 16 2021

Με αφορμή την «Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού», που έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας στις 6η Μαρτίου, το Σχολείο μας σχεδίασε και υλοποίησε τη Δευτέρα 8 και την Τρίτη 9 Μαρτίου δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ηλεκτρονικού ή διαδικτυακού εκφοβισμού (cyberbullying).

Είναι αλήθεια πως η τεχνολογία εκτός από την πληθώρα των δυνατοτήτων που προσφέρει στους χρήστες της, μπορεί να παρέχει και ένα πρόσφορο πλαίσιο εκδήλωσης βίαιων ή εκφοβιστικών συμπεριφορών. Με στόχο, λοιπόν, την ενδυνάμωση των διαπροσωπικών σχέσεων των μαθητών και την καλλιέργεια ενός κλίματος ενσυναίσθησης, αποδοχής και αλληλεγγύης στο σχολικό περιβάλλον, οι μαθητές όλων των τάξεων του Σχολείου παρακολούθησαν στις ψηφιακές τους τάξεις μια κατατοπιστική παρουσίαση για την αναγνώριση και τις μορφές του φαινομένου του ηλεκτρονικού εκφοβισμού, τα χαρακτηριστικά του θύτη και τις συνέπειες που έχει για το θύμα. Παράλληλα, ενημερώθηκαν διεξοδικά για τους τρόπους αντιμετώπισής του. Στη συνέχεια είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στη συζήτηση που ακολούθησε, ανταλλάσσοντας ιδέες και απόψεις και παρουσιάζοντας τις προσωπικές τους εμπειρίες. Η δράση ολοκληρώθηκε με ένα παιχνίδι ερωτήσεων, που έδωσε το έναυσμα στα παιδιά να αναφέρουν τι έμαθαν με έναν χαρούμενο και διασκεδαστικό τρόπο.

Την παρουσίαση και τις ωριαίες ενημερωτικές συζητήσεις με τους μαθητές συντόνισαν οι καθηγητές: Αλέξης Αλεξίου (Γ3), Ελένη Κόντα (Α1, Α2, Α3), Μάρθα Πετμεζάρη (Β1, Β2), Στέλλα Σαρμή (Γ1, Γ2) και Νικολέτα Σατσλή (Β3).

     

Ακολουθούν μερικές από τις εντυπώσεις των μαθητών της Α΄ τάξης, αλφαβητικά και ανά τμήμα, που αναδεικνύουν τα οφέλη που αποκόμισαν οι μαθητές από τη συγκεκριμένη δράση:

Στέφανος Γεμενετζής [Α1]

Η παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό ήταν ιδιαίτερα χρήσιμη, γιατί μας ευαισθητοποίησε σχετικά με τους κινδύνους που κρύβει η κακή χρήση του διαδικτύου. Επίσης, μας έμαθε πώς να προφυλάσσουμε τους εαυτούς μας από κακοπροαίρετες ενέργειες στο διαδίκτυο που έχουν στόχο να μας βλάψουν.

Αντώνης Κελεκτσόγλου [Α1]

Η παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό μού άφησε θετικές εντυπώσεις, καθώς αναδείχτηκαν με απλό και κατανοητό τρόπο ορισμένοι από τους κινδύνους που κρύβει το διαδίκτυο. Επιπρόσθετα, μάθαμε πως πρέπει να προσέχουμε πάρα πολύ με ποιον συνομιλούμε και τι «ανεβάζουμε» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμη, προσπαθήσαμε να μπούμε στη θέση των θυμάτων και να κατανοήσουμε τα αρνητικά συναισθήματα και τον ψυχικό πόνο που βιώνουν. Γι’ αυτό από εδώ και στο εξής εύχομαι όλοι να αναπτύξουμε την ενσυναίσθησή μας και να μην προβαίνουμε σε πράξεις που πληγώνουν τους συνανθρώπους μας.

Έλενα Μαντέλα [Α2]

Θεωρώ πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ενημερωθήκαμε από το Σχολείο μας για τον διαδικτυακό εκφοβισμό, καθώς είναι μια πολύ διαδεδομένη μορφή εκφοβισμού, που συνδέεται άμεσα με τη χρήση της τεχνολογίας. Πιστεύω πως όλοι μας πρέπει να είμαστε ενημερωμένοι για τους κινδύνους του διαδικτύου και να μην διστάζουμε να ζητάμε βοήθεια από τους μεγαλύτερους, σε περίπτωση που αντιληφθούμε ότι κάτι δεν πάει καλά στις διαδικτυακές μας συνομιλίες.

Χριστίνα Κυριαζοπούλου [Α2]

Η παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό μου φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμη, καθώς μου έδωσε την ευκαιρία να μάθω πόσο σύνθετο είναι το συγκεκριμένο φαινόμενο και πώς μπορώ να προστατεύσω τον εαυτό μου. Ακόμη, εξεπλάγην, όταν πληροφορήθηκα πως ο διαδικτυακός εκφοβισμός μπορεί να εκδηλωθεί με αρκετές διαφορετικές μορφές. Επιπλέον, έμαθα πως πρέπει να σέβομαι πάντα τους άλλους και να είμαι πολύ προσεκτική με ό,τι επιλέγω να αναρτήσω στο διαδίκτυο. Τέλος, συνειδητοποίησα ότι είναι απαραίτητο να συμπεριφερόμαστε με ωριμότητα, προκειμένου να αποφύγουμε τυχόν περιπτώσεις εκφοβισμού στο διαδίκτυο.

Κωνσταντίνα Οικονόμου [Α2]

Ο διαδικτυακός εκφοβισμός συνιστά μια μορφή βίας, η οποία εξαπλώνεται με γοργό ρυθμό και απειλεί την ψυχική υγεία των εφήβων. Βέβαια, η εξάλειψη αυτού του φαινομένου είναι υπόθεση που μας αφορά όλους! Η δράση ενημέρωσης που οργάνωσε το Σχολείο μας για τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό μάς κέντρισε το ενδιαφέρον, καθώς καταφέραμε να συνειδητοποιήσουμε τους κινδύνους που εγκυμονεί ο απέραντος κόσμος του διαδικτύου. Επιπλέον, μάθαμε να μην είμαστε θεατές στο φαινόμενο, αλλά να μιλάμε, προκειμένου να υποστηρίξουμε και να βοηθήσουμε κάποιο φίλο, γνωστό ή συμμαθητή μας που έχει πέσει θύμα διαδικτυακού εκφοβισμού. Άλλωστε, το ίδιο θα θέλαμε κι εμείς από τους άλλους, αν ήμασταν στη θέση τους.

Σοφοκλής Παπαδόπουλος [Α2]

Έμαθα πολλές χρήσιμες πληροφορίες από την παρουσίαση που είδαμε για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του ηλεκτρονικού εκφοβισμού. Ειδικά τώρα, που μένουμε στο σπίτι λόγω της πανδημίας και χρησιμοποιούμε περισσότερο τα κοινωνικά δίκτυα, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς θα προστατευτούμε από πιθανές απειλές.

Χριστιάνα Παπαδοπούλου [Α2]

Η παρουσίαση για τον ηλεκτρονικό εκφοβισμό μού άρεσε πολύ και μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρουσα και χρήσιμη, επειδή μάθαμε πολλές πληροφορίες που ίσως δεν γνωρίζαμε. Επίσης, μάθαμε πώς μπορούμε να προστατευόμαστε από τους διαδικτυακούς κινδύνους και τώρα πια ξέρουμε ακριβώς ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσουμε, σε περίπτωση που μας τύχει ένα τέτοιο περιστατικό.

Δανάη Καμπερίδη [Α3]

Με αφορμή την «Πανελλήνια Ημέρα Πρόληψης του Σχολικού Εκφοβισμού», το Σχολείο μας οργάνωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα δράση, προκειμένου να ενημερωθούμε και να συζητήσουμε για τις διάφορες μορφές του σχολικού εκφοβισμού. Επικεντρωθήκαμε κυρίως στον διαδικτυακό εκφοβισμό που, λόγω της συστηματικής χρήσης της τεχνολογίας, έχει λάβει σοβαρές διαστάσεις και πληροφορηθήκαμε πώς μπορούμε να προστατευτούμε. Επιπρόσθετα, μάθαμε πως, αν βρεθούμε στη θέση του θύματος, πρέπει να απευθυνθούμε άμεσα σε έναν ενήλικα που εμπιστευόμαστε, για να σταματήσει η όποια εκφοβιστική ενέργεια και να μην επηρεαστεί η ψυχολογία μας από αυτή. Ακόμα, αντιληφθήκαμε πως πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί με τις φωτογραφίες που ανεβάζουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και καλό θα ήταν να σκεφτόμαστε πολύ πριν δημοσιεύσουμε οτιδήποτε.

Βασίλης Ρηγόπουλος [Α3]

Η παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό και η συζήτηση που ακολούθησε στην ψηφιακή μας τάξη με αφορμή αυτό το επίκαιρο θέμα, μου άρεσε πολύ, καθώς ανταλλάξαμε με τους συμμαθητές μου σκέψεις, ιδέες και προσωπικές εμπειρίες. Ακόμη, βρήκα πολύ διασκεδαστικό το κουίζ με τις ερωτήσεις που απαντήσαμε στο τέλος της παρουσίασης. Ελπίζω να μας δοθεί ξανά η ευκαιρία να συζητήσουμε και για άλλα σημαντικά ζητήματα που μας απασχολούν.

Μαριάννα Σεβιντικίδη [Α3]

Η δράση ενημέρωσης για τον διαδικτυακό εκφοβισμό που οργάνωσε το Σχολείο μας μου φάνηκε πολύ χρήσιμη και εποικοδομητική, γιατί αναλύσαμε τις επικίνδυνες πτυχές του φαινομένου, αλλά και πώς να προστατευόμαστε από αυτές. Επίσης, ενημερωθήκαμε για τις διαφορετικές μορφές εκδήλωσης του διαδικτυακού εκφοβισμού και πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τους θύτες αλλά και τα θύματα.

Μαριλένα Σκανδύλα [Α3]

Πριν από λίγες μέρες πραγματοποιήθηκε στην ψηφιακή μας τάξη μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση για το επίκαιρο φαινόμενο του διαδικτυακού εκφοβισμού, κατά την οποία μας δόθηκε η δυνατότητα να ενημερωθούμε και να ανταλλάξουμε απόψεις για αυτό το σοβαρό ζήτημα. Καταρχήν, μου άρεσε πολύ που συζητήθηκε το συγκεκριμένο θέμα στην τάξη, καθώς κατανοήσαμε πως είναι πολύ σημαντικό να σκεφτόμαστε καλά πριν δημοσιεύσουμε στο διαδίκτυο κάποια φωτογραφία μας ή μια ανάρτησή μας, καθώς αυτό που θα δημοσιευτεί μπορεί εύκολα να γίνει δημόσιο και να μείνει για πάντα στο διαδίκτυο. Επιπρόσθετα, σε περίπτωση που κάποιος συμπεριφέρεται άσεμνα και άσχημα στο διαδίκτυο, τον μπλοκάρουμε και δεν απαντάμε στα μηνύματά του. Επίσης, κρατάμε και αποθηκεύουμε τα προσβλητικά μηνύματα, ώστε να τα επικαλεστούμε ως αποδεικτικά στοιχεία, αν τυχόν χρειαστεί. Τέλος, δεν μένουμε με σταυρωμένα χέρια, σε περίπτωση που καταλάβουμε πως κάποιος φίλος ή γνωστός μας έχει πέσει θύμα εκφοβισμού, αλλά υποστηρίζουμε το θύμα, σκεπτόμενοι ότι θα μπορούσαμε να είμαστε εμείς στη θέση του και να νιώθουμε αβοήθητοι. Αν δεχτούμε κάποιου είδους εκφοβισμό, θα πρέπει να απευθυνθούμε άμεσα σε κάποιον κοντινό ενήλικα που εμπιστευόμαστε, όπως στους γονείς ή τους δασκάλους μας.

Βασιλική Τζιτζή [Α3]

Η δράση ενημέρωσης που οργάνωσε το Σχολείο μας για τον διαδικτυακό εκφοβισμό ήταν πολύ ενδιαφέρουσα, καθώς μας παρουσίασε ποικίλες διαστάσεις του φαινομένου και μας έδωσε την ευκαιρία να πληροφορηθούμε πώς πρέπει να αντιδράμε, αν μας συμβεί κάποιο περιστατικό. Γι’ αυτό δεν πρέπει να φοβόμαστε, αλλά να έχουμε το θάρρος να μιλάμε για ό,τι μας έχει συμβεί.

Αλεξάνδρα Τσίντογλου [Α3]

Η παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό και η συζήτηση που ακολούθησε μου κίνησαν το ενδιαφέρον, καθώς είχαμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε για ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα και να αντιληφθούμε τις σοβαρές διαστάσεις που μπορεί να πάρει. Ακόμη, μάθαμε πως, αν τυχόν πέσουμε θύματα μιας εκφοβιστικής συμπεριφοράς στο διαδίκτυο, επιβάλλεται να μιλήσουμε άμεσα και να μοιραστούμε την εμπειρία μας με κάποιον ενήλικα που εμπιστευόμαστε.

Αλέξανδρος Φραγκίδης [Α3]

Η ενημερωτική παρουσίαση για τον διαδικτυακό εκφοβισμό ανέδειξε ένα πολύ σημαντικό θέμα που απασχολεί όλα τα παιδιά της ηλικίας μας, μιας και ασχολούμαστε πολλές ώρες της ημέρας με τα ηλεκτρονικά μέσα. Ακούσαμε διάφορες πολύ χρήσιμες συμβουλές για το πώς πρέπει να «κινούμαστε» στο διαδίκτυο, όπως να μη μιλάμε με αγνώστους και να μην αποκαλύπτουμε τα προσωπικά μας στοιχεία. Με θορύβησε πραγματικά το γεγονός ότι πολλά παιδιά πέφτουν θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού, επειδή δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις αλλά και επειδή φοβούνται να αποκαλύψουν στους γονείς τους τι τους συνέβη. Γι’ αυτό πρέπει όλοι να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά και να ακούμε τις συμβουλές των ειδικών, για να μην βρεθούμε και εμείς σε παρόμοια θέση.