Ανακαλύπτοντας τα οικολογικά προβλήματα της πόλης μας: Έρευνα – Δημοσκόπηση από τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου
Μαρ 21 2024

Στο τμήμα Αγγλικών του κ. Ευάγγελου Δήμου μαθητές και μαθήτριες της Α’ Γυμνασίου διοργάνωσαν και διεκπεραίωσαν ερευνητική εργασία και κατόπιν δημοσκόπηση σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Στην αρχή οι μαθητές αναζήτησαν τα περιβαλλοντικά προβλήματα της πόλης μέσα από πηγές, τις οποίες έπρεπε να καταγράψουν στην εργασία τους και να τα μοιραστούν με τους συμμαθητές τους. Στη συνέχεια, αφού το τμήμα συγκέντρωσε τη λίστα με τα κυριότερα προβλήματα της πόλης, χωρίστηκε σε υποομάδες, για να διερευνήσουν την αντίληψη των συμμαθητών τους, και των τριών τάξεων του Γυμνασίου, για τα σοβαρότερα προβλήματα της πόλης και πώς αυτά θα μπορούσαν να επιλυθούν. Χωρισμένα σε δυάδες, η καθεμιά απ’ τις οποίες ήταν υπεύθυνη για κάθε ένα τμήμα του Σχολείου, ρωτούσαν έναν-έναν τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους, προσπαθώντας να διερευνήσουν αν τελικά η αντίληψη των μαθητών του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης ταυτίζεται με τα ερευνητικά δεδομένα για τα σοβαρότερα οικολογικά προβλήματα της πόλης μας.

Οι μαθητές, μέσα από τις έγκυρες πηγές που επεξεργάστηκαν, κατέληξαν στην εξής λίστα προβλημάτων:

  • Ατμοσφαιρική ρύπανση
  • Μόλυνση στον Θερμαϊκό Κόλπο
  • Ρίψη σκουπιδιών στους δρόμους της πόλης
  • Υψηλές θερμοκρασίες
  • Έλλειψη πράσινου

Οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν προέρχονται από τον έγκυρο ελεύθερο τύπο, τις τοπικές αρχές αυτοδιοίκησης και πανεπιστημιακές έρευνες. Ενδεικτικά παρατίθενται κάποιες απ’ τις πηγές:

Από ό,τι φάνηκε μέσα από τα συγκεντρωτικά στατιστικά στοιχεία της δημοσκόπησης, επιβεβαιώνεται πως η πλειοψηφία των μαθητών του Σχολείου έχει σχηματίσει εύστοχη αντίληψη για τα μείζονα περιβαλλοντικά ζητήματα της Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, στο σύνολο των μαθητών του Σχολείου, το 86% των όσων ανταποκρίθηκαν στη δημοσκόπηση «έπεσε μέσα»σχετικά με τα πέντε προβλήματα που καταγράφηκαν παραπάνω. Κάποια μικρά ποσοστά μαθητών ανέφεραν κι άλλου είδους προβλήματα, όπως το κυκλοφοριακό, την κατασκευή του flyover και την ηχορύπανση, ανάμεσα σε άλλα. Παρακάτω, φαίνονται οι πίτες-γραφήματα με τα συγκεντρωτικά ποσοστά των μαθητών.

Στη συνέχεια, οι μαθητές ρωτήθηκαν και για τις πιθανές λύσεις στα υπάρχοντα προβλήματα. Παρακάτω παρατίθενται οι λύσεις που πρότειναν οι μαθητές του Σχολείου:

Μέσα από αυτή την ερευνητική διαδικασία, δόθηκε η ευκαιρία στους μαθητές της Α’ Γυμνασίου να μάθουν να υποστηρίζουν τη γνώμη τους μέσα από πηγές, να αναζητούν πηγές και να διαχωρίζουν έγκυρες από λανθασμένες πηγές, να έχουν το θάρρος να ανοιχτούν προς την τοπική τους κοινότητα, να απευθύνουν ερωτήσεις στους συμμαθητές τους και να καταγράψουν τα δεδομένα τους σε πίνακες-γραφήματα, για να συγκεντρώσουν τα δεδομένα της έρευνάς τους σε παρουσιάσιμη μορφή.

Παρακάτω φαίνονται οι ομάδες μαθητών της Α’ Γυμνασίου που διοργάνωσαν την έρευνα μαζί με τα τμήματα τα οποία ανέλαβαν:

  • Κλειώ Βρέττα & Λυδία Καραγιαννίδου, υπεύθυνες για το Α1
  • Έφη Κονταλέκα & Ιωάννα Εμμανουηλίδου, υπεύθυνες για το Α2
  • Ιωάννα Καινούργιου & Ευανθία Κυπάρου, υπεύθυνες για το Α3
  • Νικήτας Κεραμίδας & Τάσος Μισαηλίδης, υπεύθυνοι για το Β1
  • Στέργος Ηλιάδης & Νίκος Κοντογιαννόπουλος, υπεύθυνοι για το Β2
  • Σπύρος Ταπεινόπουλος & Νικόλας Χατζηβασιλείου, υπεύθυνοι για το Β3
  • Ασημένια Σκεπετάρη & ΒασιλίναΠιτσούλη, υπεύθυνες για το Γ1
  • Γιώργος Θραψίμης & Ελεάννα Μέντζου, υπεύθυνοι για το Γ2
  • Αλεξάνδρα Ξενίδου & Μαρία Ήλκου, υπεύθυνες για το Γ3