Κάνε ένα βήμα μπροστά-Κλιματική Αλλαγή και Ανθρώπινα Δικαιώματα
Μαρ 19 2023

Κάθε χρόνο, στις 23 Μαρτίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Μετεωρολογίας. Στο πλαίσιο εορτασμού της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Μετεωρολογίας, ο τομέας Μετεωρολογίας και Κλιματολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης προκήρυξε την 1η Μαθητική Δράση για το κλίμα και την κλιματική αλλαγή, με στόχο τα παιδιά να αντιληφθούν ότι η κλιματική κρίση θέτει την ανθρωπότητα σε μια πρωτόγνωρη δοκιμασία που επιβάλλει συνεργασία και δράση.

Στο κάλεσμα αυτό ανταποκρίθηκε με χαρά μια ομάδα μαθητριών και μαθητών της Β’ τάξης του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης που συμμετέχει στον κύκλο Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ο οποίος αφορά στη Θεματική ενότητα: Φροντίζω το περιβάλλον και πιο συγκεκριμένα εστιάζει στην κλιματική αλλαγή, στις φυσικές καταστροφές και στην πολιτική προστασία.

Η ομάδα δημιούργησε ένα σύντομο βίντεο στο οποίο παρουσιάζεται η βιωματική δραστηριότητα «Κάνε ένα βήμα μπροστά». Η δραστηριότητα έχει ως βάση το υλικό για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την κλιματική αλλαγή από τη WWF Greece και το Compassito, εγχειρίδιο για την εκπαίδευση των παιδιών στα ανθρώπινα δικαιώματα από το Συμβούλιο της Ευρώπης και έχει στόχο την οπτική απεικόνιση των ανισοτήτων που υπάρχουν στον κόσμο και τη συσχέτισή τους με την περιβαλλοντική κρίση.

Σε πρώτο στάδιο μοιράστηκαν στα παιδιά καρτέλες με ρόλους για τους οποίους κλήθηκαν να αναζητήσουν πληροφορίες και στοιχεία, έτσι ώστε να συνθέσουν το πλήρες προφίλ αυτών των χαρακτήρων. Γνώρισαν έτσι ανθρώπους και καταστάσεις από διαφορετικά μήκη και πλάτη του πλανήτη, ανθρώπους που έχουν πληγεί από τυφώνες και άλλες φυσικές καταστροφές, ανθρώπους που βίωσαν τον αναγκαστικό εκτοπισμό τους λόγω της κλιματικής κρίσης. Μέσα από αυτό το νοερό ταξίδι, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με έννοιες όπως η βιοκλιματική αρχιτεκτονική και να προβληματιστούν για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των καθημερινών μας πράξεων, όπως, για παράδειγμα, η αλόγιστη χρήση κλιματιστικών ή η χρήση χημικών σε καλλιέργειες.  Συμμετείχαν έπειτα σε ένα οργανωμένο παιχνίδι ρόλων το οποίο βιντεοσκόπησαν, προτείνοντάς μας, έτσι, έναν τρόπο να περπατήσουμε όλοι μαζί προς το μέλλον.

Το βίντεο μπορείτε να το δείτε εδώ.

Ακολουθούν τα συμπεράσματα των παιδιών:

Η δραστηριότητα στην οποία συμμετείχαμε ήταν ένας έμμεσος τρόπος να συνειδητοποιήσουμε πόσο ευγνώμονες πρέπει να είμαστε που έχουμε όλα αυτά τα αγαθά στην ζωή μας, ενώ άλλα άτομα δεν έχουν ούτε τα βασικά αγαθά. Καταλάβαμε τα προβλήματα που περνάνε πολλοί από τους συνανθρώπους μας και αναγνωρίσαμε τη σημασία της αλληλοβοήθειας και της αλληλεγγύης προς τον συνάνθρωπό μας. Η όλη διαδικασία, μ’ εντυπωσίασε ιδιαίτερα, αφού ήταν ένας διαφορετικός και βιωματικός τρόπος να μάθουμε για τις δυσκολίες που περνούν οι συνάνθρωποί μας. Ακόμα, μ’ άρεσε που συνεργαστήκαμε ομαλά ως σύνολο και που συμμετείχαμε ενεργά στην υλοποίηση του προγράμματος αυτού.

Μαριέφη Χαβούζη Δελλαπόρτα

Αρχικά, μου φάνηκε πολύ ενδιαφέρον ότι μπήκαμε στη θέση όλων αυτών των ανθρώπων που βιώνουν καθημερινά παρόμοιες συνθήκες. Καθημερινά ακούμε για τα προβλήματα που υπάρχουν στον κόσμο, όμως με αυτόν τον τρόπο καταλάβαμε πώς είναι να ζούμε θεωρώντας πολλά πράγματα δεδομένα, ενώ για πολλούς είναι απλά μία επιθυμία ή ένα όνειρο. Αυτή η δράση θεωρώ πως άλλαξε τον τρόπο σκέψης μου, αλλά και των συμμαθητών μου.

Μαριέττα Τολίκα

Αυτό το μάθημα μου φάνηκε πάρα πολύ ενδιαφέρον, καθώς έμαθα πάρα πολλά πράγματα για την κλιματική αλλαγή και η δράση που κάναμε μου έδωσε να καταλάβω πως κάποιοι άνθρωποι δεν εχουν πολλά πράγματα που εγώ θεωρώ δεδομένα.

Δημήτρης Χριστοδουλάκης

Εμένα προσωπικά η δραστηριότητα που κάναμε στο Σχολείο με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων μου κίνησε υπερβολικά το ενδιαφέρον. Με τη δραστηριότητα στην οποία συμμετείχαμε μπόρεσα να αντικρίσω προβλήματα που αντιμετωπίζονται καθημερινά από μεγαλύτερούς μας ή ακόμα και από παιδιά της ηλικίας μας. Ο καθένας από εμάς έκανε ένα βήμα μπροστά, όταν άκουγε μια ιδιότητα (π.χ. έχω νερό και ρεύμα στο σπίτι ή έχω σπίτι) η οποία πίστευε ότι ο χαρακτήρας που του είχε ανατεθεί κατείχε. Αυτό που με στενοχώρησε, όμως, είναι ότι διαπίστωσα πως υπήρχαν συμμαθητές μου που δεν είχαν κάνει ούτε ένα βήμα ενώ κάποιοι άλλοι είχαν φτάσει στον τερματισμό.

Νικολέττα Τσαβλή

Από το πρότζεκτ που κάναμε κατάλαβα ότι εμείς έχουμε δεδομένα αρκετά πράγματα στη ζωή μας, ενώ άλλοι παλεύουν για να τα αποκτήσουν. Επίσης μου έκανε μεγάλη εντύπωση το πώς καταφέρνουν και ζουν στις φτωχικές χώρες της Αφρικής, χωρίς νερό, σπίτι, τρόφιμα και αγαθά που χρειάζεται ένας άνθρωπος για να μπορέσει να επιβιώσει.

Γιάννης Χρηστίδης

Το πρόγραμμα στο Εργαστήρια Δεξιοτήτων μου άρεσε πάρα πολύ και με εντυπωσίασε. Το κάθε παιδί είχε έναν διαφορετικό ρόλο και αυτό με έκανε να βλέπω τη συνολική εικόνα. Ήταν η πρώτη φορά που αντίκρισα τι στα αλήθεια σημαίνει να μην έχεις τα απαραίτητα. Είδα ρόλους οι οποίοι δεν είχαν σπίτι, νερό, ρεύμα, τροφή και πολλά άλλα. Μέσα από τη δράση συνειδητοποίησα ότι αυτά που αρκετός κόσμος θεωρεί δεδομένα, τελικά δεν είναι. Είμαστε άνθρωποι που ζητάμε κι άλλα, κι άλλα. Όμως δεν κοιτάμε τον συνάνθρωπο μας. Δεν μας νοιάζει αν του παρέχονται τα βασικά αγαθά. Νοιαζόμαστε μόνο για τον εαυτό μας και την φιλαρέσκεια μας. Η συγκεκριμένη δράση με άγγιξε πολύ. Με έκανε πιο ενσυνείδητη μαθαίνοντάς μου να εκτιμάω πραγματικά τα αγαθά που μου δίνονται.

Δήμητρα Τουτζιάρη

Για αρχή, όταν πρωτάκουσα για τη δράση ήμουν διστακτικός, όμως, όταν αρχίσαμε να κινούμαστε, κατάλαβα πολλά.  Αναρωτιόμουν ποιοι χαρακτήρες θα προχωρήσουν περισσότερο. Αυτό που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι ότι κάποιοι δεν κουνήθηκαν καθόλου και κάποιοι- μεταξύ των οποίων κι ο δικός μου ρόλος- δεν μπορούσαν να κάνουν άλλα βήματα. Έτσι κατάλαβα τη διαφορά μεταξύ των ανθρώπων.  

Αργύρης Σουλιάδης

Ο σκοπός αυτής της δραστηριότητας ήταν να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είναι όλα δεδομένα για όλους σε αυτόν τον κόσμο . Πράγματα που εμείς τα θεωρούμε απλά και καθημερινά όπως π.χ. το νερό, ή ένα σπίτι, για να μένουμε, κάποιοι άνθρωποι δίνουν μάχη για να τα αποκτήσουν και ίσως να μην τα αποκτήσουν ποτέ. Έτσι πρέπει όλοι να ευαισθητοποιηθούμε για στο θέμα και να προσπαθούμε να βοηθάμε όσους το χρειάζονται και το έχουν ανάγκη.

Εβίτα Τσάνη

Η κλιματική αλλαγή είναι συμβαίνει πλέον στην καθημερινότητά μας. Έχει επηρεάσει πολλούς ανθρώπους με αποτέλεσμα να προκληθούν προβλήματα και να είναι πιο δύσκολη η επιβίωση τους. Άνθρωποι καθημερινά χάνουν τα σπίτια τους, τα χωράφια τους, τις δουλειές τους. Άνθρωποι δεν έχουν πού να κοιμηθούν κι όλα αυτά εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Δεν πρέπει να τα θεωρούμε όλα δεδομένα!

Μαρία Τιμολόγου

Μέσα από τη δράση «Ένα βήμα μπροστά» που κάναμε στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων, πήρα πολλά διδάγματα και μηνύματα. Αρχικά με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι πολλά από αυτά που θεωρούμε δεδομένα, είναι για αρκετούς αδιανόητα. Τροφή, σπίτι, φάρμακα, διασκέδαση είναι αγαθά τα οποία δε διαθέτουν πολλοί. Υπάρχουν άνθρωποι που πεινάνε στους δρόμους, άνθρωποι που πεθαίνουν από το κρύο του χειμώνα, άνθρωποι οι οποίοι ψάχνουν στα σκουπίδια, για να βρουν κάτι να προστατευτούν και να φάνε. Με έκανε να ευαισθητοποιηθώ σχετικά με το θέμα της κλιματικής αλλαγής και να καταλάβω πως αυτή επηρεάζει σημαντικά τα ζώα, το περιβάλλον αλλά και εμάς τους ίδιους. Βλέποντας πολλά παιδιά να μην κάνουν ούτε ένα βήμα μπροστά, ενώ άλλα να έχουν κάνει πολλά περισσότερα, συνειδητοποίησα το πόσο δύσκολη είναι η ζωή πολλών ανθρώπων και την ανάγκη να διορθώσουμε αυτό το πρόβλημα που βασανίζει για πολλά χρόνια τον πλανήτη μας.

Ραφαέλα Χειροπέδη

 

Στις 23 Μαρτίου 2023 θα πραγματοποιηθεί ειδική εκδήλωση στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στην οποία θα βραβευτούν οι καλύτερες συμμετοχές. Ευχόμαστε στα παιδιά μας καλή επιτυχία και πάντα οι πράξεις τους να είναι συνειδητές και δίκαιες, κοντά στον Άνθρωπο και το Περιβάλλον.

Υπεύθυνοι καθηγητές για τη συμμετοχή του Σχολείου μας στην 1η Μαθητική Δράση για το Κλίμα και την Κλιματική Αλλαγή ήταν ο καθηγητής Φυσικής και διδάσκων του σχετικού Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Στέλιος Μπούτσικας και η καθηγήτρια Τεχνολογίας Αθηνά Φουστέρη.