Συμμετοχή στο πρόγραμμα «Βιώσιμη Βρώση» και στο Σχολικό Δίκτυο «Ταπερίστας» με τους μαθητές και τις μαθήτριες της Α΄ και Β΄ του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης
Μάι 21 2024

Το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας, των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων Α΄ και Β΄ τάξης με θέμα «Οικολογία. Παγκόσμια και Τοπική φυσική κληρονομιά» και «Κλιματική Αλλαγή» αντίστοιχα, και της συμμετοχής του στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα «Βιώσιμη Βρώση» συμμετείχε για δεύτερη χρονιά με επιτυχία στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης με τίτλο «Ταπερίστας» για το σχολικό έτος 2023-2024, το οποίο διοργανώνεται από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Αρναίας. Στις δράσεις συμμετείχαν οι μαθητές του τμήματος Α3 και 35 μαθητές της Β΄ τάξης.

Το θέμα του προγράμματος «Ταπερίστας 2024»  αφορά το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών.

Το Σχολείο μας στο πλαίσιο υλοποίησης αυτού του προγράμματος διοργάνωσε και συμμετείχε σε μία σειρά δράσεων:

Την Πέμπτη 29 Φεβρουάριο 2024, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Β2 και του Α3 συμμετείχαν στη διαδικτυακή δράση «Το δεκατιανό που προτιμώ» με θέμα την επίδραση των επεξεργασμένων τροφών και ροφημάτων στον οργανισμό των μαθητών. Τα παιδιά είχαν φέρει από το σπίτι τους συσκευασίες επεξεργασμένων τροφίμων και με την καθοδήγηση της κ. Αριστέας Γκιοξάρη, Επίκουρης Καθηγήτριας στο Τμήμα Επιστήμης Διατροφής και Διαιτολογίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, διάβασαν και κατάφεραν να αναγνωρίσουν τα συστατικά μίας συσκευασίας από σνακ που συνηθίζουν να καταναλώνουν. Επιπλέον, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν ερωτήσεις μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Την Δευτέρα 15 Απριλίου 2024, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Α3 και ομάδα μαθητών του Β1, προετοίμασαν με δικά τους υλικά στο χώρο του Σχολείου και στη συνέχεια παρουσίασαν διαδικτυακά το δικό τους «Αξιοζήλευτο Δεκατιανό», στον Διαγωνισμό Δεκατιανού με τίτλο «Ημέρα Δεκατιανού»Οι συμμετέχουσες μαθητικές ομάδες και οι εκπαιδευτικοί τους από διάφορα Σχολεία, είχαν ως «αποστολή» την προετοιμασία και παρουσίαση ενός δεκατιανού το οποίο θα έπρεπε να πληροί τις προϋποθέσεις της βιώσιμης διατροφής. Το βιώσιμο δεκατιανό τους, δηλαδή, έπρεπε να περιέχει, όσο γίνεται, προϊόντα τοπικά, βιολογικά, μη επεξεργασμένα, υγιεινά, σε ποσότητα αντίστοιχη με τις ανάγκες τους, χωρίς συσκευασία μιας χρήσης για μεταφορά και φύλαξη, και να συνοδεύεται από έγγραφο στο οποία θα αποτυπώνεται η «Ταυτότητα Δεκατιανού».

Οι μαθητές και οι μαθήτριες του Σχολείου μας ετοίμασαν με πολλή διάθεση ένα μεσογειακό σάντουιτς και μια πεντανόστιμη «φρουτίγια» ως πρόταση για ένα υγιεινό και βιώσιμο δεκατιανό. Πέρα από τη συνταγή του δεκατιανού έγινε αναφορά στον τρόπο προμήθειάς του, στο σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, στην ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, στην επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και στην υγεία των μαθητών.

Η διαδικασία προετοιμασίας του «Αξιοζήλευτου δεκατιανού» ενθουσίασε τους μαθητές και τις μαθήτριες, οι οποίοι δούλεψαν αρκετά οργανωμένα εκφράζοντας ευφάνταστες ιδέες, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, δηλαδή στη σύλληψη της ιδέας, στην παρασκευή του δεκατιανού, στη φωτογράφισή του και στην παρουσίασή του, καταλήγοντας σε ένα όμορφο αποτέλεσμα.

Την Παρασκευή 19 Απριλίου 2024,οι μαθητές και οι μαθήτριες του Β2 επισκέφτηκαν το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (ΚΕΠΕΑ Θέρμης) στο Λιβάδι Θέρμης, ώστε να παρακολουθήσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Καταναλώνω, δεν αποτελειώνω!» με υπεύθυνους την κ. Λουκία Λιθοξοΐδου, τον κ. Άρη Κωνσταντινίδη και τον κ. Αλέξανδρο Οικονομίδη. Εκεί, τα παιδιά έμαθαν για τη βιώσιμη κατανάλωση παίζοντας ένα  βιωματικό επιτραπέζιο παιχνίδι με ερωτήσεις  και τερματίζοντας το μονοπάτι με τη βοήθεια ενός ζαριού και των γνώσεών τους πάνω σε θέματα καταναλωτικών συνηθειών  και του αντίκτυπου αυτών στο οικολογικό αποτύπωμα. Ακολούθησε μία σχετική γραπτή εργασία και στη συνέχεια έκαναν οδοιπορία στο πανέμορφο δάσος της περιοχής, κατά τη διάρκεια της οποίας αρχικά ενημερώθηκαν από τους υπεύθυνους του ΚΕΠΕΑ για την προσφορά και την αξία του δάσους και στη συνέχεια κλήθηκαν να χωριστούν σε ομάδες και να καταγράψουν, έπειτα από συζήτηση, ποια είναι αυτά που τους είναι απολύτως απαραίτητα για να επιβιώσουν (ανάγκες) και στη συνέχεια, ποια είναι αυτά που θα ήθελαν να έχουν (επιθυμίες). Ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα παρουσίασε στην ολομέλεια όσα καταγράφηκαν από τα μέλη. Αξιοσημείωτο ήταν ότι κάποιες μαθητικές ομάδες, πέρα από τα υλικά αγαθά, αναφέρθηκαν και σε κάποιες ιδέες και ανώτερα ιδανικά και αξίες, τα οποία η ανθρωπότητα έχει ανάγκη για να ευημερεί και θα πρέπει πάντα να επιδιώκει και να επιθυμεί (π.χ. ισότητα, ειρήνη κτλ). Στο τέλος του προγράμματος οι μαθητές παρακολούθησαν μία ενδιαφέρουσα παρουσίαση στο ΚΕΠΕΑ Θέρμης που σχετιζόταν με τη άνιση κατανομή πλούτου στον πλανήτη και τις συνέπειες της υπερκατανάλωσης των δυτικών κοινωνιών στην επιβίωση και την καθημερινότητα των λαών των υποανάπτυκτων χωρών.

Μέσα από τη συμμετοχή τους στις παραπάνω δράσεις  προβληματίστηκαν δημιουργικά σχετικά με τα καταναλωτικά πρότυπα των άλλων χωρών, την επιδίωξη της κοινωνικής δικαιοσύνης και την ευθύνη μας για τη βιωσιμότητα των φυσικών πόρων  και τα δικαιώματα των επόμενων γενεών.

Για τις παραπάνω δράσεις και τη συμμετοχή στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας “Βιώσιμη Βρώση” και στο δίκτυο “ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ 2024”  υπεύθυνες καθηγήτριες ήταν η Στέλλα Σαρμή (διδάσκουσα το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας) και η Αναστασία Γκίνη (διδάσκουσα το μάθημα της Μουσικής και των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων).

Πατώντας πάνω στην παρακάτω εικόνα μπορείτε να δείτε την παρουσίαση των δράσεων, η οποία έχει αναρτηθεί και στο blog του ΤΑΠΕΡΙΣΤΑ 2024.

Συγχαίρουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα «Ταπερίστας» και ευχόμαστε να αποτέλεσε μια ευχάριστη και εποικοδομητική εμπειρία για τους ίδιους.

Ακολουθούν εντυπώσεις από τους συμμετέχοντες μαθητές

«Από το πρόγραμμα αυτό έμαθα πάρα πολλά πράγματα για τη διατροφή, την κλιματική αλλαγή και για το πώς μπορώ να σέβομαι και να προστατεύω το περιβάλλον.»

Κατερίνα Ντόκα (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Η εκδρομή στο ΚΕ.ΠΕ.Α. Θέρμης ήταν πολύ όμορφη. Τα εργαστήρια “ξύπνησαν” την οικολογική μου συνείδηση και ενεργοποίησαν το ένστικτό μου!»

Κατερίνα Κονταλέκα (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Μάθαμε να προσέχουμε το γύρω μας περιβάλλον και τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να έχει η μη προστασία του. Στο Λιβάδι Θέρμης μου άρεσε πολύ η πεζοπορία στο βουνό.»

Θανάσης Μάτης (μαθητής Β τάξης)

 

«Το πρόγραμμα αυτό μου φάνηκε πολύ χρήσιμο. Έμαθα φέτος για το οικολογικό αποτύπωμα και την κλιματική αλλαγή. Η εκδρομή ήταν υπέροχη! Ο περίπατος ήταν πολύ διασκεδαστικός και ήρθα σε επαφή με την φύση περισσότερο από ποτέ! Οι δραστηριότητες μάς έμαθαν για πολλά πράγματα και για την ανακύκλωση. Φυσικά,  τα σουβλάκια της κ. Μαρίας στην ταβέρνα ήταν φοβερά!!»

Ναταλία Μαρκεσίνη (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Η εκδρομή στο Λιβάδι ήταν υπέροχη και ο χαρακτήρας της ήταν επιμορφωτικός.»

Βίβιαν Μαντέλα (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Ήταν πολύ ωραία γενικότερα. Με προβληματίζει η τήρηση όσων διδασκόμαστε από όλους, υπεύθυνους και μη.»

Αθανασία Μανωλοπούλου (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Στα εργαστήρια δεξιοτήτων έμαθα πολλά για το περιβάλλον, τη φύση και τον πλανήτη, όπου ζω. Στην εκδρομή πέρασα πολύ ωραία. Αυτό που μου έμεινε από τις βιωματικές δράσεις, είναι να ξεχωρίζω τις ανάγκες από τις επιθυμίες»

Ιωάννα Μακρή (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων μάθαμε πολλά πράγματα που αφορούσαν το περιβάλλον και τους τρόπους για να το προστατέψουμε. Στην εκδρομή στο Λιβάδι Θέρμης περάσαμε τέλεια! Αποκτήσαμε νέες γνώσεις, ήρθαμε σε επαφή με τη φύση και παίξαμε πολύ ωραία εκπαιδευτικά παιχνίδια! Επιπλέον, καλλιεργήσαμε τις συνεργατικές μας δεξιότητες.»

Σοφία Κρικίδη (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Ήταν όλα πολύ ωραία, πέρασα όμορφα, έμαθα αρκετά πράγματα για τη φύση και την ανάγκη προστασίας της, ειδικά μέσα από τις δράσεις της εκπαιδευτικής εκδρομής στο Λιβάδι Θέρμης.»

Χριστίνα Μαντζιάρα- Τερζητάνου  (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Ήταν όλα πολύ ενδιαφέροντα. Μάθαμε αρκετά καινούργια πράγματα για το περιβάλλον. Η εκδρομή στο Λιβάδι ήταν πάρα πολύ ωραία, η φύση ήταν πανέμορφη, το ίδιο και τα φαγητά!»

Μέλια Μερκούρη (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Μου έμεινε αξέχαστη η βόλτα στο δάσος και η ενδιαφέρουσα παρουσίαση στο ΚΕΠΕΑ Θέρμης. Γενικά, μάθαμε πολλά σημαντικά πράγματα για το περιβάλλον και τη φύση.»

Λεωνίδας Ασλάνης (μαθητής Β τάξης)

 

«Πιστεύω ότι το πρόγραμμα ήταν πολύ δημιουργικό. Νιώθω ευγνωμοσύνη  για όσα διδάχτηκα σε σχέση με τη φροντίδα του περιβάλλοντος. Η  βόλτα στο δάσος ήταν υπέροχη, το φαγητό πολύ καλό και η κ. Μαρία στην ταβέρνα ήταν πολύ φιλόξενη και γλυκιά!»

Άννα Πατσάλα (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Η εκδρομή ήταν τέλεια γιατί μάθαμε πώς να φροντίζουμε τη φύση και πολλά άλλα μυστικά για αυτήν. Η εκπαιδευτική εκδρομή ήταν από τις καλύτερες που έχω πάει καθώς περάσαμε ποιοτικό χρόνο με τους φίλους μας και είχε καταπληκτικό φαγητό!»

Μανώλης Μπαζλής (μαθητής Β τάξης)

 

«Μου άρεσαν όλα πολύ! Εντυπωσιάστηκα! Μάθαμε πώς να φροντίζουμε τη φύση! Η εκδρομή πολύ ωραία, παρά τις πολλές στροφές! Κι η κ. Μαρία, καταπληκτική μαγείρισσα!»

Ευθυμία Κοντοπούλου (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Στο Λιβάδι είχε πολύ όμορφο περιβάλλον, ωραία φύση και φοβερά σουβλάκια! Μας έμαθαν πώς να προσέχουμε το περιβάλλον.»

Ηλίας Κουτσούκος (μαθητής Β τάξης)

 

«Η εκδρομή μου άρεσε πάρα πολύ! Σε συνδυασμό με αυτά που μάθαμε από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και με τις δράσεις της εκπαιδευτικής εκδρομής, γνωρίσαμε τη φύση της περιοχής και μάθαμε να τη φροντίζουμε και να την προστατεύουμε.»

Λευτέρης Κωνσταντινίδης (μαθητής Β τάξης)

 

«Περάσαμε πολύ ωραία, περπατήσαμε στο δάσος, παίξαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια και πήραμε μια ιδέα από τη ζωή στη φύση.»

Κρίτων Λαδόπουλος (μαθητής Β τάξης)

 

«Πέρασα πολύ ωραία στην εκδρομή στο Λιβάδι Θέρμης! Μου άρεσε πολύ η εξόρμηση στο βουνό και η διαφορά ανάγκης και επιθυμίας! Τέλος, τα σουβλάκια της κ. Μαρίας είναι για να πάρουν Michelin Star!»

Ευανθία Μπαργιώτα (μαθήτρια Β τάξης)

 

«Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα η εκδρομή. Είδα καινούρια πράγματα, έμαθα πολλά για το περιβάλλον! Πολύ συμπαθητική η κ. Μαρία στην ταβέρνα!»

Ηλιάνα Κουλτούκη (μαθήτρια Β τάξης)