Εικόνες γιορτινές μιας πολύχρωμης πατρίδας: Βραβεία και συμμετοχές στον Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Αφίσας για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821
Απρ 26 2021

 

Τριάντα τέσσερα [34] έργα μαθητών που συμμετείχαν στον Μαθητικό Διαγωνισμό δημιουργίας αφίσας, ο οποίος διοργανώθηκε από τον Σύλλογο Γονέων-Κηδεμόνων του Σχολείου μας και το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με θέμα: «Θέλει ρετήν κα τόλμην  λευθερία  200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821», συνέθεσαν ένα γιορτινό ψηφιδωτό μιας πολύχρωμης πατρίδας. Η Κριτική Επιτροπή συνήλθε διαδικτυακά την Τετάρτη 21 Απριλίου και απένειμε τα τρία πρώτα βραβεία σε τέσσερα έργα, κατόπιν ισοψηφίας στο 2ο βραβείο. Σύμφωνα με την απόφαση των μελών της Κριτικής Επιτροπής, τα βραβεία απονέμονται ως εξής:

  • Α΄ Βραβείο: Ζωή Δημογιάννη, μαθήτρια του Α1.
  • Β΄ Βραβείο: Ελισάβετ-Ευαγγελία Ντίτριχ-Αγγελή, μαθήτρια του Α2, και Μιλτιάδης Δημητρίου, μαθητής του Β1. Κατόπιν ισοψηφίας, το βραβείο απονέμεται και στους δύο μαθητές.
  • Γ΄ Βραβείο: Ιωάννης Τζίμας, μαθητής του Α3.

Στην Κριτική Επιτροπή συμμετείχαν οι:

  • Άννα Γκιώτη, Εικαστικός 
  • Αποστολία Δεμερτζή, Αρχιτέκτων Μηχανικός 
  • Θούλη Μισιρλόγλου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια του MOMus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών (πρώην Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης) 
  • Αικατερίνη Μπουζίκα, Εικαστικός
  • Θεόδωρος Σπανός, Εικαστικός 
  • Παναγιώτης Υφαντής, Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας (Τομέας Εκκλησιαστικής Ιστορίας, Χριστιανικής Γραμματείας, Αρχαιολογίας και Τέχνης) της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ
Διαβάστε τα σχόλια και τις εντυπώσεις των μελών της Κριτικής Επιτροπής

Θούλη Μισιρλόγλου, Ιστορικός τέχνης, Αν. Διευθύντρια ΜΟΜus-Πειραματικού Κέντρου Τεχνών

Θέλω να συγχαρώ όλους τους μαθητές που συμμετείχαν στον διαγωνισμό. Αρχικά για το ενδιαφέρον να μάθουν ένα καινούριο εργαλείο για τη δημιουργία εικόνας: Πώς συνθέτει κανείς μια ενδιαφέρουσα εικόνα; Υπακούει με πειθαρχία στους όρους ενός διαγωνισμού; Πώς επιλέγει ή συμπυκνώνει τα νοήματα που τον ενδιαφέρουν; Τι κρατάει και τι αφήνει; Σε τι διαφέρει μια αφίσα από μια οποιαδήποτε άλλη εικόνα;

Ο διαγωνισμός όμως ήταν μια ακόμη ευκαιρία να ξανασκεφτούν οι μαθητές (και μαζί τους κι εμείς) το 1821 και τα 200 χρόνια από την ελληνική επανάσταση. Έτσι, θέλω να τους συγχαρώ επίσης, γιατί με κάποιο τρόπο μπορεί να ξανασκέφτηκαν μέσα από τις εικόνες την ελευθερία: ίσως η ελευθερία γίνεται πιο συγκεκριμένη ως αίσθηση, όταν φέρνει κανείς μπροστά του τα πρόσωπα του Αγώνα ή τα διάφορα σύμβολα, παραμένει όμως ένα ζητούμενο δύσκολο, ολισθηρό και άπιαστο όταν κανείς την… φτιάχνει!

Οι εικόνες που κατέθεσαν οι μαθητές ήταν όλες πρωταρχικές ασκήσεις μιας ελευθερίας, πρωτίστως της ελευθερίας να ολοκληρώσουν μόνοι τους μια καινούρια, δική τους εικόνα. Ευτυχώς στην τέχνη δεν υπάρχει σωστό και λάθος, υπάρχει μόνο η επιθυμία να εκφραστεί κανείς. Να χαίρεστε τα χρόνια σας και αυτό που μπορεί να μοιάζει άπιαστο να το κάνετε εφικτό! Καλό Πάσχα!

 

Παναγιώτης Υφαντής, Καθηγητής Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ

Διαγωνισμός αφίσας με θέμα τη συμπλήρωση 200 ετών από την εθνεγερσία; Επετειακό το κίνητρο, αλλά το πνεύμα και το αποτέλεσμα; Γιορτή μνήμης ή μνημόσυνο; Ήταν τιμητική η πρόσκληση και άμεση η θετική μου ανταπόκριση για μια θέση στην κριτική επιτροπή. Ωστόσο, ήδη μέσα μου άκουγα ψιθυριστή την προειδοποίηση ενός σπουδαίου ποιητή πως το έργο τέχνης δεν είναι αντικείμενο κριτικής αλλά πηγή συγκίνησης. Καλή η άσκηση για τα παιδιά του Γυμνασίου αλλά η δημιουργία θέλει βαθιές ανάσες, ελευθερία κινήσεων και τόλμη. Πόσο τους το επιτρέπει αυτό το ασήκωτο βάρος των γεγονότων που άλλαξαν τη ρότα ενός λαού;

Όταν είδα τα έργα, οι δισταγμοί, τα ερωτήματα και οι επιφυλάξεις μου πνίγηκαν μέσα στον κατακλυσμό των χρωμάτων, των σχημάτων, των συνθέσεων, των φανερών μηνυμάτων και των υπαινιγμών. Το ηλεκτρονικό μέσο απαιτητικό αλλά συνεργάσιμο στα χέρια των παιδιών. Τολμηρά κολλάζ από πορτρέτα ηρώων και ηρωίδων, από θραύσματα διάσημων έργων τέχνης, συνθέσεις συμμετρικές ή ασύμμετρες, αφηγηματικές ή συμβολικές, νοσταλγικές ή υποβλητικές. Διάλογοι με παλιές καρτ-ποστάλ, με σύγχρονα γκράφιτι, με κινηματογραφικά πλάνα και κόμικς.

Οι μαθητές σεβάστηκαν το θέμα αλλά το χειρίστηκαν με τη φρεσκάδα της ηλικίας, με τη δροσιά των καθαρών τους ματιών και με τη δημιουργική ελευθερία που ταιριάζει στη γιορτή. Τους συγχαίρω και τους ευχαριστώ για τη χαρά και τη συγκίνηση που ένιωσα βλέποντας τα έργα τους. Ευχαριστώ και πάλι τους διοργανωτές του διαγωνισμού και εύχομαι σε όλους Καλή Ανάσταση.

 

Αικατερίνη Μπουζίκα, Εικαστικός

Πολλά πολλά μπράβο και συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για την πρόθεση, την προσπάθεια και την υλοποίηση των εργασιών τους. Όλα τα έργα περιείχαν όμορφα και δυνατά στοιχεία –τόσο από τεχνικής όσο και από καλλιτεχνικής πλευράς. Αν και μερικά μόνο θα βραβευθούν –αυτοί, άλλωστε, ήταν οι κανόνες του διαγωνισμού εξ αρχής–, δεν είναι τα μόνα που είναι άξια θαυμασμού! Θερμά, λοιπόν, συγχαρητήρια και πάλι για τα έργα σας, μαζί με ένα μεγάλο και ειλικρινές «ευχαριστώ» εκ μέρους μου, διότι μέσα από τις εργασίες σας εγώ έγινα σοφότερη.

Άννα Γκιώτη, Εικαστικός

Στο πλαίσιο της επετείου συμπλήρωσης των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, η προκήρυξη μαθητικού διαγωνισμού δημιουργίας αφίσας ήταν μια εξαιρετική πρωτοβουλία του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, που όχι μόνο έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να γνωρίσουν σε βάθος τις αξίες και τις προσωπικότητες που συνετέλεσαν στην επιτυχία της αλλά και τη μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουν τα δικά τους ορόσημα για την Ελλάδα. Πρόκειται για έργα πρωτότυπα, δουλεμένα με πάθος υπό την επίβλεψη των διδασκόντων καθηγητών και μάλιστα στις, πολύ δύσκολες για την εκπαίδευση, συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία τόσο για τους μαθητές όσο και για τους δασκάλους. Τα έργα αυτά είναι η εικαστική ματιά του κάθε μαθητή, η οποία εσωκλείοντας τις σχολικές διδαχές για την Επανάσταση του 1821, καταφέρνει να μας επανασυστήσει τη δική του, σημερινή σύγχρονη Ελλάδα. Συγχαρητήρια στα παιδιά για τη συμμετοχή τους, στο Σχολείο για την πρωτοβουλία του και θερμά «ευχαριστώ» που μου δώσατε την ευκαιρία να είμαι μέρος όλου αυτού του όμορφου εγχειρήματος.

Αποστολία Δεμερτζή, Αρχιτέκτων Μηχανικός

Ένα περιστέρι φωτίζει τον γκρίζο ουρανό και αναπτερώνει την ελπίδα για ελευθερία. Σκηνές από αγώνες σε πολλά μέτωπα, μεταξύ αυτών και δημοσιογραφικά, ονομαστοί αλλά κι ανώνυμοι αγωνιστές και ανάμεσά τους ένας τσολιάς, εκπρόσωπος του κάθε σημερινού «μικρού ήρωα», λειτουργούν ως μικρές ή μεγάλες αφηγήσεις, αφιερώματα στην εθνική επέτειο. Όλες παραστάσεις, ενάρετες και τολμηρές, βγαλμένες από τη σκέψη, το αίσθημα και το χέρι των παιδιών, άλλοτε με μια διάθεση ερμηνευτική, υπερβαίνοντας τα στερεότυπα, και άλλοτε με μια αίσθηση οικειότητας που αναπαράγει με τρόπο γλυκό γνώριμες σε όλους μας εικόνες, σύμβολα και πρόσωπα. Παραστάσεις δημιουργικές που καταφέρνουν και λειτουργούν ως ζωντανά ενθύμια μιας ελευθερίας πολύπαθης και πολυπόθητης, γέννημα του 1821 και κληροδότημα στο 2021, 200 χρόνια μετά. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!

Θεόδωρος Σπανός, Εικαστικός

Μέσα από τα έργα των παιδιών είδαμε έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης για ένα θέμα με ιστορικό βάθος και πολιτισμική φόρτιση. Είδαμε και χαρήκαμε την αυθόρμητη ματιά τους για το θέμα σε μια πιο μοντέρνα προσαρμογή και μια ναΐφ απόδοση, χωρίς περιορισμούς ή δεσμεύσεις. Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά για την προσπάθεια και τη δημιουργικότητα τους.

 

Διαβάστε σχόλια και ευχαριστίες εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821 αναζητήσαμε έναν τρόπο δημιουργικής έκφρασης των μαθητών-τριών με δεδομένους τους περιορισμούς λόγω της πανδημίας. Έτσι γεννήθηκε η ιδέα του Μαθητικού Διαγωνισμού δημιουργίας αφίσας.

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης ευχαριστεί τη Διεύθυνση και τους καθηγητές του Σχολείου, τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής και όλους όσους συνεισέφεραν στην επιτυχή διοργάνωση του Μαθητικού Διαγωνισμού δημιουργίας αφίσας με θέμα: «Θέλει ἀρετήν καὶ τόλμην ἡ ἐλευθερία – 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821».

Ευχαριστούμε και συγχαίρουμε όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες που συμμετείχαν στον Διαγωνισμό και ιδιαίτερα όσους διακρίθηκαν για τις εμπνευσμένες δημιουργίες τους.

Για το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων-Κηδεμόνων του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης

ο πρόεδρος Ιωσήφ Ιωσηφίδης

 

Τίποτε πιο σοφό για ένα παιδί από το να παρατηρεί και να αφουγκράζεται. Τίποτε πιο εποικοδομητικό για έναν ή μία έφηβο από το να διαλέγεται εσωτερικά με τα ερεθίσματα και τις ιδέες του κόσμου που τους περιβάλλει, σμιλεύοντας το μέσα τους. Και τίποτε πιο επιτακτικό, και συναρπαστικό συνάμα, για έναν άνθρωπο από το να μοιράζεται με τις δικές του άμοιαστες συλλαβές οράματα και πόθους παναθρώπινα.

Κι αν η διαδρομή στα δύο πρώτα στάδια έχει ως κοινό παρονομαστή τη σιωπή, το τρίτο στάδιο, εφοδιασμένο πια με τόλμη και αρετή, σε οδηγεί στη χαρά της συνάντησης και της γιορτής. Τι κι αν η γιορτή είναι χαμηλόφωνη, όπως η φετινή; Ίσως και καλύτερα έτσι, καθώς δεν αφήνει περιθώρια για φαντασμαγορικές κοινοτοπίες, παρά μόνο για αληθινή κι ανόθευτη χαρά. Έτσι κι αλλιώς, τα εικαστικά έργα της τέχνης είναι έργα σιωπηλά και φανερώνουν τα μυστικά τους μόνο σε εκείνους που σκύβουν προσεκτικά για να τα οικειωθούν.

Με αυτές τις σκέψεις τολμήσαμε και διοργανώσαμε με τον Σύλλογο Γονέων του Σχολείου μας τον Μαθητικό Διαγωνισμό αφίσας, προσδοκώντας την έκπληξη που μόνο τα παιδιά ξέρουν να χαρίζουν τόσο απλόχερα. Είμαστε ευτυχείς, γιατί τα έργα που κατέθεσαν δικαίωσαν το τόλμημα, χαρίζοντάς μας εικόνες μιας πολύχρωμης πατρίδας. Είμαστε ευγνώμονες στα μέλη της Κριτικής Επιτροπής, όχι μόνο γιατί τίμησαν το Σχολείο με τη συμμετοχή τους, αλλά κυρίως γιατί η δική τους ευαισθησία και γνώση συνομίλησε με τα έργα των παιδιών, αναγνωρίζοντας τα ουσιώδη αλλά και αναδεικνύοντας τις μυστικές κι αθέατες στη βιαστική ματιά χειρονομίες τους.       

Θανάσης Νευροκοπλής, διευθυντής Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης

 

Κατεβάστε και αποθηκεύστε ολόκληρο το αρχείο με τα έργα των παιδιών,

κάνοντας ΚΛΙΚ στο παρακάτω εικονίδιο