Στιγμιότυπα και εντυπώσεις από την «Ημέρα Σταδιοδρομίας»
Ιαν 6 2021

Καθώς ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός αποτελεί τη γέφυρα μεταξύ σχολείου, σπουδών και εργασίας, το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης διοργάνωσε, τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020, την «Ημέρα Σταδιοδρομίας» για τους μαθητές της Γ΄ τάξης, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Κοινωνικοί Μέντορες» που σχεδιάστηκε από το 1ο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης Α΄ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μια δράση που επιχειρεί να δημιουργήσει μια πρώτη γέφυρα μεταξύ του σχολείου, των σπουδών και της αγοράς εργασίας. Με την πρωτοβουλία αυτή έγινε προσπάθεια να ενημερωθούν τα παιδιά για διάφορα επαγγέλματα, ώστε να είναι σε θέση στο μέλλον να πάρουν ακαδημαϊκές και επαγγελματικές αποφάσεις με τρόπο υπεύθυνο, οργανωμένο και συστηματικό.

Κατά την ημέρα αυτή, καταξιωμένοι άνθρωποι με επιτυχημένη επαγγελματική και κοινωνική πορεία συμμετείχαν σε δωμάτιο τηλεδιάσκεψης και παρουσίασαν στους μαθητές την πορεία της προσωπικής και επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας, τους σκοπούς, τα κίνητρα και τους τρόπους επίτευξής τους, καθώς και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της καριέρας τους, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν, τις επιτυχίες ή και τις αποτυχίες που βίωσαν στη διαδρομή τους.

Οι Κοινωνικοί Μέντορες που συμμετείχαν ήταν οι εξής:

  • Άννα Γκίτση, Ψυχολόγος στο 1ο  ΚΕΣΥ Α΄ Θεσσαλονίκης
  • Γιώργος Μπεμπέτσος, Αθλητικός Μάνατζερ, τ. διευθυντής της Ελληνικής Ολυμπιακής Ακαδημίας και μέλος του διδακτικού προσωπικού της Ακαδημίας των Σπορ των ΗΠΑ
  • Κυριακή Μιχαλοπούλου, Ιατρός Εργασίας
  • Μαργαρίτα Γκαϊτατζή, Δικηγόρος, Υπεύθυνη Προστασίας Δεδομένων ( DPO) σε δημόσιους οργανισμούς
  • Νικηφόρος Μαραγκουδάκης, Μηχανολόγος Μηχανικός, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Μηχανολόγων
  • Στυλιανός Τακαρίδης, Παιδαγωγός Ειδικής Αγωγής στο 1ο ΚΕΣΥ Α΄ Θεσσαλονίκης
  • Φανή Τσατσάια, Ιστορικός Τέχνης, Διευθύντρια Ιδρύματος Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα

Τα παιδιά –χωρισμένα σε μικρές ομάδες, συγκροτημένες με κριτήριο τα ενδιαφέροντά τους– συνδέθηκαν στην εικονική αίθουσα και παρακολούθησαν την ενημέρωση του Κοινωνικού Μέντορα που είχαν επιλέξει, για τις σπουδές, τη φύση του επαγγέλματος, τις δεξιότητες που απαιτούνται, καθώς και για τις προοπτικές του στην αγορά εργασίας. Στη συνέχεια, έθεσαν ερωτήματα για τις σπουδές και την επαγγελματική αποκατάσταση στους εισηγητές, οι οποίοι με προθυμία αφιέρωσαν τον χρόνο τους και μοιράστηκαν μαζί τους τις γνώσεις και την εμπειρία τους. Η συζήτηση προχώρησε και πέρα από το στάδιο των σπουδών και επεκτάθηκε στα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στην αγορά εργασίας, ακόμη και στις σημερινές συνθήκες της τηλεργασίας εξαιτίας της πανδημίας, και τις εναλλακτικές επιλογές για μια επιτυχημένη επαγγελματική σταδιοδρομία, που συχνά προκύπτουν μετά την ολοκλήρωση των σπουδών.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες χαρακτήρισαν εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική την εμπειρία αυτή. Είχαν την ευκαιρία να μοιραστούν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους και να πάρουν απαντήσεις σε πολλές απορίες τους. Σε κάθε περίπτωση, η συνάντηση και συνομιλία των μαθητών με τους επαγγελματίες-εισηγητές θα παίξει σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσουν την επιλογή των σπουδών που θα ακολουθήσουν.

Την ευθύνη για την οργάνωση της «Ημέρας Σταδιοδρομίας» είχαν η φιλόλογος και Υποδιευθύντρια του Σχολείου μας, Μαρία Φωτίου, και η καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας, Στέλλα Σαρμή.

Διαβάστε παρακάτω κάποιες από τις εντυπώσεις των μαθητών και των μαθητριών μας:

Περίμενα με μεγάλη ανυπομονησία την Ημέρα Σταδιοδρομίας, και να που έφτασε. Επέλεξα να παρακολουθήσω την ομιλία της δικηγόρου, κυρίας Γκαϊτατζή, διότι οι σπουδές της Νομικής μου φαίνονται αρκετά ενδιαφέρουσες. Η κυρία Γκαϊτατζή μας εξήγησε αναλυτικά για τις σπουδές, τις επαγγελματικές διεξόδους που ανοίγονται σε έναν απόφοιτο της Νομικής, για τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις του κλάδου. Μου δημιουργήθηκαν αρκετές απορίες, οι οποίες επιλύθηκαν στην συζήτηση που ακολούθησε και φυσικά ενημερώθηκα καλύτερα και ουσιαστικότερα για πολλές άγνωστες, μέχρι τότε, πτυχές των νομικών σπουδών. Συγκεκριμένα αυτό που μου έκανε εντύπωση και δεν γνώριζα, ήταν το γεγονός ότι σε περίπτωση που επιλέξω το ευρωπαϊκό δίκαιο θα πρέπει να γνωρίζω αρκετά καλά την γλώσσα των Γαλλικών. Η αρχική ενημέρωση οδήγησε σε μία πολύ εποικοδομητική συζήτηση και συγκέντρωσα περισσότερες πληροφορίες για το επάγγελμα, το οποίο θα ήθελα να ασκήσω στο μέλλον. 

                                                                                                  Φανή Ζιώγα, Γ1

Η ενημέρωση του Μέντορα μου άρεσε πάρα πολύ και μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Παρακολούθησα τον κύριο Τακαρίδη, ο οποίος είναι Παιδαγωγός Ειδικής Αγωγής. Η ενημέρωσή του ήταν πολύ κατατοπιστική και αναλυτική. Μοιράστηκε μαζί μας τις γνώσεις και τις εμπειρίες του και μας κατατόπισε για το αντικείμενό του, δίνοντάς μας πολύ αναλυτικές πληροφορίες. Ήταν πρόθυμος να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις μας και έτσι λύθηκαν οι απορίες, που είχαμε. Θα ήθελα να έχω την ευκαιρία να γνωρίσω και άλλους Μέντορες από άλλα επαγγέλματα. 

 Θάνια Αηδόνη, Γ1

Με τον όρο “Επαγγελματική Σταδιοδρομία” νοείται η επαγγελματική κατάρτιση και η μελλοντική εργασία-επάγγελμα του κάθε νέου, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του, τα προσόντα του, τα ταλέντα του και τις δυνατότητες που διαθέτει. Επάγγελμα και Σταδιοδρομία, δύο τελείως διαφορετικοί όροι αλλά όταν ενώνονται δημιουργούν κάτι μοναδικό. Δημιουργούν το μέλλον κάθε ανθρώπου, το μέλλον κάθε κοινωνίας.

Τι είναι όμως η Επαγγελματική Σταδιοδρομία για εμένα; Είναι το στάδιο στη ζωή μου, όπου θα κληθώ να αξιοποιήσω όλες τις κλίσεις μου, τις γνώσεις μου, τις πνευματικές και ψυχικές ικανότητες μου, καθώς και τον πλούτο παιδείας που μου έχει έως τώρα απλόχερα χαρίσει το Σχολείο μου, το Ωδείο μου και η οικογένειά μου, για να ανακαλύψω και να επιλέξω το επάγγελμα που μου ταιριάζει καλύτερα, δηλαδή να δημιουργήσω το μέλλον μου και τη ζωή μου. Όμως αυτό το εγχείρημα, να διαλέξω το επάγγελμα που μου ταιριάζει, δεν είναι εύκολο και χρειάζεται την απαραίτητη καθοδήγηση. Έτσι, με την πρώτη ευκαιρία που μου δόθηκε από το Σχολείο μου, παρακολούθησα και εγώ κοινωνικούς μέντορες, για να με καθοδηγήσουν. Κλήθηκα να επιλέξω μεταξύ πολλών καταξιωμένων ανθρώπων. Τελικά, επέλεξα την κ. Κυριακή Μιχαλοπούλου, η οποία εργάζεται ως Ιατρός εργασίας.

Η κ. Μιχαλοπούλου είναι απόφοιτος της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. και κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών. Απέκτησε την ειδικότητα της Ιατρικής της Εργασίας στον Νοσοκομείο Παπανικολάου κι έκτοτε δραστηριοποιείται ως εξωτερικός συνεργάτης σε χώρους εργασίας του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Η παρουσίασή της ήταν πολύ ενδιαφέρουσα για εμένα, καθώς μας μίλησε για ένα επάγγελμα που δεν το γνώριζα έως τότε. Μας παρουσίασε ολοκληρωμένα τη φύση του επαγγέλματος, τις υποχρεώσεις του, τους κινδύνους αυτού, αλλά και τα απαραίτητα προσόντα και ικανότητες που χρειάζεται κάποιος να έχει για να γίνει ιατρός εργασίας. Κλείνοντας, μας εξήγησε ότι ποτέ δεν πρέπει να απογοητευόμαστε με την πρώτη αποτυχία, καλό είναι να κυνηγάμε τα όνειρά μας και τους στόχους μας όσο υψηλοί και να είναι, να γίνουμε ολοκληρωμένες προσωπικότητες με ιδανικά και παιδεία και διάθεση προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο και, όταν πέφτουμε, να σηκωνόμαστε ξανά δριμύτεροι και πιο αποφασισμένοι, για να πετύχουμε και να προσφέρουμε στον συνάνθρωπο μας.

Αντώνης Ατζέμης, Γ1

Αυτό που μου έκανε εντύπωση από την συνάντηση μας με την κυρία Τσατσάια είναι το ότι παρόλο στην αρχή θα πήγαινε Νομική, διότι και οι γονείς της το ήθελαν, διάλεξε να δηλώσει και σε ένα εντελώς διαφορετικό αντικείμενο, που τελικά αυτό ήταν που της άρεσε περισσότερο. Κάτι άλλο που μου έκανε εντύπωση είναι το γεγονός ότι στην πορεία λίγο-λίγο άλλαζε τα ενδιαφέροντα της και στο τέλος πάλι της βγήκαν αυτές οι επιλογές σε καλό.

Ιουλία Παπαδοπούλου, Γ2