Χριστουγεννιάτικη λέσχη κινηματογράφου: Απολογισμός, εντυπώσεις και.. προοπτικές
Ιαν 13 2021

Τέσσερεις ταινίες κι άλλα τόσα απογεύματα με διαδικτυακές συζητήσεις ανάμεσα σε περίπου εξήντα [60] παιδιά συνολικά και επτά καθηγητές[1] φιλοξένησε η «Χριστουγεννιάτικη λέσχη κινηματογράφου» του Σχολείου μας από τη Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2020 μέχρι και τη Δευτέρα 4 Ιανουαρίου 2021.

Μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε από την έγνοια για τα παιδιά, την ανάγκη να συναντηθούμε και να ανταλλάξουμε συναισθήματα, ιδέες κι εντυπώσεις, την αγάπη για τον καλό κινηματογράφο και, κατά βάθος, την αγάπη για τον άνθρωπο που δεν γονατίζει, που αγωνίζεται κι αντιστέκεται, για να σταθεί όρθιος στην ανθρωπιά του παρά τις δυσκολίες. Αυτό το τελευταίο ήταν ο κοινός τόπος, τον οποίον ανέδειξαν και οι τέσσερεις ταινίες, η κοινή αφετηρία αλλά και προορισμός γύρω από τον οποίον ξετυλίχθηκαν και περιστράφηκαν οι ωραίες απογευματινές κουβέντες μας.

Διαφορετικό το πλαίσιο στο οποίο αναδύονταν σε κάθε ταινία τα διλήμματα: Σε ένα σχολείο στο Μπρούκλιν της Αμερικής [Wonder / Θαύμα], στον παραμυθένιο κόσμο των μυθιστορημάτων του Κάρολ Λούις [Alice in Wonderland / Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων], στη χιτλερική Γερμανία [Jojo Rabbit / Τζότζο] και, τέλος, στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου το 1936 [Race / Ο άνθρωπος που ταπείνωσε τον Χίτλερ].

Διαφορετικά και τα πεδία του αγώνα, που φωτίστηκαν και αναδείχθηκαν με μαεστρία από τους καθηγητές που επιμελήθηκαν τις παρουσιάσεις και συντόνισαν τις συζητήσεις, αλλά και από τα παιδιά που συμμετείχαν σε αυτές με όρεξη και οξυδερκείς παρατηρήσεις: Από τις δυσκολίες του να είσαι τόσο διαφορετικός στο άγριο πολλές φορές σχολικό περιβάλλον [Wonder / Θαύμα], στην τόλμη να κάνεις μια βουτιά μέσα σου για να αντιμετωπίσεις τους φόβους σου και τις κοινωνικές δεσμεύσεις [Alice in Wonderland / Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων], στο θάρρος να καθαρίσεις το βλέμμα σου από τις ιδεοληψίες της ιστορίας και να αναγνωρίσεις στον άλλον, τον απόβλητο, τον άνθρωπο [Jojo Rabbit / Τζότζο], μέχρι τον μοναχικό αγώνα, ενάντια σε όλους και σε όλα, στον στίβο του αθλητισμού, στον στίβο της ζωής [Race / Ο άνθρωπος που ταπείνωσε τον Χίτλερ].

Μικρή –αλλά όχι ασήμαντη– λεπτομέρεια, κοινή και στις τέσσερεις ταινίες: όλοι οι νικηφόροι αγώνες για χάρη της ανθρωπιάς επισφραγίζονται με έναν χορό, ύμνο στην αγκαλιά και στη ζωή· σε εκείνον τον δρόμο και τον τρόπο που μένει πάντα ανοιχτός, αν το θελήσουμε, όπως ακριβώς περιγράφεται με τους στίχους του Rainer Maria Rilke, στο ποίημά του «Go to the Limits of Your Longing / Πήγαινε στα όρια της επιθυμίας σου, τέντωσε τη λαχτάρα σου»:

«Let everything happen to you: beauty and terror. / Just keep going. No feeling is final. / Don’t let yourself lose me. / Nearby is the country they call life. / You will know it by its seriousness. / Give me your hand.»

«Άφησε τα πάντα να σου συμβούν: ομορφιά και τρόμος. / Απλά συνέχισε να προχωράς. Κανένα συναίσθημα δεν είναι οριστικό. / Μην επιτρέψεις στον εαυτό σου να με χάσει. / Εδώ γύρω είναι η χώρα που αποκαλούν Ζωή. / Θα το καταλάβεις από τη σοβαρότητά της. / Δώσε μου το χέρι σου.»

Δείτε τις παρουσιάσεις που ετοίμασαν οι καθηγητές,

κάνοντας ΚΛΙΚ στα παρακάτω εικονίδια:

    

 

Εξίσου αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως, όταν ζητήσαμε από τα παιδιά που συμμετείχαν στη λέσχη να μας γράψουν τις εντυπώσεις τους για αυτήν την πρωτοβουλία, πολλά από αυτά πρότειναν να συνεχιστεί και να διευρυνθεί η λέσχη, αποκτώντας έτσι έναν πιο μόνιμο χαρακτήρα στη σχολική ζωή, είτε συνεχιστεί η καραντίνα είτε όχι.            

Την ευθύνη για την οργάνωση και υποστήριξη της «Χριστουγεννιάτικης λέσχης κινηματογράφου» είχαν οι καθηγητές: Αποστολία Δεμερτζή, Λεωνίδας Κατσικαρίδης, Αλέξης Μάντζιος, Θανάσης Νευροκοπλής, Τίνα Πλατσή, Νικολέτα Σατσλή και Γιάννης Τσιτσιλιάνος.

 

Ακολουθούν οι εντυπώσεις αλλά και οι προτάσεις των παιδιών αλφαβητικά και ανά τμήμα:

Μυρτώ Δάκου [Α1]

Μου άρεσε πολύ που μιλήσαμε ελεύθερα και όλοι είχαν μια διαφορετική άποψη. Επίσης ενθουσιάστηκα όταν άκουσα ότι δεν θα είναι μόνο ένας καθηγητής στη συζήτηση, έτσι είχε και μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όπως και τα παιδιά που ήταν από πολλές τάξεις. Ο χρόνος της συζήτησης ήταν όπως πρέπει (45 με 60 λεπτά). Δεν υπήρχε κάτι που θα άλλαζα ή κάτι που δεν μου άρεσε. Απλώς θα μπορούσατε την επόμενη φορά να προσθέσετε περισσότερες ταινίες. 

Δανάη Καμπερίδη [Α3]

Η λέσχη κινηματογράφου ήταν μία πολύ ωραία δραστηριότητα που πραγματοποίησε το Σχολείο μας. Ήταν δημιουργική, καθώς μάθαμε να εκφράζουμε την άποψή μας και παράλληλα διασκεδάσαμε. Περάσαμε ευχάριστα τον χρόνο μας κατά την διάρκεια των διακοπών των Χριστουγέννων μαζί με τους συμμαθητές και τους καθηγητές μας. Θα μου άρεσε πολύ αν η λέσχη κινηματογράφου συνεχίζονταν ή, ακόμα καλύτερα, εντασσόταν στο πρόγραμμα του Σχολείου ως μια επιπλέον δραστηριότητα την ώρα της Ζώνης Πολιτισμού.

Στέλλα  Σερεμέτα [Α3] 

Η συμμετοχή μου στη λέσχη κινηματογράφου μόνο θετικές εντυπώσεις μού έχει αφήσει. Ήταν μία ακόμη ευκαιρία να δούμε οικογενειακώς ταινίες που θέλουν να περάσουν σημαντικά μηνύματα. Θα ήθελα να συμπεριλάβουμε και άλλα κοινωνικά θέματα που μας απασχολούν την κοινωνία μας όπως: η κακοποίηση των ζώων, ίσως κάποια ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ και κάποιες βιογραφίες. Θα μπορούσαμε να διαβάσουμε κάποιο βιβλίο και να δούμε ύστερα τη μεταφορά του στην οθόνη. Ακόμη θα με ενδιέφερε να δω και γαλλικές ταινίες.

Μαριλένα Σκανδύλα [Α3]

Η Λέσχη Κινηματογράφου που διοργάνωσε το Σχολείο μας ήταν για μένα μία πρωτόγνωρη και πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Για μένα προσωπικά, που είμαι 12,5 ετών (και δεν έχω παρακολουθήσει συνολικά πάνω από 15-20 ταινίες και όλες ήταν παιδικές), μου δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσω δύο υπέροχες ταινίες (Wonder, Jojo Rabbit) και να συζητήσω στη συνέχεια τις εντυπώσεις μου με συμμαθητές και δασκάλους μου. Κατά τη συζήτηση ακούστηκαν διάφορες απόψεις, σχετικά πάντα με την ταινία, κάποιες από τις οποίες δεν είχα καν σκεφτεί. Αυτή ήταν και η μαγεία της κουβέντας, πέρα από τη μαγεία της ίδιας της ταινίας.

Προτείνω, όχι απλά να επαναληφθεί η Λέσχη Κινηματογράφου, αλλά να καθιερωθεί, ιδίως κατά την περίοδο των διακοπών των Χριστουγέννων και του Πάσχα. Και αυτό να γίνει άσχετα με το απαγορευτικό που ισχύει αυτό το διάστημα. Είναι ένας τρόπος να επικοινωνήσουμε και να ανταλλάξουμε απόψεις. Δεν υπάρχει κάτι που δεν μου άρεσε. Θα πρότεινα, όπως ήδη ανέφερα παραπάνω, να επαναληφθεί π.χ. την περίοδο των διακοπών του Πάσχα. Επίσης, μπορεί να γίνεται ένα σαββατοκύριακο τον μήνα. Είμαι σίγουρη πως η Λέσχη θα γίνει γνωστή και στα υπόλοιπα παιδιά και θα υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή. Προσωπικά, μίλησα με συμμαθητές μου, τους εξήγησα πώς ήταν η Λέσχη Κινηματογράφου και μου είπαν ότι μετάνιωσαν που δεν πήραν μέρος.

Πασχαλία Τουτζιάρη [Α3]

Η ιδέα της λέσχης μου άρεσε πάρα πολύ! Είδα έργα που δεν γνώριζα, τα οποία ήταν πολύ διδακτικά και μέσα από την ανάλυση που κάναμε έμαθα καινούργια πράγματα. Εύχομαι να επαναληφθεί. Ευχαριστώ πολύ για την εμπειρία αυτή.

Βασιλική-Ιουλία Τσιρά [Α3]

Η λέσχη κινηματογράφου ήταν μια ωραία και πρωτότυπη ιδέα· προσωπικά μου άρεσε πάρα πολύ! Μέσα από τη συζήτηση άκουσα απόψεις σχετικά με την ταινία, τις οποίες δεν θα σκεφτόμουν από μόνη μου. Θα ήθελα να συνεχιστεί και θα χαρώ να συμμετέχω! Γενικότερα μου άρεσε η διαδικασία, γιατί μπορούσαμε να ανταλλάξουμε γνώμες με άλλα άτομα από όλο το Σχολείο και δεν ήταν κάτι εξειδικευμένο, δηλαδή δεν απαιτούνταν ιδιαίτερες γνώσεις αλλά διάθεση και ενδιαφέρον για συμμετοχή. Ωστόσο, μία πρόταση που θα μπορούσα να κάνω είναι η εξής: ίσως την επόμενη φορά τα παιδιά να διαλέξουν την ταινία με ψηφοφορία.      

Ιωάννα Χαρίσκου [Α3]

Η λέσχη κινηματογράφου μού άρεσε πάρα πολύ, καθώς μπορούσα να μοιραστώ τις εντυπώσεις και τις ιδέες μου με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες αλλά και να ακούω με προσοχή τις δικές τους. Αυτό με βοήθησε να βλέπω τις ταινίες με ένα διαφορετικό “μάτι” και να μαθαίνω και άλλες πληροφορίες για αυτές. Φυσικά όλες οι ταινίες που παρακολούθησα μου προσέλκυσαν το ενδιαφέρον και σίγουρα θα τις ξαναδώ και άλλες φορές. Όταν μου στάλθηκε το μήνυμά σας, χάρηκα πάρα πολύ στην ιδέα ότι μπορεί να συνεχιστεί αυτή η λέσχη. Άμα τελικά συνεχιστεί, θα μπορούσατε να απευθυνθείτε και σε εμάς τους συμμετέχοντες μαθητές, ώστε να διαλέξουμε και εμείς κάποιες ταινίες, οι οποίες  μας αρέσουν και θα θέλαμε να τις μοιραστούμε και με τους υπόλοιπους συμμαθητές μας.

Νικόλας Ιωσηφίδης [Β1]

Η Κινηματογραφική Λέσχη, ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία. Η όλη ιδέα φάνταζε μακρινή… Αλλά, όπως αποδείχθηκε, όχι τόσο μακρινή για το Σχολείο μας. Το ότι μαθητές και καθηγητές θα συζητούσαν μαζί, ώστε να αναλύσουν μία ταινία, είναι μία από τις ιδέες που μας έρχονται μόνο στην καραντίνα (ένα από τα πλεονεκτήματά της). Ήταν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, την οποία μπορώ να πω πως δεν περίμενα να κάνω ποτέ στην ζωή μου. Ανακαλύψαμε, μέχρι και το “μεδούλι” των ταινιών, οι οποίες ήταν βέβαια μοναδικές και διδακτικές. Εξαιρετική εμπειρία, ανυπομονώ για κάποια άλλη ταινία! Καλή χρονιά!

Ελίζα Κάλτσου [Β1]

Πάντα απολάμβανα τον σχολιασμό ταινιών. H λέσχη κινηματογράφου μου έδωσε την ευκαιρία να παρακολουθήσω αξιόλογα κινηματογραφικά έργα με την οικογένειά μου και σε δεύτερο χρόνο να συζητήσω θέματα ποικίλα με παρέα τους καθηγητές και τους συμμαθητές μου. Όλα αυτά στην καθορισμένη μας διαδικτυακή συνάντηση στις 7.00. Μία υπέροχη προσπάθεια που δεν είχε μόνο εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς ήταν και πολύ διασκεδαστική. Θα με χαροποιούσε ιδιαίτερα αν η «Χριστουγεννιάτικη Λέσχη Κινηματογράφου» έχανε τον πρώτο χαρακτηρισμό της και συνεχιζόταν και μετά την περίοδο τον γιορτών.

Ευάγγελος Νταόπουλος [Β2]

Η λέσχη Κινηματογράφου που λειτούργησε για πρώτη φορά στο Σχολείο μας, μου άφησε όμορφες στιγμές και συναισθήματα, ως ισορροπία στη δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε όλοι μας, λόγω κορωνοϊού. Για μένα, ήταν μία καταπληκτική και ενδιαφέρουσα εμπειρία, το γεγονός ότι βρεθήκαμε στις χριστουγεννιάτικες διακοπές μας. Είχαμε τη μοναδική ευκαιρία, διαδικτυακά να ανταλλάξουμε απόψεις σχετικά με τις προτεινόμενες ταινίες που παρακολουθήσαμε. Θεωρώ ότι η επιλογή της θεματολογίας των ταινιών, που αφορούσε τον σεβασμό στην διαφορετικότητα, ήταν εξαιρετική και ελπίζω να εμπλουτιστεί στο μέλλον και με άλλα θέματα.

Θα πρότεινα λοιπόν, αν μου επιτρέπεται και εφόσον είναι εφικτό, να συνεχιστεί τουλάχιστον ένα Σαββατοκύριακο τον μήνα ή κατά τον χρόνο των εκδρομών που θα πηγαίναμε σε κανονικές συνθήκες. Ο κορωνοϊός κάποια στιγμή θα φύγει, αλλά οι αναμνήσεις αυτών των διαδικτυακών συναντήσεων θα παραμείνουν ζωντανές και θα μας συντροφεύουν στη ζωή μας.

Ανδρέας Ναζλίδης [Γ2]

Πιστεύω πως οι ταινίες ήταν πολύ ενδιαφέρουσες, αλλά η εμπειρία βελτιώθηκε ακόμα πιο πολύ χάρη στην εποικοδομητική συζήτηση που ακολουθούσε. Επιπλέον, με τη διαδικασία αυτή μπορούσε κανείς να ακούσει διαφορετικές απόψεις πάνω σε ένα θέμα, να εμπλουτίσει τις γνώσεις του αλλά και να εκφράσει την προσωπική του γνώμη. Προσωπικά, δεν βρήκα τίποτα που δεν μου άρεσε και θα ήθελα να συμμετάσχω ξανά σε μια παρόμοια διοργάνωση

 

[1] Στις αναρτήσεις του Σχολείου οι λέξεις «μαθητές» και «καθηγητές» αναφέρονται αντίστοιχα σε μαθητές και μαθήτριες, καθηγητές και καθηγήτριες.