6ο ΜΟΝΤΕΛΟ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΕΘΝΩΝ ΑΡΣΑΚΕΙΩΝ-ΤΟΣΙΤΣΕΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΑΤΡΑΣ
Νοέ 18 2020

6th ATSMUN 2020 (Web Edition)

“h.e.a.t.” [health│environment │affirmative action │technology]

 

Το σαββατοκύριακο 7 και 8 Noεμβρίου 2020 διεξήχθησαν οι εργασίες του 6ου Μοντέλου Ηνωμένων Εθνών των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Πάτρας [6th ATSMUN 2020 (Web Edition)]. Το συνέδριο έφερε τον τίτλο h.e.a.t.” (health│environment │affirmative action │technology) και φέτος πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά λόγω των ειδικών επιδημιολογικών συνθηκών. Στο συνέδριο συμμετείχαν 9 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης και 1 μαθητής της Β΄τάξης του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης. Ο αριθμός των μαθητών-σύνεδρων ξεπέρασε συνολικά τους 500, ενώ ενισχύθηκε και ο διεθνής χαρακτήρας του συνεδρίου με συμμετοχές από όλο τον κόσμο.

Κάθε μαθητικό συνέδριο ΜUN διεξάγεται αποκλειστικά στα Αγγλικά και αποτελεί μια άσκηση προσομοίωσης των εργασιών του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών μέσα από τη βιωματική εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα και στον ενεργό ρόλο των πολιτών. Οι μαθητές και οι μαθήτριες σε ρόλο διπλωμάτη ερευνούν, ενημερώνονται και ευαισθητοποιούνται σχετικά με διεθνή προβλήματα επικαιρότητας, ασκούν τη ρητορική ικανότητά τους μέσα από την τεκμηρίωση απόψεων και την άσκηση δημοκρατικού δημόσιου λόγου, και αναπτύσσουν δεξιότητες όπως ανεκτικότητα, διπλωματική συμπεριφορά και στάση, κριτική σκέψη,  αλληλοσεβασμό.

Κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας ανέλαβαν ρόλους ως διπλωμάτες-απεσταλμένοι ξένων χωρών, διερεύνησαν την πολιτική των χωρών τους σε θέματα ημερήσιας διάταξης και δημιούργησαν συμμαχίες, για να προτείνουν συναινετικές λύσεις με τη μορφή ψηφισμάτων. Συζήτησαν φλέγοντα ζητήματα που απασχολούν την παγκόσμια κοινότητα και σχετίζονται με την τρέχουσα πανδημία, όπως ο ρατσισμός ενόψει της εξάπλωσης νέων ιών, η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς αναφορές όσον αφορά στην καταπολέμηση των τροποποιημένων και εξελισσόμενων ιών, οι τρόποι επίτευξης ενός αειφόρου τουρισμού υπό το πρίσμα της κλιματικής αλλαγής και των πιθανών πανδημιών. Μεταξύ άλλων πρότειναν λύσεις για την νέα παγκόσμια πρόκληση των περιβαλλοντικών μεταναστών, την κατάσταση στη Λιβύη λόγω της επικύρωσης μονομερών ενδοκρατικών μνημονίων, το ζήτημα της επίλυσης των ισραηλινών οικισμών στη Δυτική Όχθη, καθώς και την διαχείριση των δεδομένων και των ΜΜΕ για την καταπολέμηση της διαφθοράς.

Αντίστοιχα, η επιτροπή προσομοίωσης του Συμβουλίου Ασφαλείας ασχολήθηκε με το ζήτημα της κατάστασης στην Λευκορωσία. Ο μαθητής της Β΄ Λυκείου, Παπαδόπουλος Σταύρος, εκπροσωπώντας τη Ρωσία (the Russian Federation), άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στους προέδρους του Συμβουλίου και επιβραβεύτηκε για την διπλωματική του δεινότητα, αφού επιλέχθηκε ως ένας από τους τρεις καλύτερους εκπροσώπους χωρών (Honourable Mention). Way to go, Stavros!!

Οι 9 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου που εκπροσώπησαν την Λετονία, τον Νίγηρα, την Ρουμανία και την Σλοβακία ήταν οι: Αναγνωστοπούλου Κατερίνα (Ambassador of Latvia, GA4-Legal Committee), Ασλάνη Μάγδα (Delegate of Latvia, GA3-Social Cultural & Humanitarian Committee), Βλαχοπούλου Φωτεινή (Ambassador of Slovakia, GA2-Special Political & Decolonization Committee), Ήλκου Άννα (Delegate of Niger, WHO-World Health Organization), Καζάκος Χρήστος (Ambassador of Romania, GA1-Disarmament & International Security Committee), Καπίδου Δήμητρα (Delegate of Slovakia, WHO-World Health Organization), Καράταγλη Έλενα (Delegate of Romania, ECOSOC-Economic & Social Council), Νικολαΐδου Μαριάννα (Delegate of Slovakia, GA3-Social Cultural & Humanitarian Committee) και Τουλγαρίδου Μαρία (Delegate of Latvia, UNEP-United Nations Environmental Program).

Τους μαθητές και τις μαθήτριες προετοίμασε η καθηγήτρια Αγγλικών Βασιλική Κωσταρά.

Περισσότερα για την επιτυχή διοργάνωση εδώ και στην ιστοσελίδα του ATSMUN.

Congratulations, Honourable Delegates! Υou did a great job! Clapping IS in order!!

________________________________

Αξίζει να διαβάσουμε τα σχόλια των μαθητών και των μαθητριών μας, με τα οποία μας περιγράφουν την εμπειρία τους από το συνέδριο.

This year’s ATSMUN was a whole new experience for all of us. Under the prevailing circumstances formed by the COVID-19 pandemic, we were fortunate enough to be able to participate in this amazing conference once again. Thankfully, technology helped us do what we mostly love in the best possible way. I am grateful that I did not miss the chance to take part in the 6th ATSMUN conference, which will remain as an indelible impression on my mind. And that is mainly because I had this unique opportunity to meet not only students from Arsakeia Tositseia Schools but also international students from all over the world! I am hopeful that I will be able to participate in the 7th Hybrid ATSMUN conference next year!

Anagnostopoulou Katerina, A1

The 6th ATSMUN online conference was a very enjoyable experience. I would have liked it more, though, if it had been in person and not online but, either way, I had a wonderful time. My committee chairs were really supportive throughout the conference and I was very lucky to have them. In reality, everything proved to be a lot better than I had expected. Most importantly, I have made a lot of friends and I hope we can keep contact for a long time in the future. Finally, the activity I found the most entertaining was the ice breakers that our student officers organized during the first day.

Aslani Magda, A1

This year, I took part in my first MUN conference. At the beginning, I was a bit reluctant since I did not wish to participate in it online via my computer. Nevertheless, under the increasing threat of the recent Covid-19 pandemic, I was left with no other choice. The fact that I had been assigned with the role of the Slovak ambassador was a pleasantly surprising honour and I believe I have managed to meet everyone’s expectations. The first day was awesome. Even though my committee chairs had to face many technical issues, I was lucky enough to be one of the first delegates to deliver an opening speech. What is more, our student officers invited an esteemed professor from the University of Patras in order to evaluate the situation of the Israeli settlements in the West Bank.
Unfortunately, during the second day, I faced many technical issues myself and I missed a big part of the committee works but I managed to deliver a speech for a second time and debate with a group of delegates. I have to admit that, at first, I was really stressed with the whole procedure but then I got used to it. I would definitely undertake this project again but only in the case of a live conference.

Vlachopoulou Foteini, A1

Prior to participating in the 6TH ATSMUN online conference, I was worried that the platform would not be able to support such a big number of students and that my experience would be hampered by connectivity issues. However, I was pleasantly surprised to discover that this was not the case at all and I finally enjoyed every single moment of it. To be more specific, the committee chairs were really helpful and made even the new delegates feel confident, the platform was working almost flawlessly and getting to know the other delegates was an enjoyable experience. Given the fact that this was my second MUN conference, I was more self-assured and I took the floor plenty of times. All in all, looking back at the 6th ATSMUN online conference, I have to admit it was a positive experience and I would love to take part in more online MUN conferences in the future.

Kazakos Christos, A2

This year, I decided to join the ATSMUN conference for the first time and it was pretty convenient for me since it was organized online! Although things were very different this year, it was still an amazing experience because, like in every other ATSMUN conference, we had to prepare our own speeches and debate on a particular agenda topic. During those two days, not only did I practise on how to deliver a speech in public but I also made some new friends and I still keep in contact with them through the social media!

Kapidou Dimitra, A2