Α’ τάξη – Εργαστήριο Δεξιοτήτων “Νιώσε θετικά”
Ιούλ 3 2024

Οι μαθητές/ριες της Α’ τάξης, στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων Ασφάλεια και Πρόληψη της ενότητας Ζω καλύτερα – Ευ Ζην, πραγματοποίησαν  εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Νιώσε θετικά». Το πρόγραμμα, διάρκειας 2 μηνών, υλοποιήθηκε μέσα από 7 βιωματικά εργαστήρια και σκοπό είχε την άνθηση και την ολιστική ευημερία των μαθητών/ριών.

Οι στόχοι του προγράμματος ήταν οι μαθητές/ριες να αναγνωρίσουν, να εκφράσουν και να καλλιεργήσουν τα θετικά τους συναισθήματα (αισιοδοξία, χαρά, αγάπη, ελπίδα). Ακόμη, να κατανοήσουν την αξία της επικοινωνίας στη δημιουργία ειλικρινών και θετικών σχέσεων με τους/ις συμμαθητές/ριές τους και να αναγνωρίσουν τα δυνατά στοιχεία του χαρακτήρα τους. Επιπλέον, να κατανοήσουν τη σημασία της ευγνωμοσύνης και να καλλιεργήσουν τρόπους έκφρασής της. Τέλος, να μάθουν πώς δημιουργούνται και διατηρούνται οι νέες φιλίες.

Στο 1ο εργαστήριο, οι μαθητές/ριες ενημερώθηκαν για τη νέα θεματική του εργαστηρίου δεξιοτήτων και προχώρησαν στη δημιουργία συμβολαίου με τους κανόνες των συναντήσεων, οι οποίοι κάθε φορά θα υπενθυμίζονταν στα μέλη της ομάδας. Ακολούθησαν ομαδικές δραστηριότητες για την αναγνώριση και τη διάκριση των θετικών και των αρνητικών συναισθημάτων.

           

Στο 2ο εργαστήριο οι μαθητές/ριες αναγνώρισαν, εξέφρασαν και καλλιέργησαν θετικά συναισθήματα μέσα από τη δραστηριότητα των τριών ευχάριστων πράξεων ζωγραφίζοντας τρεις πράξεις που τους έκαναν να νιώθουν χαρούμενους/ες. Έπειτα, τις παρουσίασαν στην ολομέλεια της τάξης.

Στο 3ο εργαστήριο έγινε η ανάγνωση του βιβλίου «Τα Φλαφ της ευτυχίας» της Μαρίνας Γιώτη. Ακολούθησε αναδιήγηση της ιστορίας από τα παιδιά και συζήτηση. Κατόπιν, οι μαθητές/ριες κατασκεύασαν το κουτί της ευγνωμοσύνης, μέσα στο οποίο τοποθέτησαν σκέψεις, είτε γράφοντας είτε ζωγραφίζοντάς τες, για τις οποίες ένιωθαν ευγνώμονες. Το κουτί θα έμενε σε ασφαλές μέρος της τάξης και η άσκηση θα επαναλαμβανόταν κάθε εβδομάδα μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος.

  

Στο 4ο εργαστήριο διαβάστηκε το παραμύθι «Ο αλυσοδεμένος ελέφαντας» του Χόρχε Μπουκάι και τα παιδιά εντόπισαν τις δυνάμεις που έλειπαν από τον ελέφαντα, όπως το θάρρος και η αυτοπεποίθηση και συζήτησαν για αυτές. Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν τα αστέρια της δύναμης και τα παιδιά διάλεξαν το δικό τους αστέρι-δύναμη, το οποίο ήθελαν να κάνουν καλύτερο και πιο λαμπερό. Ζωγράφισαν τη δύναμη που ήθελαν να ενισχύσουν και την παρουσίασαν στην ολομέλεια.

                             

Στο 5ο εργαστήριο τα παιδιά έφτιαξαν σε ομάδες τη συνταγή της φιλίας. Οι συνταγές τους αναρτήθηκαν και παρουσιάστηκαν. Στον αναστοχασμό του εργαστηρίου, συζητήθηκαν οι βασικές ανάγκες για μια πετυχημένη φιλία, με κάθε παιδί να προσθέτει τη σκέψη του.

                            

Στο 6ο εργαστήριο τα παιδιά άνοιξαν το κουτί της ευγνωμοσύνης και είδαν τι είχαν γράψει κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Παρουσίασαν τις σκέψεις τους και εξήγησαν γιατί ένιωθαν ευγνώμονες. Ακολούθησε η δραστηριότητα με τα ευχαριστήρια μπισκότα. Ο συντονιστής μαζί με τα παιδιά αποφάσισαν σε ποιον ή ποιους θα ήθελαν να δώσουν τα ευχαριστήρια μπισκότα, έτσι ώστε να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη τους για την προσφορά του συγκεκριμένου ατόμου στο κοινό καλό της σχολικής κοινότητας. Οι μαθητές/ριες επέλεξαν να προσφέρουν τα ευχαριστήρια μπισκότα στους/ις: διευθύντρια, υποδιευθυντές, εκπαιδευτικοί, βιβλιοθηκονόμος, κυρίες της καθαριότητας, τεχνική υπηρεσία, σχολική νοσοκόμα, σχολική ψυχολόγος, υπεύθυνη κυλικείου, μαθητές/ριες της Στ’ τάξης. Στη συνέχεια, διακόσμησαν τα κουτάκια, που θα έβαζαν μέσα τα μπισκότα, με ευχαριστήρια μηνύματα και ζωγραφιές. Τα μπισκότα δόθηκαν την τελευταία ημέρα του σχολικού έτους.

 

Στο 7ο και τελευταίο εργαστήριο τα παιδιά θυμήθηκαν όλες τις συναντήσεις που είχαν κάνει. Σε κάθε παιδί μοιράστηκε από μια χάρτινη βαλίτσα χωρισμένη σε έξι μέρη και ζωγράφισαν ό,τι τους είχε αρέσει από κάθε εργαστήριο. Με αυτό τον τρόπο έγινε και η τελική αξιολόγηση του προγράμματος. Το εργαστήριο έκλεισε με συζήτηση σχετικά με τι πήρε κάθε παιδί από το πρόγραμμα.

Μέσα από ατομικές και ομαδικές δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων, εικαστικές δημιουργίες, ανάγνωση λογοτεχνικών βιβλίων, που ήταν προσαρμοσμένες στο αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών, οι μαθητές/ριες εμπλούτισαν το σύνολο των γνωστικών και των συναισθηματικών τους πόρων, έγιναν περισσότερο ευέλικτοι/ες και δεκτικοί/ές στην επεξεργασία και αφομοίωση νέων πληροφοριών, ανέπτυξαν την αυτοεκτίμηση και τη θετική εικόνα για τον εαυτό τους.

Το πρόγραμμα σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από τον δάσκαλο κ. Βασίλειο Ραπτόπουλο σε συνεργασία με την κ. Αλεξάνδρα Παπαλαζάρου, Σχολική Ψυχολόγο της Συμβουλευτικής Υπηρεσίας των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης.