..προλαβαίνοντας και επιλύοντας διαφορές.
Την Πέμπτη 23 Μαρτίου 2023 επισκέφτηκαν το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης οι κ.κ. Μαρία Χατζηλεωνίδα και Μαρία Φαροπούλου, ιδρυτικά μέλη του The Mediation Lab, δικηγόροι, διαπιστευμένες διαμεσολαβήτριες του ΥΔΑΔ και εκπαιδεύτριες διαμεσολαβητών, με μεγάλη διδακτική και επαγγελματική εμπειρία, και πραγματοποίησαν δίωρη παρουσίαση του θεσμού της Σχολικής Διαμεσολάβησης στους μαθητές και τις μαθήτριες – μέλη της Ομάδας κατά του Ρατσισμού, της Σχολικής Βίας και των Διακρίσεων, καθώς και της Ομάδας της «Βουλής των Εφήβων» που επεξεργάζεται το θέμα «Αφοπλίζοντας τη βία».
Η Σχολική Διαμεσολάβηση μεταξύ Συνομηλίκων είναι μία διαδικασία ειρηνικής επίλυσης αναφυομένων στο σχολικό περιβάλλον συγκρούσεων και διαφορών. Η διαδικασία αυτή, οι αρχές της και οι αντίστοιχες δεξιότητες, διδάσκονται στους μαθητές και τις μαθήτριες και αποτελούν γι’ αυτούς/ές ένα ανεκτίμητο εφόδιο για τα σχολικά χρόνια αλλά και για την ενήλικη ζωή τους, καθόσον, μέσα από την εκπαίδευση και την εφαρμογή της, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις συγκρούσεις δημιουργικά, ενδυναμώνονται ώστε να γίνουν υπεύθυνοι/ες για τις επιλογές τους και την επίλυση των διαφορών τους και προσεγγίζουν με σεβασμό και ενσυναίσθηση τους γύρω τους, αναγνωρίζοντας τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου.
Ο θεσμός της Σχολικής Διαμεσολάβησης εφαρμόζεται με επιτυχία τα τελευταία είκοσι πέντε χρόνια στην Αμερική, την Αγγλία, τη Γερμανία, την Ελβετία, την Ολλανδία και άλλες χώρες. Στην Ελλάδα, είναι όπως και η Διαμεσολάβηση ενηλίκων, ένας (σχετικά) νεοείσακτος θεσμός που κερδίζει έδαφος, καθώς τα αποτελέσματα του είναι τόσο εντυπωσιακά, όσο και μακροπρόθεσμα.
Οι κ.κ. Φαροπούλου και Χατζηλεωνίδα παρουσίασαν αναλυτικά στους μαθητές και τις μαθήτριες τη δομή και τους στόχους του προγράμματος της Σχολικής Διαμεσολάβησης, τους πυλώνες διαπαιδαγώγησης στην εποικοδομητική επίλυση των συγκρούσεων, καθώς και τον ρόλο του Διαμεσολαβητή και τις δεξιότητες που απαιτείται να αναπτύξει. Το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν ήταν ότι ένα αποτελεσματικό Πρόγραμμα Σχολικής Διαμεσολάβησης αποτελεί μία μακρόχρονη και δύσκολη διαδικασία, που ωστόσο αποτελεί στοιχείο εκδημοκρατισμού της κοινωνίας και παρέχει στο μαθητικό δυναμικό και τους δασκάλους την ευκαιρία να μάθουν να διαχειρίζονται και να επιλύουν τις διαφορές τους εποικοδομητικά και δημιουργικά μέσα από τη συνεργασία και την αλληλοκατανόηση.
Η συγκεκριμένη παρουσίαση υπήρξε μία πολύ χρήσιμη ενημέρωση, ειδικά για τους συγκεκριμένους μαθητές και μαθήτριες, που ο ρόλος τους στο Σχολείο είναι να προλαμβάνουν και να αντιμετωπίζουν περιπτώσεις αντιπαλότητας μεταξύ των συμμαθητών και των συμμαθητριών τους και τυχόν βίαιες συμπεριφορές. Μέσω αυτής απέκτησαν μία διαφορετική οπτική επεξεργασίας των ενδοσχολικών συγκρούσεων, στην οποία μπορούν να εκπαιδευτούν περαιτέρω και να την εφαρμόσουν από το επόμενο σχολικό έτος.