Από τη σχολική χρονιά 21-22, εφαρμόζεται ένα διαφορετικό σύστημα για τον υπολογισμό των μορίων των υποψήφιων φοιτητών/τριών, πιο σύνθετο αλλά ίσως και πιο προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος.
Παλαιότερα ορίζονταν από το Υπουργείο Παιδείας οι συντελεστές βαρύτητας, με τρόπο ενιαίο και κοινό για όλες τις Σχολές του κάθε επιστημονικού πεδίου. Συγκεκριμένα, το πρώτο μάθημα αυξημένης βαρύτητας κάθε πεδίου [με επιπρόσθετο συντελεστή 1,3] είχε συμβολή 33% στην τελική διαμόρφωση των συνολικών μορίων του υποψηφίου, το δεύτερο μάθημα [με επιπρόσθετο συντελεστή 0,7] είχε συμβολή 27% και τα άλλα δύο μαθήματα (μεταξύ των οποίων και τα Νέα Ελληνικά) χωρίς επιπρόσθετο συντελεστή συνέβαλαν κατά 20% το καθένα στην τελική διαμόρφωση των μορίων. Έτσι, ο κάθε υποψήφιος είχε έναν συγκεκριμένο αριθμό μορίων, για να διεκδικήσει μια θέση σε οποιαδήποτε σχολή του επιστημονικού του πεδίου. Μόνη διαφοροποίηση επέφερε ο συνυπολογισμός των ειδικών μαθημάτων που απαιτούνται για μια μειοψηφία σχολών.
Από το 2022 τα πράγματα άλλαξαν: σύμφωνα με τη νομοθετική ρύθμιση τα Πανεπιστημιακά Τμήματα είχαν το δικαίωμα να ορίσουν εκείνα, το κάθε τμήμα χωριστά για τους δικούς του εισακτέους, τους συντελεστές βαρύτητας των τεσσάρων μαθημάτων [με τον περιορισμό να συμβάλλει το κάθε μάθημα τουλάχιστον κατά 20% στην τελική διαμόρφωση των μορίων του υποψηφίου]. Αυτό πρακτικά σημαίνει, όπως θα φανεί και στον πίνακα των παραδειγμάτων που ακολουθεί, ότι ένας υποψήφιος θα διαμορφώνει διαφορετικό αριθμό μορίων για κάθε σχολή, ακόμα και για ομοειδείς σχολές [π.χ. Νομική ΕΚΠΑ ή ΑΠΘ]. Δείτε την ΥΑ με τον ορισμό των συντελεστών βαρύτητας για κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα εδώ και κάποιες προσθήκες/αλλαγές εδώ.
Τα πανεπιστημιακά τμήματα [όσα βέβαια επέλεξαν συντελεστές, γιατί αρκετά δεν δήλωσαν προτίμηση και αυτόματα ορίστηκε σταθερή βαρύτητα 25% για τα 4 μαθήματα] επιλέγοντας συντελεστή βαρύτητας αξιολόγησαν και ιεράρχησαν τα εξεταζόμενα μαθήματα πριμοδοτώντας εκείνα που έκριναν πως απαιτούνται ή ταιριάζουν περισσότερο στη φύση και το περιεχόμενο των σπουδών που τα ίδια παρέχουν. Έτσι, για παράδειγμα στο ΑΠΘ το Τμήμα Φυσικής θέτει συντελεστή βαρύτητας 33% στη Φυσική και 20% στη Χημεία, ενώ το Τμήμα Χημείας 25% στη Φυσική και 35% στη Χημεία.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι αρκετά τμήματα -και όχι μόνο του 1ου Πεδίου των Ανθρωπιστικών Σπουδών- πριμοδοτούν το μάθημα των Νέων Ελληνικών δίνοντάς του βαρύτητα μεγαλύτερη από το 20% που είχε ως τώρα και φτάνοντας ως το 30% [π.χ. στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του ΠΑΜΑΚ] ή και το 35% [π.χ. στο Τμήμα Ψυχολογίας του ΑΠΘ]. Επίσης, ενδιαφέρουσα είναι σε γενικές γραμμές η μείωση της βαρύτητας του ενός μαθήματος, καθώς σε λίγα μόνο τμήματα βλέπουμε να παραμένει συντελεστής υψηλότερος του 30%.
Ας έχουν, τέλος, οι υποψήφιοι στο νου τους την παράμετρο της ΕΒΕ [Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής], η οποία προς το παρόν δεν έχει υποστεί καμία βελτιωτική αλλαγή. Για τον τρόπο λειτουργίας της ΕΒΕ βλ. εδώ . Η επικείμενη αλλαγή στον τρόπο συμπλήρωσης του μηχανογραφικού δελτίου δεν έχει ακόμα πλήρως διευκρινιστεί, επομένως αναμένεται η επίσημη εξαγγελία.
Σε κάθε περίπτωση οι καθηγητές στο Αρσάκειο Λύκειο φροντίζουν για την καλύτερη προετοιμασία των τελειοφοίτων μαθητών/τριών μας, που αισιόδοξοι και συγκεντρωμένοι καταβάλλουν την δική τους προσπάθεια. Το ουσιαστικό διάβασμα και η εμπεριστατωμένη διδασκαλία παραμένουν η βασική εγγύηση επιτυχίας -όποιες κι αν είναι οι αλλαγές στην τεχνική υπολογισμού των μορίων ή στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού..
Πίνακες παραδειγμάτων υπολογισμού μορίων[με συντελεστές σχ. έτους 2022]:
1ο Πεδίο Ανθρωπιστικών Σπουδών | |||||
μάθημα/βαθμός | παλιό σύστημα | Νομική
ΑΠΘ |
Νομική ΕΚΠΑ/ΔΠΘ | Ψυχολογία ΑΠΘ | Βαλκανικών ΠΑΜΑΚ |
αρχαία 17 | [33%] 5610 | [30%] 5100 | [25%] 4250 | [25%] 4250 | [20%] 3400 |
ιστορία 18 | [27%] 4860 | [20%] 3600 | [25%] 4500 | [20%] 3600 | [30%] 5400 |
νέα 15 | [20%] 3000 | [30%] 4500 | [25%] 3750 | [35%] 5250 | [30%] 4500 |
λατινικά 20 | [20%] 4000 | [20%] 4000 | [25%] 5000 | [20%] 4000 | [20%] 4000 |
σύνολο μορίων | 17.470 | 17.200 | 17.500 | 17.100 | 17.300 |
2ο Πεδίο Θετικών Σπουδών | ||||||
μάθημα/βαθμός | παλιό σύστημα | Ηλεκτρ.Μηχ. Μηχ.Η/Υ ΑΠΘ/ΕΜΠ | Μοριακή Βιολογία ΔΠΘ | Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ |
Φυσικής ΑΠΘ | Χημείας ΑΠΘ |
μαθηματικά 17 | [33%] 5610 | [30%] 5100 | [25%]4250 | [35%] 5950 | [27%] 4590 | [20%] 3400 |
φυσική 18 | [27%] 4860 | [30%] 5400 | [25%] 4500 | [20%] 3600 | [33%] 5940 | [25%] 4500 |
νέα 15 | [20%] 3000 | [20%] 3000 | [25%] 3750 | [25%] 3750 | [20%] 3000 | [20%] 3000 |
χημεία 20 | [20%] 4000 | [20%] 4000 | [25%] 5000 | [20%] 4000 | [20%] 4000 | [35%] 7000 |
σύνολο μορίων | 17.470 | 17.500 | 17.500 | 17.300 | 17.530 | 17.900 |
3ο Πεδίο Επιστημών Υγείας | |||||
μάθημα/βαθμός | παλιό σύστημα / ΒιολογίαΑΠΘ | Οδοντιατρική ΑΠΘ | Ιατρική (εκτός Πάτρας) Φαρμακ ΑΠΘ |
Βιολογία ΕΚΠΑ | Χημείας ΑΠΘ |
βιολογία 17 | [33%] 5610 | [30%] 5100 | [25%] 4250 | [33%] 5610 | [20%] 3400 |
χημεία 18 | [27%] 4860 | [25%] 4500 | [25%] 4500 | [25%] 4500 | [35%] 6300 |
νέα 15 | [20%] 3000 | [20%] 3000 | [25%] 3750 | [22%] 3300 | [20%] 3000 |
φυσική 20 | [20%] 4000 | [25%] 5000 | [25%] 5000 | [20%] 4000 | [25%] 5000 |
σύνολο μορίων | 17.470 | 17.600 | 17.500 | 17.410 | 17.700 |
4ο Πεδίο Επιστημών Οικονομίας-Πληροφορικής | ||||||
μάθημα/βαθμός | παλιό σύστημα | Εφ.Πληρ ΠΑΜΑΚ | Λογιστική ΠΑΜΑΚ | Οργ.Διοικ Επιχ.
ΠΑΜΑΚ |
Πληροφορική ΑΠΘ | Οικονομικό ΑΠΘ |
μαθηματικά 17 | [33%] 5610 | [30%] 5100 | [25%] 4250 | [30%] 5100 | [30%] 5100 | [30%] 5100 |
οικονομία 18 | [27%] 4860 | [20%] 3600 | [25%] 4500 | [25%] 4500 | [20%] 3600 | [20%] 3600 |
νέα 15 | [20%] 3000 | [25%] 3750 | [25%] 3750 | [23%] 3540 | [20%] 3000 | [30%] 4500 |
πληροφορική 20 | [20%] 4000 | [25%] 5000 | [25%] 5000 | [22%] 4400 | [30%] 6000 | [20%] 4000 |
σύνολο μορίων | 17.470 | 17.450 | 17.500 | 17.540 | 17.770 | 17.200 |