Αδελφοποίηση του Αρσακείου Γυμνασίου-Λυκείου Θεσσαλονίκης με το Institution Notre Dame της Τουλόν Γαλλίας
Μαρ 10 2019

Τη φετινή σχολική χρονιά 2018-19 το Αρσάκειο Γυμνάσιο και Λύκειο Θεσσαλονίκης προχώρησε σε αδελφοποίηση με το Γαλλικό Σχολείο Institution Notre Dame της Τουλόν στη Νότια Γαλλία. Στόχος της αδελφοποίησης είναι να δημιουργηθεί ένα θεσμικό και σταθερό πλαίσιο ανταλλαγής εκπαιδευτικών ιδεών και πρακτικών, το οποίο θα λειτουργεί και θα αναπτύσσεται σε μόνιμη και μακροχρόνια βάση. Με μεγάλη  χαρά ο Διευθυντής του Institution Notre Dame, Alexandre Pinon, ανταποκρίθηκε στην πρόταση των Σχολείων μας για αδελφοποίηση και εξέφρασε την επιθυμία του για μία μακροχρόνια και εποικοδομητική συνεργασία.

Το Institution Notre Dame της Τουλόν, όπως και τα Αρσάκεια Σχολεία της ΦΕ, ιδρύθηκε το 19ο αιώνα (το 1895 από τις αδελφές της St. Clotilde) και το εκπαιδευτικό πρόγραμμά του επιδιώκει τις ανταλλαγές μεταξύ των χωρών, καθώς βασίζεται σε πέντε βασικές αρχές: της φιλοξενίας, της επικοινωνίας, της μάθησης, της ευαισθητοποίησης και της αρμονικής συμβίωσης. Στο συγκεκριμένο σχολείο οι μαθητές διδάσκονται πολλές ξένες γλώσσες (Αγγλικά, Ισπανικά, Γερμανικά, Ιταλικά και Ρωσικά) και από το 1990 έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν πτυχίο ανώτερων σπουδών (BTS) στο διεθνές εμπόριο.

Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα, το οποίο διατηρεί ισχυρούς δεσμούς με τις αρχαίες γλώσσες (Λατινικά και Αρχαία Ελληνικά) και ιδιαίτερα με τα Αρχαία Ελληνικά, καθώς είναι το μόνο συμβαλλόμενο ιδιωτικό ίδρυμα που προσφέρει εκμάθηση Αρχαίων Ελληνικών στην Τουλόν αλλά και στην ευρύτερη περιοχή. Έτσι η συνεργασία που προτάθηκε από το Αρσάκειο Γυμνάσιο και Λύκειο Θεσσαλονίκης, ενδιαφέρει ιδιαίτερα το σχολείο της Τουλόν, επειδή επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς του να προωθήσουν και να ενισχύσουν τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Όπως αναφέρει ο διευθυντής του Γαλλικού Σχολείου στην επιστολή του, τα νέα προγράμματα για τις αρχαίες γλώσσες στο Λύκειο συστήνουν να αφιερώνεται μία ενότητα κάθε χρόνο γύρω από τον άξονα «Μεσόγειος».  Στόχος είναι η ανάδειξη ενός γεωγραφικού και ιστορικού χώρου, μέσα από τις αρχές του, την εξέλιξή του και τη συνοχή του. Στην Α΄ Λυκείου το θέμα είναι «Μεσόγειος: ταξίδια, εξερεύνηση, ανακαλύψεις» και στη Β΄ Λυκείου «Μεσόγειος: συγκρούσεις, επιρροές και ανταλλαγές».

Το πρόγραμμα στο οποίο προσκλήθηκε το Institution Notre Dame να συμμετάσχει, ανταποκρίνεται απόλυτα σε αυτή την προοπτική. Πιο συγκεκριμένα, οι καθηγήτριες Γαλλικών των Σχολείων μας  πρότειναν στη γαλλίδα φιλόλογο του Institution Notre Dame, Céline Migeot,  τη συμμετοχή των μαθητών της στην ευρωπαϊκή δράση eTwinning με την υλοποίηση ενός συνεργατικού έργου που έχει τίτλο: «Θεσσαλονίκη – Νίκαια – Μασσαλία: Αδελφοποιημένες πόλεις. Η γαλλική παρουσία στη Θεσσαλονίκη και η ελληνική παρουσία στη Νότια Γαλλία / Thessalonique – Nice – Marseille: villes jumelées. La présence française à Thessalonique et la présence grecque au sud de la France». Στόχος των μαθητών και των καθηγητριών είναι η εκπόνηση μίας κοινής εργασίας με θέμα την ανάδειξη της ελληνικής παρουσίας στη Νότια Γαλλία και της αντίστοιχης γαλλικής στη Θεσσαλονίκη.

Στο πλαίσιο του προγράμματος eTwinning, οι γάλλοι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου επισκέφτηκαν το Glanum, μια αρχαία γάλλο-ελληνορωμαϊκή πόλη κοντά στο Saint Remy de Provence και έχουν ξεκινήσει να υλοποιούν ρεπορτάζ και παρουσιάσεις, ενώ οι μαθητές Γ΄ Γυμνασίου προετοιμάζουν παρουσίαση με θέμα «Τα ίχνη της ελληνικής παρουσίας στη νότια Γαλλία (Μασσαλία, Νίκαια, Αντίμπ / Αντίπολη, Αγκντ, αρχαιολογικά μουσεία στη νότια Γαλλία, η βίλα Kérylos στο Beaulieu sur Mer)».

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι μαθητές και από τις δύο χώρες υλοποιούν εργασίες και ανταλλάσσουν το υλικό που παράγουν με τους συμμαθητές τους μέσω της πλατφόρμας του eTwinning. Επίσης, οι μαθητές μας έχουν ξεκινήσει αλληλογραφία στη γαλλική γλώσσα με τους συνομηλίκους τους με στόχο να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής των γάλλων εφήβων στις πόλεις της Νότιας Γαλλίας, να τους μεταφέρουν εικόνες από τη δική τους καθημερινότητα στη Θεσσαλονίκη, αλλά και να τους εισάγουν στην νέα ελληνική γλώσσα μέσα από σύντομες φράσεις που παραθέτουν στα γράμματά τους.

Οι εργασίες που υλοποιούν οι μαθητές μας έχουν στόχο την αναζήτηση γαλλικών αποτυπωμάτων στη Θεσσαλονίκη και στην ανάδειξη του ρόλου τους στη διαμόρφωση της ιδιαίτερης ταυτότητας της πόλης μας. Αντίστοιχα, οι γάλλοι μαθητές μέσα από τις εργασίες τους αναζητούν την ελληνική παρουσία στη Νότια Γαλλία, προβάλλουν τις αρχαίες ελληνικές πόλεις που έχουν διατηρηθεί στη γαλλική ακτή της Μεσογείου και παρουσιάζουν τις ελληνικές ρίζες στη γαλλική τεχνική και επιστημονική ορολογία.

Στο πλαίσιο της αδελφοποίησης θα πραγματοποιούνται συνομιλίες και διασκέψεις μέσω Skype μεταξύ των μαθητών και θα υλοποιούνται κάθε χρόνο προγράμματα φιλοξενίας, τόσο των Ελλήνων μαθητών σε οικογένειες Γάλλων της περιοχής όσο και των Γάλλων μαθητών στη Θεσσαλονίκη, με σκοπό την παρουσίαση των εργασιών που θα πραγματοποιούν τα δύο σχολεία, με θέμα τις αμοιβαίες πολιτιστικές επιρροές.

Είμαστε ιδιαίτεροι χαρούμενοι που η πρότασή μας για αδελφοποίηση βρήκε θετική ανταπόκριση, καθώς αποτελεί μία μοναδική ευκαιρία για τους μαθητές, Έλληνες και Γάλλους, να συνεργαστούν χρησιμοποιώντας τις γλώσσες επιλογής τους, τα Γαλλικά και τα Αρχαία Ελληνικά. Μέσα από την επικοινωνία με τους γάλλους συνομήλικους τους, οι μαθητές μας έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν τον προφορικό και γραπτό τους λόγο, να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και το λεξιλόγιο τους, να εξασκηθούν στις παρουσιάσεις μπροστά σε κοινό και, φυσικά, να αξιοποιήσουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Αντίστοιχα, οι γάλλοι μαθητές θα μπορέσουν να μυηθούν στον πλούτο της ελληνικής γλώσσας και του πολιτισμού μέσα από την αναζήτηση των ελληνικών αποτυπωμάτων στη Νότια Γαλλία και την παρουσίασή τους στους έλληνες συμμαθητές τους.