Οι μαθητές των τμημάτων Α1 και Α2 του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης συμμετείχαν στο πλαίσιο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας σε ένα μάθημα διαθεματικό που συνέδεσε την σημερινή τεχνολογία και χρήση της με την συζήτηση για τον σχολικό εκφοβισμό αλλά και την σεξουαλική παρενόχληση.
Μέσα στον Μάρτιο αφορμή έδωσαν τόσο οι μέρες που αφιερώθηκαν σε δράσεις κατά του σχολικού εκφοβισμού όσο και η μέρα της Γυναίκας. Το ενδιαφέρον των μαθητών αφορούσε επίσης ζητήματα επικαιρότητας, όπως οι συνεχείς καταγγελίες για ζητήματα σεξουαλικής παρενόχλησης που συχνά διαπράττονται κατά την παιδική ηλικία των θυμάτων.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες προσπάθησαν να δουν με κοινωνιολογική ματιά το κομμάτι της βίας, όταν αυτή εκδηλώνεται μέσα από την σεξουαλική παρενόχληση, η οποία μπορεί να φτάσει και ως τον βιασμό. Τι μπορεί να γίνει, για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο; Τι σημαίνει για τους γονείς και πώς το βλέπουν τα παιδιά; Ποιος ο ρόλος κράτους, σχολείου και ΜΜΕ; Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν απαριθμώντας περιπτώσεις, όπου μπορεί να νιώσουν τα παιδιά ευάλωτα απέναντι σε ενήλικες, με το παράδειγμα του αθλητισμού να αναφέρεται αρκετά συχνά.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες επίσης συζήτησαν για το λόγους που δεν μιλάει ένα παιδί, πότε νιώθει πως μπορεί να μιλήσει και πώς μπορούν οι γύρω του να το βοηθήσουν. Ακούστηκαν προτάσεις που ξεκινούσαν από τον κανόνα των πέντε ενηλίκων που εμπιστευόμαστε ως την πρόταση να απευθυνθούν τα θύματα σε ανώνυμες γραμμές τηλεφωνικής υποστήριξης πανεπιστημιακών κλινικών ή και οργανώσεων, όπως το Χαμόγελο του Παιδιού. Όσον αφορά τον ρόλο του σχολείου οι μαθητές εξέφρασαν προβληματισμό σε σχέση με το πώς μπορεί να προσεγγίσουν κάποιον καθηγητή δίνοντας σημασία στην εμπιστοσύνη που μπορεί να νιώθουν στο πρόσωπό του καθώς και το πόσο κοντά τους τον/την νιώθουν. Αναφερθήκαμε όμως και στον σημαντικό ρόλο του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, με την επισήμανση πως στο δικό μας σχολείο ορίστηκαν τρεις σύμβουλοι, ώστε να είναι ευκολότερο για τα παιδιά να προσεγγίσουν τον πιο οικείο σ΄αυτά και να ζητήσουν την βοήθειά του/της.
Τέλος, τα παιδιά παρακολούθησαν ένα σύντομο απόσπασμα από μια εκπομπή του BBC, όπου μια κοπέλα ανέφερε πως στην εφηβεία έστειλε ορισμένες προσωπικές της φωτογραφίες σε έναν φίλο της και πως αυτή η απλή κίνηση λίγων δευτερολέπτων επηρέασε τη ζωή της, την οικογένειά της και την σχολική της πορεία. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν για τον τρόπο που η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο για σεξουαλική παρενόχληση και σχολικό εκφοβισμό, ενώ προβληματίστηκαν για το πόσο εύκολα αποδίδονται στο θύμα ευθύνες, ενώ συχνά υφίσταται συνέπειες πολύ πιο σοβαρές από τον/τους θύτες.
Το πλαίσιο των συζητήσεων και το σχετικό υλικό επιμελήθηκε η Μαρία-Αμαλία Βέργουλα, οικονομολόγος.