Εκδήλωση παρουσίασης του Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικών Συμπεριφορών [Προ.Θε.Συ.]: Για ένα σχολείο ειρηνικό, πολιτισμένο και δημιουργικό.
Φεβ 11 2023

Τη Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Αρσακείου Γυμνασίου η παρουσίαση του Σχολικού Συστήματος Προώθησης Θετικών Συμπεριφορών [Προ.Θε.Συ.] το οποίο εφαρμόζεται φέτος για πρώτη χρονιά στο Σχολείο μας.

Μέσα σε ένα ζεστό κλίμα με μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς, την ψυχολόγο και τον διευθυντή του Σχολείου μας, συζητήσαμε για τη συμβολή της θετικής γονεϊκότητας στην επιτυχία του συστήματος Προ.Θε.Συ. Με τη ματιά μας στις δυνατότητες των παιδιών, μιλήσαμε για την καλλιέργεια μια νέας οπτικής των σχέσεων. Μιας οπτικής που θα εστιάζει στα θετικά χαρακτηριστικά που ήδη υπάρχουν μέσα τους, θα τα αναγνωρίζει και θα τα ενισχύει. Από την πλευρά των γονέων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων θετικής γονεϊκότητας θα συμβάλλει στη βελτίωση των σχέσεων με τα παιδιά και στην ενδυνάμωση των παιδιών συνολικά σαν προσωπικότητες ολοκληρωμένες και αυτόνομες. Σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια αποτελεί η εφαρμογή πρακτικών θετικής γονεϊκότητας, όπως είναι η αποδοχή των δύσκολων συναισθημάτων, η εφαρμογή ορίων με σεβασμό και αγάπη, η ενθάρρυνση της αυτονομίας και της ανεξαρτησίας των παιδιών, η αποτελεσματική επικοινωνία μέσω της αποδοχής, της ενσυναίσθησης και της ενεργητικής ακρόασης, καθώς και η υιοθέτηση -από την πλευρά των γονέων- συμπεριφορών και τρόπων που προωθούν τη θετική σύνδεση με τα παιδιά και τη μίμηση καλών προτύπων. Η σφαιρική υποστήριξη των παιδιών με θετικό τρόπο, τόσο στο οικογενειακό όσο και στο σχολικό πλαίσιο θα διευκολύνει την οικοδόμηση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων που θα σέβονται τον εαυτό τους, τον διπλανό τους και το περιβάλλον.   

Το Σχολικό Σύστημα Προώθησης Θετικών Συμπεριφορών ξεκίνησε από τις Η.Π.Α. και έχει εφαρμοστεί τα τελευταία τριάντα χρόνια σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε πολλές χώρες, ενώ τα αποτελέσματα που έχουν προκύψει είναι εντυπωσιακά. Τη φετινή σχολική χρονιά, 2022-2023, ξεκίνησε πιλοτικά η εφαρμογή του και στα γυμνάσια με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Διεύθυνσςη Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.

Το σχολικό σύστημα Προ.Θε.Συ. αποσκοπεί στη βελτίωση της κοινωνικής συμπεριφοράς των μαθητών και των μαθητριών μέσα από τη συστηματική διδασκαλία κοινωνικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών με τρόπο θετικό και όχι αρνητικό ή κατασταλτικό.​ Η βασική φιλοσοφία του προγράμματος είναι πως επιβραβεύει και προωθεί θετικές συμπεριφορές σε ομαδικό και προσωπικό επίπεδο, με τη χρήση άυλων και υλικών ενισχυτών (εκδρομές, παιχνίδι στο προαύλιο, βιβλία κ.τ.ό.).​ Με αυτόν τον τρόπο συμβάλλει στην καλλιέργεια ενός υγιούς και θετικού σχολικού κλίματος, όπως αποτυπώνεται και στο παρακάτω τρίλεπτο βίντεο που αξίζει να δείτε.​

Στην εκδήλωση ήταν καλεσμένοι οι γονείς των μαθητριών και των μαθητών όλων των τάξεων του Σχολείου. Ο Διευθυντής του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, Θανάσης Νευροκοπλής, παρουσίασε τη φιλοσοφία, το περιεχόμενο και τους στόχους του Προ.Θε.Συ. συνδέοντάς το άμεσα με το όραμα του Αρσακείου:

«Μια σχολική κοινότητα ειρηνική, πολιτισμένη και δημιουργική, με μαθήτριες και μαθητές που θα τους δίνονται όλα τα θετικά ερεθίσματα, για να οικοδομούν ελεύθερα τον εαυτό τους και τις σχέσεις τους με το ανθρώπινο και φυσικό περιβάλλον».

Στη συνέχεια δύο καθηγήτριες και μέλη της εννεαμελούς παιδαγωγικής ομάδας του Σχολείου μας που επιμορφώθηκε στο Προ.Θε.Συ., η Αθηνά Φουστέρη [καθηγήτρια Τεχνολογίας] και η Βασιλική Αργυροπούλου [καθηγήτρια Πληροφορικής], παρουσίασαν στους γονείς τις θετικές συμπεριφορές οι οποίες διδάχθηκαν στους μαθητές και στις μαθήτριες όλων των τάξεων, όπως αποτυπώνεται και στην παρουσίαση, την οποία μπορείτε να δείτε πατώντας το παρακάτω εικονίδιο.

Τέλος, η ψυχολόγος των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης, Αλεξάνδρα Παπαλαζάρου, τόνισε τη σημασία της επέκτασης της φιλοσοφίας του προγράμματος και μέσα στο περιβάλλον της οικογένειας. Ενημέρωσε τους γονείς για την έννοια της θετικής γονεϊκότητας και τα οφέλη της και τόνισε την ανάγκη της διαρκούς υποστήριξης των παιδιών μέσα σε ένα περιβάλλον ήρεμο και ενθαρρυντικό για τα ίδια τα παιδιά, όπως καταγράφετια και στην παρουσίασή της, την οποία μπορείτε να δείτε πατώντας το παρακάτω εικονίδιο.

Ακολούθησε ειλικρινής και ενδιαφέρουσα συζήτηση, σε ζεστό και φιλικό κλίμα, με τη συμμετοχή όλων των γονέων, όπως αποτυπώνεται και στο παρακάτω φωτογραφικό υλικό:

Η εκδήλωση έκλεισε με τον πιο όμορφο τρόπο: ο λόγος δόθηκε σε παιδιά που παρουσίασαν όψεις του σχολείου που ονειρεύονται. Οι μαθήτριες Αγγελική Αργυρίου, Ελένη Καραπέδη, Σμαράγδα Μισαηλίδου, Δέσποινα Μπάτσιου και ο μαθητής Γιώργος Ζήσης, εκπροσωπώντας την Β’ τάξη, παρουσίασαν τη σχεδιαστική πρόταση για τα σχολικά ερμάρια που υλοποίησαν στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας. Με αφορμή τη μακέτα που δημιούργησαν σε κλίμακα 1:10, τα παιδιά μίλησαν για την ανάγκη ενός ελάχιστου προσωπικού χώρου αποθήκευσης στο σχολικό περιβάλλον, εξήγησαν τις ιδέες τους και ζήτησαν τη συμβολή του Συλλόγου Γονέων και την ενεργοποίηση του δικτύου του Σχολείου για την πραγματοποίηση της ιδέας τους.

Συγχαρητήρια στα παιδιά για την άρτια παρουσίαση της πρότασης τους, για την πίστη και την επιμονή στα όνειρά τους!