«Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη»: Το αίσθημα του να προσπαθείς να υποστηρίξεις κάτι με επιχειρήματα είναι απερίγραπτο!
Δεκ 22 2020

Δέκα μαθητές του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης συμμετείχαν για άλλη μία χρονιά στην πανελλήνια μαθητική προσομοίωση «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη», που αποτελεί προσομοίωση των επιτροπών του ΟΗΕ για τα ανθρώπινα δικαιώματα και διεξάγεται στην ελληνική γλώσσα. Η διοργάνωση πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα από 11 έως και 13 Δεκεμβρίου 2020 μέσω διαδικτυακής (online) πλατφόρμας τηλεργασίας, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής συμμετοχή των μαθητών, δεδομένης της ανάγκης τήρησης μέτρων αυξημένης προστασίας ενάντια στην εξάπλωση του COVID-19. Η φετινή 5η πανελλήνια μαθητική προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου «Μαθητές σε ρόλο Διπλωμάτη» τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του Περιφερειακού Κέντρου Πληροφόρησης του ΟΗΕ, και συμπίπτει με την επέτειο των 75 χρόνων από την ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Καινοτομία της φετινής διοργάνωσης ήταν και η επέκταση σε σχολεία του εξωτερικού με δύο αγγλόφωνες επιτροπές.

Οι δέκα μαθητές της Γ΄ τάξης του Σχολείου μας, οι οποίοι ανέλαβαν για τρεις μέρες τον ρόλο των διπλωματών στις επιτροπές του ΟΗΕ, εκπροσωπώντας ο καθένας τη χώρα που του είχε ανατεθεί ως εμπειρογνώμονες, ήταν οι εξής:

  • Δήμητρα Αλεξίου για τη Γερμανία,
  • Φίλιππος Γιαννακόπουλος για το Ηνωμένο Βασίλειο,
  • Φανή Ζιώγα για την Ιαπωνία,
  • Βασιλική Κουρτέση για τη Γεωργία,
  • Σταύρος Μπακάλογλου για την Ιαπωνία,
  • Ειρήνη Παπαγιάννη για την Αυστρία,
  • Δήμητρα Παναγιωτίδου για την Τουρκία,
  • Κωνσταντίνος Παπαδόπουλος για τη Βουλγαρία,
  • Φωτεινή Παπαστεργίου για τη Νότια Αφρική και
  • Αναστασία Τσίτου για την Αυστρία.

Οι μαθητές μας, αναλαμβάνοντας τον ρόλο του διπλωμάτη, κλήθηκαν να υπερασπιστούν τα ανθρώπινα δικαιώματα και να αναπτύξουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική της χώρας τους και σεβόμενοι τους κανόνες της διπλωματίας. Υποδύθηκαν με επιτυχία ο καθένας έναν εμπειρογνώμονα για τα δικαιώματα του ανθρώπου, εκπροσώπησαν διάφορες εθνικότητες και εισηγήθηκαν στις επιτροπές τους προτάσεις για την όσο το δυνατόν καλύτερη εφαρμογή των συγκεκριμένων δικαιωμάτων στον πλανήτη. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τον τρόπο λειτουργίας των οργάνων του ΟΗΕ, να μάθουν και να εφαρμόσουν τη διαδικασία και τους κανόνες δημόσιας συζήτησης και διαπραγμάτευσης, να εξοικειωθούν με το πώς να συμπεριφέρονται σε ένα διεθνές forum και, κυρίως, να συζητούν στη μητρική τους γλώσσα επίκαιρα θέματα.

Μετά από εργασίες δύο ημερών οι διπλωμάτες σε κάθε επιτροπή συνέταξαν ένα έγγραφο, όπως ακριβώς συμβαίνει στις επιτροπές του ΟΗΕ, το οποίο, αφού ψηφίστηκε, αποτελεί πλέον απόφαση της επιτροπής τους. Με τη συμμετοχή τους σε αυτή τη διοργάνωση ευαισθητοποιήθηκαν σε θέματα που σχετίζονται με τα ανθρώπινα δικαιώματα, απέκτησαν γνώσεις και έμαθαν να υποστηρίζουν την άποψή τους με επιχειρήματα, να διαφωνούν ή να συμφωνούν, να συμβάλλουν στη λήψη κοινών αποφάσεων με αμοιβαίες υποχωρήσεις και συμβιβαστικές προτάσεις, και γενικά να ενδιαφέρονται για τα διεθνή δρώμενα και για τις ανάγκες των άλλων.

Την υποστήριξη της ομάδας των μαθητών του Αρσακείου Γυμνασίου είχαν οι φιλόλογοι Μαρία Φωτίου και Ελένη Κόντα.

Εντυπώσεις μαθητών

Αδιαμφισβήτητα, οι «Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» ήταν κάτι ξεχωριστό. Όταν άκουσα για πρώτη φορά για τη διοργάνωση, μπορώ να πω ότι δεν ενθουσιάστηκα και τόσο… Αποφάσισα, όμως, να συμμετάσχω απλά για την εμπειρία. Σας πληροφορώ ότι αυτό ήταν μία απόφαση για την οποία δεν μετάνιωσα. Παραδέχομαι ότι, όταν συμμετέχεις για πρώτη φορά και δεν έχεις εμπειρία, σου φαίνονται αρκετά απαιτητικά τόσο η προετοιμασία όσο και οι τρεις μέρες του συνεδρίου. Με το τέλος του συνεδρίου, ένοιωσα τυχερός που μπόρεσα να λάβω μέρος, καθώς ήταν όχι μόνο εποικοδομητικό, αλλά επίσης μπόρεσα να μάθω πληροφορίες άγνωστες για μένα μέχρι τότε για τα δικαιώματα του ανθρώπου. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα σε όλους, καθώς η εμπειρία είναι μοναδική.

                                                                                                                      Φίλιππος Γιαννακόπουλος, Γ1

Γεια σας, είμαι η Φανή Ζιώγα μαθήτρια της Γ’ τάξης του Γυμνασίου. Ήμουν από τα παιδιά τα οποία συμμετείχαν για πρώτη φορά σε ένα τέτοιο συνέδριο και ήταν δύσκολο για εμένα το γεγονός ότι διεξήχθη διαδικτυακά. Εγώ, λοιπόν, επιλέχθηκα για την επιτροπή των φυλετικών διακρίσεων και συγκεκριμένα ήμουν εμπειρογνώμονας της Ιαπωνίας για την απαγόρευση φυλετικής προπαγάνδας και ρητορικής μίσους.

Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία. Έμαθα αρκετές πληροφορίες που αφορούν την πολιτική της κάθε χώρας. Πιο πολλά, όμως, ήταν αυτά που έμαθα για τον θρησκευτικό εξτρεμισμό, που μέχρι πριν δεν γνώριζα ότι ονομάζεται έτσι, αλλά και για τη φυλετική προπαγάνδα και τη ρητορική μίσους. Το αίσθημα του να προσπαθείς με επιχειρήματα να υποστηρίξεις κάτι είναι απερίγραπτο. Μετά από αυτή τη συμμετοχή μου, νιώθω ότι έχω πλουτίσει από γνώσεις και είμαι ευγνώμων για αυτό. Βέβαια, είμαι σίγουρη πως αν διεξαγόταν το συνέδριο δια ζώσης, θα ήταν ακόμη πιο τέλεια, διότι θα γνωριζόμουν καλύτερα με τους υπόλοιπους εμπειρογνώμονες.

Παροτρύνω όλα τα παιδιά του χρόνου να δηλώσουν συμμετοχή, ώστε να μπορέσουν να βιώσουν τα ίδια και καλύτερα συναισθήματα. Ελπίζω του χρόνου να είναι όλα καλά και τα πάντα να γυρίσουν στους παλιούς τους ρυθμούς.

                                                                                                                              Φανή Ζιώγα, Γ1

Παρά το γεγονός ότι έμεινα στην οθόνη του υπολογιστή περισσότερες ώρες από ό,τι συνηθίζω, το συνέδριο ήταν μια πολύ ξεχωριστή εμπειρία. Ένιωθα ότι έκανα κάτι παραγωγικό μέσα στο σπίτι. Το προεδρείο της επιτροπής μου ήταν δύο πολύ ευγενικοί άνθρωποι, που έκαναν ό,τι μπορούσαν ώστε να μην μας κουράσουν πολύ και να κάνουν το κλίμα πιο φιλικό για όλους. Αυτό που με άγγιξε ιδιαίτερα, όμως, ήταν όταν κόπηκε η σύνδεσή μου για μερικές ώρες και η πρόεδρός μου επικοινώνησε προσωπικά μαζί μου για να σιγουρευτεί ότι δεν νιώθω άβολα. Το συνέδριο πέρασε πολύ γρήγορα και, αν μου δινόταν η ευκαιρία, θα έμπαινα ξανά στη διαδικασία συμμετοχής.

                                                                                                                   Φωτεινή Παπαστεργίου, Γ3

Το περασμένο Σαββατοκύριακο πραγματοποιήθηκε ένα συνέδριο για τα δικαιώματα του ανθρώπου. Λαμβάνοντας μέρος σε αυτό, μπορώ να πω, ότι αρχικά δεν είχα ενθουσιαστεί αρκετά, αφού ήταν η πρώτη φορά που έπαιρνα μέρος και με είχε καταβάλει το άγχος. Τη δεύτερη μέρα του συνεδρίου, όμως, το ευχαριστήθηκα αρκετά και έχω μόνο καλές εντυπώσεις από αυτό. Σίγουρα τα οφέλη που αποκόμισα είναι πολύτιμα. Κατόρθωσα να ξεπεράσω το άγχος μου και για τρεις μέρες μαζί με τους συμμαθητές μου από άλλα σχολεία ανταλλάξαμε απόψεις και προβληματιστήκαμε για τα δικαιώματα του ανθρώπου.

                                                                                                                                   Δήμητρα Αλεξίου, Γ1

Το συνέδριο που πραγματοποιήθηκε το περασμένο σαββατοκύριακο ήταν μία ξεχωριστή εμπειρία. Αρχικά μπήκαμε στις διαδικτυακές αίθουσες που μας είχαν ετοιμάσει. Είχα λίγο άγχος στην αρχή, καθώς δεν ήξερα αν όλες οι πληροφορίες που είχα συγκεντρώσει ήταν αρκετές ή αν θα χρησιμοποιούσα το κατάλληλο λεξιλόγιο. Μόλις όμως αρχίσαμε, όλοι φόβοι εξαφανίστηκαν. Μπορούσαμε να εκφράζουμε ελεύθερα τη γνώμη μας πάνω στο θέμα που συζητούσαμε. Δεχόμασταν βοήθεια και από το προεδρείο σε περίπτωση που ξεχνούσαμε κάποιο κανόνα. Μόλις ολοκληρώσαμε το σχέδιο γνώμης της επιτροπής μας, αισθάνθηκα ανακούφιση που είχαμε τελειώσει, αλλά παράλληλα και λύπη που το ταξίδι αυτό είχε φτάσει στο τέλος του. Με την ολοκλήρωση των συνεδριάσεων, πριν ανταλλάξουμε χριστουγεννιάτικες ευχές και πούμε «αντίο», είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε τους εμπειρογνώμονες του δικαιώματός μας, όπως και το προεδρείο. Συζητήσαμε για τα ενδιαφέροντα μας, είπαμε τη γνώμη μας για διάφορα θέματα και παίξαμε πολλά χιουμοριστικά και διασκεδαστικά παιχνίδια. Τέλος, το προεδρείο μάς αποχαιρέτησε και υποσχεθήκαμε όλοι να ανταμώσουμε του χρόνου από κοντά.

                                                                                                                                     Αναστασία Τσίτου, Γ3