Δράσεις για την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2021 από τα τμήματα Γαλλικών και Γερμανικών
Οκτ 13 2021

«Είμαστε όλοι αναγκασμένοι να ζούμε σε  ένα σύμπαν που δεν μοιάζει σε τίποτε με τον τόπο από τον οποίο καταγόμαστε· πρέπει όλοι να μάθουμε κι άλλες γλώσσες, άλλους τρόπους ομιλίας, άλλους κώδικες… Ο  κόσμος  είναι  μια  σύνθετη  μηχανή  και  δεν  τον  διαλύεις  μονάχα  με  ένα κατσαβίδι.  Αυτό όμως δεν θα πρέπει να μας εμποδίσει να παρατηρούμε, να επιδιώκουμε να καταλάβουμε, να κοιτάμε  μέσα μας, να συζητάμε και καμιά φορά να προτείνουμε το ένα ή το άλλο μονοπάτι που θα μπορούσε να ακολουθήσει η σκέψη μας.» (Αμίν Μααλούφ, 1999)

Με αφορμή την εικοστή επέτειο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών, που γιορτάζεται την 26η Σεπτεμβρίου και καθιερώθηκε με απόφαση της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης (Council of Europe), οι  μαθητές και μαθήτριες της Α’ τάξης, κατά τη διάρκεια του μαθήματος της γαλλικής και γερμανικής γλώσσας, είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν πολυγλωσσικές δεξιότητες μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που σχεδιάστηκαν από τις εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Σκοπός ήταν να αναδειχθεί το ότι όλες οι γλώσσες αποτελούν γέφυρες και παράθυρα στον κόσμο.

Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές και μαθήτριες συμμετείχαν σε πολυγλωσσικές δραστηριότητες που αντικατοπτρίζουν το γλωσσικό πλούτο των διδασκομένων γλωσσών και συμπεριλαμβάνουν τα γλωσσικά υπόβαθρα και τις εμπειρίες των μαθητών και μαθητριών του Σχολείου μας. Απολαμβάνοντας τον καλό καιρό, δούλεψαν ομαδοσυνεργατικά εκτός τάξης, συμμετέχοντας σε παιχνίδια όπως το «σπάσιμο του πάγου», αποκτώντας (πολυγλωσσικές) γνώσεις και δεξιότητες κριτικού αναστοχασμού. Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν μεταξύ τους αλλά και να γνωρίσουν, να εξετάσουν, να συγκρίνουν λέξεις σε διαφορετικές γλώσσες, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές μέσα από την εξοικείωσή τους με διαφορετικές «οικογένειες γλωσσών».

Τέλος, οι μαθητές έστρωσαν «πολυγλωσσικά χαλιά», αξιοποιώντας τα πολυτροπικά μέσα που είχαν στη διάθεσή τους. Με συνθήματα σε διάφορες γλώσσες, με σχέδια και χρώματα, θέλησαν να στείλουν το δικό τους μήνυμα για έναν κόσμο πιο όμορφο.

Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών έκλεισε με την ανάθεση «αποστολών», που φέρνουν σε επαφή τους μαθητές και τις μαθήτριες με τη γλωσσική και πολιτισμική πολυμορφία που τους περιβάλλει. Έτσι, είχαν την ευκαιρία για μια εβδομάδα να ολοκληρώσουν την αποστολή, δηλαδή το portfolio τους. Οι μικρές γλωσσικές προκλήσεις που τους ανατέθηκαν, τους έδωσαν το έναυσμα να σκεφτούν κριτικά καθώς και να καταγράψουν τις χρήσεις ποικίλων γλωσσών που αφορούν κυρίως αυθεντικές, καθημερινές επικοινωνιακές περιστάσεις, για τις οποίες  το νέο πολυγλωσσικό τοπίο της Ευρώπης απαιτεί να είμαστε όλοι προετοιμασμένοι.