«Η ευρωπαϊκή ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και οι σημερινές προκλήσεις μέσα από το βλέμμα των νέων»: Από τη μελέτη και τον συλλογισμό στο όραμα και τη διεκδίκησή του.
Ιούν 14 2022

Το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης εργάζεται καθημερινά για την πολύπτυχη καλλιέργεια των μαθητών και των μαθητριών του και προσπαθεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της συνείδησής τους ως μελλοντικών ενεργών πολιτών. Αυτή την καλλιέργεια την επιτυγχάνει τόσο με τα μαθήματα όσο και με τις πολλές ευκαιρίες συνάντησης και συνομιλίας των μαθητών και των μαθητριών του με θεσμικούς φορείς και σημαντικές προσωπικότητες της κοινωνίας, που αναμετρώνται με τα προβλήματα της σύγχρονης ζωής και της επικαιρότητας. Οι επαφές αυτές λειτουργούν ως καταλύτες για τους εκκολαπτόμενους πολίτες, ώστε να να μελετούν τα τοπικά και τα οικουμενικά προβλήματα, να διατυπώνουν τον προβληματισμό τους και -γιατί όχι;- να συλλαβίζουν τις δικές τους προτάσεις και τα όνειρα, που δικαιούνται να έχουν και υποχρεούμαστε όλοι μας να λαμβάνουμε υπόψη.

Κορυφαία τέτοια ευκαιρία ήταν η εκδήλωση «Η ευρωπαϊκή ταυτότητα της Θεσσαλονίκης και οι σημερινές προκλήσεις μέσα από το βλέμμα των νέων» που διοργάνωσε το Σχολείο μας, σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης, την Τετάρτη 25 Μαΐου 2022. Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου του Δημαρχιακού Μεγάρου, που κατακλύσθηκε από μαθητές, γονείς, πολλά μέλη της ευρύτερης αρσακειακής οικογένειας και εξέχοντα στελέχη του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Την εκδήλωση άνοιξε ο οικοδεσπότης Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Πέτρος Λεκάκης. Χαιρετισμό απηύθυναν η Αντιδήμαρχος Παιδείας και καθηγήτρια στο Εργαστήριο Βιολογικής Χημείας της Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ, Ιωάννα Κοσμοπούλου, καθώς και ο υπεύθυνος του γραφείου Πολιτιστικών Θεμάτων, Αντώνιος Κωνσταντινίδης, εκ μέρους της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Ζωής Βαζούρα. Παρών και ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, που παρακολούθησε με αμείωτο ενδιαφέρον τις εισηγήσεις των μαθητών μας και τοποθετήθηκε εμπεριστατωμένα σε όλα τα θέματα που τέθηκαν.

Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβε ο Διευθυντής του Αρσακείου Γυμνασίου, Θανάσης Νευροκοπλής. Δίπλα του δύο εξέχοντες ακαδημαϊκοί δάσκαλοι σχολίασαν τις εισηγήσεις και συζήτησαν με τους μαθητές μας για τα ερευνητικά τους πορίσματα και τις απόψεις τους: ο Καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του Δ.Σ. της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, Βασίλειος Λαμπρινουδάκης, και ο Επίκουρος Καθηγητής Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και Οικοδομικής του Τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ, Θέμης Χατζηγιαννόπουλος.

Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus+ με θέμα «Η ταυτότητα του Ευρωπαίου πολίτη: πολιτισμικές, ιστορικές, οικονομικές, γλωσσικές και πολιτικές διαστάσεις», παρουσίασαν τις θεμελιακές αρχές της Ευρώπης και συζήτησαν με τον καθηγητή Βασίλειο Λαμπρινουδάκη τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν την Ευρώπη αλλά και τη Θεσσαλονίκη μας.

Αρχικά αναλύθηκε διεξοδικά το ερώτημα «Ποια είναι και πώς διαμορφώθηκε ιστορικά, πολιτισμικά και πολιτικά η Ευρώπη και οι αξίες της;», με αναφορά στα πολιτισμικά θεμέλια της Ευρώπης. Η μαθήτρια Κατερίνα Αραμπατζή ανέδειξε τη συμβολή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, η Αλκμήνη Μπακαλιού του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού και η Χριστίνα Χαλκιοπούλου του χριστιανικού πολιτισμού στη μακραίωνη πορεία διαμόρφωσης της ευρωπαϊκής ταυτότητας.

Τα πολιτισμικά θεμέλια της Ευρώπης
Η συμβολή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού Η συμβολή του ελληνορωμαϊκού πολιτισμού Η συμβολή του χριστιανικού πολιτισμού

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν έξι φλέγοντα προβλήματα, με τα οποία καλείται να αναμετρηθεί η Ευρώπη αλλά και η πόλη μας σήμερα. Η μαθήτρια Ελίζα Κάλτσου αναφέρθηκε στην ευρωπαϊκή πολιτειακή δομή και διακυβέρνηση, η Σταυρούλα Αλεξίου στη μετανάστευση, το προσφυγικό και τη δημογραφική πρόκληση, η Αθανασία Μπαλάση και ο Σπύρος Σερεμετάκης στο βιώσιμο αστικό περιβάλλον και τις αναγκαίες υποδομές του, η Δήμητρα Χασιώτη στη διατροφική πρόκληση, ο Μίλτος Δημητρίου και ο Απόστολος Βλάχος στην ενεργειακή πρόκληση και την “πράσινη επανάσταση”, και τέλος η Μαριάννα Χρηστίδου με την Έφη Τιμολόγου στην κλιματική αλλαγή και τις νέες στρατηγικές αντιμετώπισής της.

Έξι φλέγοντα προβλήματα για την Ευρώπη και τη Θεσσαλονίκη
Ευρωπαϊκή πολιτειακή δομή και διακυβέρνηση Μετανάστευση, προσφυγικό και δημογραφική πρόκληση Βιώσιμο αστικό περιβάλλον και αναγκαίες υποδομές
Διατροφική πρόκληση Ενεργειακή πρόκληση και “πράσινη επανάσταση” Κλιματική αλλαγή και νέες στρατηγικές αντιμετώπισής της

Ακολούθησε αναλυτική και εμπεριστατωμένη τοποθέτηση του Δημάρχου της πόλης μας, Κωνσταντίνου Ζέρβα, επί όλων των ζητημάτων που τέθηκαν από τους μαθητές μας. Μέσα από αυτήν αναδείχθηκε το όραμα και η πολυδιάστατη προσπάθεια του Δήμου, ώστε η Θεσσαλονίκη όχι μόνο να μην απωλέσει την ιστορικά και πολιτισμικά υλοποιημένη ευρωπαϊκή της ταυτότητα αλλά και να συνεχίσει να συνεισφέρει σε αυτήν με δημιουργικές και καινοτόμες προτάσεις, ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των καιρών. Ιδιαίτερα θετική εντύπωση προξένησαν τα συγχαρητήρια και ο έπαινος του Δημάρχου προς τα παιδιά για την άρτια και ουσιαστική παρουσία τους, αλλά και η πρόσκληση για συνέχιση της συνεργασίας του Δήμου με το Σχολείο μας και στο μέλλον.

Στο δεύτερο μέρος ακολούθησε η παρουσίαση από ομάδες μαθητών τριών εργασιών, που είχαν εκπονηθεί στο πλαίσιο της συμμετοχής του Σχολείου μας στο 8ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο με θέμα «Πόλεις του 21ου αιώνα: Προκλήσεις – Προσαρμογή – Ποιότητα». Οι μαθητές Νικόλας Ιωσηφίδης, Δάφνη Καλογήρου, Ελίζα Κάλτσου, Κωνσταντίνα Οικονόμου, Νάσια Σπυροπούλου, Νίκος Στυλιανού, Σταύρος Τοκμακίδης και Χριστίνα Χαλκιοπούλου παρουσίασαν την εισήγηση «Ποια τείχη για ποια πόλη;», οι μαθητές Μίλτος Δημητρίου, Χριστίνα Καπίταλη, Νικόλας Λάγιος, Αλέξανδρος Μοσχόπουλος, Δαμιανός Μουτεβελίδης, Σπύρος Μπάμπας, Ελεάνα Μπλόσκα, Δημήτρης Μπόσκου, Ευάγγελος Νταόπουλος και Παρασκευή Ντίνα την εισήγηση «Η Θεσσαλονίκη από τον 19ο στον 21ο αιώνα: ένα ρόδο της Ανατολής ανθίζει στη σκιά της Δύσης» και οι μαθήτριες Κατερίνα Αραμπατζή, Ηλέκτρα-Ευαγγελία Μητακίδου, Μακρίνα Σαββουλίδου και Μιχαέλα-Χριστίνα Χαμαλίδου την εισήγηση «Αστικοί χώροι πρασίνου: Μία συγκριτική μελέτη».

«Πόλεις του 21ου αιώνα: Προκλήσεις – Προσαρμογή – Ποιότητα»
«Ποια τείχη για ποια πόλη;» «Η Θεσσαλονίκη από τον 19ο στον 21ο αιώνα «Αστικοί χώροι πρασίνου: Μία συγκριτική μελέτη»

Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν τέσσερα Προγράμματα που εκπονήθηκαν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά 2021-22 στο Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και είχαν ως άξονα την πόλη και το τοπίο της. Οι μαθήτριες Θεανώ-Χριστίνα Ιωάννου και Ρωξάνη Κατσάνου το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα «Life Clivut – Κλιματική αξία των Αστικών Δένδρων» (σε συνεργασία με το Εργαστήριο Δασοκομίας της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ), οι μαθήτριες Αλεξάνδρα Θάνου, Αφροδίτη Κανίδου και Μάρτα Σουπίλα το Πολιτιστικό Πρόγραμμα: «Ενώνοντας τις τελείες: από το σπίτι, τη γειτονιά μου και την πόλη που κατοικώ, στην πόλη που θέλω» (σε συνεργασία με το Εργαστήριο Αστικής Βιωσιμότητας και Κυκλικότητας «Κύκλος-InCommOn»), οι μαθήτριες Ευτυχία Τολίδη και Κυριακή Τσαπακίδου το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα «Δράσεις για την ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και του εθελοντισμού στο αστικό περιβάλλον» (σε συνεργασία με τη ΧΑΝΘ) και οι μαθητές Αναστασία Καπέλη και Χρήστος Τσολακίδης την εικονική μαθητική επιχείρηση του Σχολείου «Από την aw(e)are στην ΥουΚnoWte».

Προγράμματα σχολικής χρονιάς 2021-22
Life Clivut – Κλιματική αξία των Αστικών Δένδρων Ενώνοντας τις τελείες: από το σπίτι, τη γειτονιά μου και την πόλη που κατοικώ, στην πόλη που θέλω Δράσεις για την ενίσχυση της οικολογικής συνείδησης και του εθελοντισμού στο αστικό περιβάλλον Από την aw(e)are στην ΥουΚnoWte

Κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων αυτών, ο καθηγητής Θέμης Χατζηγιαννόπουλος με γόνιμες επισημάνσεις εμπλούτισε τον προβληματισμό των νεαρών μας μαθητών, ενώ ουσιαστικές, επίσης, παρεμβάσεις έγιναν από τη δρ Αιμιλία Κοντογιάννη από το Εργαστήριο Δασοκομίας του Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ για το πρόγραμμα CLIVUT, καθώς και από τον Φίλιππο Ναχμία, Συντονιστή Σχεδιασμού Δράσεων και Εμψυχωτή Κοινότητας Έργου «Κύκλος» της InCommOn. Η παρουσίαση των προγραμμάτων ολοκληρώθηκε με την επίδειξη των καλαίσθητων οικολογικών τετραδίων, που σχεδίασε και παρήγαγε η εικονική μαθητική επιχείρηση του Σχολείου μας ΥουΚnoWte ειδικά για την εκδήλωση.

Τόσο η εκδήλωση όσο και η ερευνητική της προετοιμασία βάθυναν τη γνώση, πλάτυναν τη συναίσθηση και όξυναν την κρίση των μαθητών μας, ώστε να αναλάβουν τις ευθύνες τους για το μέλλον της Θεσσαλονίκης, της πατρίδας αλλά και της Ευρώπης που όλοι ονειρευόμαστε. Η δροσερή αλλά και μεστή παρουσία τους, η οποία επαινέθηκε και θαυμάστηκε από όλους τους παρευρισκόμενους, ήταν καρπός γόνιμης συνεργασίας με τους καθηγητές τους: Αλέξη Αλεξίου, Γιώτα Γάτση, Βαγγέλη Δήμο, Λεωνίδα Κατσικαρίδη, Ελένη Κόντα, Στέλιο Μπούτσικα, Θανάση Νευροκοπλή, Όλγα Ντίνα, Στέλλα Σαρμή, Νικολέτα Σατσλή, Γεωργία Στεφανίδου, Βασίλη Τεμπερεκίδη, Αθηνά Φουστέρη, Μαρία Φωτίου και Γιώτα Ψωμιάδου. Την τεχνική υποστήριξη της εκδήλωσης είχε η καθηγήτρια Πληροφορικής Βάσω Αργυροπούλου και την επιμέλεια της αφίσας και της πρόσκλησης ο καθηγητής Εικαστικών Θοδωρής Σπανός.

Δείτε φωτογραφικό αφιέρωμα από την εκδήλωση στα παρακάτω βίντεο: