Έργα και ημέρες από την υλοποίηση του προγράμματος Erasmus στο Σχολείο μας [Δευτέρα 29/11 – Παρασκευή 3/12]
Δεκ 30 2021

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus με τον τίτλο «European citizenship: Cultural, Historical, Economic, Lingual and Political dimensions / Η ταυτότητα του Ευρωπαίου πολίτη: Πολιτισμικές, ιστορικές, οικονομικές, γλωσσικές και πολιτικές διαστάσεις», το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης υποδέχτηκε και φιλοξένησε για μία εβδομάδα [από τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου μέχρι την Παρασκευή 3 Δεκεμβρίου] μαθητές και καθηγητές από σχολεία της Ρουμανίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Πορτογαλίας, σε ένα κοινό πρόγραμμα πρωινών αλλά και απογευματινών δραστηριοτήτων, στο οποίο συμμετείχαν δεκαοχτώ συνολικά μαθητές της Γ’ τάξης του Σχολείου μας. Αναλυτικά τα σχολεία που μας επισκέφτηκαν ήταν: το Istituto Comprensivo G. Melodia από το Noto της Ιταλίας, το Agrupamento de Escolas D. João II από την Caldas da Rainha της Πορτογαλίας, το Colegiul National «Iosif Vulcan» από την Oradea της Ρουμανίας, το IES Bahía de Almería από την Almeria της Ισπανίας, ενώ το Ubbo-Emmius-Gymnasium από το Leer της Γερμανίας, συμμετείχε στις εργασίες του προγράμματος διαδικτυακά. Η διεθνική αυτή συνάντηση είχε ως σκοπό την ανάδειξη της ιστορικής διάστασης της ενωμένης Ευρώπης και των αντιστικτικών σχέσεων ανάμεσα στα κράτη-μέλη, οι οποίες δίνουν τον τόνο στη διαμόρφωση του σύγχρονου χαρακτήρα της.

Οι μαθήτριες της Γ’ Γυμνασίου που επιλέχθηκαν με αξιολογική διαδικασία να συμμετάσχουν στο πρωινό πρόγραμμα των θεματικών δραστηριοτήτων ήταν οι: Κατερίνα Αραμπατζή, Ελισάβετ Κάλτσου, Αθανασία Μπαλάση, Αργυρώ Συμεωνίδη, Δήμητρα Χασιώτη και Μαριάννα Χρηστίδου. Η συμμετοχή των μαθητριών ανέδειξε, μεταξύ άλλων, το υψηλό επίπεδο των Αγγλικών τους, με τα πολλαπλά οφέλη και τη σημασία τους, καθώς αποτελούν το αναγκαίο συνδετικό εργαλείο για οποιαδήποτε συζήτηση ή συνεργασία αφορά στο παρόν αλλά και στο μέλλον της Ευρώπης. Σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας οι μαθήτριες εργάστηκαν σε διεθνικές ομάδες πάνω σε μια εκ των έξι θεματικών, που στόχο είχαν την προβολή της ιστορικής διάστασης της ταυτότητας του ευρωπαίου πολίτη, και πιο συγκεκριμένα: τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τις Επιστήμες, τις Τέχνες, τη Δημοκρατία, τη Γλωσσολογία και τη Μυθολογία. Και στις έξι θεματικές, βασικό άξονα αποτελούσε η κριτική αναζήτηση και ανάδειξη της συμβολής στοιχείων του ελληνικού πολιτισμού.

Αναλυτικότερα, για τη θεματική των Ολυμπιακών Αγώνων η ομάδα, με γνώμονα τη φράση «νους υγιής εν σώματι υγιές», διερεύνησε τη σχέση μεταξύ αρχαίων και σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων, ενώ μια ακόμη ενδιαφέρουσα διάσταση του θέματος, η οποία αναδείχθηκε στο πλαίσιο της συνεργασίας των μαθητών, ήταν αυτή μεταξύ Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων. Όπως αναφέρει και η μαθήτρια, Ελίζα Κάλτσου, η οποία συμμετείχε σε αυτή τη θεματική: «Σκοπός μας ήταν να συντάξουμε ένα ενημερωτικό φυλλάδιο προς τιμήν σπουδαίων Ολυμπιονικών και Παραολυμπιονικών καθώς και να κάνουμε μία προσομοίωση των αγώνων. Έχοντας κάνει την προεργασία μας, ο Gabriele από την Ιταλία, ο Fernando από την Ισπανία, ο Sebi από τη Ρουμανία, ο Fábio από την Πορτογαλία και εγώ, δουλέψαμε μεθοδικά και αποτελεσματικά και έτσι την Παρασκευή παρουσιάσαμε με λίγο άγχος, αλλά αρκετό ενθουσιασμό και ικανοποίηση, τη δουλειά μας!».

Στη θεματική των Επιστημών οι μαθητές και οι μαθήτριες, αφού μελέτησαν έναν επιστήμονα και μια εφεύρεση με σημαντική επιρροή στην ανθρωπότητα, δημιούργησαν μια διαδραστική παρουσίαση, εμπλουτισμένη με στοιχεία παιχνιδιού ρόλων βασισμένη στο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών, και συγκεκριμένα την ιστορική επιτροπή του ΟΗΕ (Historical Committee). Η ομάδα, όπως περιγράφει η μαθήτρια Κατερίνα Αραμπατζή, «επέλεξε το πρόβλημα της πανδημίας και όλα τα μέλη έλαβαν μέρος στη δημόσια συζήτηση, προτείνοντας λύσεις και απάντησαν στις ερωτήσεις του κοινού.».

Αναφορικά με τη θεματική των Τεχνών, η ομάδα ασχολήθηκε τόσο με τον εντοπισμό των επιρροών της αρχαιοελληνικής αρχιτεκτονικής σε σύγχρονα κτίρια των συμμετεχόντων χωρών, όσο και με τη δημιουργική ανασύνθεση στοιχείων από επιλεγμένα έργα τέχνης. Η Αργυρώ Συμεωνίδη συμμετείχε σε αυτή την ομάδα εργασίας, η οποία παρήγαγε ένα συλλογικό έργο με την τεχνική του κολάζ και μια ψηφιακή παρουσίαση χρησιμοποιώντας το λογισμικό prezi.

Η ομάδα που ασχολήθηκε με τη θεματική της Δημοκρατίας, μελέτησε τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Παιδιών δίνοντας έμφαση στη σημασία της ενεργού συμμετοχής για την αρμονική συμβίωση των πολιτών. Οι μαθητές παρουσίασαν τα αποτελέσματα της εργασίας τους με μορφή δημοσίου διαλόγου (debate). Το θέμα που επιλέχθηκε προς συζήτηση ήταν εξαιρετικά επίκαιρο και αφορούσε τον εμβολιασμό και την πρόσβαση των μικρών παιδιών σε αυτόν. Ανάμεσα σε άλλα, θίχτηκε η σημασία της εκπαίδευσης και η υγειονομική περίθαλψη ως βασικό δικαίωμα όλων των παιδιών.

Για τη θεματική της Γλωσσολογίας, οι μαθητές αναζήτησαν λέξεις στα Αγγλικά, ελληνικής ή λατινικής προέλευσης, και μελέτησαν τις αλληλεπιδράσεις των ευρωπαϊκών γλωσσών μέσα από τα γλωσσικά δάνεια. Η Γλωσσολογία ως επιστήμη ασχολείται με τη φύση της γλώσσας, τη δομή και τη σχέση με τον ανθρώπινο νου και την κοινωνία. Οι συγγένειες των γλωσσών και η μεταξύ τους σχέση ως ένα πλέγμα αμοιβαίων επιρροών αναδείχτηκε από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του λεξικού που δημιούργησαν στο πλαίσιο της παρουσίασής τους.

Τέλος, με στόχο την καλύτερη κατανόηση της πολιτισμικής ταυτότητας κάθε χώρας και την αναζήτηση της σχέσης της αρχαιοελληνικής με την ευρωπαϊκή λογοτεχνία, η ομάδα που εργάστηκε στη θεματική της Μυθολογίας μελέτησε μυθολογικούς χαρακτήρες, θνητούς και θεότητες. Η μαθήτρια, Δήμητρα Χασιώτη, περιγράφει ότι η ομάδα της «κλήθηκε να συνδιαμορφώσει έναν πρωτότυπο μύθο, γράφοντας ένα σενάριο στο οποίο συμβιώνουν οι μυθολογικοί χαρακτήρες που είχαν επιλεγεί ήδη από το στάδιο της προετοιμασίας.». Η επινοημένη συλλογικά ιστορία παρουσιάστηκε με τη μορφή θεατρικού δρώμενου, στο οποίο τα ίδια τα παιδιά κατασκευάσαν τα σκηνικά και επιμελήθηκαν τη σκηνική τους παρουσία.

Την Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου μαθητές και καθηγητές των εταιρικών σχολείων από την Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Ρουμανία μαζί με μαθητές της Γ΄ τάξης του Σχολείου μας πραγματοποίησαν ημερήσια εκδρομή στη Βεργίνα. Εκεί επισκέφτηκαν τον αρχαιολογικό χώρο των Αιγών, ξεναγήθηκαν στο Μουσείο Βασιλικών Τάφων από έμπειρους ξεναγούς με τη χρήση ασύρματης ξενάγησης και είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά ξεχωριστά και πολύτιμα εκθέματα από την περίοδο ακμής του μακεδονικού βασιλείου που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη του Μανόλη Ανδρόνικου. Η επιβλητική ατμόσφαιρα του Μουσείου εντυπωσίασε τους μαθητές οι οποίοι περιηγήθηκαν σε δύο από τους σπουδαιότερους βασιλικούς τάφους, αυτούς του Φιλίππου Β΄ και του εγγονού του, Αλέξανδρου Δ΄. Στη συνέχεια περιεργάστηκαν τα πλούσια ταφικά κτερίσματα, τα περίτεχνα χρυσά δημιουργήματα, τα πολυτελή κοσμήματα, τις πολύχρωμες τοιχογραφίες και τα μοναδικά ψηφιδωτά, ενώ ξεχώρισαν την ασπίδα και την πανοπλία του Φιλίππου Β΄ καθώς και την περίφημη χρυσή λάρνακα που βρέθηκε στον τάφο του, διακοσμημένη με λουλούδια και φυτικά μοτίβα αλλά και το δεκαεξάκτινο αστέρι, το σύμβολο των Μακεδόνων, που συχνά αναφέρεται ως «ο Ήλιος της Βεργίνας». Η επίσκεψη στην αρχαία πρωτεύουσα των Μακεδόνων ανέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τη σπουδαιότητα της τοπικής ιστορίας μας και του μακεδονικού πολιτισμού.

Το πρωί της Παρασκευής 3 Δεκεμβρίου, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη διάχυση των αποτελεσμάτων και να αποκομίσει οφέλη το σύνολο της σχολικής κοινότητας, η παρουσίαση των μαθητικών εργασιών στις έξι θεματικές ενότητες έγινε στο θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης, ενώπιον των μαθητών της Α΄, Β΄ και Γ’ τάξης, οι οποίοι παρακολούθησαν με έκδηλο ενδιαφέρον διαδοχικά και κατά τάξη για ένα δίωρο τις παρουσιάσεις των έξι διεθνικών ομάδων εργασίας.

Παράλληλα με το πρωινό παιδαγωγικό πρόγραμμα, στο πλαίσιο της εγκάρδιας και θερμής φιλοξενίας μαθητών και καθηγητών, το Σχολείο μας διοργάνωσε και συντόνισε μια σειρά από απογευματινές δραστηριότητες που περιλάμβαναν ξεναγήσεις, επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, καθώς και περιηγήσεις στο αστικό τοπίο με γευστικές επισκέψεις στη γαστρονομική παράδοση της Θεσσαλονίκης. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν οι εξής δραστηριότητες: ξενάγηση στην πόλη με ανοιχτό λεωφορείο, επίσκεψη και ξενάγηση στον Λευκό Πύργο και στο Βυζαντινό Μουσείο, επίσκεψη στο Μουσείο Ψευδαισθήσεων και βόλτα στην πλατεία Αριστοτέλους και στη νέα παραλία. Το τελευταίο αποχαιρετιστήριο δείπνο παρατέθηκε στον πολυχώρο «Ύψιλον», σε μια βραδιά με έντονο συγκινησιακό φορτίο. Οι δραστηριότητες αυτές αποτέλεσαν έναν ακόμη κοινό τόπο για τους μαθητές και τις μαθήτριες που συναντήθηκαν με συνομήλικους από το εξωτερικό και μοιράστηκαν όχι μόνο μαθησιακές αλλά και κοινωνικές εμπειρίες, ανάλογες της ηλικίας και των ενδιαφερόντων τους. Ακολουθούν μερικά αποσπάσματα από τις προσωπικές καταγραφές των μαθητριών όσον αφορά στην εμπειρία τους:

«Στις έξι η ώρα βρεθήκαμε στον Λευκό πύργο, για να επιβιβαστούμε στο γνωστό σε όλους κόκκινο λεωφορειάκι και να ξεναγήσουμε τους επισκέπτες μας στα αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης. Η βόλτα ήταν μία εμπειρία αρκετά ευχάριστη, όμως τα γέλια, οι φωνές και τα αστεία που ακουγόταν στο λεωφορείο την έκαναν να ξεχωρίζει. Δεθήκαμε παραπάνω με τους καινούργιους μας φίλους και αρχίσαμε να τους μαθαίνουμε τις στοιχειώδεις εκφράσεις της ελληνικής γλώσσας αλλά και το αντίστροφο. Αυτή τη στιγμή μπορώ περήφανα να δηλώσω πως μπορώ να πω: «Γεια, με λένε Ελίζα. Πώς είσαι;» σε τέσσερις καινούργιες γλώσσες. Μόλις τελειώσαμε, καθίσαμε σε ένα εστιατόριο για να ξεκουραστούμε. Η πρώτη μέρα είχε φτάσει στο τέλος της, όμως η υπέροχη αυτή εβδομάδα είχε μόλις ξεκινήσει.» (Ελίζα Κάλτσου, Γ1)

«Το απόγευμα το πρόγραμμα έλεγε επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο. Πήραμε τον χρόνο μας, συνδυάσαμε την επίσκεψη με το μάθημα και σίγουρα αντλήσαμε καινούργιες γνώσεις. Το αποκορύφωμα όμως της βραδιάς ήταν άλλο, το απρόσμενο. Σχεδιάζαμε να πάμε όλοι μαζί μία βόλτα στη νέα παραλία, όμως ο καιρός μάς άλλαξε τα σχέδια. Πριν προλάβουμε όμως να απογοητευτούμε, σκεφτήκαμε μία καλύτερη λύση: τον πύργο του ΟΤΕ. Τον είχαν δει τα παιδιά και τους είχε αρέσει και έτσι είπαμε να το δοκιμάσουμε.

Νομίζω ότι αυτή η απόφαση της στιγμής, οδήγησε στην πιο αξέχαστη βραδιά όλης της εβδομάδας. Δεθήκαμε όλοι. Τόσο με τα παιδιά από τις άλλες χώρες όσο και οι Έλληνες μεταξύ μας. Αξιοποιήσαμε το πιάνο που βρισκόταν στον χώρο, τραγουδήσαμε, χορέψαμε, θαυμάσαμε την πόλη από ψηλά, αλλά κυρίως θαυμάσαμε αυτήν τη μαγευτική ατμόσφαιρα που δημιουργήθηκε, όταν οι διάφορες γλώσσες μπλέχτηκαν με τις μελωδίες του πιάνου. Και έτσι καταλάβαμε πως δεν μας χωρίζει τίποτα, παρά ένα όνομα. Και όταν ζούσαμε αυτές τις μοναδικές στιγμές, το μόνο που μας ένοιαζε ήταν να περάσουμε καλά. Όμως συνέβαινε και κάτι άλλο, το οποίο το συνειδητοποιήσαμε όλοι την τελευταία στιγμή. Ότι δημιουργούσαμε αναμνήσεις. Αναμνήσεις και στενές σχέσεις, με άτομα που δεν μας χωρίζει τίποτα, ούτε ένα όνομα. Ποτέ άλλωστε δεν δώσαμε σημασία στο όνομα. Ήμασταν όλοι μία αγκαλιά!». (Αθανασία Μπαλάση, Γ2)

Στην παιδαγωγική ομάδα που ήταν υπεύθυνη για την προετοιμασία, οργάνωση και υποστήριξη του προγράμματος Erasmus+ συμμετείχαν οι εξής δέκα καθηγητές του Σχολείου μας: Αθανάσιος Νευροκοπλής (διευθυντής, Θεολόγος), Μαρία Φωτίου (υποδιευθύντρια, Φιλόλογος), Ευάγγελος Δήμος (contact person, καθηγητής Αγγλικών), Χρυσάνθη Αλεξάνδρου (καθηγήτρια Γερμανικών), Παναγιώτα Γάτση (καθηγήτρια Γαλλικών), Ελένη Κόντα (Φιλόλογος), Βασιλική Κωσταρά (καθηγήτρια Αγγλικών), Παναγιώτα Οικονόμου (καθηγήτρια Αγγλικών), Αγλαΐα Σταυρίδου (καθηγήτρια Αγγλικών), και Αθηνά Φουστέρη (καθηγήτρια Τεχνολογίας). Σε κάποιες από τις δράσεις παραβρέθηκε και η Κατερίνα Κυριακίδου (καθηγήτρια Αγγλικών), παλαιότερο μέλος και contact person της παιδαγωγικής ομάδας, η οποία υπηρετεί από τη φετινή χρονιά στο Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης. Οι δεκαοχτώ μαθητές της Γ΄ τάξης που συμμετείχαν στις δραστηριότητες του προγράμματος ήταν οι: Σταυρούλα Αλεξίου, Κατερίνα Αραμπατζή, Απόστολος Βλάχος, Μαρία-Ηλέκτρα Δάκου, Μίλτος Δημητρίου, Ελισσάβετ Κάλτσου, Αφροδίτη Κανίδου, Ευφροσύνη Καραπιπέρη, Αλκμήνη Μπακαλιού, Αθανασία Μπαλάση, Μακρίνα Σαββουλίδου, Σπύρος Σερεμετάκης, Μάρτα Σουπίλα, Αργυρώ Συμεωνίδη, Έφη Τιμολόγου, Χριστίνα Χαλκιοπούλου, Δήμητρα Χασιώτη και Μαριάννα Χρηστίδου.

Σε επόμενη ανάρτηση θα παρουσιαστούν αναλυτικά τα πέντε εταιρικά σχολεία, καθώς και οι εντυπώσεις μαθητών και καθηγητών τους από την επίσκεψη στο Σχολείο και την πόλη μας.