Μια αξέχαστη εβδομάδα συζητήσεων και δράσεων στην Αλμερία της Ισπανίας για το μέλλον της Ευρώπης, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus
Απρ 19 2022

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus με τον τίτλο «European citizenship: Cultural, Historical, Economic, Lingual and Political dimensions / Η ταυτότητα του Ευρωπαίου πολίτη: Πολιτισμικές, ιστορικές, οικονομικές, γλωσσικές και πολιτικές διαστάσεις», παιδαγωγική ομάδα με  9 μαθητές του Σχολείου μας (Σταυρούλα Αλεξίου, Απόστολος Βλάχος, Μίλτος Δημητρίου, Ελίζα Κάλτσου, Αθανασία Μπαλάση, Έφη Τιμολόγου, Δήμητρα Χασιώτη και Μαριάννα Χρηστίδου), οι οποίοι συνοδεύονταν από τον διευθυντή Θανάση Νευροκοπλή και 2 καθηγητές (Βαγγέλη Δήμο και Αθηνά Φουστέρη), επισκέφθηκε το Σχολείο IES Bahía de Almería στην όμορφη πόλη της Αλμερίας στην Ισπανία. Οι δραστηριότητες της επίσκεψης διήρκεσαν μία εβδομάδα (από τη Δευτέρα 28 Μαρτίου έως και την Παρασκευή 1 Απριλίου) και πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με τα υπόλοιπα εταιρικά σχολεία του προγράμματος Erasmus:

Η εβδομάδα ήταν πλούσια σε πρωινές και απογευματινές δραστηριότητες, με σκοπό να καλλιεργήσουμε τη διαπολιτισμική επαφή με τους μαθητές των υπόλοιπων εταιρικών σχολείων, διαμορφώνοντας έτσι μια σαφή και άμεση εικόνα για την ταυτότητα του μελλοντικού πολίτη της Ευρώπης, και να ανταλλάξουμε απόψεις για το φλέγον ζήτημα «Ποιο θα είναι το μέλλον της Ευρώπης» σε έξι θεματικούς άξονες:

  • Ευρωπαϊκή πολιτειακή δομή και διακυβέρνηση: Ο ρόλος του κράτους πρόνοιας και η ατομική ευθύνη του πολίτη.
  • Μετανάστευση, προσφυγικό και δημογραφικές προκλήσεις: Ανάμεσα στην εργασιακή ανακατάταξη και στη διαχείριση ανθρωπιστικών κρίσεων.
  • Σχεδιάζοντας την πόλη του μέλλοντος: Βιώσιμο αστικό περιβάλλον και υποδομές.
  • Διατροφική πρόκληση: Τρόφιμα υγιεινά και προσιτά σε όλους.
  • Ενεργειακή πρόκληση και «Πράσινη επανάσταση»: Αναζητώντας νέες εναλλακτικές πηγές ενέργειας, φιλικές στο περιβάλλον.
  • Κλιματική αλλαγή και ανάγκη για νέες στρατηγικές: Το πρόβλημα του νερού και ο κίνδυνος ερημοποίησης.

 

Εβδομαδιαίο πρόγραμμα δραστηριοτήτων ανά ημέρα

Δευτέρα 28 Μαρτίου 2022

Το πρωινό της πρώτης μέρας συγκεντρωθήκαμε στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Σχολείου, όπου μας υποδέχθηκε θερμά πλήθος μαθητών και καθηγητών. Είχαμε, επίσης, την τιμή να μας επισκεφτεί εκπρόσωπος του τοπικού Εκπαιδευτικού Συμβουλίου, ο οποίος απεύθυνε χαιρετισμό και επισήμανε την ευχάριστη εμπειρία όπως και τα πολλαπλά οφέλη που προσφέρουν τέτοιου είδους ευρωπαϊκά προγράμματα. Έπειτα, ανταλλάξαμε δώρα και οι μαθητές κατευθύνθηκαν στις αίθουσες, για να συνεργαστούν με τους ευρωπαίους συμμαθητές τους σε 6 διεθνικές ομάδες και να συζητήσουν για τους 6 θεματικούς άξονες που σχετίζονται με το μέλλον της Ευρώπης.

To απόγευμα ακολούθησε ξενάγηση στους χώρους της παλιάς πόλης της Αλμερίας. Περιδιαβήκαμε τα όμορφα στενά σοκάκια της παλιάς πόλης και, σταματώντας σε χώρους ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας, γνωρίσαμε το πολιτισμικό υπόβαθρο και τις κοινωνικές συνθήκες που διαμόρφωσαν τη σημερινή εικόνα της. Είχαμε την χαρά και την τιμή να αντικρύσουμε από πρώτο χέρι το εσωτερικό ενός από τους παλαιότερους καθεδρικούς ναούς της Αλμερίας, λίγο πριν την ώρα της λειτουργίας του. Τέλος, πήραμε μια γεύση από την τοπική κουζίνα δοκιμάζοντας τα ισπανικά ‘τάπας’ (μεζεδάκια) σε ένα γραφικό ταβερνάκι κοντά στην παραλία.

Τρίτη 29 Μαρτίου 2022

Μια γεμάτη μέρα και πάλι ξεκινά! Και πάλι μοιραστήκαμε στις ομάδες εργασίας, κατευθυνθήκαμε στις αίθουσες μας και συνεχίσαμε να εργαζόμαστε για τις παρουσιάσεις της Παρασκευής. Ανοίξαμε τα λάπτοπ, συνδεθήκαμε διαδικτυακά με τους Γερμανούς συμμαθητές μας, πιάσαμε τα πινέλα και η δράση ξεκίνησε.

Έπρεπε, βλέπετε, να βιαστούμε κάπως, καθώς λίγο αργότερα επρόκειτο να επισκεφθούμε τα περίφημα invernaderos (πλαστικά θερμοκήπια) της Αλμερίας. Μόλις φθάσαμε εκεί, μας υποδέχθηκε η ξεναγός, καθώς και ιδιοκτήτρια θερμοκηπίων, η οποία θα μας ενημέρωνε για τη χρησιμότητά τους. Μάθαμε πως η Αλμερία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επαρχίες παραγωγής λαχανοκηπευτικών καλλιεργειών σε όλη την Ισπανία, αλλά και εξαγωγών σε όλη την Ευρώπη. Γνωρίσαμε την ιστορία πίσω από τα θερμοκήπια, τις φιλικές προς το περιβάλλον μεθόδους καλλιέργειας όπως επίσης και τα έξυπνα υπολογιστικά συστήματα που χρησιμοποιούνται για να λειτουργήσει ένα θερμοκήπιο. Τέλος, έπειτα από την ξενάγηση, είχαμε το προνόμιο να δοκιμάσουμε κάποια απ’ τα λαχανικά που παράγονται στο θερμοκήπιο. Ήταν όλα πεντανόστιμα!

Μετά από την ξενάγηση και το μεσημεριανό μας διάλειμμα για φαγητό, οδηγηθήκαμε στα κεντρικά γραφεία της Hortamar. Η Hortamar είναι ένας μεγάλος συνεταιρισμός πολλών παραγωγών, που είναι υπεύθυνος για τη ορθολογική διανομή των προϊόντων σε όλη την Ισπανία, αλλά και στην Ευρώπη. Το σημαντικό είναι πως ο οργανισμός αυτός συναποτελείται και στελεχώνεται από τους ίδιους τους παραγωγούς, με αποτέλεσμα να διαφυλάσσονται έτσι τόσο τα δικαιώματα όσο και τα κέρδη τους. Περιηγηθήκαμε στους χώρους συσκευασίας προϊόντων και ενημερωθήκαμε για τις δράσεις του συνεταιρισμού από τους εκπροσώπους του.

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2022

Η Τετάρτη ήταν η τελευταία μέρα ομαδοσυνεργατικής δουλειάς στο Σχολείο. Έπεσαν οι τελευταίες πινελιές στις μακέτες, ολοκληρώθηκαν οι τελευταίες διαφάνειες στις παρουσιάσεις και οριστικοποιήθηκαν οι τελευταίες διαπραγματεύσεις στις πολιτικές συζητήσεις. Είχαμε τη χαρά να έχουμε ανάμεσά μας δύο μετανάστες στην Ισπανία από τη Γκάνα, τον Abdul και την Emma, ο οποίοι συζήτησαν με τα παιδιά της ομάδας δημογραφικών προκλήσεων για την πορεία τους, τα εμπόδια που συνάντησαν και τη ζωή τους στην Ισπανία.

Κατά το μεσημέρι, το Σχολείο μάς έχει ετοιμάσει μια πολύ ευχάριστη έκπληξη. Είχε προσκαλέσει μια ομάδα μουσικών flamenco, αποτελούμενη από έναν κιθαρίστα και δύο τραγουδιστές. Το μουσικό αυτό τρίο είναι ξακουστό στο χώρο του flamenco και ο κιθαρίστας είναι μουσικός ερευνητής διεθνούς φήμης, στενός φίλος του θρυλικού Paco de Lucia. Απολαύσαμε ένα υπέροχο flamenco show και με αυτό τον τρόπο πήραμε μια καλύτερη μουσική γεύση της ισπανικής κουλτούρας.

Το απόγευμα, είχαμε ελεύθερο χρόνο για να περπατήσουμε στο κέντρο της Αλμερίας και να κάνουμε τις αγορές αναμνηστικών και άλλων δώρων για μας και τα προσφιλή μας πρόσωπα στην Ελλάδα.

 

Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022

Οι δραστηριότητες αυτής της ημέρας ξεκίνησαν πολύ νωρίς για όλους μας. Στις 7.00 το πρωί επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και κατευθυνθήκαμε στην πόλη της Γρανάδας και, πιο συγκεκριμένα, στον αρχαιολογικό χώρο της Αλάμπρα. Το κάστρο της Αλάμπρα, ένα κόσμημα από την μεσαιωνική εποχή, συγκεράζει δύο ξεχωριστούς κόσμους, δύο ξεχωριστούς πολιτισμούς που διαδέχθηκαν ο ένας τον άλλον στην Ιβηρική χερσόνησο: το Ισλάμ και τον δυτικό Χριστιανισμό. Τα δύο παλάτια, το ένα δίπλα στο άλλο, υπενθυμίζουν τους επισκέπτες για τις δύο μεγάλες βασιλείες που πέρασαν από τη Γρανάδα: τους Σουλτάνους της δυναστείας των Νασριδών και μετέπειτα τον Κάρολο Ε΄. Τα δύο παλάτια, του Σουλτάνου και του Καρόλου, αναμιγνύουν την ισλαμική και την νεοκλασική αρχιτεκτονική. Οι κήποι που κοσμούν τον χώρο, τα περίτεχνα σχέδια που είναι σμιλευμένα στους τοίχους, το αενάως τρεχούμενο νερό που διαπερνά όλους τους χώρους του παλατιού και οι επιγραφές στους τοίχους αφηγούνται ακόμα και σήμερα την πολυκύμαντη -και συχνά μυστηριώδη- ιστορία του.

Έπειτα από το ταξίδι στο παρελθόν, μεταφερθήκαμε στο παρόν -ή ακόμα πιο σωστά στο μέλλον-, καθώς επισκεφθήκαμε το Κέντρο Επιστημών της Γρανάδα. Πέρα από τα πολλά και συναρπαστικά εκθέματα που διάσπαρτα κέντριζαν το ενδιαφέρον μας στο Κέντρο, είχαμε την ευκαιρία να παρατηρήσουμε τα άστρα στο πλανητάριο, να γνωρίσουμε καλύτερα το σώμα μας μέσα από την αίθουσα του ανθρωπίνου σώματος και, τέλος, να παρακολουθήσουμε ένα δρώμενο με αρπακτικά πτηνά. Έτσι έκλεισε ο κύκλος μιας μέρας συναρπαστικής, που ξεκίνησε από το μεσαιωνικό παρελθόν στην Αλάμπρα και ολοκληρώθηκε με την περιδιάβαση στο παροντικό αλλά και μελλοντικό κόσμο του Κέντρου Επιστημών.

Παρασκευή 01 Απριλίου 2022

Επιτέλους, η μεγάλη μέρα έφθασε! Η μέρα των τελικών παρουσιάσεων που ετοίμασαν οι 6 ομάδες εργασίας των μαθητών. Κάθε ομάδα, εκπροσωπώντας τους έξι θεματικούς άξονες της εκπαιδευτικής συνάντησης, παρουσίασε το έργο της και τη δική της οπτική για το μέλλον της Ευρώπης.

Ευρωπαϊκή πολιτειακή δομή και διακυβέρνηση: Ο ρόλος του κράτους πρόνοιας και η ατομική ευθύνη του πολίτη.

Όλοι διαπιστώνουμε πως η πολιτική σταθερότητα της Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) στις μέρες μας μόνο αδιατάρακτη δεν είναι. Η οικονομική κρίση και η αποχώρηση της Μ. Βρετανίας από την Ευρωζώνη, η κυριαρχία ακραίων πολιτικά κυβερνήσεων σε κράτη-μέλη της Ε.Ε., η πανδημία και ο πόλεμος των ψευδοειδήσεων και, τέλος, οι πρόσφατες πολεμικές συγκρούσεις στην Ουκρανία. Οι μαθητές τόνισαν την ανάγκη να παραμείνουν σε περίοπτη θέση οι αξίες της ελευθερίας και δημοκρατίας. Επίσης, ανέδειξαν τη σημασία της πολύπλευρης γνώσης και της κριτικής σκέψης για την καταπολέμηση της παραπληροφόρησης. Τέλος, σημείωσαν πως, αν θέλει η Ε.Ε. να μείνει πολιτικά ισχυρή προς όφελος των πολιτών της, πρέπει να γίνει οικονομικά και ενεργειακά ανεξάρτητη, ώστε να είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει κάθε απειλή και πρόκληση.

Μετανάστευση, προσφυγικό και δημογραφικές προκλήσεις: Ανάμεσα στην εργασιακή ανακατάταξη και στη διαχείριση ανθρωπιστικών κρίσεων.

Οι μαθητές της δεύτερης ομάδας έθιξαν το μείζον ζήτημα της προσφυγιάς, της μετανάστευσης και των δημογραφικών προκλήσεων. Οι μετακινήσεις προσφύγων από εμπόλεμες περιοχές προς χώρες της Ευρώπης, όπως και οι μεταναστεύσεις για ένα οικονομικά καλύτερο αύριο, έχουν απασχολήσει και συνεχίζουν να απασχολούν την ευρωπαϊκή ήπειρο εδώ και πολλά χρόνια τώρα. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να πάρουν συνέντευξη από έναν μετανάστη στην Ισπανία από την Γκάνα, τον Abdul. Άκουσαν τις δυσκολίες του ταξιδιού, την εκμετάλλευση όσων μετακινούν (λαθραία κατά κανόνα) μετανάστες και τις πολυποίκιλες δυσκολίες και προκλήσεις στο χτίσιμο μιας νέας ζωής.

Σχεδιάζοντας την πόλη του μέλλοντος: Βιώσιμο αστικό περιβάλλον και υποδομές.

Οι μαθητές οραματίστηκαν τη μελλοντική, ευρωπαϊκή πόλη. Εντόπισαν προβλήματα στις πόλεις τους στο παρόν και πρότειναν τρόπους που θα μπορούσαν να ξεπεραστούν, με σκοπό τη δημιουργία μιας σύγχρονης και βιώσιμης πόλης. Η πόλη του μέλλοντος θα πρέπει να έχει μηδενικές εκπομπές άνθρακα∙ να είναι αισθητικά όμορφη και γεμάτη πράσινο. Όσο για τους πολίτες της, θα πρέπει να μάθουν να ανακυκλώνουν και να χρησιμοποιούν εναλλακτικές μορφές ενέργειας, φιλικές στο περιβάλλον. Οι μαθητές ετοίμασαν μια μικρογραφία της πόλης που πρότειναν σε μακέτα για την καλύτερη αναπαράσταση του οράματός τους.

Διατροφική πρόκληση: Τρόφιμα υγιεινά και προσιτά σε όλους.

Μια υγιής Ευρώπη βασίζεται στη σωστή διατροφή των πολιτών της. Οι μαθητές της τέταρτης ομάδας παρουσίασαν συνοπτικά τις διατροφικές συνήθειες κάθε χώρας, τονίζοντας την κρισιμότητά τους για την εξασφάλιση ποιότητας ζωής. Λόγω της κλιματικής αλλαγής, επισημάνθηκε ότι θα πρέπει να δοθεί περισσότερη έμφαση στη βιοκαλλιέργεια και στις φυτικές πηγές τροφής παρά στο κρέας. Επίσης, λόγω πιθανών προβλημάτων σίτισης, οι μαθητές παρουσίασαν εναλλακτικές μορφές τροφών: φαγητό κατασκευασμένο από εκτυπωτές τρισδιάστατης εκτύπωσης ή κατανάλωση εντόμων ως βασική πηγή πρωτεϊνών. Όποιο και να είναι το μέλλον, πρέπει όλοι να νοιαστούμε για τροφές που μας κρατούν υγιείς αλλά και μη επιβαρυντικές στο περιβάλλον.

Ενεργειακή πρόκληση και «Πράσινη επανάσταση»: Αναζητώντας νέες εναλλακτικές πηγές ενέργειας, φιλικές στο περιβάλλον.

Οι μαθητές τόνισαν την ανάγκη για άμεση αντικατάσταση κάθε μορφής ενέργειας που μολύνει το περιβάλλον (όπως για παράδειγμα από ορυκτά καύσιμα) με νέες, «πράσινες» πηγές, οι οποίες είναι φιλικές και προς το περιβάλλον αλλά και προς τον άνθρωπο. Έγινε αναφορά στην πυρηνική, την αιολική και την ηλιακή, καθώς και την ενέργεια υδρογόνου. Οι μορφές αυτές πρέπει να λάβουν μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. και να εφαρμοστούν άμεσα για την αποφυγή μεγαλύτερης καταστροφής του οικοσυστήματος. Οι μαθητές δεν αρκέστηκαν μόνο στη θεωρία, αλλά παρουσίασαν υπό μορφή πειραμάτων τον εύκολο και αβλαβή τρόπο παραγωγής πράσινης ενέργειας.

Κλιματική αλλαγή και ανάγκη για νέες στρατηγικές: Το πρόβλημα του νερού και ο κίνδυνος ερημοποίησης.

Η έκτη και τελευταία ομάδα έθιξε το ζήτημα του νερού στην Ευρώπη. Οι μαθητές παρουσίασαν προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες τους σχετικά με το νερό. Ενδεικτικά, σημειώθηκαν τα εξής προβλήματα: έλλειψη και ακαταλληλότητα πόσιμου νερού, απουσία υδάτινων πόρων για καλλιέργειες, ακατάλληλα ύδατα για κολύμβηση, μόλυνση υδάτινων πόρων από χημικά φάρμακα. Οι μαθητές πρότειναν ως λύση στα προβλήματα αυτά την κατασκευή υδροβιώσιμων κτιρίων, και συγκεκριμένα σχολείων, τα οποία θα χρησιμοποιούν το νερό της βροχής και θα το ανακυκλώνουν με ένα τέτοιο τρόπο, ώστε να μην χρειάζονται άλλο είδους υδάτινες προμήθειες.

Μετά το πέρας των παρουσιάσεων, μοιράστηκαν τα πιστοποιητικά συμμετοχής σε μαθητές και καθηγητές και βγήκαν οι τελευταίες φωτογραφίες στον χώρο του Σχολείου.

Με ανάμεικτα συναισθήματα χαράς και λύπης, με δάκρυα και χαμόγελα στο πρόσωπο, αποχαιρετίσαμε τους συμμαθητές και τους συναδέλφους καθηγητές, ανανεώνοντας το ραντεβού μας για την τελευταία μετακίνηση στην πόλη Νότο της Ιταλίας!

 

Διαβάστε τις εντυπώσεις και τα σχόλια των μαθητών που συμμετείχαν στη μετακίνηση και στις εργασίες του Προγράμματος 

Σταυρούλα Αλεξίου: Η μετακίνηση με το Σχολείο μου στην Αλμερία ήταν το πρώτο μου ταξίδι στο εξωτερικό και δεν θα μπορούσα πότε να ζητήσω κάτι καλύτερο από αυτό το Πρόγραμμα, ως την πρώτη μου εμπειρία έξω από την Ελλάδα. Ταξιδεύοντας σε μια ξένη χώρα, γνώρισα ανθρώπους με διαφορετική κουλτούρα και συνήθειες που, όμως, με δέχτηκαν θερμά στην πόλη τους και στη ζωή τους, έστω και γι’ αυτό το μικρό χρονικό διάστημα. Αυτό που μας ένωνε όλους, ενώ υπήρχαν πολλές διαφορές μεταξύ μας, ήταν η κοινή ευρωπαϊκή μας ταυτότητα, για την οποία μάθαμε πολλά περισσότερα μέσα από τις εργασίες μας. Μελετώντας τα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη η Ευρώπη σήμερα, από την οπτική της κάθε χώρας, κατανόησα ότι στο κάτω-κάτω της γραφής όλοι προβληματιζόμαστε με τον ίδιο τρόπο και χρειαζόμαστε την αλληλεγγύη που μας δίνει την ευκαιρία να εκδηλώσουμε η Ευρωπαϊκή Ένωση, για να λυθούν αυτά τα προβλήματα. Από το ταξίδι γύρισα στην Ελλάδα γεμάτη εμπειρίες, που θα με συνοδεύουν για το υπόλοιπο της ζωής μου και με την καλύτερη παρέα που θα μπορούσα να έχω.

Απόστολος Βλάχος: Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus, που συμμετείχε το Σχολείο μου, ήμουν τυχερός να συμπεριληφθώ στη μετακίνηση με προορισμό την Αλμερία. Το πρόγραμμα αυτό ήταν ιδανικό για οποιονδήποτε μαθητή, καθώς συνδύαζε με αρμονικό τρόπο τόσο τη διασκέδαση όσο και την εργασία. Το θέμα με το οποίο δούλεψα μαζί με 7 μαθητές από χώρες τις Ευρώπης ήταν η ενέργεια και οι μελλοντικές της προκλήσεις. Καθώς όλοι οι μαθητές είχαμε δουλέψει πριν την μετακίνηση, δεν ήταν δύσκολη η σύνθεση της τελικής παρουσίασης, η οποία και παρουσιάστηκε στους υπόλοιπους μαθητές και καθηγητές. Εκτός από τις γνώσεις για το θέμα όμως, ανέπτυξα και φιλίες με παιδιά από άλλες χώρες, κάτι που κατά τη γνώμη μου είναι εξίσου σημαντικό. Ακόμη είχα την δυνατότητα να περιηγηθώ στην πανέμορφη πόλη της Αλμερίας αλλά και στα κάστρα της Αλάμπρα και να έρθω σε επαφή με τον πολιτισμό και την κουλτούρα της Ανδαλουσίας. Για όλους αυτούς τους λόγους η μετακίνηση στην Αλμερία ήταν μια μοναδική εμπειρία, που δεν θα ξεχάσω ποτέ και μόνο στο μέλλον θα κατανοήσω τα πραγματικά οφέλη που αποκόμισα από αυτήν.

Μίλτος Δημητρίου: Η εμπειρία μου στο Πρόγραμμα Erasmus είναι μια εμπειρία που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Κάναμε νέους φίλους, εξερευνήσαμε διαφορετικούς πολιτισμούς και κουλτούρες και, το σημαντικότερο, περάσαμε φανταστικά! Το αγαπημένο μου κομμάτι της ημέρας ήταν τα απογεύματα που βγαίναμε έξω όλοι μαζί στην παλαιά πόλη της Αλμερίας. Επίσης, αξέχαστη θα μου μείνει η ημερήσια εκδρομή στη Γρανάδα. Συμμετείχα στην ομάδα που είχε ως θέμα την ενεργειακή πρόκληση και την «πράσινη επανάσταση». Όλα τα μέλη της ομάδας συνεργαστήκαμε άψογα και πιστεύω ότι η τελική παρουσίαση ήταν αρκετά ενδιαφέρουσα. Οι καθηγητές που μας συνόδευαν, είχαν διοργανώσει άψογα το πρόγραμμα και ήταν παρόντες σε όλα. Με μεγάλη μου ευχαρίστηση θα ξανασυμμετείχα σε ένα παρόμοιο Πρόγραμμα!

Ελίζα Κάλτσου: Πριν 2 εβδομάδες γυρίσαμε από το ταξίδι μας στην Ισπανία. Οι 7 μέρες φαντάζουν τόσο λίγες, μικρές σε διάρκεια, σχεδόν ανεπαίσθητες, τώρα που έχω γυρίσει σπίτι και συλλογίζομαι πόσο γρήγορα πέρασε εκείνη η εβδομάδα. Από την πρώτη κιόλας στιγμή που πατήσαμε στο αεροδρόμιο, καταλάβαμε ότι οι μέρες που θα ακολουθούσαν θα ήταν υπέροχες. Με τη συνοδεία των καθηγητών μας επιβιβαστήκαμε στο αεροπλάνο και το ταξίδι ξεκίνησε! Η πόλη που επισκεφτήκαμε, η Αλμέρια, ήταν πραγματικά απίθανη. Ξεπέρασε κατά πολύ τις προσδοκίες μου, μιας και δεν μπορούσα να φανταστώ πως μία από τις όχι και τόσο διάσημες πόλεις της Ισπανίας θα είχε τέτοιες οικοδομές και εγκαταστάσεις. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε το πόσο ευρύχωρα ήταν τα πεζοδρόμια, πόσοι πολλοί ποδηλατόδρομοι υπήρχαν και πόσο αραιά ήταν τοποθετημένα τα κτήρια -τελείως διαφορετικό σκηνικό από αυτό που συναντάμε στη Θεσσαλονίκη. Τα παιδιά του Προγράμματος ήταν πολύ φιλικά και οι Ισπανοί υπέροχοι οικοδεσπότες. Κάθε πρωί χωριζόμασταν στις ομάδες μας και δουλεύαμε στις θεματικές μας (εγώ προσωπικά ασχολήθηκα με το πολιτικό μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει η δημοκρατία σήμερα στον ευρωπαϊκό χώρο) και το απόγευμα πηγαίναμε βόλτες, εξερευνούσαμε την πόλη και, όταν τελικά γυρνούσαμε στο μέρος που μέναμε, παραμέναμε ξύπνιοι μέχρι να μην μπορούν πια να μας κρατήσουν τα πόδια μας.
Αν έπρεπε να διαλέξω τις καλύτερες στιγμές (κάτι που διόλου εύκολο δεν είναι), θα έλεγα ότι ξεχώρισε η τελευταία μέρα στην παραλία, ο χρόνος εργασίας στις θεματικές, οι τελικές παρουσιάσεις και τέλος τα βράδια στη Φοιτητική Εστία, τα οποία ήταν γεμάτα γέλια, αστεία και ξεγνοιασιά. Αν και δεν ήταν μεγάλη η διάρκεια, τολμώ να πω ότι οι αναμνήσεις, καθώς και οι γνώσεις που αποκόμισα από αυτή την εμπειρία, θα είναι συνοδοιπόροι μου για μια ζωή.

Αθανασία Μπαλάση: Πραγματικά, κάθε φορά που μου ζητάει κάποιος να περιγράψω μια εμπειρία μου, γελάω και λέω: «Τι να προλάβω να σας πρωτοπώ;». Πώς να χωρέσεις έξι από τις πιο συναρπαστικές μέρες της ζωής σου σε μερικές γραμμές; Γιατί πράγματι ήταν μια από τις πιο έντονες, χαρούμενες, ζωντανές εβδομάδες. Μια εβδομάδα που, καθηγητές και μαθητές από όλες τις χώρες, ξεχάσαμε ό,τι μας χωρίζει και όλοι μαζί δουλέψαμε. Και όχι μόνο δουλέψαμε, περάσαμε στιγμές αξέχαστες. Τελικά, τι μας χωρίζει από τους άλλους; Ένα όνομα. Η ανάγκη μας όμως για ταξίδι και συναναστροφή είναι η ίδια. Ιδιαίτερα, όμως, εμείς οι Έλληνες, περάσαμε αξέχαστα. Τόσο αξέχαστα, που η αλήθεια είναι πως, ναι, δεν μπορούσα να συγκρατήσω τα δάκρυα μου τις τελευταίες μέρες. Και τώρα που γράφω αυτό το κείμενο, είναι δύσκολη αποστολή. Και θα αναρωτηθεί κανείς: «Αθανασία, δεν είσαι ευγνώμων που έζησες αυτή την εμπειρία;». Είμαι περισσότερο από ευγνώμων και στεναχωριέμαι, γιατί κάτι τόσο όμορφο έφτασε, στο τέλος του. Θεωρητικά, βέβαια, έφτασε στο τέλος του. Στο μυαλό μας, όμως, παραμένει ζωντανή εμπειρία. Γιατί, ναι, ήταν εμπειρία. Και όχι μόνο μια, αλλά πολλές. Από την πιο μικρή λεπτομέρεια, το ξύπνημα με συμμαθητές, μέχρι τις μετακινήσεις σε παλιά πόλη της Αλμερίας, τα θερμοκήπια, τη Γρανάδα κ.ά. «Κ.ά.», ναι, και άλλα πολλά. Άλλα, που δεν χωράνε σε ένα κείμενο. Συναισθήματα, στιγμές, αστεία και σοβαρά «κ.ά.», τόσο μαγικά και όμορφα και αξέχαστα…

Σπύρος Σερεμετάκης: Ποτέ δεν είχα επισκεφθεί στο παρελθόν μια ξένη χώρα μέχρι που μου δόθηκε η ευκαιρία τη φετινή χρονιά. Όταν έμαθα ότι θα συμμετάσχω στο Πρόγραμμα Erasmus του Σχολείου μας, δεν μπορούσα να το πιστέψω. Επιτέλους, θα είχα την ευκαιρία να πάρω μια γεύση του κόσμου έξω απ’ την Ελλάδα, κάτι που ονειρευόμουν για χρόνια. Από μικρό παιδί ασχολούμαι με το διαδίκτυο και έχω μάθει να επικοινωνώ με άτομα από όλο τον κόσμο. Είχα γνωρίσει με αυτό τον τρόπο, διάφορες κουλτούρες και λαούς, κάτι που δημιούργησε την αγάπη μου για την ποικιλομορφία και τη διαφορετικότητα. Ήταν τόσο υπέροχη εμπειρία για μένα! Από τη στιγμή που βρεθήκαμε στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, κατάλαβα μέσα μου πως αυτό το ταξίδι θα το θυμάμαι για όλη τη ζωή μου. Μαζί με την ομάδα των Ελλήνων συμμαθητών μου σχηματίσαμε δεσμούς με παιδιά από την Ισπανία, με τα οποία ακόμα και τώρα συνομιλώ έστω και με γραπτά μηνύματα. Αλλά η επικοινωνία μας με άτομα από το εξωτερικό δεν ήταν η μόνη πτυχή που διεύρυνε τους ορίζοντές μας. Χωριστήκαμε σε έξι ομάδες και κάναμε παρουσιάσεις για πολύ κρίσιμα ζητήματα, ευαισθητοποιούμενοι και ευαισθητοποιώντας ο ένας τον άλλον. Συστήνω ανεπιφύλακτα σε όποιον σκέφτεται να λάβει μέρος σε ένα τέτοιο Πρόγραμμα, να το κάνει χωρίς δεύτερη σκέψη.

Δήμητρα Χασιώτη: Πιστεύω πως αυτό το ταξίδι στην Ισπανία θα μου μείνει αξέχαστο για πολλούς και διάφορους λόγους. Αρχικά, όχι μόνο είχα την ευκαιρία να κοινωνικοποιηθώ με παιδιά άλλων εθνικοτήτων, αλλά ακόμα να γνωρίσω διαφορετικούς πολιτισμούς. Δεύτερον, επισκεφθήκαμε αξέχαστα και μοναδικά μέρη, όπως η Γρανάδα, η οποία πραγματικά ήταν μια πόλη με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τόσο από αρχιτεκτονικής πλευράς όσο και πολιτιστικής. Επιπλέον, απαραίτητο στοιχείο για την επίτευξη του στόχου αυτού του ταξιδιού ήταν η συνεργασία με παιδιά, άγνωστα αρχικά, που στο τέλος έγιναν φίλοι. Από την προσωπική μου εμπειρία, πιστεύω πως η σύμπραξη μεταξύ των παιδιών ήταν καλύτερη από ό,τι περίμενα, γι’ αυτό και είχαμε ένα αξιόλογο αποτέλεσμα. Κάτι τελευταίο που θα ήθελα να προσθέσω είναι πως, αν θα μπορούσα να ξαναζήσω αυτήν την εμπειρία, θα το έκανα χωρίς δεύτερη σκέψη.

Μαριάνα Χρηστίδου: Η μετακίνηση της ομάδας μας στην Αλμερία της Ισπανίας πριν λίγες εβδομάδες στα πλαίσια του προγράμματος Erasmus+ αποτελεί ανάμνηση που ακόμα μας φέρνει συγκίνηση. Ήταν μια μοναδική εμπειρία, που συνδύαζε τη διασκέδαση με τη δουλειά, αφού όλοι εργαστήκαμε σε ομάδες πάνω σε διαφορετικά θέματα. Το κομμάτι αυτό ήταν σίγουρα πολύ ενδιαφέρον, μιας και μέσω της συνεργασίας μας με τα παιδιά από τις υπόλοιπες χώρες διευρύναμε τις γνώσεις μας σε θέματα που προβληματίζουν τη σημερινή Ευρώπη, αλλά και προτείναμε λύσεις για αυτά. Η δουλειά μας αυτή παρουσιάστηκε τελικά σε όλους τους μαθητές και καθηγητές, των οποίων το χειροκρότημα αποτέλεσε ανταμοιβή της προσπάθειας που είχαμε καταβάλει όλη την εβδομάδα. Το άλλο, ωστόσο, κομμάτι της μετακίνησης αυτής είναι όλες οι αξέχαστες αναμνήσεις που δημιουργήσαμε εκεί, επισκεπτόμενοι τουριστικά μνημεία, όπως το κάστρο της Αλάμπρα, οι βραδινές μας περιπλανήσεις στο κέντρο της πόλης της Αλμερίας και, φυσικά, η βόλτα μας στην παραλία με το αποχαιρετιστήριο δείπνο που ακολούθησε. Ήταν ένα βράδυ με δάκρυα λύπης, αλλά και χαράς ταυτόχρονα, αφού έπρεπε να πούμε «αντίο» στην υπέροχη χώρα της Ισπανίας αλλά και στους καινούριους φίλους μας που τόσο αγαπήσαμε. Ήταν μια εβδομάδα της οποίας τα συναισθήματα δεν μπορούν να περιγραφούν και θα μείνει για πάντα ανεξίτηλα χαραγμένη στη μνήμη μας.

 

Δείτε παρακάτω παρουσιάσεις σε βίντεο των εταιρικών σχολείων που συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Erasmus