«H Βραδιά του Ερευνητή» στο Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης
Οκτ 11 2021

Την Παρασκευή 24 Σεπτεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε, όπως κάθε χρόνο σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, διαδικτυακά όμως φέτος λόγω πανδημίας, η πανευρωπαϊκή δράση «H Βραδιά του Ερευνητή», κατά την οποία παρουσιάστηκε η έρευνα αιχμής που πραγματοποιείται στα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα της χώρας μας.

Για την εβδομάδα 27 Σεπτεμβρίου με 1 Οκτωβρίου, οι διοργανωτές προγραμμάτισαν σύντομες διαδικτυακές συναντήσεις εθελοντών ερευνητών, με σκοπό το κοινό να έρθει πιο κοντά τους και να δημιουργηθεί μια διάδραση μεταξύ τους. Το Αρσάκειο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης δεν έλειπε ούτε και από τη φετινή διοργάνωση, όπως κάθε χρόνο.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του μαθήματος της Βιολογίας, την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου, οι μαθητές της Α΄ τάξης είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να συζητήσουν, με την κ. Μαριάννα Παντούρα, τεχνολόγο ιατρικών εργαστηρίων, με μεταπτυχιακό δίπλωμα στην ιατρική έρευνα και διδακτορικό στο Τμήμα Ιατρικής του ΑΠΘ, ερευνήτρια του ΙΝΕΒ/ΕΚΕΤΑ του ΑΠΘ. Η κ. Παντούρα μίλησε στους μαθητές για τη λειτουργία του ανθρώπινου μικροβιώματος, την αλληλεπίδραση των μικροβίων με το ανοσοποιητικό μας σύστημα και τις θετικές ή αρνητικές επιπτώσεις αυτής της δράσης. Στη συνέχεια, η ερευνήτρια επισήμανε βασικούς κανόνες υγιεινής διατροφής, καθώς και τον ρόλο του σύγχρονου τρόπου ζωής στην εμφάνιση ασθενειών, όπως η παχυσαρκία. Όλα τα παραπάνω φυσικά, υπό το πέπλο του εξατομικευμένου γενετικού υποβάθρου που φέρει κάθε άνθρωπος.

Την Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου ο ερευνητής κ. Γεώργιος Σιδηράς, βοηθός έρευνας στο Ινστιτούτο Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης, πτυχιούχος Πληροφορικής, από τη Σχολή Θετικών Επιστημών & Τεχνολογίας του Ε.Α.Π (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) με μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα Πληροφορικής ΑΠΘ, μίλησε στους μαθητές των τμημάτων Β1 και Β2. Ενημέρωσε τους μαθητές για τους τρόπους που παράγεται η ενέργεια, αναφέρθηκε στη χρήση των ορυκτών καυσίμων και τον ρόλο τους στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Μίλησε για τις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας τονίζοντας την οικολογική τους σημασία. Στη συνέχεια παρουσίασε τα «έξυπνα κτίρια» (smartbuildings) και το πώς με τη χρήση αισθητήρων έχουν μικρότερη κατανάλωση ενέργειας και μηδενικές εκπομπές CO2, καθώς τροφοδοτούνται ενεργειακά από φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες και άλλες ανανεώσιμες πηγές.

Την Τρίτη 5 Οκτωβρίου η κ. Ελένη Παυλοπούλου, ερευνήτρια στο IESL-FORTH (Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής @Λέιζερ), πτυχιούχος Φυσικός ΑΠΘ, με μεταπτυχιακές σπουδές στα Φυσικά Υλικά ΑΠΘ, διδακτορικό στα Φυσικά πολυμερή του Πανεπιστήμιου Κρήτης και τώρα Βοηθός Καθηγητή του Πολυτεχνείου στο Πανεπιστήμιο του Μπορντώ στη Γαλλία, μίλησε στους μαθητές του τμήματος Β3. Το πρώτο μέρος της παρουσίασής της αφορούσε το επάγγελμα του ερευνητή. Παρουσίασε τον κύκλο σπουδών που πρέπει να ακολουθήσει, σήμερα, ένας ερευνητής. Στο δεύτερο μέρος της παρουσίασης μίλησε για τα ηλεκτρονικά φυτά. Ενημέρωσε τους μαθητές για τα πολυμερή (πλαστικά) και πώς αυτά αντί για μονωτές λειτουργούν ως αγωγοί! Τα πολυμερή αυτά χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρονικά φυτά, τα οποία έχουν πλήθος εφαρμογών, από την ανίχνευση των ρύπων μέχρι και τη ρύθμιση τής ανάπτυξης και των λειτουργιών τους από τα ίδια.

Οι μαθητές της Γ΄ Τάξης την Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να συνομιλήσουν διαδικτυακά, στην ώρα της Χημείας και της Φυσικής, με την ερευνήτρια κ. Εύη Νέσση, Χημικό Μηχανικό του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και υποψήφια Διδάκτορα του Τμήματος, ερευνήτρια του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) με εξειδίκευση σε θέματα διαχείρισης του περιβάλλοντος. Η ερευνήτρια παρουσίασε στους μαθητές τα αίτια της κλιματικής αλλαγής, επισημαίνοντας ως κύριο υπεύθυνο το διοξείδιο του άνθρακα, αέριο που η αύξηση του στην ατμόσφαιρα προέρχεται από τη συνεχή ανάγκη του ανθρώπου για ενέργεια. Ερμήνευσε, επίσης, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, που προκαλείται από την αύξηση της ποσότητας του εν λόγω αερίου στην ατμόσφαιρα. Παρουσίασε τρόπους μείωσης της ποσότητάς του στον αέρα, είτε με τη χρήση νέων τρόπων παραγωγής ενέργειας με νέες τεχνολογίες καύσης είτε με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είτε με την τεχνολογία απορρόφησης διοξειδίου του άνθρακα από τις καμινάδες, τεχνολογία που ερευνά η δική της Ομάδα και εξήγησε στους μαθητές το πώς ακριβώς λειτουργεί.

Οι μαθητές σε όλη τη διάρκεια της διαδικτυακής εκδήλωσης διατήρησαν αμείωτο το ενδιαφέρον τους, θέτοντας ερωτήσεις στους ερευνητές. Με την ολοκλήρωση των παρουσιάσεων, ακολούθησαν πλήθος ερωτήσεων από τους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των τμημάτων, γεγονός που αποδεικνύει πως το τεχνολογικό και οικολογικό ενδιαφέρον των παιδιών υπόσχεται ένα καλύτερο μέλλον.

Πιστεύουμε ότι οι μαθήτριες και οι μαθητές μας αποχώρησαν από τη διαδικτυακή τάξη έχοντας έρθει ένα βήμα πιο κοντά στην πρόσφατη επιστημονική γνώση και με ένα αίσθημα πληρότητας, καθώς επιλύθηκαν πολλές από τις απορίες που είχαν ήδη καταγράψει και εκδηλώσει κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Επίσης, δέχθηκαν πληθώρα ερεθισμάτων για προσωπική σκέψη και έρευνα και απέκτησαν μια πιο «πράσινη» αντίληψη για τα πράγματα που υπάρχουν γύρω τους.

Την εκδήλωση προγραμμάτισαν οι καθηγητές των Φυσικών Επιστημών: Βιολογίας, κ. Όλγα-Μαρία Ντίνα, Φυσικής, κ. Στυλιανός Μπούτσικας και κ. Βασίλειος Τεμπερεκίδης, και Χημείας κ. Γεωργία Στεφανίδου.