Στιγμιότυπα από την πορεία του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης
Τη σχολική χρονιά που ολοκληρώθηκε πριν λίγο καιρό τη ζήσαμε όλοι μας, μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες με κάποια μικρή συγκατάβαση για όσα αναγκαστικά έφερε η πανδημία. Ήταν, όμως, μια χρονιά, στην οποία επιμείναμε όλοι μας πολύ να προχωρήσουμε ακάθεκτοι τις πολύπλευρες και ενδιαφέρουσες δράσεις του σχολείου μας. Έτσι, ειδικά οι νέοι μαθητές του Λυκείου, οι μαθητές και μαθήτριες της Α΄ Λυκείου, ασχολήθηκαν φέτος με μία δράση ιδιαίτερη: αναζήτησαν κομμάτια της ιστορίας του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης και συγκέντρωσαν αναμνήσεις από το παρελθόν!
Στο πλαίσιο αυτής της δράσης, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και αποτέλεσε συνεργατική δράση πολλών σχολείων της Ελλάδας, οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Α2 του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης διάβασαν τη σχετική βιβλιογραφία, άνοιξαν τα ντουλάπια, έψαξαν σε συρτάρια και αποθήκες και τελικά ανέσυραν από το παρελθόν του σχολείου θραύσματα της ιστορίας του και τα παρουσίασαν στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους. Φυσικά, για τη μακρά ιστορία των Αρσακείων Σχολείων υπάρχει εμπεριστατωμένη βιβλιογραφία, ενώ έχουν γραφτεί ατέλειωτοι τόμοι μελετών. Μάλιστα, και η ίδια η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία διαθέτει αναρτημένο στην ιστοσελίδα της πλούσιο ιστορικό υλικό [εδώ], το οποίο φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμο και στη συγκεκριμένη δράση. Ωστόσο, στο περιορισμένο πλαίσιο της δικής μας δράσης, τα παιδιά επικεντρώθηκαν στο Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης και προσπάθησαν να φέρουν στο φως μερικές σημαντικές στιγμές από το παρελθόν του.
Ερευνώντας, λοιπόν, το παρελθόν του σχολείου, τα παιδιά συνάντησαν τη σημαντική μορφή της κ. Παγώνη, η οποία υπήρξε η πρώτη διευθύντρια του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης. Η κ. Παγώνη μας έδωσε τη χαρά να μας παραχωρήσει συνέντευξη και να μας αφηγηθεί περιστατικά της πρώτης περιόδου του Λυκείου. Την πρώτη αυτή περίοδο του Αρσακείου Λυκείου η κ.Ρίζου, μετά τη Διεύθυνση του Γυμνασίου, είχε αναλάβει την οργάνωση των Απογευματινών Ομίλων και τη θέση της Συντονίστριας των Σχολείων. Επίσης, η κ. Ιωακειμίδου, η οποία διαδέχθηκε την κ. Παγώνη στη Διεύθυνση του Λυκείου και σήμερα βρίσκεται στη θέση της Υπεύθυνης Απογευματινών Ομίλων και Συντονίστριας των Σχολείων της Θεσσαλονίκης, στην παρουσίαση της εργασίας μας στο Αμφιθέατρο του σχολείου είχε την καλοσύνη να απαντήσει προφορικά στις ερωτήσεις των παιδιών για τις κρίσιμες καμπές του σχολείου συνθέτοντας έτσι τη συνολική εικόνα.
Η αναζήτηση, όμως, στράφηκε και προς τις πρώτες και τους πρώτους αποφοίτους του σχολείου μας, το σχολικό έτος 1991-1992. Αφού το σχολείο αρχικά λειτουργούσε ως θηλέων, ήταν λογικό να υπήρχαν κυρίως κορίτσια απόφοιτες. Μία από αυτές, η κ. Χριστίνα Χατζηπαντελή, καθηγήτρια γαλλικών σήμερα, είχε την προθυμία να μας παραχωρήσει συνέντευξη και να μας αφηγηθεί τα πράγματα από τη σκοπιά της μαθήτριας. Ωστόσο, ανακαλύψαμε και ένα από τα πρώτα αγόρια αποφοίτους, τον κ. Σωκράτη Καραουλάνη, ο οποίος είναι σήμερα ψυχίατρος στο νοσοκομείο Λάρισας και ο οποίος επίσης είχε την προθυμία να παραχωρήσει συνέντευξη στους σημερινούς μαθητές μας.
Οι συνεντεύξεις και των τριών έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον: ουσιαστική στην καταγραφή της πορείας του σχολείου, αλλά και ανθρώπινη στις αναμνήσεις και τις κρίσεις, η συνέντευξη της κ.Παγώνη, περισσότερο νοσταλγικές και βιωματικές των δύο αποφοίτων, φωτίζουν και οι τρεις τον χαρακτήρα και τον εκπαιδευτικό προσανατολισμό του σχολείου μας.
Η συνέντευξη της κ.Φωτεινής Παγώνη:
Οι συνεντεύξεις της κ.Χριστίνας Χατζηπαντελή και του κ.Σωκράτη Καραουλάνη: (οι τρεις φωτογραφίες είναι από το αρχείο της κ.Χατζηπαντελή και απαθανατίζουν σχολικά στιγμιότυπα της τάξης που αποφοίτησε το 1992)
Φυσικά, από αυτό το τεράστιο «κουτί» των αναμνήσεων δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι φωτογραφίες! Στα αρχεία του σχολείου υπάρχει πλούσιο φωτογραφικό υλικό, μέσα από το οποίο φάνηκε καθαρότατα ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία που διαμορφώνουν τον χαρακτήρα του σχολείου: το έμψυχο δυναμικό του! Τα πρόσωπα των καθηγητών και των καθηγητριών αντανακλούν τη διάθεση και το μεράκι για το μάθημα και αποκαλύπτουν τη δυναμική τους.
Τα παιδιά είδαν τους σημερινούς καθηγητές τους σε παλιές φωτογραφίες και εξεπλάγησαν από τις αλλαγές τους, όπως συμβαίνει πάντα στην εφηβική ηλικία, στην οποία η αντίληψη για τον χρόνο είναι ακόμη πολύ ρευστή! Αυτή θα πρέπει να ήταν μάλλον μία από τις πιο διασκεδαστικές στιγμές της δράσης μας, γι’ αυτό παραθέτουμε παρακάτω το slide–show που προέκυψε από το φωτογραφικό υλικό (προτείνουμε να το δείτε σε πλήρη οθόνη για να έχετε και ήχο).
Η ιστορία, όμως, δεν γράφεται τόσο εύκολα! Η φετινή δράση μας ήταν μόνο η αρχή. Η έρευνά μας είναι σε εξέλιξη και περιμένει νέους ερευνητές και ερευνήτριες, που θα αποτελέσουν με τη σειρά τους μέρος της ιστορίας τους σχολείου τους! Άλλωστε, τα παιδιά συνειδητοποίησαν πόσα πολλά κομμάτια της σχολικής ιστορίας, πόσες σημαντικές πτυχές, στιγμές και πρόσωπα είχαν προσπεράσει, χωρίς να έχουν τον χρόνο και τη γνώση να προβάλουν και να αναδείξουν… Αξίζει λοιπόν η μικρή αυτή προσπάθεια να αποτελέσει αφορμή για μια πιο ουσιαστική αναζήτηση.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες του τμήματος Α2 που συμμετείχαν στη δράση ήταν οι Ήλκου Άννα, Καζάκος Χρήστος, Καλλιστρίδου Κατερίνα, Καπίδου Δήμητρα, Κασακόγιας Χρήστος, Ματέλλα Κατερίνα, Μελίσσογλου Δέσποινα, Σταυροπούλου Δήμητρα, με υπεύθυνη την φιλόλογο Ειρήνη Παπαδοπούλου.