Συμμετοχή μαθητών του τμήματος Β3 στο βιωματικό εργαστήριο ενσυναίσθησης με τίτλο «Εγώ και ο Άλλος»
Νοέ 21 2021

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του Σχολείου μας με το Πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;», που υλοποιείται από το «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση» σε συνεργασία με την «Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες», πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Νοεμβρίου δίωρο εργαστήριο με τους μαθητές και τις μαθήτριες του Β3, ύστερα από αίτημα του προεδρείου του και σε συνεργασία με τους υπεύθυνους καθηγητές του τμήματος Γιώτα Γάτση  και Αλέξη Μάντζιο.

Η εμψυχώτρια του εργαστηρίου, Αντιγόνη Τσαρμποπούλου, επισκέφτηκε το Σχολείο μας και έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στο εργαστήριο με τίτλο «Εγώ και ο Άλλος», αξιοποιώντας τεχνικές θεάτρου και βιωματικής μάθησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Το συγκεκριμένο εργαστήριο είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας και πιστοποιημένο από τον Διεθνή Οργανισμό για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA).

Οι μαθητές βρήκαν την ευκαιρία να γνωριστούν καλύτερα στο ασφαλές πλαίσιο της αίθουσάς τους όπου, σχηματίζοντας ζευγάρια, μοιράστηκαν δυο προσωπικές ιστορίες με τον διπλανό τους (μία αληθινή και μία φανταστική), χωρίς να διευκρινίσουν ποια είναι η αληθινή και ποια είναι η φανταστική. Έτσι οι μαθητές μπόρεσαν να αναστοχαστούν πάνω σε θέματα διάκρισης, προσβολής ή μη αποδοχής κάποιου προσωπικού τους χαρακτηριστικού, σε σχέση με το περιστατικό που έχει συμβεί είτε σε αυτούς τους ίδιους είτε σε κάποιους συνομηλίκους τους.

Στη συνέχεια, δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά και ενεργοποιώντας τις θεατρικές τεχνικές που γνώρισαν με παιγνιώδη τρόπο στο εν λόγω εργαστήριο, οι μαθητές δημιούργησαν με βιωματικό τρόπο μια συλλογική ιστορία και παρουσίασαν μία διάκριση, συνδέοντάς την με άρθρα της Οικουμενικής Διακήρυξης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Έτσι, μέσα από τη συζήτηση επανεξέτασαν τις ατομικές εμπειρίες τους και επαναξιολόγησαν τον ρόλο των στερεότυπων. Πώς, δηλαδή, αυτά δημιουργούν αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις στις ανθρώπινες σχέσεις και πώς μπορούν να εκδηλωθούν ακόμα και με ρατσιστική συμπεριφορά.

Στο τέλος του εργαστηρίου οι μαθητές αξιολόγησαν ιδιαιτέρως θετικά την εμπειρία αυτή και με ωριμότητα σχολίασαν πόσο σημαντική είναι η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και της κατανόησης της θέσης του Άλλου. Τέλος, είδαν πώς μπορούν οι αρχικές υποθέσεις που κάνουμε για συνανθρώπους μας, με βάση τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που έχουμε για αυτούς, να εμποδίσουν την επικοινωνία μαζί τους και να οδηγήσουν σε παρεξηγήσεις ή και σε συγκρούσεις.