Ολοκλήρωση του έργου eTwinning – «Explorer la Grèce : découvrir sa langue et sa culture»
Μαΐ 22 2022

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος αδελφοποίησης σχολείων eTwinning, οι μαθητές και μαθήτριες που διδάσκονται Γαλλικά στο Αρσάκειο Γυμνάσιο και Λύκειο Θεσσαλονίκης συμμετείχαν στο έργο που ίδρυσαν τα Σχολεία μας με τίτλο «Explorer la Grèce: découvrir sa langue et sa culture» σε συνεργασία με το αδελφοποιημένο Γαλλικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα «Institution Notre Dame» στην Τουλόν. Κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς οι μαθητές και μαθήτριες της Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου συνεργάστηκαν με τους Γάλλους εταίρους τους σε μεικτές ομάδες και εκπόνησαν εργασίες, τις οποίες ανάρτησαν στην ψηφιακή πλατφόρμα του Twinspace.

Στην αρχή της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Σχολείου μας δημιούργησαν έναν ψηφιακό πίνακα με τη χρήση του εργαλείου Web 2.0 Padlet, στον οποίο ανάρτησαν κείμενα, όπου συστήνονται στους Γάλλους εταίρους και παρουσιάζουν τα ενδιαφέροντά τους. Αντίστοιχα οι Γάλλοι μαθητές προχώρησαν στην ανάρτηση των δικών τους κειμένων με σκοπό τη γνωριμία των μελών μεταξύ τους και τη δημιουργία μεικτών ομάδων συνεργασίας. Μπορείτε να δείτε τον ψηφιακό πίνακα εδώ.

Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα ανέλαβε να παρουσιάσει μία περιοχή της Ελλάδας με στόχο τη δημιουργία μιας τουριστικής καμπάνιας στη γαλλική γλώσσα για την προώθηση της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, Έλληνες και Γάλλοι εταίροι πραγματοποίησαν συνθετικές δημιουργικές εργασίες τύπου project όπου ανέλαβαν ρόλους, αναζήτησαν πληροφορίες, τις αξιολόγησαν και τέλος τις παρουσίασαν στους εταίρους τους. Μπορείτε να δείτε ενδεικτικά κάποιες από τις παρουσιάσεις των μαθητών πατώντας στα αρχεία pdf.

Athènes et les régions

Crète, la préfecture d’Héraklion

Kalamata

Santorin

Visiter Delphes

Για την υλοποίηση αυτών των εργασιών οι μαθητές και οι μαθήτριες εκπαιδεύτηκαν στην υπεύθυνη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και των ψηφιακών εργαλείων του Twinspace. Η διαθεματικότητα, η συνεργατικότητα και η  ανταλλαγή εκπαιδευτικής κουλτούρας  κυριαρχούν  στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα eTwinning, δημιουργώντας τις βάσεις για μια ψηφιακή κοινότητα μάθησης. Αναλυτικότερα, οι Έλληνες εταίροι εκπόνησαν μια διαθεματική εργασία με θέμα την ασφάλεια στο διαδίκτυο. Αφού μελέτησαν υλικό από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, συζήτησαν για τους κινδύνους στο διαδίκτυο με την καθηγήτρια Πληροφορικής Βάσω Αργυροπούλου, πρότειναν λύσεις και δημιούργησαν ένα ερωτηματολόγιο στη γαλλική γλώσσα με τη χρήση των google forms, το οποίο διαμοίρασαν στα υπόλοιπα μέλη του Twinspace και απαντήθηκε ατομικά ή ομοδοσυνεργατικά. Μπορείτε να δείτε το ερωτηματολόγιο εδώ.

Επίσης, στο πλαίσιο της συνεργατικότητας, οι μαθητές και οι μαθήτριες προχώρησαν στη δημιουργία ενός διαδραστικού χάρτη στη γαλλική γλώσσα, τοποθετώντας σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος στη Θεσσαλονίκη και στους Δελφούς με τη χρήση της εφαρμογής my google maps. Μπορείτε να δείτε τον διαδραστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης εδώ και των Δελφών εδώ.

Ακόμη, ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η δημιουργία μιας ομάδας συζήτησης, όπου Έλληνες και Γάλλοι εταίροι -μέσα από την διάδραση τους στο Twinspace-  αναζήτησαν και βρήκαν κοινές εκφράσεις από την ελληνική μυθολογία, που χρησιμοποιούνται τόσο στην ελληνική όσο και στη γαλλική γλώσσα, και δημιούργησαν ένα ψηφιακό ελληνογαλλικό λεξικό.

Συνεχίζοντας την αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών, οι Έλληνες εταίροι δημιούργησαν δύο διαδραστικά παιχνίδια μέσω της εφαρμογής learningapps.org, με σκοπό να ανακαλύψουν όλοι οι συμμετέχοντες στο έργο eTwinning τον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών και το νησί της Κρήτης. Μπορείτε να παίξετε κι εσείς, πατώντας εδώ και εδώ.

Τέλος, οι Έλληνες μαθητές δημιούργησαν ένα βίντεο, στο οποίο παρουσιάζουν τη συνταγή ενός παραδοσιακού καλοκαιρινού ελληνικού εδέσματος και ενθαρρύνουν τους Γάλλους εταίρους τους να το παρασκευάσουν. Μπορείτε να δείτε το βίντεο εδώ.

Μέσα από τη συμμετοχή τους στο έργο οι μαθητές και οι μαθήτριές μας συνεργάστηκαν και επικοινώνησαν με τους Γάλλους εταίρους τους χρησιμοποιώντας τη γαλλική γλώσσα, εξοικειώθηκαν με τη χρήση των ΤΠΕ και απέκτησαν ψηφιακές δεξιότητες, εμπλούτισαν τις γνώσεις τους ομαδοσυνεργατικά και διαθεματικά, αντάλλαξαν απόψεις και δημιούργησαν φιλίες αναπτύσσοντας διαπολιτισμικές δεξιότητες. Μέσα από τη χρήση της ασφαλούς πλατφόρμας Twinspace οι μαθητές και οι καθηγήτριές τους επικοινώνησαν, συνεργάστηκαν, μοιράστηκαν και, με λίγα λόγια, αισθάνθηκαν να αποτελούν μέρος της πιο συναρπαστικής κοινότητας εκμάθησης της Ευρώπης.

Το παραπάνω έργο εμπλούτισαν με μουσικές δράσεις μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου στο πλαίσιο των μαθημάτων Μουσικής, Ζώνης Πολιτισμού και Ομίλου Χορωδίας.

Συγκεκριμένα:

Στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στο Πρόγραμμα, οι μαθητές της Ζώνης Πολιτισμού και Επιστημών της Α΄ τάξης του Λυκείου συνεργάστηκαν για τη δημιουργία ενός quiz με θέμα τα ελληνικά μουσικά παραδοσιακά όργανα. Οι μαθητές πειραματίστηκαν κι οι ίδιοι με τα θέματα και ετοίμασαν τις απαντήσεις με τυχαία σειρά (ονομασίες των μουσικών οργάνων που εικονίζονται στις καρτέλες), ώστε να συνοδεύουν  το quiz και να γίνει έτσι πιο εύκολη η αντιστοίχιση για τους νεαρούς Γάλλους συνομηλίκους τους, μια και οι λέξεις που πρέπει να γράψουν σε κάθε καρτέλα είναι στα ελληνικά.    

QUIZ  [Ονομασίες εικονιζόμενων μουσικών οργάνων τυχαία σειρά: ΖΟΥΡΝΑΣ, ΚΑΝΟΝΑΚΙ, ΚΛΑΡΙΝΟ, ΝΤΕΦΙ, ΝΤΑΟΥΛΙ, ΒΙΟΛΙ, ΣΑΝΤΟΥΡΙ, ΛΑΟΥΤΟ, ΛΥΡΑ, ΟΥΤΙ] 

Επίσης, τραγούδησαν και χόρεψαν το «Θαλασσάκι μου» [τραγούδι εξευμενιστικού χαρακτήρα προς τη θάλασσα με προέλευση από τη Νάξο Κυκλάδων, με ρυθμό 7/8, χορός συρτός], προκειμένου να βοηθήσουν τους Γάλλους φίλους τους να προσεγγίσουν περισσότερο βιωματικά τη νησιωτική παράδοση της Ελλάδας, σε περίπτωση που καταφέρουν να μιμηθούν τη φωνητική ερμηνεία ή τα βήματα του χορού.

Παράλληλα,  η χορωδία και η Ορχήστρα της Α΄ τάξης του Γυμνασίου έστειλαν στους Γάλλους μαθητές, μαζί με πολλές ευχές για καλή χρονιά, ηχογραφημένα τα παραδοσιακά πρωτοχρονιάτικα κάλαντα της Μακεδονίας, ενώ η χορωδία Αρσακείου Γυμνασίου και Λυκείου Θεσσαλονίκης βιντεοσκοπημένο το γαλλικό χριστουγεννιάτικο τραγούδι Au Royaume du Bonhomme Hiver.

Τέλος, προκειμένου να εξοικειωθούν οι Γάλλοι εταίροι με την έντεχνη ελληνική μουσική δημιουργία αλλά και με τη διεθνή απήχηση του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, η χορωδία και ορχήστρα του Σχολείου δημιούργησε βίντεο με το τραγούδι του συνθέτη ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ με τους γαλλικούς στίχους του Jacques Plante – μία διασκευή του τραγουδιού ΟΜΟΡΦΗ ΠΟΛΗ του συνθέτη για τις ανάγκες της ομότιτλης ταινίας LES AMANTS DE TERUEL, το οποίο ερμήνευσε τότε η Edith Piaf.

Κι όσο για την ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη σχέση της με τα ήθη και έθιμα, τι πιο κατάλληλο από το δημοφιλές τραγούδι του γάμου ΩΡΑΙΑ ΠΟΥ’ ΝΑΙ Η ΝΥΦΗ ΜΑΣ!

Τους μαθητές και τις μαθήτριες καθοδήγησαν οι καθηγήτριες Γαλλικών Γιώτα Γάτση, Ιουλία Γάτσου και Σοφία Καρασάββα ενώ υπεύθυνη για τις μουσικές δράσεις και τη διδασκαλία τραγουδιών ήταν η καθηγήτρια Μουσικής Αναστασίας Γκίνη