Το Αρσάκειο πάει NΟΗΣΙΣ – Εκπαιδευτική επίσκεψη της γ΄ γυμνασίου στον κόσμο της τεχνολογίας
Νοέ 7 2022

«Οι άνθρωποι που είναι αρκετά τρελοί για να πιστεύουν ότι μπορεί να αλλάξουν το κόσμο, είναι αυτοί που το κάνουν»

       Στηβ Τζομπς                                   

Την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου πραγματοποίησαν  εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ. Χωρισμένοι σε τρεις ομάδες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωματικά τρεις περιοδικές εκθέσεις.

Η μια ομάδα μαθητών του Σχολείου μας είχε την ευκαιρία να περιηγηθεί και να ανακαλύψει την έκθεση «Connected» εστιάζοντας στην ιστορία των υπολογιστών και στη σύγχρονη πραγματικότητα του διαδικτύου.  Πληροφορίες που μας εκπλήσσουν συνθέτουν την πολύπλοκη πραγματικότητά μας. «Περίπου 20% των αναζητήσεων που γίνονται δεν έχουν γκουγκλαριστεί ξανά»,  «5 δισεκατομμύρια αναζητήσεις πραγματοποιούνται στο διαδίκτυο καθημερινά». «Ποια είναι η αναλογία ανθρώπων που έχουν πρόσβαση σε πόσιμο νερό και ποια στο διαδίκτυο». Συμμετέχοντας σε ένα βιωματικό εργαστήριο χωρισμένοι σε μικρότερες ομάδες στους  σύγχρονα εξοπλισμένους  χώρους  ξεκίνησαν μια δημιουργική περιήγηση στον χρόνο ανακαλύπτοντας τις νέες τεχνολογίες  που έχουν αλλάξει ριζικά την καθημερινότητά του ανθρώπου, τον τρόπο που ζει, εργάζεται, ταξιδεύει, πληροφορείται, συνδέεται. Μέσα από τις ενότητες της έκθεσης είδαν την εξέλιξη σε όλους τους τομείς. Άραγε ξέρουμε πόσο ιντερνετικά εξελίσσεται η γλώσσα μας; Εσύ γνωρίζεις τι σημαίνει «μιμ, λαγκάρω, τρολ, ταγκάρω» και άλλες ανάλογες λέξεις; «Ποιο είναι το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο emoji». Οι μαθητές συζήτησαν με τον εμψυχωτή του εργαστηρίου για την τεχνολογική εξέλιξη (εξέλιξη της μηχανής: υπολογιστής, σύνδεση των μηχανών: διαδίκτυο). Πώς από τον προσωπικό υπολογιστή που μπήκε στο σπίτι του καθενός, σήμερα κουβαλάμε στην τσέπη, με την μορφή του έξυπνου κινητού, έναν κανονικό προσωπικό υπολογιστή. Μέσα από αυτό το πέρασμα τους στο χρόνο ανακάλυψαν εμβληματικές προσωπικότητες που συνέβαλλαν καθοριστικά στη διασύνδεση ανθρώπων και μηχανών.  Παράλληλα, είχαν την ευκαιρία να επισημάνουν τις προοπτικές που η τεχνολογία φαίνεται να έχει αλλά και να προβληματιστούν για τις ευκαιρίες που αναδύονται και τους κινδύνους που ελλοχεύουν.

Στη δεύτερη έκθεση με τίτλο: «Ψάξ’ το, Βρες’ το, Λύσ’ το»,  οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με ένα  παιχνίδι, βασισμένο στις αρχές STEM. Πρόκειται για ένα εναλλακτικό και διαδραστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στα πρότυπα ενός παιχνιδιού απόδρασης από κλειστούς χώρους, με συλλογή στοιχείων, επίλυση γρίφων και ερωτήσεις γνώσεων, τις οποίες οι μαθητές αντλούσαν από ένα ευρύ φάσμα του πεδίου των θετικών επιστημών. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, οι μαθητές κλήθηκαν να πάρουν μέρος σε μία περιπέτεια, ακολουθώντας εντολές που έπαιρναν από τον υπολογιστή. Οι εντολές αυτές αποτελούνταν από γρίφους και ερωτήσεις γνώσεων. Κάθε φορά που οι μαθητές έλυναν τον γρίφο σωστά, καθοδηγούνταν με διαδοχικά βήματα στον επόμενο, ενώ ταυτόχρονα αναζητούσαν και χρησιμοποιούσαν κρυμμένα αντικείμενα τα οποία βρίσκονταν σε συγκεκριμένα σημεία του δωματίου. Απώτερος στόχος του παιχνιδιού ήταν η εύρεση του σωστού συνδυασμού αριθμών της κλειδαριάς, η οποία τους εξασφάλισε την έξοδό τους από το δωμάτιο, βιώνοντας την ατμόσφαιρα ενός σύγχρονου “escape room”. Οι μαθητές έφυγαν από τη δράση με ένα αίσθημα ικανοποίησης και επίτευξης του στόχου, ενώ παράλληλα ανέπτυξαν τη συνδυαστική, κριτική και λογική σκέψη τους, την παρατηρητικότητα, την ομαδικότητα και τη συνεργασία.

Τέλος, οι μαθητές της τρίτης ομάδας συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αποίκιση στον Άρη – Προκλήσεις και λύσεις». Με τη βοήθεια των τάμπλετ και τη χρήση συγκεκριμένων εφαρμογών κλήθηκαν να ολοκληρώσουν συγκεκριμένες αποστολές δουλεύοντας συνεργατικά σε ομάδες και ήρθαν αντιμέτωποι με προκλήσεις που σχετίζονται με πραγματικές καταστάσεις, τις οποίες αντιμετωπίζουν οι ειδικοί κατά τον σχεδιασμό μίας διαστημικής αποστολής. Τα διάφορα στάδια του σχεδιασμού της αποστολής τοποθετούν τους συμμετέχοντες σε συγκεκριμένο χώρο, χρόνο και ρόλο και τους δίνουν τη δυνατότητα να εξασκήσουν ποικίλες δεξιότητες.

Η επίσκεψη του Σχολείου μας ολοκληρώθηκε με ξεκούραση και διασκέδαση στο προαύλιο ανοιχτό χώρο, όπου οι μαθητές πέρα από την όμορφη θέα, ωφελήθηκαν παίζοντας ακόμα και φρίσμπι.

Τους μαθητές συνόδεψαν οι καθηγήτριες Χρυσάνθη Αλεξάνδρου, Γιώτα Γάτση,  Θένια Κωνσταντινίδου, Όλγα Ντίνα και Χριστίνα Φόρστερ.