Δράση της Γ΄ τάξης για την κινηματογραφική μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό
Μάι 22 2022

Την Τρίτη 3 Μαΐου 2022 οι μαθητές της Γ΄ τάξης, στο πλαίσιο της συμμετοχής του Σχολείου μας σε Δίκτυο Σχολείων  με θέμα την κινηματογραφική Μουσική και της συνεργασίας του με το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. αλλά και με αφορμή τη διδαχθείσα στο μάθημα της Μουσικής ενότητα «Μουσική και Κινηματογράφος», συμμετείχαν σε δράση που προετοίμασαν οι καθηγητές του παραπάνω Τμήματος και υπεύθυνοι του στούντιο ήχου της Σχολής,  Δέσποινα Κλωνάρη και Θοδωρής Παπαδημητρίου. Η δράση πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Αρσακείων Σχολείων και περιείχε παρουσίαση για τη μουσική, τον ήχο και τον ηχητικό σχεδιασμό στην τέχνη του Κινηματογράφου αλλά και βιωματικό εργαστήριο. Αφού έγινε λόγος για τα είδη μουσικής επένδυσης στα διάφορα στάδια εξέλιξης της τέχνης του Κινηματογράφου, από την εποχή του βωβού μέχρι και σήμερα, προβλήθηκαν αποσπάσματα από σκηνές ταινιών με ήχο και χωρίς ήχο αλλά και ηχητικά αποσπάσματα με βάση τα οποία οι μαθητές έπρεπε να «μαντέψουν» την σκηνή. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο ρόλο των foley artists και του foley– sound design.

Οι μαθητές μέσα από τον παραστατικό λόγο, τη διαδραστική παρουσίαση και τον διάλογο με τους ομιλητές κατανόησαν  ότι ο ήχος που ακούνε σε κάθε σκηνή των ταινιών δεν είναι φυσικός ή σύγχρονος της βιντεοσκόπησης, αλλά ηχογραφείται ξεχωριστά, συνδυάζεται με άλλους ήχους και μετά από μίξη γράφεται πάνω από τον ήχο της βιντεοσκοπημένης σκηνής. Στη συνέχεια, συνειδητοποίησαν τον ουσιαστικό ρόλο της τεχνολογίας στην εξέλιξη της 7ης τέχνης και παρακολούθησαν στην οθόνη τον τρόπο με τον οποίο αξιοποιούνται λογισμικά επεξεργασίας ήχου σε συνδυασμό με την εικόνα για την ηχητική επένδυση μιας ταινίας. Παράλληλα, έγινε λόγος για τους επαγγελματικούς ορίζοντες που ανοίγονται για όποιον επιλέξει να ασχοληθεί με την τέχνη του Κινηματογράφου.

Στη συνέχεια, οι μαθητές παρακολούθησαν μία ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους και κλήθηκαν να σχεδιάσουν και στη συνέχεια να εκτελέσουν την ηχητική και μουσική της επένδυση. Στην ομάδα των μαθητών που ανέβηκε στη σκηνή, ανατέθηκε η δημιουργία μουσικών αυτοσχεδιασμών κατάλληλων για την κάθε σκηνή με τη βοήθεια μουσικών οργάνων (πιάνου, βιολιού, κιθάρας, κρουστών), ενώ στους υπόλοιπους μαθητές που παρακολουθούσαν ανατέθηκε η δημιουργία του ηχοτοπίου της πόλης (ομιλίες, φωνές, βήματα, θορύβους κ.τ.λ.) σε συγκεκριμένες σκηνές που απεικόνιζαν αστικό τοπίο.

Οι μαθητές βρήκαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα τη δράση καθώς προσέγγισαν βιωματικά το ρόλο των συνθετών κινηματογραφικής μουσικής αλλά και των foley artists, απέκτησαν νέες γνώσεις και εμπειρίες για την τέχνη του Κινηματογράφου και απόλαυσαν το βιωματικό εργαστήριο ηχητικού σχεδιασμού και μουσικής δημιουργίας και εκτέλεσης.

Υπεύθυνη για την παραπάνω δράση ήταν η καθηγήτρια Μουσικής Αναστασία Γκίνη.