… ξαναδιαβάζοντας τα σχολικά μας βιβλία!
Στο πλαίσιο της συμμετοχής στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Εγώ και Εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα» του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας και με αφορμή την 8η Μάρτη, Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα της Γυναίκας, οι μαθητές και οι μαθήτριες των τμημάτων Β1, Β2 και Β4 του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης πραγματοποίησαν την τρίτη για το τρέχον σχολικό έτος δράση με τίτλο «Έμφυλη ισότητα και συμπεριληπτικός λόγος, ξαναδιαβάζοντας τα σχολικά μας βιβλία!». Στόχος της δράσης ήταν να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να κατανοήσουν την επιτελεστική δύναμη των λέξεων και του λόγου στη δημιουργία, αναπαραγωγή και εμπέδωση των έμφυλων ανισοτήτων και στερεοτύπων.
Αρχικά, οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν μία παρουσίαση μέσω της οποίας συνειδητοποίησαν τα κοινωνικά στερεότυπα που αναπαράγει η γλώσσα είτε στο επίπεδο της σύνταξης, όπου προκρίνεται, για παράδειγμα, η πρόταξη του αρσενικού γένους, είτε στο σημασιολογικό επίπεδο, αφού διάφορες λέξεις ή εκφράσεις φέρουν συνδηλώσεις, θετικές ή αρνητικές, με βάση το φύλο. Επίσης, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αντιμετώπισαν και κάποιες προτάσεις για την επανόρθωση αυτών των γλωσσικών «μεροληψιών», όπως την ταυτόχρονη χρήση και των δύο γενών ή τη χρήση όρων ουδέτερων ως προς το φύλο. Στη συνέχεια, μέσα από μία παιγνιώδη δραστηριότητα απέδωσαν ανδρικά ή γυναικεία χαρακτηριστικά σε αντικείμενα και έννοιες και τέλος, συνέταξαν, σε ομάδες, τη δική τους επιστολή προς τον Πρόεδρο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στην οποία κατέθεσαν τις απόψεις τους σχετικά με τη γλώσσα ως φορέα διακρίσεων και πρότειναν τρόπους που μπορούν να περιορίσουν το φαινόμενο αυτό μέσα από έναν κατάλληλο χειρισμό της γλώσσας.
Μέσω της συγκεκριμένης δραστηριότητας οι μαθητές και οι μαθήτριες προβληματίστηκαν για το θέμα της έμφυλης ισότητας, αλλά ανέλαβαν και έμπρακτα δράση, προκειμένου τελικά ως ενεργοί πολίτες να διεκδικήσουν αλλαγές στη γλώσσα, ιδιαίτερα των εκπαιδευτικών εγγράφων και των σχολικών βιβλίων, βάσει των οποίων θα προωθείται ο σεβασμός και η ισότητα των φύλων.
Την ευθύνη για την οργάνωση και υλοποίηση της δράσης είχαν οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος Ιφιγένεια Αναγνώστου, Παρασκευή Κανελλοπούλου, Σταυρούλα Βαλταδώρου και ο υπεύθυνος καθηγητής του προγράμματος Βίκτωρ Βαβαρούτσος.
Αξίζει να διατρέξετε τις επιστολές που συνέταξαν τα παιδιά εδώ: