Με πνεύμα αγάπης και αθλητισμό υποστηρίζουμε τους ανάπηρους συνανθρώπους μας
Ιούν 30 2024

Οι άνθρωποι με αναπηρίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες όσον αφορά την ολοκληρωμένη ένταξή τους στο κοινωνικό γίγνεσθαι. Η βαρύτητα της αναπηρίας φαίνεται να είναι αντιστρόφως ανάλογη με την ένταξη. Δηλαδή, όσο βαρύτερη αναπηρία έχει κάποιος, τόσο περισσότερο αποκλείεται από την κοινωνία. Είναι σημαντικό να γίνει σαφές ότι κοινωνική παρουσία δε σημαίνει απαραίτητα και κοινωνική ένταξη. Από την άλλη πλευρά, είναι επίσης γνωστό ότι το ποσοστό των ανθρώπων με αναπηρίες στις σύγχρονες κοινωνίες αυξάνεται δραματικά.

Τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεσμεύτηκαν να συμπεριλάβουν όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρίες στα σχολεία της γειτονιάς τους και να μεριμνήσουν για την ισότιμη ένταξη των ανθρώπων με αναπηρίες στην εργασία.

Σύμφωνα με τα παραπάνω η αναγκαιότητα μιας συστηματικής συμμετοχής του σχολείου στην αντιμετώπιση της αναπηρίας καθίσταται προφανής. Για αυτό τον λόγο, το Σχολείο μας, σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, εγκαινίασε την εφαρμογή του Πολιτιστικού Προγράμματος «Εντάσσω την αναπηρία, βελτιώνω το μέλλον, ευ αγωνίζεσθαι» με υπεύθυνους καθηγητές την καθηγήτρια Θρησκευτικών Γιώτα Ψωμιάδου και τον καθηγητή Φυσικής Αγωγής, Βασίλη Μαθά.

Σκοπός του προγράμματος είναι η προώθηση του σεβασμού, της ενσυναίσθησης και της συμπερίληψης προς τα άτομα με αναπηρία, μέσα από τα μαθήματα των Θρησκευτικών και της Γυμναστικής. Για την υλοποίηση του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις στην αίθουσα διδασκαλίας, εκπαιδευτική μετακίνηση και ένα «διαφορετικό» τουρνουά χειροσφαίρισης.

Αρχικά στους μαθητές και τις μαθήτριες παρουσιάστηκαν οι μορφές αναπηρίας, παραολυμπιακά αθλήματα, η ζωή και οι δυσκολίες αναγνωρισμένων ανάπηρων αθλητών και συζητήθηκε ο όρος και η έννοια της συμπερίληψης.

Επιπλέον τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να διαβάσουν και να αναστοχαστούν πάνω στην ιστορία «Ένας υπέροχος αγώνας» της Δανάης, μαθήτριας με σύνδρομο Down, η οποία, παρότι θα τερμάτιζε πρώτη στον αγώνα δρόμου, προτίμησε να επιστρέψει πίσω και να βοηθήσει την τραυματισμένη συναθλήτριά της που είχε αντίστοιχη αναπηρία. Επίσης, δημιούργησαν ζωγραφιές που σχετίζονταν με τον αθλητισμό και την αναπηρία.

Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στην «Ζωντανή Βιβλιοθήκη» της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ.»  https://thessaloniki.arsakeio.gr/arsakeio-gt-episkepsi-zontani-vivliothiki/, όπου, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν και να αλληλοεπιδράσουν με τον Παναγιώτη, έναν νεαρό με σύνδρομο Down που με χαρά παρουσίασε την καθημερινότητα και τις ασχολίες του, διδάσκοντάς μας τις αξίες της απλότητας και του αγώνα.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, διεξήχθη ένα «διαφορετικό» τουρνουά χειροσφαίρισης, στο οποίο τα παιδιά συμφώνησαν τους δικούς τους κανόνες για την προώθηση του σεβασμού μέσα από το παιχνίδι, διαμορφώνοντας ένα ευχάριστο κλίμα άθλησης και ευγενούς άμιλλας που εντυπωσίασε.

Έπειτα στους μαθητές και τις μαθήτριες δόθηκε ερωτηματολόγιο για  το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με την πλειοψηφία να επιθυμεί τη συνέχιση τους προγράμματος και στο μέλλον.

Τέλος στις 22 Μαΐου οι δράσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος παρουσιάστηκαν στη διαδικτυακή ημερίδα με τίτλο «Το πνεύμα μη σβέννυτε», η οποία πραγματοποιήθηκε από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, το Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. και το «Θεολογικό Εργαστήριο», υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Την παρουσίαση ανέλαβαν οι υπεύθυνοι καθηγητές του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Ευχαριστούμε θερμά το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών και την αρμόδια εκπαιδευτικών θεμάτων κ. Ιωάννα Κλιάρη και ευχόμαστε συνέχεια στην αγαστή συνεργασία μας.