ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΦΥΣΙΚΗ! – Συνάντηση με τον συγγραφέα Θ. Πιερράτο
Απρ 14 2022

Την Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022 το Σχολείο μας καλωσόρισε τον κ. Θοδωρή Πιερράτο, καθηγητή Αστρονομίας, Αστροφυσικής και Κοσμολογίας στην Εκπαίδευση του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., Υπεύθυνο του Εργαστηριακού Κέντρου Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Ευόσμου και συγγραφέα του εφηβικού μυθιστορήματος «Καταραμένη Φυσική!», το οποίο οι καθηγητές κ. Στέλιος Μπούτσικας (Φυσικός), κ. Μάρθα Πετμεζάρη (Φιλόλογος) και κ. Βασίλης Τεμπερεκίδης (Φυσικός) είχαν επιλέξει για το Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας του Γυμνασίου και του Λυκείου μας.

Μέσα στη ζεστή ατμόσφαιρα του αμφιθεάτρου του Γυμνασίου, κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον κ. Πιερράτο και αφότου τελείωσε η άκρως ενδιαφέρουσα παρουσίαση του βιβλίου του, η οποία ήταν γεμάτη με εικόνες, βίντεο και τραγούδια αλλά και με τη διεξαγωγή κάποιων πειραμάτων Φυσικής με υλικά καθημερινής χρήσης, οι μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου και του Λυκείου που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας ζήτησαν με ενθουσιασμό τον λόγο και έθεσαν στον συγγραφέα τα ερωτήματα που τους απασχόλησαν περισσότερο κατά την ανάγνωση του βιβλίου «Καταραμένη Φυσική!».

Τα παιδιά χάρηκαν πολύ με τη συζήτηση, η οποία θα συνεχιζόταν για ώρες, αν δεν χτυπούσε το κουδούνι του Σχολείου. Στη συνέχεια απένειμαν στον συγγραφέα αναμνηστικό δώρο, ζήτησαν να υπογράψει στα βιβλία τους και εξέφρασαν το πόσο τους άρεσε η «Καταραμένη Φυσική!», έχοντας παράλληλα την απορία αν θα υπάρξει η συνέχεια της ιστορίας του βιβλίου στο άμεσο μέλλον, όπως αποτυπώνεται και στις εντυπώσεις που έγραψαν για τη συμμετοχή τους στο συγκεκριμένο Πρόγραμμα Φιλαναγνωσίας.

Επόμενος σταθμός των μαθητών της Λέσχης Φιλαναγνωσίας του Αρσακείου Γυμνασίου και Λυκείου είναι το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., όπου ο κ. Πιερράτος προσκάλεσε τα παιδιά για να παρακολουθήσουν ένα μάθημά του.

Την απομαγνητοφωνημένη συζήτηση των μαθητών με τον κ. Πιερράτο θα μπορέσετε να τη διαβάσετε υπό μορφή συνέντευξης στο επόμενο, 25ο τεύχος, του περιοδικού μας «Νεογράφημα».

ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ ΦΥΣΙΚΗ!

ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Μπαλάση Αθανασία, Γ1 Γυμνασίου

Δεν μετανιώνω σε καμία περίπτωση την ανάγνωση του συγκεκριμένου βιβλίου, καθώς σίγουρα πέτυχε τον πρωταρχικό του στόχο, ο οποίος δεν ήταν άλλος από το να εξηγήσει με απλό τρόπο εφαρμογές της Φυσικής, μέσα από την καθημερινότητά μας. Είναι ένα μέσο προκειμένου να εκτιμήσουν τα παιδιά του σήμερα την Φυσική, παρέα με τον Μάνο, την Αρετή και τον Αλέξανδρο, και να περάσουν στο επόμενο στάδιο, πέρα από τα όρια ενός σχολικού βιβλίου ή ενός διαγωνίσματος. Να καταλάβουν πως η Φυσική είναι ένας νέος κόσμος, με σκοπό να εξηγήσει λίγο καλύτερα τον δικό μας κόσμο, που συχνά έχει την τάση να παίζει κρυφτό. Γιατί έτσι είναι η φύση, μάς καλεί να την ανακαλύψουμε, μικρούς και μεγάλους.

Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η ταχύτητα και η μεθοδικότητα με την οποία έλυναν τους γρίφους οι ήρωες της ιστορίας. Η αλήθεια είναι πως αυτό το στοιχείο ήταν σχετικά σουρεαλιστικό! Εκτίμησα ιδιαίτερα τις αναφορές στην Τέχνη, καθώς ο συγγραφέας κατάφερε να συσχετίσει δύο τομείς που στα μάτια μας φαντάζουν να έχουν κάποια έχθρα μεταξύ τους. Είναι γεγονός πως το βιβλίο είχε κυρίως επιστημονικό παρά λογοτεχνικό χαρακτήρα, ωστόσο τού αξίζει μία ανάγνωση, γιατί μας αποδεικνύει πως η Φυσική είναι τόσα πολλά πράγματα, πάντως σίγουρα όχι καταραμένη!

Κάλτσου Ελίζα, Γ1 Γυμνασίου

Το βιβλίο «Καταραμένη Φυσική» είναι αδιαμφησβήτητα μια αξιόλογη προσπάθεια να ξεδιαλυθούν δυσνόητες για τους μαθητές έννοιες μέσα από μία ευχάριστη ιστορία. Εντυπωσιάστηκα ιδιαίτερα από τον τρόπο με τον οποίο ο συγγραφέας κατάφερε να συνδυάσει ποικιλία έργων τέχνης με φυσικά φαινόμενα και να υφάνει μία αρκετά ενδιαφέρουσα πλοκή.

Διαβάζοντας το βιβλίο προβληματιζόμουν μαζί με τους ήρωες, αγωνιούσα για το τι θα συνέβαινε στη συνέχεια και σε κάποια σημεία επιχειρούσα και εγώ να βρω τις λύσεις στους διάφορους γρίφους. Το βιβλίο αυτό επικεντρώνεται στον κύριο στόχο του, ο οποίος δεν είναι άλλος από την επεξήγηση κάποιων θεωριών της Φυσικής. Έτσι, χάνει σε κάποια σημεία τη ρεαλιστικότητά και τον λογοτεχνικό χαρακτήρα του. Ωστόσο, είναι ένα ανάγνωσμα το οποίο προκαλεί καίριους προβληματισμούς στους αναγνώστες του και κάνει τη Φυσική να φαντάζει πιο ευχάριστη στα μάτια των μαθητών.

Δημητρίου Μίλτος, Γ1 Γυμνασίου

Πρόκειται για ένα πολύ όμορφο βιβλίο, που απευθύνεται κυρίως στους έφηβους. Σκοπός του είναι να δείξει στους μαθητές ότι η Φυσική δεν είναι βαρετή, τόσο βαρετή όσο μπορεί να  φαίνεται στο ελληνικό σχολείο.

Η πλοκή είναι πρωτότυπη. Μέσα από μια σειρά γρίφων,  ο αναγνώστης οδηγείται σε κάποιους από τους κυριότερους σταθμούς της Φυσικής, όπως η περιστροφή της Γης γύρω από τον εαυτό της και η διαστολή του σύμπαντος. Επίσης, η επίλυση κάποιων γρίφων μέσα από τυχαία γεγονότα και  συμπτώσεις λειτουργεί όπως συμβαίνει ακριβώς και σε μια επιστημονική ανακάλυψη. Τέλος,  μού άρεσε πολύ η ιδέα της σύνδεσης της Φυσικής με την Τέχνη σε αρκετά σημεία του βιβλίου.

Το βιβλίο είναι εξαιρετικό. Χαίρομαι που το διάβασα. Πιστεύω ότι πείθει με πολύ αποτελεσματικό τρόπο ότι η Φυσική δεν είναι μόνο αριθμοί και πράξεις, αλλά αντίθετα καταφέρνει να παρουσιάσει μία θελκτική εικόνα της, η οποία δυστυχώς ως σχολικό μάθημα μοιάζει «καταραμένη» στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Το συστήνω ανεπιφύλακτα σε όλους τους μαθητές.

Γκιουλετζή Μάγδα-Μαρία, Α1 Λυκείου

Το βιβλίο «Καταραμένη Φυσική» είχε ενδιαφέρουσα θεματολογία, στην οποία πολλοί μαθητές που δυσκολεύονται με το συγκεκριμένο μάθημα θα μπορούσαν να ταυτιστούν. Η αφήγηση ήταν αρκετά γρήγορη, επαρκής όμως για να αναφερθούν όλες οι θεωρίες, τα φαινόμενα, τα πειράματα και οι άνθρωποι που διέπρεψαν στη Φυσική. Κάτι που μου τράβηξε το ενδιαφέρον ήταν η εμπλοκή των έργων τέχνης μέσα σε επιστημονικά θέματα, γεγονός που έκανε την ανάγνωση, αλλά και την κατανόηση ευκολότερη. Παρ’ όλα αυτά, μερικά στοιχεία, όπως την εμφάνιση φαντασμάτων, τα θεώρησα περιττά. Συνεπώς, το συγκεκριμένο βιβλίο ήταν ευχάριστο και πιστεύω πως ολοκλήρωσε τον απώτερο σκοπό του, δηλαδή να μας κάνει να προβληματιστούμε.

Ιωσηφίδης Νικόλας, Γ1 Γυμνασίου

Το βιβλίο θα έλεγα πως μου ήταν «αναγκαίο», με την έννοια πως στο σχολείο, αλλά και στον έξω κόσμο, δεν ερχόμαστε σχεδόν καθόλου σε επαφή με την σύνδεση Τέχνης και Φυσικής Επιστήμης. Κάνοντας χρήση πειραμάτων που διεξήχθησαν, όπως και ιστοριών, σάτιρας, καθώς και μοντέρνων στοιχείων, τελειώνοντας το βιβλίο, σού αφήνει μία γλυκιά επίγευση αυτής της σύνδεσης, την οποία μόλις πρωτοανακάλυψες και προσπαθείς να εξελίξεις. Έτσι, το βιβλίο μεταμορφώθηκε στο προσωπικό μου μέσο ερμηνείας της Επιστήμης ως μία μορφή Τέχνης και της Τέχνης ως μία μορφή Επιστήμης.

Τεμπερεκίδου Κατερίνα, Γ3 Γυμνασίου

Το βιβλίο μού φάνηκε αρκετά ενδιαφέρον, καθώς από ένα δυσνόητο ποίημα, που ούτε ο αναγνώστης μπορούσε να καταλάβει, ξεκίνησε μια περιπέτεια μέσα από την οποία αναφέρθηκαν κάποιες από τις σημαντικότερες επιστημονικές διαπιστώσεις σχετικά με το Σύμπαν, με έναν τρόπο όμως που δεν κούραζε τον αναγνώστη. Αντιθέτως, τον ωθούσε να συνεχίσει την ανάγνωση και του έδειχνε ότι η Φυσική είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα. Ακόμα, αν και το μεγαλύτερο μέρος της πλοκής του βιβλίου εκτυλισσόταν σε μία μόνο μέρα, δεν υπήρξε ούτε ένα σημείο που να με κάνει να βαρεθώ. Τέλος, μου άρεσε που υπήρχαν αρκετά σημεία που συνέδεαν την Επιστήμη με την Τέχνη.

Σαββουλίδου Μακρίνα, Γ3 Γυμνασίου

Το βιβλίο «Καταραμένη Φυσική!» ήταν σε γενικές γραμμές ευχάριστο και ευανάγνωστο. Η πρόζα αποτελούσε ουσιαστικά έναν εκτενή διάλογο μεταξύ τριών μαθητών, κάτι που έκανε την πλοκή εύκολα κατανοητή. Σίγουρα πολλά θέματα της Φυσικής (όπως η διαστολή του Σύμπαντος, που μου έκανε προσωπικά εντύπωση) ξεδιαλύνονται στα μάτια των μαθητών της ηλικίας μας μέσα από το βιβλίο, αν και, προκειμένου να επιτευχθεί αυτό, οι ήρωες έχαναν συχνά από ρεαλιστικότητα. Αμφιβάλλω αν παιδιά της ηλικίας μας θα μπορούσαν να δουλέψουν με τη μεθοδικότητα των πρωταγωνιστών Μάνου και Αρετής. Ίσως ο μέσος μαθητής πλησιάζει το επίπεδο του Αλέξανδρου, που συχνά φαινόταν λιγότερο αναμειγμένος στην πλοκή. Επίσης, ο όγκος των γνώσεων των παιδιών ήταν αρκετά μεγάλος για μαθητές μόλις πρώτης λυκείου (λόγου χάρη, η αναγνώριση στίχων του Χατζιδάκι). Η ταχύτητα, δε, που εξήγαγαν συμπεράσματα; Αξιοθαύμαστη.  Προσωπικά, προκειμένου να καταλάβω μερικές φορές όσα έλεγαν, δεν αρκούμουν σε μία ανάγνωση. Για κάποια πειράματα, μάλιστα, επιθυμούσα να βρω κάποιο σχετικό βίντεο στο YouTube, ώστε να αποκτήσω μια παραστατικότερη εικόνα (π.χ. στο πείραμα με το Πικάπ). Τέλος, όπως προανέφερα, η λογοτεχνικότητα του βιβλίου είναι αρκετά περιορισμένη, καθώς αυτό έχει έναν τελείως διαφορετικό σκοπό: να διδάξει τη Φυσική εύκολα και απλά και να δείξει τη σημασία της και την εμπλοκή της σε όλους τους τομείς της ζωής. Τον σκοπό αυτόν τον πετυχαίνει σε μεγάλο βαθμό. 

Αλκμήνη Μπακαλιού, Γ2 Γυμνασίου

Η «Καταραμένη Φυσική» είναι ένα εφηβικό, λογοτεχνικό μυθιστόρημα, στο οποίο τρεις μαθητές Λυκείου, παίρνοντας μέρος σε ένα ιδιαίτερο παιχνίδι, αντιλαμβάνονται ότι η Φυσική δεν είναι ένα ακόμη βαρετό μάθημα. Αντιθέτως, είναι ένας κόσμος γεμάτος μυστικά, που τους περιμένει να τον ανακαλύψουν. Αυτό που μου έκανε περισσότερο εντύπωση είναι ο τρόπος με τον οποίο ο πατέρας της Αρετής, της μίας από τους πρωταγωνιστές του βιβλίου, κέντρισε το ενδιαφέρον των παιδιών και τους άνοιξε την πόρτα για μία Επιστήμη έξω από την σχολική αίθουσα και το βιβλίο του Υπουργείου.

Μέσα από έξυπνους γρίφους οδηγεί τους τρεις φίλους σε καινούριες θεωρίες και πειράματα, τους ωθεί να ερευνήσουν μόνοι τους, να δουν και να προσεγγίσουν το Σύμπαν από μία διαφορετική σκοπιά. Επίσης, μου άρεσε η παρουσίαση του μεθοδικού συλλογισμού και των προβληματισμών των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο ο αναγνώστης μπορεί να κατανοήσει καλύτερα τις πληροφορίες, να ακολουθεί την σκέψη των φίλων και να νιώθει ότι παίρνει ο ίδιος μέρος στην δράση. Γενικότερα, ήταν ένα ευχάριστο και ευανάγνωστο βιβλίο με μεγάλο επιστημονικό ενδιαφέρον.