Χαρτί, τσιμέντο, καλώδιο, φως!
Μαρ 3 2022

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ τάξης έλαβαν μέρος σε εργαστήριο προσομοίωσης μιας γραμμής παραγωγής που υποστηρίχθηκε από την καθηγήτρια Τεχνολογίας, Αθηνά Φουστέρη. Οι μαθητές και οι μαθήτριες κατανεμήθηκαν σε θέσεις εργασίας ανάλογα με τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, γνώρισαν και χρησιμοποίησαν εργαλεία, έκαναν υπολογισμούς και μετρήσεις και μοιράστηκαν σε όλα τα στάδια που απαιτούνται για την παραγωγή ενός τσιμεντένιου φωτιστικού: επιμελήθηκαν το καλούπι, συνέδεσαν το καλώδιο με το ντουί, προετοίμασαν το μείγμα και έκαναν τη χύτευση, όπως εύστοχα περιγράφεται στο σχεδιάγραμμα της διαδικασίας, δημιουργία του μαθητή Τοκμακίδη Σταύρου (Β3). Τις δράσεις του εργαστηρίου πλαισίωσε, η προβολή και ο σχολιασμός αποσπάσματος της ταινίας «Μοντέρνοι Καιροί» με τον Τσάρλι Τσάπλιν.

Η μαθήτρια Κυριαζοπούλου Χριστίνα (Β2) μοιράζεται τις σκέψεις της και αναφέρει ότι: «Η διαδικασία παραγωγής των φωτιστικών από τσιμέντο παρουσιάζει εξίσου ομοιότητες και διαφορές με μία διαδικασία γραμμής παραγωγής, όπως είδαμε και στην ταινία με πρωταγωνιστή τον Τσάρλι Τσάπλιν. Αρχικά, και στις δύο περιπτώσεις κυριαρχεί η ομαδικότητα, διότι μόνο έτσι επιτυγχάνεται το επιθυμητό αποτέλεσμα. Ο χώρος και τα εργαλεία παραγωγής ήταν διαφορετικά· στην περίπτωσή μας χρησιμοποιούμε εργαλεία, ακίνδυνα κατά κύριο λόγο, που είναι εύκολα στη χρήση. Αντιθέτως, μία γραμμή παραγωγής πραγματοποιείται σε έναν επαγγελματικά διαμορφωμένο χώρο, με μηχανήματα ειδικά για αυτόν τον σκοπό. Μία ακόμη ομοιότητα που παρατηρείται είναι η διεύθυνση της παραγωγής από ένα αξιόπιστο πρόσωπο που γνωρίζει τη δουλειά και συντονίζει τη γραμμή παραγωγής, όπως ήταν η καθηγήτριά μας στο μάθημα και στην άλλη περίπτωση ο διευθυντής του εργοστασίου.».

Φυσικά και οι αστοχίες δεν έλειψαν, όμως αντιμετωπίστηκαν ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως σχολιάζει και η μαθήτρια Αποστολίδου Βασιλική (Β1): «Μια από τις αστοχίες που αντιμετωπίσαμε ήταν η λάθος διαχείριση του καλουπιού, η οποία αποκαλύφθηκε μετά την ολοκλήρωση της εργασίας και αφού στέγνωσε το τσιμέντο. Εν τέλει όμως, το πιο σημαντικό μάθημα είναι πως όταν μια ομάδα ανθρώπων συνεργάζεται για έναν κοινό σκοπό, πρέπει όλα τα στάδια υλοποίησης του έργου να εκτελούνται σωστά· και αυτό το διαπιστώσαμε έμπρακτα.».

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να κατανοήσουν με βιωματικό τρόπο την άρρηκτη κι αρμονική σχέση που χρειάζεται να υπάρχει μεταξύ των μελών μιας ομάδας. Στην αναστοχαστική συζήτηση που ακολούθησε, διέκριναν τις αξίες της συνεργασίας, της επιμέλειας και της επιμονής. Ο κοινός στόχος όλων, ένα λειτουργικό αντικείμενο, έτοιμο να φωτίσει από εδώ και στο εξής την καθημερινότητά τους, επετεύχθη!

 

 

Το εργαστήριο αναμένεται να επαναληφθεί την άνοιξη σε εξωτερικό χώρο του Σχολείου, ώστε οι μαθητές να αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία που κατέκτησαν και να ολοκληρώσουν τα φωτιστικά στα οποία εντοπίστηκαν κατασκευαστικές αστοχίες.