Εικόνες από μία Έκθεση του Μουσόργκσκι-Ταξιδεύοντας με τους ήχους της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης
Μαρ 1 2022

Την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2022 οι μαθητές της Α΄και Γ΄ τάξης  παρακολούθησαν συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ) σε ζωντανή μετάδοση (live streaming) από την αίθουσα δοκιμών «Σόλων Μιχαηλίδης». Η δράση εντάσσεται στα εκπαιδευτικά προγράμματα της ΚΟΘ και περιλάμβανε την παρουσίαση του έργου «Εικόνες από μία Έκθεση» του Ρώσου συνθέτη Modest Mussorgsky. Μέσα από αυτό το αριστούργημα της ρωσικής μουσικής εργογραφίας, οι μαθητές μας ήρθαν σε επαφή με την προγραμματική μουσική, μαθαίνοντας πώς η γλώσσα των ήχων μπορεί να αναπαραστήσει εξωμουσικές έννοιες, με τον ίδιο τρόπο που τα πινέλα ενός ζωγράφου απεικονίζουν και οι λέξεις ενός συγγραφέα εξιστορούν ιδέες και εικόνες. Μουσική και εικαστικές τέχνες ενώθηκαν σε ένα έργο που κατέχει μία μοναδική και ιδιαίτερη θέση στο παγκόσμιο ρεπερτόριο.

Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα παρουσιάστηκαν οι «Εικόνες από μία Έκθεση» του Μοντέστ Μουσόργκσκι, σε ενορχήστρωση Μωρίς Ραβέλ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Σπούρα και την Μαριάνα Μποζαπαλίδου στην έρευνα, το κείμενο και την παρουσίαση της συναυλίας. Κατά τη διάρκεια της παράστασης πραγματοποιήθηκε παράλληλη προβολή πλάνων από το την έκθεση «Ιβάν Κλιούν. Υπερβατικά τοπία. Ιπτάμενα γλυπτά. Φωτεινές σφαίρες» του MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη.

Περισσότεροι από 12.000 μαθητές από Γυμνάσια, Λύκεια, Μουσικά Σχολεία, Ειδικά Εργαστήρια Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν διαδικτυακά την παραπάνω μουσική παράσταση (βλ. https://www.tsso.gr/default.aspx?lang=el-GR&page=36&newsid=7418 )

Η παραπάνω δράση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος Μουσικής με βάση τις ενότητες  «Ρυθμός, Ήχος και Χρώματα-Τα χρώματα των ήχων» (Α΄ τάξη)  και «Εικόνα και ήχος – Εικαστικά και μουσική, μουσική και εικαστικά» (Γ΄ τάξη) και με υπεύθυνη την καθηγήτρια Μουσικής Αναστασία Γκίνη.

 

Εντυπώσεις μαθητών

Μου έκανε εντύπωση το πόσο καλά κατάφερε ο συνθέτης και οι μουσικοί της ορχήστρας να περιγράψουν μέσω της μουσικής το περιεχόμενο του πίνακα. Απαραίτητη θα χαρακτήριζα την παρουσία και συμμετοχή της αφηγήτριας, γιατί οι πληροφορίες αυτές για το ιστορικό πλαίσιο και για τον δημιουργό μάς έκαναν να κατανοήσουμε τα διάφορα μουσικά στοιχεία που επιλέχτηκαν (μελωδία, ρυθμός, συνηχήσεις, ενορχήστρωση). Αδιαμφισβήτητα, θα ήθελα να παίζω ένα όργανο, να είμαι μέλος της ορχήστρας και να συμμετέχω ενεργά στη διαδικασία της δράσης. Πιστεύω, βέβαια, ότι θα ήταν περισσότερο ενδιαφέρουσα η δια ζώσης παρακολούθηση της συναυλίας.

Κωνσταντίνος Χειροπέδης

Αυτό που μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση ήταν η χρονική ακρίβεια και η τεχνική αρτιότητα με την οποία  συγχρονίζονταν όλα τα όργανα μεταξύ τους. Η συναυλία είχε εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς συνδύαζε τη μουσική και την ιστορία της τέχνης μέσω της αφηγήτριας. Αν είχα την ευκαιρία να συμμετέχω στη διοργάνωση και υλοποίηση της δράσης, θα ήθελα να είμαι η αφηγήτρια, καθώς θα μου άρεσε να μελετήσω και να παρουσιάσω ένα τόσο ενδιαφέρον έργο. Θεωρώ ότι θα ήταν προτιμότερο να παρακολουθούσαμε  τη συναυλία σε ζωντανή παρουσίαση, ώστε να είχαμε την ευκαιρία να δούμε την ορχήστρα από κοντά.

Ιωάννα Πέτσα

Μου έκανε εντύπωση που κάθε κομμάτι, εκτός από το ότι προκαλούσε διαφορετικά συναισθήματα στους θεατές, όντως ταίριαζε με τον πίνακα που αφορούσε. Η παρουσίαση μέσω δραματοποίησης και αφήγησης ήταν χρήσιμη, καθώς μας βοηθούσε να καταλάβουμε τι είχε στο μυαλό του ο Mussorgsky, προκειμένου να γράψει το κάθε κομμάτι, αλλά και μας βοηθούσε να κατανοήσουμε τη δύναμη των εκφραστικών μέσων της μουσικής κατά την περιγραφική απόδοση των πινάκων ζωγραφικής, προετοιμάζοντάς μας για το τι θα ακούσουμε.  Θεωρώ ότι αν παρακολουθούσαμε τη συναυλία δια ζώσης, ο ήχος θα ήταν πολύ καλύτερος. Αν μπορούσα να είμαι στην ομάδα των συντελεστών, θα ήθελα να είμαι μέλος της ορχήστρας, σε οποιοδήποτε μουσικό όργανο, αν και θα προτιμούσα έγχορδο.

Κατερίνα Τεμπερεκίδου

Μου έκανε εντύπωση  ο συγχρονισμός μεταξύ όλων των μουσικών οργάνων. Η συμβολή της παρουσιάστριας ήταν καθοριστική για την παρακολούθηση, διότι μας εξηγούσε την ιστορία του έργου και μας προετοίμαζε για το ύφος και τον χαρακτήρα του μουσικού μέρους που θα ακούσουμε. Αν συμμετείχα στη συγκεκριμένη παράταση, θα ήθελα να είμαι μέλος της ορχήστρας, στην ομάδα των εγχόρδων. Σίγουρα η διαδικτυακή παρακολούθηση αδικεί σε κάποιο βαθμό το έργο. Πιστεύω ότι θα χρειαζόταν μία βελτίωση στις γωνίες λήψης της συναυλίας.

Δαμιανός Μουτεβελίδης