96%: ένα ανατρεπτικό εκπαιδευτικό εργαστήριο
Φεβ 29 2024

 ή αλλιώς: ένα ουσιαστικό μάθημα ιστορίας

Με αφορμή τη θεματική ενότητα Στερεότυπα και τις Προκαταλήψεις που διδάσκεται στη Β’ Τάξη του Λυκείου στο μάθημα των Νέων Ελληνικών και σε συνδυασμό με το μάθημα των Θρησκευτικών που εστιάζει στη διαφορετικότητα και τις αρχές της συμπερίληψης, πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024 ένα πολύ ενδιαφέρον εκπαιδευτικό εργαστήριο.

Η καθηγήτρια του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. κ. Τατιάνα Λιάνη μαζί με τον καταξιωμένο σκηνοθέτη, Πρόδρομο Τσινικόρη, και την εξαιρετική ηθοποιό του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Νατάσσα Δαλιάκα, επισκέφθηκαν το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της έρευνάς τους για την παράσταση-ντοκουμέντο που ετοιμάζουν σε συνεργασία με τη Schaubühne (Βερολίνο) και το La Joven (Μαδρίτη). Το συγκεκριμένο εργαστήριο αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού θεατρικού και παιδαγωγικού προγράμματος “Landscapes of Devastation” (Τοπία Καταστροφής), που θα υλοποιηθεί φέτος ταυτόχρονα σε τρεις ευρωπαϊκές πόλεις με τη χρηματοδότηση του γερμανικού Ιδρύματος EVZ (Μνήμη, Ευθύνη, Μέλλον). Οι φιλοξενούμενοί μας συνομίλησαν με τους μαθητές και τις μαθήτριες του τμήματος Β4 για όλα εκείνα που οδήγησαν σε μία από τις πιο σκοτεινές σελίδες της Ιστορίας, αυτή που σχετίζεται με το Ολοκαύτωμα των Εβραίων. Μάλιστα το θεατρικό έργο που σκοπεύουν να παρουσιάσουν σε λίγο καιρό στο κοινό της πόλης, έχει τον τίτλο «96%», από το ποσοστό των Εβραίων της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι οδηγήθηκαν βίαια στα στρατόπεδα συγκέντρωσης και εξοντώθηκαν από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου.

 

Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου παρουσιάστηκε η ιστορία του αντισημιτισμού στην Ευρώπη με έμφαση στις προκαταλήψεις στις οποίες βασίστηκε. Τα παιδιά μέσα από έγκυρες πηγές, που αποτελούσαν το πλούσιο υλικό του εργαστηρίου και ανέτρεπαν -συχνά και προς έκπληξή τους- τα κυρίαρχα αφηγήματα πάνω στα οποία βασίστηκε η προπαγάνδα κατά των Εβραίων, εμπλούτισαν τις γνώσεις τους αναφορικά με τις ρίζες, την πορεία και την κορύφωση του φαινομένου του αντισημιτισμού στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Το δεύτερο μέρος του παιδαγωγικού εργαστηρίου εστίαζε στην ιστορία της μεγαλύτερης εβραϊκής κοινότητας των Βαλκανίων, στους Εβραίους της Θεσσαλονίκης. Πώς, πότε και από πού βρέθηκαν στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ποιες ήταν οι δραστηριότητες και η καθημερινή ζωή τους εδώ, πότε ξεκίνησαν τα περιοριστικά μέτρα και οι διώξεις εναντίον τους, πώς οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης αντέδρασαν στα βασανιστήρια που δημόσια υφίσταντο οι Εβραίοι συμπολίτες τους και τελικά στον εκτοπισμό τους στα «στρατόπεδα εργασίας»; Το τρίτο μέρος περιλάμβανε πληροφορίες και μαρτυρίες για τον τρόπο με τον οποίο ο λαός της Θεσσαλονίκης αντιμετώπισε αυτό το ζήτημα τα χρόνια που ακολούθησαν μετά τη γενοκτονία των συμπολιτών τους.

Το εργαστήριο κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών, η συμμετοχή των οποίων εντυπωσίασε τόσο την καθηγήτρια πανεπιστημίου κ. Λιάνη όσο και τον σκηνοθέτη Πρόδρομο Τσινικόρη και τη βοηθό σκηνοθέτη κ.Δαλιάκα. Λόγω της ένθερμης συμμετοχής άλλωστε των παιδιών, η δράση τελικά διήρκησε τρεις διδακτικές ώρες έναντι των δύο που προβλέπονταν αρχικά. Όλοι/ες μας ανανεώσαμε το ραντεβού μας για τα τέλη του επόμενου μήνα, οπότε και θα ανέβει στο ΚΘΒΕ η παράσταση «96%», αφού το σχολείο μας σχεδιάζει να οργανώσει μια ακόμη βραδιά πολιτισμού, για να παρακολουθήσουμε μαζί αυτό το ξεχωριστό project. Η βραδιά αυτή, όπως συνηθίζεται, θα είναι ανοιχτή σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες του σχολείου μας, σε φίλους και γονείς. Ανυπομονούμε!