1η Προσομοίωση Ευρωπαϊκών Οργάνων στο Αρσάκειο Λύκειο
Ιούν 7 2019

μια ιδέα των παιδιών που έγινε πραγματικότητα

Μια όμορφη ιδέα των μαθητών της Β λυκείου έγινε πράξη την Πέμπτη 16 Μαϊου: η 1η Προσομοίωση Ευρωπαϊκών Οργάνων στο Αρσάκειο Λύκειο, με τη συμμετοχή όλων των μαθητών. Η Κατερίνα, η Άντζυ, ο Δημήτρης, η Ελισάβετ, η Νικολέτα, ο Βάσκο και ο Σωκράτης αποτέλεσαν τη βασική οργανωτική ομάδα, που εργάστηκε εντατικά για την επιτυχία της διοργάνωσης, ενώ η καθηγήτρια Κοινωνικών Επιστημών, Μαρία-Αμαλία Βέργουλα, είχε την ευθύνη του συντονισμού και της υποστήριξης τους.

Η έναρξη των εργασιών έγινε παρουσία όλων των μαθητών στο θέατρο των Αρσακείων Σχολείων από την διευθύντρια του λυκείου κ. Σγουρού που έδωσε συγχαρητήρια στους μαθητές για την πρωτοβουλία και αυτενέργειά τους. Η υπεύθυνη καθηγήτρια κ. Βέργουλα καλωσόρισε τους δυο προσκεκλημένους ομιλητές που έκαναν την τιμή να μας επισκεφθούν και να μοιραστούν τις σκέψεις τους.

Αρχικά, οι μαθητές είχαν την τύχη να ακούσουν την ομιλία του κ. Μάνου Καλαϊτζή για την αξία της υπεύθυνης συμμετοχής στις Ευρωεκλογές. Με λόγο απλό αλλά με νόημα ο κ. Καλαϊτζής, ένας νέος επιστήμονας που εργάζεται για χρόνια ως εμπειρογνώμων νομικός στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, μετέφερε στους μαθητές την εμπειρία του, αλλά και την αγωνία του ως νέου ανθρώπου για το μέλλον της Ε.Ε. και για τον ρόλο των νέων σε αυτήν. Προέτρεψε τους μαθητές να κρατούν μια κριτική στάση ενεργού και ενημερωμένου πολίτη. Η συμβουλή του ήταν να βρουν τι τους ενδιαφέρει, τι αποτελεί για τους ίδιους προτεραιότητα, για παράδειγμα το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα, και να ψηφίσουν με στόχο να ακούγεται η φωνή τους μέσω των ανθρώπων που θεωρούν πως τους εκφράζουν.

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο κ. Δόκαλης, απόφοιτος του σχολείου μας, τελειόφοιτος σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Leuven. Ο κ. Δόκαλης περιέγραψε στους μαθητές την επίδραση που είχε η συμμετοχή του σε  προσομοιώσεις των μαθητικών αλλά και φοιτητικών του χρόνων στην επιλογή επαγγελματικής πορείας. Τόνισε την αξία των δεξιοτήτων μη τυπικής μάθησης που κερδίζει κάποιος, όπως η ουσιαστική επικοινωνία, η δυνατότητα να συνεργάζεται αρμονικά με άλλους, η  σύνθεση απόψεων, η αυτοπεποίθηση για να μιλήσει μπροστά σε κοινό.

Καθώς η ιδέα για την προσομοίωση προέκυψε από τους μαθητές της Β λυκείου, δεν μπορούσαν να μην έχουν και οι ίδιοι μια παρουσία στην έναρξη της διαδικασίας. Η Κατερίνα Σαπανίδου και η Άντζυ Παναγιωτοπούλου πήραν τον λόγο και με τον τρόπο τους μας έδειξαν πώς ονειρεύτηκαν αυτή την προσομοίωση. «Ακόμα και αν δεν μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο, δεν μπορούμε να αλλάξουμε τα πάντα, κάτι μπορούμε να αλλάξουμε, από κάπου θα πρέπει να αρχίσουμε..» Με αυτή την φράση και ένα ευχάριστο συμβολικό βιντεάκι που ετοίμασε η οργανωτική επιτροπή ολοκληρώθηκε η έναρξη:

Στη συνέχεια, οι μαθητές κατευθύνθηκαν στο αμφιθέατρο και το φουαγιέ του 2ου ορόφου, για να λάβουν τις θέσεις τους. Το σχολείο είχε αλλάξει όψη κι οι μαθητές εντυπωσίασαν με την άνεση και τη σοβαρότητά τους τους καθηγητές που παρακολούθησαν διακριτικά, χωρίς ποτέ να χρειαστεί να παρέμβουν, τη διαδικασία.

Οι μαθητές της Α και Β λυκείου συμμετείχαν σε δυο προσομοιώσεις εργασιών του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης με δυο διαφορετικά θέματα και σε δυο γλώσσες, στα ελληνικά και στα αγγλικά. Η ολομέλεια που εργάστηκε στα αγγλικά αντάλλαξε απόψεις πάνω στην επαναδιαπραγμάτευση της Συνθήκης Σένγκεν. Πώς θα μπορούσε να εξελιχθεί και ποια πρέπει να είναι η στάση της Ε.Ε. στο κομμάτι της μετανάστευσης; Η ολομέλεια που είχε ως γλώσσα εργασίας τα ελληνικά επικεντρώθηκε στο φαινόμενο των ψευδών ειδήσεων: Πώς πρέπει να αντιμετωπιστούν, ποιες προεκτάσεις μπορεί να λάβουν στις επιλογές των ευρωπαίων πολιτών;

Παράλληλα, μια ομάδα μαθητών αφιέρωσε χρόνο στη δημιουργία εικαστικών παρεμβάσεων, με θέμα κυρίως τη συμμετοχή στις ευρωεκλογές. Η όλη διαδικασία προχώρησε ομαλά αφήνοντας θετικές εντυπώσεις στους συμμετέχοντες. Σημαντική ήταν η συμβολή των μελών της οργανωτικής επιτροπής, των βοηθών διοικητικών καθηκόντων και των δημοσιογράφων.

Με τη ματιά της Ελισάβετ Παπαδοπούλου (μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής και Αντιπρόεδρος στην προσομοίωση με θέμα τις ψευδείς ειδήσεις):

«Την Πέμπτη 16 Μαΐου, με αφορμή την ημέρα της Ευρώπης, διοργανώθηκε στο σχολείο μας μια βιωματική δράση, κατά την οποία οι μαθητές των δυο πρώτων τάξεων του λυκείου απέκτησαν ρόλους διπλωματών αντιπροσώπων και εξέτασαν επίκαιρα ευρωπαϊκά ζητήματα σε μια προσομοίωση του συμβουλίου της Ε.Ε. Η συγκεκριμένη εκδήλωση διαδραματίστηκε στο σχολείο μας για πρώτη φορά, καθώς ξεκίνησε με πρωτοβουλία συμμαθητών μας, οι οποίοι εργάστηκαν για να πετύχουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με τη συμβολή φυσικά και ορισμένων καθηγητών μας. Η εμπειρία που αποκόμισαν όχι μόνο οι διπλωμάτες αλλά και τα μέλη της οργανωτικής επιτροπής και των καλλιτεχνικών εργασιών, ήταν κατά τη γνώμη μου ενδιαφέρουσα, συναρπαστική και ιδιαίτερη, διότι συμμετείχε ο καθένας με τον ρόλο του σε μια εναλλακτική δράση που είχε να προσφέρει εκτός από  γνώσεις και  ερεθίσματα για καλλιέργεια κοινωνικής και δημοκρατικής συνείδησης, πολύ κέφι, γέλιο και ανάπτυξη προσωπικών δεξιοτήτων.

Τέλος, ήταν ένα μέσο να έρθουμε σε επικοινωνία με τους συμμαθητές μας και να συνεργαστούμε μαζί τους στο πλαίσιο της κοινής αυτής δραστηριότητας, ενώ συγχρόνως μας δόθηκε η ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τις ομιλίες δυο αξιέπαινων ανθρώπων, που αν και νέοι σε ηλικία έχουν καταφέρει σπουδαία πράγματα στον τομέα τους».

Και με τη ματιά της Κατερίνας Σαπανίδου, που έσπειρε την ιδέα της μαθητικής προσομοίωσης και ήταν εξαρχής μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής:

«Το να οργανώνει κανείς μια εκδήλωση, ειδικά μια εκπαιδευτική προσομοίωση είναι εξαιρετικά δύσκολο. Παρόλο που ήταν απαιτητικό για εμένα, μια μαθήτρια Λυκείου, να δημιουργήσω μια ομάδα και να οργανωθούμε, η εμπειρία αυτή ήταν αξέχαστη και ευεργετική για τους συμμετέχοντες, καθώς για για όλη την οργανωτική επιτροπή. Με αυτή τη δράση, στοχεύουμε στην μονιμοποίηση και, μελλοντικά, στην διεύρυνση του συνεδρίου φιλοξενώντας σχολεία από όλη την Ελλάδα.»

Πολλές φωτογραφίες, που αποτυπώνουν τη συμμετοχή, τη σοβαρότητα και τη χαρά των παιδιών που δούλεψαν αυτενεργώντας και διασκεδάζοντας παραγωγικά: