στο Βυζαντινό Μουσείο
Οκτ 16 2018

Διδακτική Επίσκεψη της Β΄ Τάξης

Την Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018 πραγματοποιήθηκε η πρώτη διδακτική επίσκεψη της σχολικής χρονιάς.  Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄Λυκείου επισκέφθηκαν το Βυζαντινό Μουσείο και ξεναγήθηκαν στα εκθέματα της περιόδου που εξετάζεται στο μάθημα της Ιστορίας: στις έντεκα αίθουσες της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου οι μαθητές και οι μαθήτριες παρακολούθησαν πτυχές του βυζαντινού και μεταβυζαντινού πολιτισμού μέσω αυθεντικών εκθεμάτων, που προέρχονται κυρίως από τη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία και χρονολογούνται από τον 2ο έως και τον 20ο αι. μ. Χ.

Η μαθήτρια του Β΄3, Ελισάβετ Παπαδοπούλου, κατέγραψε τις σκέψεις και τις εντυπώσεις της από την επίσκεψη αυτή:

“Την Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018, το σχολείο μας διοργάνωσε εκπαιδευτική πολιτιστική επίσκεψη στο Βυζαντινό Μουσείο της πόλης μας. Η συγκεκριμένη ξενάγηση ήταν κατά την άποψή μου και για τα δεδομένα μου ιδιαίτερα πρωτότυπη και ξεχωριστή από όλες τις προηγούμενες που είχα παρακολουθήσει έως τότε, καθώς βίωσα με διαφορετικό και πιο διαδραστικό τρόπο την αναδρομή και το ταξίδι μέσα στους αιώνες. Για πρώτη φορά περιηγήθηκα βιαστικά στην αρχή σε όλους τους χώρους και τα δωμάτια του μουσείου, χωρίς να παραμείνω σε αυτά για πολλή ώρα. Έτσι, εστίασα και συγκράτησα τα πιο ουσιώδη, τα πιο σημαντικά και ενδιαφέροντα στο άκουσμα στοιχεία που έπρεπε να αποκομίσω και δεν κουράστηκα με αναλυτικές και λεπτομερείς πληροφορίες που αργότερα θα ξεχνούσα.


Επιπρόσθετα, η αρχιτεκτονική του ίδιου του κτηρίου, που θύμιζε κάστρο, με βοήθησε να φανταστώ και να σχηματίσω μια ευρύτερη και πιο ολοκληρωμένη εικόνα για την καθημερινή ζωή και τις συνήθειες των κατοίκων του Βυζαντίου. Αναλυτικότερα, το ίδιο το μουσείο μάς μιλάει και μας ξεναγεί. Η αφετηρία μας είναι μια αίθουσα που σχετίζεται με την καθημερινή ζωή στο σπίτι, την κατοικία, την ενδυμασία, τον καλλωπισμό των γυναικών, καθώς και τα οικιακά σκεύη, ενώ στη συνέχεια οδηγούμαστε στην λατρεία και τη μεταφυσική ζωή που περιλαμβάνει τα κοιμητήρια και την ταφή των νεκρών. Έπειτα, ο ανηφορικός διάδρομος του κτηρίου που είναι αρχικά σκοτεινός και μετά ξαφνικά ανοίγει με ένα γυάλινο παράθυρο, μας έχει ήδη ανεβάσει σε ένα άλλο επίπεδο, αυτό της κοινωνικής ζωής. Σε αυτό, παρουσιάζεται ο τρόπος οργάνωσης της ζωής, δηλαδή η διοίκηση, η οικονομία, τα νομίσματα, το εμπόριο και η τέχνη. Τέλος, κατά τον ίδιο τρόπο, με τον διάδρομο να ανηφορίζει και εμάς να φτάνουμε στο υψηλότερο σημείο, καταλήγουμε στην πνευματική ζωή, στις εικόνες και στην εκκλησία, που εκείνη την εποχή αποτελούσαν εκτός από ιερούς και κοινωνικούς χώρους.”

Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγητές της Ιστορίας στη Β΄Λυκείου κ. Αντωνία Βουλγαράκη και κ. Βίκτωρ Βαβαρούτσος, η φιλόλογος κ. Σοφία Χαριτίδου και ο χημικός κ. Βασίλης Μυλωνάς.