“Τρελά Βατράχια”: μια παράσταση του Κ.Θ.Β.Ε
Δεκ 6 2022

 ένα διαφορετικό απόγευμα των μαθητών/τριών του Λυκείου

Τι κοινό έχουν τα βατράχια με τους Εβραίους και τη θηριώδη συμπεριφορά του Χίτλερ; Τα βατράχια ως ζώα αμφίβια έχουν τη δυνατότητα να επιβιώνουν εντός και εκτός νερού. Προσαρμόζονται άριστα στο περιβάλλον με τρόπο ευρηματικό. Τι γίνεται, όμως, όταν τα “Τρελά Βατράχια” αποφασίζουν να δείξουν αυτήν την ικανότητά τους για προσαρμογή κι επιβίωση στο χωριό Rozwadów της Πολωνίας κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου; Πώς η ανυπακοή γίνεται αντίσταση και εν τέλει μέσο προστασίας χιλιάδων ζωών από τον παραλογισμό μιας εξουσίας;

Στο πλαίσιο των μαθημάτων των Νέων Ελληνικών, μέσω των οποίων οι μαθητές και οι μαθήτριες έρχονται σε επαφή με σπουδαία έργα Ελλήνων και ξένων λογοτεχνών, αλλά και της Ιστορίας, την Κυριακή 04 Δεκεμβρίου 2022 μια ομάδα μαθητών και μαθητριών του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης παρακολούθησε τη θεατρική παράσταση «Τρελά βατράχια» της Mélody Mourey που ανέβηκαν στη σκηνή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, σε μετάφραση Γιώργου Βουδικλάρη και σκηνοθεσία της συγγραφέως. Οι μαθητές και μαθήτριες έγιναν μάρτυρες μιας αληθινής ιστορίας που πήρε σάρκα και οστά ενώπιόν τους. Μια ιστορία δύο γιατρών και καλών φίλων, του Eugene Lazowski και του Stanislaw Matulewicz, που έκαναν τη δική τους αντίσταση, χρησιμοποιώντας το εμβόλιο του τύφου ως αποδεικτικό μόλυνσης της περιοχής από τη θανατηφόρα ασθένεια, και κατάφεραν έτσι να σώσουν τις ζωές χιλιάδων εβραίων κατοίκων. Πληροφορίες για την παράσταση και τους συντελεστές παρέχει η ιστοσελίδα του ΚΘΒΕ εδώ.

Η ιστορία ακροβατούσε και στα τρία χρονικά επίπεδα ανάλογα με την οπτική γωνία, στοιχείο το οποίο προσέδιδε μια έντονη κινητικότητα και δυναμική στην εξέλιξη της πλοκής. Μέσα από παιχνίδια του ήχου και του φωτός, και με κλιμακούμενη ένταση, η παράσταση κέρδισε το ενδιαφέρον των παιδιών μας ως το τέλος. Μεταξύ φόβου και θράσους, κωμικού και τραγικού, χαράς και λύπης, φωτός και σκοταδιού τα “Τρελά Βατράχια” έθεσαν προβληματισμούς στους/στις νεαρούς/ές μαθητές/ριες μας αναφορικά με σύγχρονα προβλήματα, προκλήσεις, συμπεριφορές. Συμπεριφορές έναντι εξουσιών, μαζοποίησης, απώλειας ιδανικών και του γνήσιου συναισθήματος, τα οποία καθιστούν τον σύγχρονο άνθρωπο λιγότερο άνθρωπο. Σε μια εποχή που οι άνθρωποι βίωναν τον τρόμο και την ανατροπή νομοτελειακών αξιών, δυο γιατροί και πρωταγωνιστές της παράστασης απάντησαν σε ερωτήματα και προσωπικά διλήμματα. Επέλεξαν τον άνθρωπο. Επιλογές που έσωσαν χιλιάδες ζωές. Άραγε πόσα ερωτήματα κλήθηκε να απαντήσει ο σύγχρονος άνθρωπος σε μια πανδημική και μεταπανδημική εποχή; Η αντίσταση εκφράζεται με πολλούς τρόπους· ζητούμενο είναι να γίνεται αντικείμενο υπεράσπισης ο ίδιος ο άνθρωπος, να γιορτάζονται η ζωή και η δικαιοσύνη.

Μετά από την απομάκρυνσή μας τα τελευταία χρόνια από τις θεατρικές σκηνές λόγω της πανδημίας, η φιλόλογος Τίνα Πλατσή επανέφερε την ιδέα της βραδιάς πολιτισμού, μιας συνάντησης μαθητών και μαθητριών, καθηγητών, φίλων και γονέων, έξω από τα χρονικά και χωρικά όρια του σχολείου, στο χώρο του Θεάτρου, προκειμένου να μοιραστούμε ερεθίσματα και εμπειρίες. Ήταν πολλά τα παιδιά με τους φίλους ή τις οικογένειες τους που ανταποκρίθηκαν με θέρμη στην πρόσκληση του Σχολείου μας και χαρήκαμε όλοι, μικροί και μεγαλύτεροι, τόσο την παράσταση όσο και την διαφορετική αυτή συνάντηση.