«Το Δέντρο των Δικαιωμάτων»
Ιούν 13 2021

..και μια σειρά βιωματικών δράσεων για τα δικαιώματα

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Εγώ κι εσύ μαζί» που διοργανώνει το Ελληνικό Τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας για την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τα τμήματα Β2 και Β3 του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης, που συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, πραγματοποίησαν μία σειρά από βιωματικές δράσεις λίγο πριν τη λήξη του διδακτικού έτους.

Συγκεκριμένα, το τμήμα Β2 άφησε για λίγο την τάξη του και βγήκε στον εξωτερικό χώρο του σχολείου με διάθεση να συζητήσει το ζήτημα των δικαιωμάτων σε ένα περιβάλλον πιο κοντά στη φύση και στον άνθρωπο. Στην υπαίθρια τάξη τους οι μαθητές και οι μαθήτριες συζήτησαν από την αρχή τις γνώσεις και τα συναισθήματα που αποκόμισαν όλη τη χρονιά από τις δράσεις μας για τα ανθρώπινα δικαιώματα και συγκρότησαν λίστες με όσο το δυνατόν περισσότερα δικαιώματα του ανθρώπου.

Έπειτα, έπαιξαν ένα παιχνίδι παντομίμας με κάρτες που η κάθε μία περιελάβανε ένα δικαίωμα. Κάθε παιδί έπαιρνε μια κάρτα και έπρεπε να δείξει μέσω της παντομίμας ποιο δικαίωμα εννοούσε. Όταν η υπόλοιπη ομάδα έλυνε τον «γρίφο», το καρτελάκι-δικαίωμα δενόταν με σχοινάκια στο δέντρο. Το δέντρο αυτό στο εξής θα ονομάζεται «Το Δέντρο των Δικαιωμάτων» και θα υπενθυμίζει σε όλους τους μαθητές του Σχολείου τη σημαντικότητα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, που ελπίζουμε να ανθίζουν και να καρπίζουν, όπως και το δέντρο μας.

Από την άλλη, το τμήμα Β3 πραγματοποίησε αρχικά τη βιωματική δράση «Ένα βήμα μπροστά». Οι μαθητές και οι μαθήτριες πήραν με κλήρο μία κάρτα ρόλου και αφού σκέφτηκαν και δημιούργησαν στο μυαλό τους μία εικόνα του «εαυτού» τους και της «ζωής» τους, άκουσαν μία σειρά από καταστάσεις ή γεγονότα. Κάθε φορά που η απάντηση σε αυτά ήταν «ναι», προχωρούσαν ένα βήμα μπροστά, αλλιώς παρέμεναν στη θέση τους. Στο τέλος της δράσης, παρατηρώντας τις αποστάσεις που τους χώριζαν,  συνειδητοποίησαν το «χάσμα» που μπορεί να χωρίζει διάφορες κατηγορίες ανθρώπων ως προς τα δικαιώματα που απολαμβάνουν και τις ευκαιρίες που έχουν στη ζωή τους.

Στη συνέχεια, το ίδιο τμήμα πραγματοποίησε τη βιωματική δράση «Αγώνας για πλούτο και εξουσία». Στους μαθητές δόθηκαν κάποια νομίσματα και αρχικός στόχος της δράσης ήταν να συλλέξει ο καθένας όσο το δυνατόν περισσότερα. Ακολούθως, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των νομισμάτων που συγκέντρωσαν [α) πολύς πλούτος, β) αρκετός πλούτος και γ) λίγος πλούτος]  και τους ζητήθηκε να κάνουν μία κατανομή των νομισμάτων κατά το δοκούν. Ήταν πράγματι εντυπωσιακό ότι τα παιδιά μπήκαν αμέσως στο «πετσί» του ρόλου τους και μοίρασαν η κάθε ομάδα τα νομίσματα ανάλογα με την οικονομική της κατάσταση: οι πλούσιοι διέθεσαν τα περισσότερα για τις επιχειρήσεις και τις επενδύσεις, τα μεσαία εισοδήματα έδωσαν προτεραιότητα στις κοινωνικές παροχές, ενώ οι φτωχότεροι επέμειναν στην κάλυψη των βασικών αναγκών. Έτσι οι μαθητές μπόρεσαν να αντιληφθούν με παιγνιώδη και βιωματικό τρόπο τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες και αδικίες που υφίστανται στον κόσμο.

Τέλος, οι μαθητές και οι μαθήτριες έγραψαν σε καρτελάκια τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και τα κρέμασαν στο «Δέντρο των Δικαιωμάτων», το οποίο θα αποτελεί στο εξής μια έμπρακτη υπενθύμιση της δράσης μας.

Εμψυχώτριες των μαθητών και των μαθητριών σε αυτές τις δραστηριότητες ήταν οι υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος Ιφιγένεια Αναγνώστου και Ειρήνη Παπαδοπούλου.