Θερινό Πρόγραμμα Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης
Ιούλ 7 2019

Ολοκληρώθηκε το Θερινό Πρόγραμμα 2019 των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης με πολύ μεγάλη επιτυχία. Οι μαθητές συμμετείχαν σε μετωπικά πειράματα στα εργαστήρια τού σχολείου και σε τμήματα τού ΑΠΘ με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό.

Συγκεκριμένα τη Δευτέρα 24 Ιουνίου 2019 οι μαθητές προσήλθαν στο εργαστήριο τού Σχολείου και γνωρίστηκαν με την υπεύθυνη καθηγήτρια Χημικό των σχολείων μας κ. Στεφανίδου Γεωργία και τον Παρασκευαστή κ. Μπατγίδη Δημήτριο. Αμέσως δημιουργήθηκαν οι 5 τετραμελείς ομάδες από μαθητές των Αρσακείων αλλά και άλλων σχολείων ηλικίας από 12 έως 15 ετών και το πρόγραμμα ξεκίνησε.

Ύστερα από μια σύντομη ενημέρωση για το πείραμα στο τμήμα χημείας οι μαθητές γνώρισαν την επιστημονική μέθοδο μέσα από παρουσίαση των υπευθύνων με τίτλο «Ερευνώ τον κόσμο γύρω μου με τα μάτια ενός επιστήμονα.» Ακολούθησε ένα ευχάριστο διάλειμμα και αμέσως μετά η παιδαγωγική ομάδα αναχώρησε για τη Βιομηχανία ΖΑΝΑΕ στη Βιομηχανική περιοχή τής Σίνδου Θεσσαλονίκης. Οι υπεύθυνοι τής εταιρείας ΖΑΝΑΕ ξενάγησαν την ομάδα στους χώρους τού εργοστασίου και παρουσίασαν την μέθοδο ατμοπαραγωγής στον εξωτερικό χώρο τής μονάδας κονσερβοποίησης.

Στη συνέχεια μαθητές και καθηγητές πέρασαν μέσα στη μονάδα παραγωγής και παρακολούθησαν όλη τη διαδικασία για την κονσερβοποίηση λαχανικών και τη δημιουργία έτοιμου φαγητού από την πρώτη ύλη έως το τελικό προϊόν. Με την επίσκεψη αυτή συνδέθηκε η γνώση με την εφαρμογή της στην παραγωγή αγαθών και στον έλεγχο ποιότητας, στην εργασία και στην επένδυση κεφαλαίων.

Την επόμενη μέρα ξεκινήσαμε νωρίς νωρίς για το Πανεπιστήμιο, όπου μας περίμενε μια πολύ ευχάριστη έκπληξη: ο απόφοιτος τού σχολείου μας Δρ Βογιατζής Δημήτριος, μέλος τού Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού στο Τμήμα Γεωλογίας, μας υποδέχθηκε με χαρά και συγκίνηση και μίλησε στους μαθητές τού θερινού για τον ορυκτό πλούτο τής Ελλάδος και τη μοναδική αξία του. Οι μαθητές μας απάντησαν με ζωηρό ενδιαφέρον στις ερωτήσεις του κ. Βογιατζή και επιπλέον συμμετείχαν σε πείραμα μελέτης των ορυκτών πετρωμάτων τής χώρας μας, όπου προχώρησαν σε μακροσκοπικό και μικροσκοπικό προσδιορισμό των ιδιοτήτων τους.

Το επόμενο πείραμα έγινε σε πιο γνωστά εδάφη: στο Τμήμα Χημείας τής Φυσικομαθηματικής Σχολής τού Α. Π. Θ. στο εργαστήριο τού τομέα οργανικής, όπου είχαμε φιλοξενηθεί και στο θερινό πρόγραμμα τού 2018 από τον εξαιρετικό καθηγητή κ. Γάλλο Ιωάννη. Ο κ. Γάλλος, Διευθυντής τού Τμήματος Οργανικής Χημείας, καθοδήγησε τους μαθητές μας να παρασκευάσουν εργαστηριακά ένα από τα πιο γνωστά φάρμακα τού σύγχρονου κόσμου: την πολυαγαπημένη ασπιρίνη! Επίσης οι μαθητές μας προχώρησαν στην ταυτοποίηση τής δραστικής ουσίας και στην αξιολόγηση τής παρασκευής του φαρμάκου μέσα από μεθόδους που συναντούμε στην σύγχρονη φαρμακοβιομηχανία.

Στη συνέχεια οι μαθητές μας γνώρισαν έναν πιο οικείο χώρο των φοιτητών, το κυλικείο τού Χημικού, όπου ξεκουράστηκαν για λίγο, ώσπου να τους παραλάβει ο κ. Παναγιώτης Γιαννακουδάκης, καθηγητής τού τομέα Φυσικοχημείας τού τμήματος χημείας τού Α.Π.Θ. Και τι δεν έκαναν: και βιταμίνη c γεύτηκαν, και την παρουσία τής χημείας σε όλο τους το είναι παραδέχτηκαν, και οξυγόνο ανίχνευσαν από τη διάσπαση υπεροξειδίου τού υδρογόνου σε συκώτι ζώου (για το οποίο είχε προνοήσει η Παιδαγωγική Ομάδα), και πολλά άλλα μαγικά πειράματα έκαναν και, το κυριότερο, ανανέωσαν το ραντεβού τους για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά στις εκπληκτικές εκδηλώσεις τού ΑΠΘ.

Η Τετάρτη ήταν αφιερωμένη στην Ιατρική. Πρώτος σταθμός το Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής και πρώτο πείραμα η μέτρηση ακτινοβολίας που εκπέμπουν τα κινητά τηλέφωνα, με τη συμβολή τού επίκουρου καθηγητή κ. Εμμανουήλ Παπαναστασίου. Ύστερα από μια σύντομη αλλά αναλυτικότατη και πειστικότατη ενημέρωση από τον κ. Παπαναστασίου με προβολή διαφανειών για τη λειτουργία τής κινητής τηλεφωνίας, οι μαθητές μας προχώρησαν ο καθένας στη μέτρηση τής ακτινοβολίας τού δικού του κινητού σε επαφή και σε απόσταση 30 εκατοστών, σε αναμονή και σε ομιλία, χρησιμοποιώντας τα όργανα τού πανεπιστημιακού εργαστηρίου. Το αποτέλεσμα των μετρήσεων καταγράφηκε στο τετράδιο μαθητή, όπου περιλαμβάνονται σημειώσεις και ασκήσεις και για τις 5 μέρες τού θερινού προγράμματος.

Ακολούθησε διάλειμμα για ξεκούραση και φαγητό στο κυλικείο τού τμήματος χημείας (εννοείται!) και μετά ο δεύτερος σταθμός τής ιατρικής: το Εργαστήριο Ιστολογίας-Εμβρυολογίας τού τομέα Φυσιολογίας, όπου η εκπληκτική κ. Μαρία-Ελένη Μάνθου έδειξε στα παιδιά τον μικρόκοσμο και τα μυστικά του. Από κύτταρα στο μικροσκόπιο μέχρι έμβρυα στο μουσείο, και από ιστούς οργανισμών μέχρι τμήματα και μέλη οργάνων, όπως αυτά διατηρούνται για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Η συμμετοχή των παιδιών ήταν συνεχής και πραγματική και οι ερωτήσεις τους στοχευμένες και σοβαρές.
Και μετά την Ιατρική έρχεται η Φαρμακευτική. Την Πέμπτη 27 Ιουνίου 2019 τους μαθητές υποδέχθηκε η Πρόεδρος τού τμήματος καθηγήτρια κ. Δήμητρα Χατζηπαύλου-Λίτινα, η οποία είχε προετοιμάσει με τους συνεργάτες της το πείραμα για τον ποσοτικό προσδιορισμό τής περιεκτικότητας % w/w (βάρος προς βάρος) τού ακετυλοσαλικυλικού οξέος σε δείγμα φαρμακευτικής ασπιρίνης. Με τον τρόπο αυτό συνδέθηκαν τα δύο πειράματα: η παρασκευή ασπιρίνης στο εργαστήριο τού κ. Γάλλου και η μέτρηση τής περιεκτικότητάς της στο εργαστήριο τής κ. Χατζηπαύλου. Δεν θα μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη επιτυχία!

Το διάλειμμα για ξεκούραση και φαγητό έγινε φυσικά στο κυλικείο τού τμήματος χημείας, ενώ στη συνέχεια μας παρέλαβε η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια κ. Διαμάντω Λάζαρη, για να μας ξεναγήσει στον υπέροχο κόσμο των αρωματικών φαρμακευτικών φυτών. Οι μαθητές μας παρατήρησαν στο μικροσκόπιο και σχεδίασαν στο τετράδιό τους τη δομή τού φύλλου συγκεκριμένων αρωματικών φυτών και παρακολούθησαν τη διαδικασία απόσταξης τού αιθέριου έλαιου λεβάντας στον τομέα τής φαρμακογνωσίας. Και στο χώρο αυτό δυναμική η παρουσία αριστούχων αποφοίτων τού σχολείου μας, οι οποίοι συνεχίζουν να αριστεύουν και στην ακαδημαϊκή πορεία τους (Παπαγιαννόπουλος Χρήστος, υποψήφιος διδάκτωρ Φαρμακευτικής ΑΠΘ).

Έφτασε και η πολυπόθητη εκδρομή. Την τελευταία μέρα, Παρασκευή 28 Ιουνίου 2019, αναχωρήσαμε πρωί πρωί για τον πρότυπο Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο στα Κρούσσια τού νομού Κιλκίς. Εκεί μας υποδέχθηκε το προσωπικό του κήπου και ο υπεύθυνος γεωπόνος – περιβαλλοντολόγος κ. Αντώνης Καρύδας, ο οποίος μας ξενάγησε στον «κήπο των αισθήσεων» παρουσιάζοντας με ζωντάνια τη βλάστηση και τη χλωρίδα τής περιοχής και εστιάζοντας στη διαφορά των δύο ορισμών. Όχι μόνο αυτό, αλλά μοίρασε στα παιδιά και γραπτή δραστηριότητα με έρευνα πεδίου πάνω στα είδη τής βιοποικιλότητας τού συγκεκριμένου βιότοπου. Οι μαθητές αναζήτησαν τα θέματα στα φυτά τού κήπου και συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία αναγνώρισης και κατάταξης σε είδη και γένη φυτικών οργανισμών.

Το επόμενο βήμα ήταν … κάτω από την επιφάνεια τού εδάφους: στο σπήλαιο στον Λόφο τού Κιλκίς, όπου τα δεδομένα τής έρευνας άφησαν άφωνους μικρούς και μεγάλους. Δεν είναι λίγο να ξέρεις ότι στο σπήλαιο αυτό κατέφυγαν συγκεκριμένα είδη τού ζωικού βασιλείου (ύαινες κυρίως) την εποχή των παγετώνων, για να επιβιώσουν και να εξελιχθούν. Εκπληκτικός αφηγητής ο υπεύθυνος τού σπηλαίου κ. Βασίλης Μακρίδης δεν άφησε … σκοτεινή καμία πτυχή τού θέματος και ανανέωσε το ραντεβού μας για τη συνέχεια, όταν η έρευνα θα έχει προχωρήσει σε νέους χώρους μέσα στο σπήλαιο, οι οποίοι έχουν ήδη ανιχνευθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Τέλος, το θερινό πρόγραμμα έκλεισε με την ευλογία τού πατέρα Βαρθολομαίου στον Άγιο Γεώργιο του Λόφου, ένα μοναστήρι που χτίστηκε το 1856 με πανέμορφο τέμπλο και εντυπωσιακή ζωγραφική διακόσμηση.
Και του χρόνου με υγεία!

Περισσότερες λεπτομέρειες στο βιντεάκι που ετοιμάζουμε για σας!