Η διαχείριση της σχολικής τάξης
Απρ 10 2024

Μια επιμορφωτική συνάντηση των εκπαιδευτικών με την ψυχολόγο

Την Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου, μετά τη λήξη του σχολικού ωραρίου, πραγματοποιήθηκε τρίωρη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του λυκείου από την ψυχολόγο των Συμβουλευτικών Υπηρεσιών των Αρσακείων Σχολείων κ.Αλεξάνδρα Παπαλαζάρου, με θέμα τη διαχείριση σχολικής τάξης και δύσκολων συμπεριφορών. Στην επιμόρφωση συμμετείχαν οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί του λυκείου, δίνοντας την ευκαιρία να δημιουργηθεί ένας ενδιαφέρων διάλογος γύρω από το θέμα.

Η συνάντηση ξεκίνησε με ατομική καταγραφή από τους/τις εκπαιδευτικούς των δυσκολιών που συναντούν στην τάξη, κυρίως σε θέματα συμπεριφοράς και ενεργοποίησης των μαθητών/τριών. Στη συνέχεια, έγινε αναφορά στον ρόλο του/της εκπαιδευτικού και την καθοριστική σημασία που έχει η συνεισφορά του/της στη διαμόρφωση του κλίματος της τάξης. Οι εκπαιδευτικοί φάνηκε να αναγνωρίζουν την πολύπλευρη ευθύνη που φέρουν στο εκπαιδευτικό τους έργο. Ακολούθησε η ανάλυση των παραμέτρων που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα διαχείρισης της σχολικής τάξης, με έμφαση στην ανάπτυξη πιο προσωπικών σχέσεων με τους μαθητές και τις μαθήτριες, καθώς και γνώση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους από τους/τις εκπαιδευτικούς. Από την επιμόρφωση δεν θα μπορούσε να λείπει μια αναφορά στις πιο σημαντικές αλλαγές που συνδέονται με την αναπτυξιακή φάση της εφηβείας, η γνώση των οποίων βοηθά να καταλάβουμε καλύτερα τις ανάγκες των παιδιών και να εξηγήσουμε πιο ολοκληρωμένα κάποιες συμπεριφορές τους.

Στο κυρίως μέρος της συνάντησης, αναφέρθηκαν συγκεκριμένες αρνητικές συμπεριφορές που συναντούν οι εκπαιδευτικοί στην καθημερινή πρακτική τους στις τάξεις. Έγινε μια προσπάθεια κατανόησης των πιθανών πηγών προέλευσης αυτών των δύσκολων συμπεριφορών, με σκοπό να εμβαθύνουμε στην κατανόηση των αναγκών των παιδιών αυτής της ηλικίας και κατ’ επέκταση στην πιο ολοκληρωμένη και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους. Μέσα από τον διάλογο που αναπτύχθηκε, αναδείχθηκαν ιδέες και τεχνικές που μπορεί να φέρουν θετικά αποτελέσματα στην επίλυση των δυσκολιών. Μετά από το μοίρασμα των προσωπικών εμπειριών των εκπαιδευτικών για τους δικούς τους τρόπους διαχείρισης των δυσκολιών στην τάξη, συζητήθηκαν εκτενώς και ευρύτερες στρατηγικές που μπορεί να φέρουν θετικά αποτελέσματα, όπως η επιβράβευση των επιθυμητών συμπεριφορών, η θετική επικοινωνία με τους γονείς των παιδιών, η καλλιέργεια οικειότητας και η φιλική διάθεση προς τα παιδιά, καθώς και η σταθερή και ξεκάθαρη οριοθέτηση αναφορικά με τους κανόνες και τις προσδοκίες εντός και εκτός τάξης.

Η επιμόρφωση έκλεισε με την ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών μεταξύ των συναδέλφων, καθώς και με την ανάδειξη της ανάγκης να καλλιεργηθεί η ευελιξία στη ματιά και τις πρακτικές που ακολουθούνται, προκειμένου να πλησιάζουμε τα παιδιά και τις ανάγκες τους κι έτσι να πετυχαίνουμε συνολικά καλύτερο κλίμα στις σχολικές τάξεις. Δεδομένου ότι η αποτελεσματική διαχείριση της τάξης αποτελεί τον σπουδαιότερο παράγοντα μιας επιτυχημένης μαθησιακής διαδικασίας, οι εκπαιδευτικοί καλούνται να παραμένουν ανοιχτοί στις ανάγκες και τα δεδομένα της εκάστοτε εποχής, καθώς και να αξιοποιούν όλους τους διαθέσιμους υποστηρικτικούς πόρους