Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον καθηγητή Δ.Σαρηγιάννη
Απρ 9 2024

 στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος της Β΄ τάξης

Οι μαθητές/τριες της Β΄ τάξης του θετικού προσανατολισμού εκπονούν φέτος πρόγραμμα περιβαλλοντικής αγωγής με θέμα: «Καταγράφω τα αιωρούμενα σωματίδια στον αέρα της πόλης μου» και «Αέρια ρύπανση και ποιότητα ζωής». Η συνομιλία τελικά έγινε διαδικτυακά, εξαιτίας υποχρεώσεων που είχε ο καθηγητής στην Αθήνα ως νέος διευθυντής και πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ).

Αρχικά, ο καθηγητής, μετά από σχετική ερώτηση των παιδιών, έκανε μια εισαγωγή για την έρευνά του στην περίοδο του covid. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τρια έθεσαν ερωτήματα  σχετικά με το θέμα που τους απασχολεί, τα αιωρούμενα σωματίδια στον αέρα της πόλης τους, ενδιαφέρθηκαν για πιθανές συνεργασίες του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης με άλλα ιδρύματα της Ευρώπης και αναρωτήθηκαν  ποιος φορέας ενδιαφέρεται για τα αποτελέσματα της έρευνας της ομάδας του καθηγητή.

Ο κ. Σαρηγιάννης απάντησε με μεγάλο ενδιαφέρον σε όλες τις ερωτήσεις των παιδιών και τους συνεχάρη για τον τρόπο μελέτης ενός τόσο σημαντικού και επίκαιρου θέματος. Ακόμη, κάλυψε τις απορίες τους και τους έδωσε επιπρόσθετες πληροφορίες για σημεία που πρέπει να προσέξουν σχετικά με τα αιωρούμενα σωματίδια, όπως για παράδειγμα το τι περιέχουν, αν είναι μέταλλα, άνθρακας ή αρωματικοί υδρογονάνθρακες, παρατήρηση που οδηγεί στην κατανόηση της προέλευσής τους.
Έπειτα,  τους μίλησε για τις μετρήσεις και πώς αυτές πρέπει να γίνονται και να καταγράφονται. Επισήμανε, βέβαια, στα παιδιά ότι πάντα η έρευνα πρέπει να έρχεται σε επαφή με τον κόσμο, με τους ίδιους τους πολίτες και ότι αυτοί πρέπει να αποφασίζουν: τη λύση πρέπει να την δίνει ο πολίτης έτσι ώστε να μπορεί και να την εφαρμόζει.

Όσον αφορά τα μελλοντικά του σχέδια, ανέφερε ότι το ενδιαφέρον όλων βρίσκεται στον σχεδιασμό νέων υλικών και προϊόντων, που θα είναι μη τοξικά και θα ακολουθούν τους νόμους της αειφορίας. Αυτό οφείλει να είναι ένα πολιτικό πρόταγμα που θα ακολουθήσουν όλοι από εδώ και στο εξής. Δεν πρέπει να υπάρχει στασιμότητα στη γνώση, στην τεχνολογία, στο περιβάλλον, αλλά όλα να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα σε συνάρτηση με την κλιματική κρίση. Ο σκοπός είναι να φέρουμε στον πλανήτη μας ενιαία υγεία -υγεία οικοσυστήματος.

Τα λόγια και οι γνώσεις του καθηγητή αποτέλεσαν έναυσμα για τα παιδιά, αλλά και τα ενέπνευσαν για την μελλοντική ακαδημαϊκή τους πορεία. Η έγνοια για το περιβάλλον, η έννοια της αειφορίας και το χρέος της επιστήμης να προτείνει βιώσιμες λύσεις για την ανθρωπότητα ήταν επίσης πολύτιμα διδάγματα που τα παιδιά θα μεταφέρουν στη μαθητική κοινότητα και θα κρατήσουν στο νου τους.