Περιβαλλοντική εξόρμηση της Β΄ Γυμνασίου στη Σαμοθράκη
Μαΐ 28 2019

Τη φετινή σχολική χρονιά τα τρία τμήματα της Β΄ Γυμνασίου εργάστηκαν σε δύο Περιβαλλοντικά Προγράμματα και ένα Πολιτιστικό με θέμα τη Σαμοθράκη. Συγκεκριμένα το Β1 εκπόνησε Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Σαμοθράκη. Οι παραδόσεις που άντεξαν», το Β2 Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Σαμοθράκη, η φεγγαρόνησος του Βόρειου Αιγαίου» και το Β3 Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα με τίτλο: «Σαμοθράκη, ένα φυλαχτό στην άκρη του Αιγαίου».

Αποκορύφωμα των προγραμμάτων αποτέλεσε η τριήμερη εκπαιδευτική εξόρμηση όλης της Β΄ Γυμνασίου στο νησί της Σαμοθράκης, μετά από πρόσκληση του Δήμου Σαμοθράκης, από τις 5 ώς τις 7 Απριλίου 2019. Την Παρασκευή 5 Απριλίου αναχωρήσαμε για την Αλεξανδρούπολη και από εκεί περάσαμε στη Σαμοθράκη, με τη συνοδεία δελφινιών και ασημόγλαρων.

Μετά την αποβίβαση στο λιμάνι της Καμαριώτισσας μεταβήκαμε στο καταπράσινο χωριό Λάκκωμα, όπου επισκεφθήκαμε τους τρεις παραδοσιακούς λαδόμυλους, υποδείγματα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του νησιού, που εξυπηρετούσαν ως υδροκίνητα ελαιοτριβεία τις ανάγκες του πληθυσμού μέχρι το 1965. Οι συμμαθήτριές μας που είχαν εκπονήσει τη σχετική έρευνα, μάς ενημέρωσαν για τους μύλους, την ώρα που περιεργαζόμασταν τον βιομηχανικό εξοπλισμό, αλλά και τις διάσπαρτες μυλόπετρες, απομεινάρια μιας άλλης εποχής. Από εκεί ανεβήκαμε στο χωριό του Προφήτη Ηλία, το ψηλότερο του νησιού, για να αποχαιρετήσουμε έκθαμβοι τον ήλιο που βασίλευε και να δειπνήσουμε σε παραδοσιακή ταβέρνα.

Τη δεύτερη μέρα, Σάββατο 6 Απριλίου, μας υποδέχτηκε ο Αντιδήμαρχος του νησιού, Χρήστος Πρόξενος στο πολιτιστικό κέντρο της Χώρας. Μας καλωσόρισε και μας μίλησε για την ιστορία και την παράδοση του νησιού. Ακολούθησαν το πέρασμα από τον παραθαλάσσιο υδροβιότοπο των Αλυκών, που αποτελεί καταφύγιο για πλήθος παρυδάτιων πτηνών, και η ανάβαση στις εντυπωσιακές Βάθρες, λίμνες μαγικής ομορφιάς που δημιουργεί ο ποταμός Φονιάς, με τους μοναδικούς του καταρράκτες. Η ανάβαση προς τις Βάθρες υπήρξε για όλους μας μοναδική εμπειρία επαφής με τη διονυσιακή φύση του νησιού στο ανοιξιάτικό της πανηγύρι. Αναρίθμητα λουλούδια, θάμνοι, δένδρα και πουλιά επιβεβαίωσαν πως η Σαμοθράκη αποτελεί τον ιδανικό προορισμό των φυσιολατρών. Αργότερα, διασχίζοντας το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό παραθαλάσσιο πλατανόδασος, φτάσαμε στην ακτή των Κήπων, με τις θαλάσσιες σπηλιές στις οποίες ζουν οι φώκιες monachus-monachus. Σειρά είχε το χωριό Θερμά, που πήρε το όνομά του από τις θερμές πηγές που αναζωογονούν όσους λούζονται στα ιαματικά τους ύδατα. Αφού διασχίσαμε δάσος με αριές, για να δούμε μια τοπική Βάθρα, γευματίσαμε και παίξαμε στο χωριό. Το βράδυ ψυχαγωγηθήκαμε και δειπνήσαμε στην Καμαριώτισσα με ζωντανή έντεχνη ελληνική μουσική.

Το πρωί της Κυριακής 7 Απριλίου μας περίμενε μια δυσάρεστη έκπληξη: η βροχή και ο δυνατός αέρας δε μας επέτρεψαν να επισκεφτούμε τον αρχαιολογικό χώρο και να θαυμάσουμε το Iερό των Μεγάλων Θεών, χώρο τέλεσης των  Καβείριων Μυστηρίων. Αντ’αυτού μεταβήκαμε, μόλις κόπασε η βροχή, στη Χώρα, όπου μας περίμενε για δεύτερη μέρα ο Αντιδήμαρχος Χρήστος Πρόξενος, για να μας συνοδέψει στην περιδιάβαση στα παραδοσιακά σοκάκια της πρωτεύουσας του νησιού και το προσκύνημα στο ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου, στον οποίο φυλάσσεται η εικόνα της Παναγίας της Κρημνιώτισσας. Σειρά είχε το Λαογραφικό Μουσείο με τα ενδιαφέροντα εκθέματα που ενεργοποίησαν τη φαντασία των μαθητών για να αναπλάσουν τις περασμένες μορφές ζωής, αγροτικής και αστικής, στη Σαμοθράκη.   Το απόγευμα αναχωρήσαμε από το λιμάνι της Καμαριώτισσας για την Αλεξανδρούπολη και από εκεί οδικώς για τη Θεσσαλονίκη.

Η τριήμερη εκδρομή μας σε ένα νησί που διατηρεί ανόθευτο από τον μαζικό τουρισμό το πρόσωπό του, εντυπώθηκε βαθιά μέσα μας. Η συνεργασία της αρχηγού Γεωργίας Στεφανίδου και των συνοδών καθηγητών και υπευθύνων των Προγραμμάτων Χαράς Τασιούλα, Χριστίνας Φόρστερ, Μανώλη Γεωργάκα και Αλέξη Αλεξίου, με τους μαθητές και τα προεδρεία των μαθητικών κοινοτήτων υπήρξε υποδειγματική. Η Σαμοθράκη μάς κέρδισε την καρδιά και μας περιμένει να την ανακαλύψουμε και να την απολαύσουμε ξανά.